PDA

View Full Version : Transistor of buizen?



Luxor
25 januari 2011, 17:17
Beste gitaarlieden,

Ik speel sinds een maand of 2-3 gitaar en ben op zoek naar nieuwe gear :zz:
Ik ben dus al een tijdje op zoek naar een buizenamp, omdat iedereen zegt dat dat JE van HET is.

Nou sta ik dus vanmiddag in de gitaarshop en vraag of hij nog leuke versterkertjes heeft voor ong. 500-600 euro (buizen dus), zegt de verkoper dat (omdat ik toch nog niet zolang gitaar speel en niet in een band speel) ik veel beter voor een 15W Line-6 transistor (modelling) amp kan gaan (kostte trouwens maar 120 euro, dus das dan wel weer mooi).

Ik heb hem niet geprobeerd, wel een fender superchamp XD en dat klonk lekker (is wel weer buizen, dat weet ik) maar deze kostte ook maar 300?? euro.

Voordat ik dit hoorde zat ik een beetje te kijken naar een 2e hands Hot Rod Deluxe.

Mijn vraag is dus, wat moet ik nou kiezen, zo'n 15W fendertje blaast me de oren al van het hoofd dus dat zit wel goed.

Stijlen die ik mooi vindt zijn: Mark knopfler:lovelove:, eric clapton, SRV, David Gilmour.

en aan de andere kant vind ik slash ook geweldig om te horen (en als ik het zou kunnen ook wel om te spelen)

caliban
25 januari 2011, 17:26
Gewoon een andere gitaarzaak kiezen :). En daar vanalles proberen. 600 euro is een mooi budget, moet je al redelijk veel voor kunnen krijgen.

smullie
25 januari 2011, 17:28
De ene zal u zeggen dat je een modeling amp moet kopen, de andere dat je een hybrid moet kopen en nog een andere dat je buizen moet kopen.

Besef vooral dat 15 W buizen ABSOLUUT niet hetzelfde is als 15 W transistor... Buizen zijn dan VEEL luider... Zelfs 1W buizen is meestal al genoeg voor thuis.

Ik zal u zeggen dat als je dat budget hebt, dat je voor buizen moet gaan. In het begin ga je er niet meer aan hebben dan aan die transistor van 100€, maar uiteindelijk ga je er toch naartoe gaan. Zo was het toch in mijn geval. En ik vind dat er, zelfs op huiskamerniveau, veel te zeggen valt voor een buizending.

De vraag is natuurlijk of je er ooit mee wil optreden... Zoniet, koop dan gewoon een laagvermogen buizending en daarover is dan weer al heel veel geschreven, ook de laatste tijd... Kijk eens rond. Twee kanalen en een ingebouwde reverb zijn wel handig... Die pedaaltjes (vooral reverb) kosten nogal wat en het is wel heel fijn om te hebben... ;-)

De V
25 januari 2011, 18:40
Ik heb sinds 2 weken ook een Fender Super Champ en ik ben er hartstikke tevreden mee!
Voor zover ik er verstand van heb vind ik hem echt heerlijk klinken.
Lekker helder.
Het enige is wel dat 15W inderdaad erg hard is voor in huis.

Als je toch alleen maar thuis speelt, en meerdere kanalen geen vereiste voor je is, zou ik de Vibro Champ overwegen, iets goedkoper en maar 5W.

Tankman
25 januari 2011, 18:43
Je moet niet op buizen afgaan, omdat anderen het zeggen en zo ook niet op transistors, hybride en modelling. Test gewoon uit en hetgeen wat je het mooiste vind klinken, dat koop je.

Ik heb zelf ook heel lang de peavey bandit geweldig gevonden, en ik vind hem eigenlijk nogsteeds geweldig. Een volledig transistor versterker dus. Momenteel ben ik verslaafd aan de 6505 sound, volledig buizen. Voor thuis zou ik echter graag een Fender Mustang willen en dat is weer modelling.

Gewoon testen dus!

Met jouw budget zou ik ook zeker naar een Fender Blues Jr kijken!

Bijl
25 januari 2011, 20:20
Er zijn een paar uitzonderingen, maar verkopers in muziekwinkels zijn echt mafketels.

Buizenversterkers zijn populair omdat ze mooier of anders gaan klinken als je ze harder zet, terwijl een transistor heel lelijk gaat vervormen. In het engels heet dit "clipping" en het klinkt al een soort raspend gekraak.

Ik zie een goede buizenbak echt als onderdeel van mijn muziekinstrument, en een modelling versterker als een apparaat dat een impressie geeft van het geluid dat je ongeveer wil hebben, maar je krijgt nooit exact wat je wil. Leuk voor thuis, maar niet meer dan leuk.

Ik begrijp die verkoper zijn standpunt wel, maar sinds er ook buizenversterkertjes zijn die op slaapkamervolume lekker klinken vind ik dat die kerel even zijn huiswerk moet gaan doen en luisteren naar wat jij wil.

Tankman
25 januari 2011, 20:33
Er zijn een paar uitzonderingen, maar verkopers in muziekwinkels zijn echt mafketels.


Hey! Ik ben ook verkoper in een muziekwinkel! Niet zo hè!




:D

driftkop
25 januari 2011, 21:07
Voordat ik dit hoorde zat ik een beetje te kijken naar een 2e hands Hot Rod Deluxe.

Heel, maar dan ook heel ver links laten liggen die Hot Rods :ok:

LeNick
25 januari 2011, 21:53
Heel, maar dan ook heel ver links laten liggen die Hot Rods :ok:

Voor in de slaapkamer zeker. Maar de amps zijn voor de rest meer dan prima.

Eko
25 januari 2011, 22:05
Er zijn transistorbakken die zo warm klinken als een buizenbak en er zijn buizenbakken die zo clean zijn als transistorversterkers. Daar schiet je dus niets mee op.
De meeste grotere artiesten spelen wel op buizenbakken maar die kunnen hem in een studio heel hard zetten en dat kan je thuis niet. Een modellingamp , zoals de line 6 , hebben diverse presets die je naar eigen smaak kunt aanpassen. Leuk voor thuis en , zeker als er een koptelefoon op kan , minder erg voor de buren. Natuurlijk zal een line 6 ( of vergelijkbaar) van 150 euries niet zo klinken als een buizenbak van 2000. Ik heb beiden en ken de verschillen goed genoeg. Ze zijn alleen makkelijk voor hele kleine gigs ( op laag volume) en voor thuis gebruik.
Een 40 watt buizenbak zoals een Hotrod of een Deluxe klinkt heel mooi clean , zeker met een Fender reverb er in. De drivekanalen van een Hotrod klinken niet als een metalamp en gaan dat ook nooit doen. Het cleane kanaal klinkt op z`n mooist als het volume halfverwege staat , alleen staat de buurt dan wel schuimbekkend voor de deur.....
Tip, ga spelen in een winkel. Neem je eigen gitaar mee en vergelijk.

arcane
25 januari 2011, 22:20
Ik heb sinds 2 weken ook een Fender Super Champ en ik ben er hartstikke tevreden mee!
Voor zover ik er verstand van heb vind ik hem echt heerlijk klinken.
Lekker helder.
Het enige is wel dat 15W inderdaad erg hard is voor in huis.

Als je toch alleen maar thuis speelt, en meerdere kanalen geen vereiste voor je is, zou ik de Vibro Champ overwegen, iets goedkoper en maar 5W.

ik heb ook een super champ xd, heel fijn ding, gaat ook hard genoeg voor de repetitie.
Maar er zit ook een volume knop op, en hij kan dus ook gewoon zacht. Ik snap niet dat iedereen altijd maar roept dat te veel vermogen overkill is voor thuis.
Ik heb ook een 100 Watt buizentop op een 4x12 staan, en ik woon in een flat. en die gebruik ik ook gewoon. (En nee, de buren hebben nog nooit voor de deur gestaan ;) )

Luxor
26 januari 2011, 18:23
Ben dus vandaag weer bij een (andere) muziekwinkel geweest, en ben samen met de verkoper tot de conclusie gekomen dat ik eerst iets in de trant van een vox vt20+ ga kopen. De reden: Er zitten heel veel geluiden op om op een eigen sound uit te kunnen komen, en het geluid is voor thuisgebruik prima.

Tegen de tijd dat ik professioneler ga spelen, investeer ik in een "goede" buizenamp. Omdat ik er dan ook van profiteer.

Goede conclusie?

signsofzodiac
26 januari 2011, 18:43
Ben dus vandaag weer bij een (andere) muziekwinkel geweest, en ben samen met de verkoper tot de conclusie gekomen dat ik eerst iets in de trant van een vox vt20+ ga kopen. De reden: Er zitten heel veel geluiden op om op een eigen sound uit te kunnen komen, en het geluid is voor thuisgebruik prima.

Tegen de tijd dat ik professioneler ga spelen, investeer ik in een "goede" buizenamp. Omdat ik er dan ook van profiteer.

Goede conclusie?

Nee, geen goede conclusie IMHO, je moet een versterker kopen omdat het geluid je bevalt. Niet omdat het beter bij je huidige spelstadium past of omdat een verkoper je dat heeft verteld. Ik lees "in de trant van". Heb je dat ding gehoord en bespeeld vandaag? Wat is in de trant van? Toch Line6-achtig?

Ik geloof niet in het "een versterker bij je niveau" verhaal. Het kost je geld. Omdat je weer wat anders moet kopen als je er uit bent gegroeid en je TOCH een buizenbak wil. Ik heb als regel: het beste kopen wat je kan betalen. En het beste kan voor jouw oren best solid state zijn, begrijp me goed. Maar een goede buizenamp geeft vaak(!) een beter geluid, geeft je meer dynamiek en laat je daardoor beter de nuances van je spel horen. De manier waarop je aanslaat, je fret-techniek...Ik zeg, wederom, niet dat buizenamps altijd zaligmakend zijn, maar over het algemeen zal het je spel ten goede komen.

Voor 600 euro kan je, zeker op de 2e-hands markt, een puike lampenbak scoren waar je nog tijden plezier van gaat hebben!

LesPaul1612
26 januari 2011, 19:05
Ben dus vandaag weer bij een (andere) muziekwinkel geweest, en ben samen met de verkoper tot de conclusie gekomen dat ik eerst iets in de trant van een vox vt20+ ga kopen. De reden: Er zitten heel veel geluiden op om op een eigen sound uit te kunnen komen, en het geluid is voor thuisgebruik prima.

Tegen de tijd dat ik professioneler ga spelen, investeer ik in een "goede" buizenamp. Omdat ik er dan ook van profiteer.

Goede conclusie?

Ik zeg volmondig JA!!! De Vox vt20+ is een hele goede versterker, die door zijn voorbuis ook een klein beetje klinkt als een buizenversterker. Ik heb zo'n ding wel eens gebruikt bij repetities, en hij blaast mijn cube echt weg, terwijl dat ook al wel een aardige versterker is.

daarnaast is het ook slim omdat je met zo'n versterkert erg veel kanten op kan. Veel beginners switchen vaak van genre, omdat de muziek die ze leuk vinden om te luisteren soms minder leuk is om te spelen. Als je versterker daar niet op gebouwd is, (zoals die Fender) moet je soms een nieuwe versterker kopen die meer geschikt is voor je nieuwe stijl(erg extreem voorbeeld trouwens).

Maar hoofdzaak is toch wel dat jij het verschil tussen die Vox en die Fender waarschijnlijk niet overduidelijk zal horen. Wanneer jij toe bent aan optreden is de tijd denk ik rijp voor een dikke buizenbak en die Vox kun je dan nog mooi voor thuis gebruiken.

Exi
26 januari 2011, 19:22
Ben dus vandaag weer bij een (andere) muziekwinkel geweest, en ben samen met de verkoper tot de conclusie gekomen dat ik eerst iets in de trant van een vox vt20+ ga kopen. De reden: Er zitten heel veel geluiden op om op een eigen sound uit te kunnen komen, en het geluid is voor thuisgebruik prima.
En heb je er zelf ook op mogen spelen? Heb je hem kunnen vergelijken met een buizenversterker binnen jouw budget? Zo ja, wat vond je ervan?
Zo nee, dan heb je aardig je tijd zitten te verkloten daar...

De V
26 januari 2011, 19:24
ik heb ook een super champ xd, heel fijn ding, gaat ook hard genoeg voor de repetitie.
Maar er zit ook een volume knop op, en hij kan dus ook gewoon zacht. Ik snap niet dat iedereen altijd maar roept dat te veel vermogen overkill is voor thuis.
Ik heb ook een 100 Watt buizentop op een 4x12 staan, en ik woon in een flat. en die gebruik ik ook gewoon. (En nee, de buren hebben nog nooit voor de deur gestaan ;) )

Hij kan inderdaad wel zacht, dat is het probleem niet.
Maar wil ik er een lekker(!) drive uit persen, dan zal m'n volume toch iets omhoog moeten gooien, heb ik gemerkt.

Luxor
27 januari 2011, 20:54
En heb je er zelf ook op mogen spelen? Heb je hem kunnen vergelijken met een buizenversterker binnen jouw budget? Zo ja, wat vond je ervan?
Zo nee, dan heb je aardig je tijd zitten te verkloten daar...

Nee, begrijp me niet verkeerd. Uiteraard heb ik de VT20+ uitgeprobeerd evenals een AC15, een orange crunch (of hoe dat ding ook heet) en een fender buizenbak (weet ff niet meer welke). En als ik eerlijk moet zijn *schaam* kan ik het geluid blind niet onderscheiden. En zoals al gezegt wordt, zoek ik in het begin iets veelzijdigs.

Ik zou natuurlijk ook een buizenbak kunnen kopen, incl. bijvoorbeeld(!) een vox tonelab. Maar tegen de tijd dat ik ervaring krijg met het geluid van buizenbakken, kan het geluid van de buizenbak die ik heb gekocht me wel niet bevallen, en dan zit ik met een tonelab en een buizenbak van in totaal ongeveer 800 euro waar ik niks mee kan. De VT20+ klinkt voor mij prima en ik koop hem met het idee dat ik hem ongeveer een jaar of 2 gebruik.

Kim Wilson
27 januari 2011, 23:06
Nee, geen goede conclusie IMHO, je moet een versterker kopen omdat het geluid je bevalt. Niet omdat het beter bij je huidige spelstadium past of omdat een verkoper je dat heeft verteld. Ik lees "in de trant van". Heb je dat ding gehoord en bespeeld vandaag? Wat is in de trant van? Toch Line6-achtig?

Ik geloof niet in het "een versterker bij je niveau" verhaal. Het kost je geld. Omdat je weer wat anders moet kopen als je er uit bent gegroeid en je TOCH een buizenbak wil. Ik heb als regel: het beste kopen wat je kan betalen. En het beste kan voor jouw oren best solid state zijn, begrijp me goed. Maar een goede buizenamp geeft vaak(!) een beter geluid, geeft je meer dynamiek en laat je daardoor beter de nuances van je spel horen. De manier waarop je aanslaat, je fret-techniek...Ik zeg, wederom, niet dat buizenamps altijd zaligmakend zijn, maar over het algemeen zal het je spel ten goede komen.

Voor 600 euro kan je, zeker op de 2e-hands markt, een puike lampenbak scoren waar je nog tijden plezier van gaat hebben!
De TS speelt nog maar net gitaar. Hij kan nog niet een Fender van een Orange onderscheiden. Dan heb je het meeste aan een amp met veel mogelijkheden om nuances te leren (her)kennen. Een puike lampenbak kun je idd prima scoren voor dat budget, maar de kans dat hij daar jaren mee vooruit kan is maar klein. De kans is namelijk niet zo groot dat je in één keer de juiste amp kiest als je nog maar 3 maand speelt.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat de TS de juiste keuze heeft gemaakt. Ik zou ook lekker een redelijk goedkoop versterkertje kopen waarmee je lekker kunt experimenteren. Zodat hij bij de volgende keer amp kopen de boel beter kan beoordelen. Dus ja, ik geloof dus wel in "een versterker bij je niveau", zeker bij beginners. Zolang je nog niet het verschil tussen de ene en de andere amp kunt benoemen (en Fender en Orange liggen toch behoorlijk uit elkaar), heb je nog niks aan een top-amp.

Willem76
29 januari 2011, 15:36
Nee, begrijp me niet verkeerd. Uiteraard heb ik de VT20+ uitgeprobeerd evenals een AC15, een orange crunch (of hoe dat ding ook heet) en een fender buizenbak (weet ff niet meer welke). En als ik eerlijk moet zijn *schaam* kan ik het geluid blind niet onderscheiden. En zoals al gezegt wordt, zoek ik in het begin iets veelzijdigs.

Ik zou natuurlijk ook een buizenbak kunnen kopen, incl. bijvoorbeeld(!) een vox tonelab. Maar tegen de tijd dat ik ervaring krijg met het geluid van buizenbakken, kan het geluid van de buizenbak die ik heb gekocht me wel niet bevallen, en dan zit ik met een tonelab en een buizenbak van in totaal ongeveer 800 euro waar ik niks mee kan. De VT20+ klinkt voor mij prima en ik koop hem met het idee dat ik hem ongeveer een jaar of 2 gebruik.

Je gaat van een buizencombo met multi-effect gegarandeerd meer plezier hebben dan van zo´n VT20, ook op laag volume. Daarnaast is een goede buizencombo behoorlijk waardevast dus daar leg je nooit veel op toe als je hem inruilt/doorverkoopt, mocht het toch niet je ding zijn (wat ik me niet voor kan stellen).

Ga gewoon nog wat modellen testen, het verschil in geluid van buizen en transistor is toch wel groot, zeker als je hem open draait.

Exi
29 januari 2011, 16:00
De VT20+ klinkt voor mij prima en ik koop hem met het idee dat ik hem ongeveer een jaar of 2 gebruik.
Dan is dat inderdaad het beste. In dit stadium is het inderdaad lastig om te weten welke buizenversterker je nodig hebt, daar kun je later een beter oordeel over doen. Met de Vox kun je in de tussentijd lekker experimenteren en je geluid zoeken.
Ik lees nu mn vorige post terug en die komt een beetje ongelukkig/agressief over. Mijn excuses:makeup: