PDA

View Full Version : Egnater renegade



Sinner1980
25 januari 2011, 16:37
Op mijn zoektochtje naar een nieuwe amp ben ik op de volgende gestuit:

De Egnater Renegade.

Ik heb wat gezocht op het forum maar heb er niet echt iets relevants over kunnen vinden...of niet goed genoeg gezocht.

Vooralsnog ben ik erg te spreken over de Vintage Modern van Marshall en die is momenteel ook de grote kanshebber.
Toch spreken de specs van deze versterker mij ook erg aan,vooral die tubeblend lijkt me interessant.
De combo is iets duurder als de VM maar wel overheen te komen op zich dus dat is het probleem niet. Ik vind het wel een minpuntje dat de amp in China geproduceerd wordt (slechte ervaring met Orange tot twee keer aan toe).

Anyway,zijn er hier mensen die deze versterker aan de tand gevoeld hebben?
Ik hoor graag jullie ervaringen,zowel positief als negatief natuurlijk.

Uiteraard ga ik ook eens kijken of deze amp ergens in de buurt te testen is binnenkort.
Mocht dit m nou niet worden dan ga ik aan de VM,dat weet ik wel:supercool:

Tristan
25 januari 2011, 18:51
Tsja, ik vond het niet veel, een vrij dood en karakterloos geluid, niet open genoeg, weinig power.
Die tubeblend doet vrij weinig, clean klinkt net iets lekkerder op 6V6 en crunch op EL84, maar dat is verwaarloosbaar.

Sinner1980
25 januari 2011, 19:37
Hmm,ok...jammer.

Van IJmuiden naar Breda...toe maar,best eindje verhuist

episua
25 januari 2011, 21:27
Ik heb de renegade wel een paar keer getest. Prachtige bak! Maar goed dat is dan weer mijn mening. Maar ik vond er eigenlijk weinig niet goed aan. De enige minpunten (voor zover je het minpunten kan noemen) vind ik de digitale reverb (dat moet je ding zijn, hoor liever een fender verengalm) en het enorme gewicht van het 2x 12'' combo.
Volgens mij heeft Tristan het over een hele ander Egnater. Weinig power? Kom op, dat ding is 65 watt (schakelbaar naar 18 watt, per kanaal instelbaar). Dat ie doods klinkt ga ik ook niet in mee. Het is misschien wat minder een karakterbak zoals een VM van Marshall of wat mij part een vox ac30, fender twin etc blabla. Het leuke aan alle Egnaters die ik heb getest en ook wel in een oefenruimte heb meegehad is dat ze eigenlijk met elk type gitaar wel heel lekker klinken. Dus, wil je iets veelzijdigs die gaat van fender achtig clean tot heel heftige sounds dan zou ik 'm absoluut eens uitproberen!
Als ik niet de persoon was die uit zo'n bak probeert een fender twin en een ac30 sound te krijgen dan had ik allang een egnater gehad.

stikel
25 januari 2011, 21:43
Vaak ben ik het met bovenstaande spreker wel redelijk goed eens. Over Egnater helaas niet. Ik vond de tubemix ook niet je dat (je blijft aan het draaien en dus twijfelen). Let wel ik had een REBEL GEEN RENEGADE. Vanmiddag toevallig van hetzelfde merk een Tweaker combo even geprobeerd. Gaf me direct een beter gevoel. Ik zou 'm niet kopen, maar de eerste indruk vond ik beter dan de Rebel. (ik heb ernstig Gas voor een Singleman :lovelove:, helaas is de voorraad doekoe wat krapjes)

Tristan
25 januari 2011, 23:06
Haha, ik dacht toch echt dat ik Egnater Rebel zag staan in de titel, de Renegade heb ik nog nooit getest.
Met weinig power bedoel ik weinig ballen, weinig punch en weinig dynamiek, ik wou het woord ballen vermijden omdat sommige mensen dan denken dat het over de hoeveelheid gain en/of laag gaat en daar ging het mij niet om.

Klopt, ik ben een aardig eind verhuisd, ach ja, weer terug naar waar ik vandaan kom.
Tja, wat kan ik zeggen, vorig jaar is er een hoop gebeurd om me heen, vandaar dat zo'n ommezwaai echt wel nodig was.
Ik heb overigens nog steeds een band in de regio Amsterdam, dus ik ben minimaal een dag in de week daar wel te vinden.

Liquid_Metal
25 januari 2011, 23:13
Ik heb een hele poos geleden de Tweaker, Rebel, Renegade en Tourmaster bespeeld en ik vind dat Egnater fijne amps maakt. Ze zijn erg veelzijdig en de klank spreekt me erg aan. Voor mijn band verkies ik absoluut de SE van ENGL, maar Egnater heeft zeker de tweede plaats. Als ENGL alleen een Fireball zou maken zou ik waarschijnlijk een Egnater gebruiken voor clean en lead.

proto
19 februari 2011, 02:21
Hallo ik ben ook maar eens gaan spelen op de egnater renegade.
Denk dat er wat info door elkaar gehaald wordt.
De renegade is een 65 watt amp met 6L6 en el 34 tubes
De rebel 30 is 30 watt en heeft 6L6 en el84 tubes.
De renegade heeft veel meer power dan de rebel.
Balen dat ik bij mij in de buurt (den haag) alleen een 1x12 combo
heb kunnen uitproberen. Ik kreeg erg de indruk dat de amp/speaker
opgesloten zit in een te klein kastje. De 2x12 heeft naast de custom celestion een 2e 12" celestion v30. Ik ben heel benieuwd of de 2x12
meer punch/dragend klinkt dan de 1x12. Weet iemand een winkel in de buurt van DH waar ze een 2x12 renegade hebben staan?
Gr. Peter

Incense
19 februari 2011, 21:21
De meeste winkels hebben inderdaad, als ze al Egnater in huis hebben, de kleinere combo's staan. Nederland Muziek (Almere) heeft momenteel een 212 in huis, maar is ook niet echt in jouw buurt. Je bent uiteraard altijd welkom om bij mij de top en 4x10 cab te komen spelen (thuis of in een - eigen - oefenruimte als je wat harder wilt). Maar ook dat is niet echt in de buurt, want regio 020.

Wel kan ik je garanderen dat het verschil tussen de 112 combo en de 4x10 cab erg groot is, maar dat zal geen verrassing zijn. Je kunt natuurlijk altijd even vragen of ze een extra cab op het 112 combo willen aansluiten, krijg je een betere indruk van de mogelijkheden.

Incense
19 februari 2011, 22:22
Even wat meer over de Egnater Renegade (weet niet of topic starter inmiddels al geslaagd is...). Moet voorop stellen dat ik het 112 combo minder vind. Deze versterker komt het best tot z'n recht met twee of meer speakers. Speel zelf zoals gezegd op een top met 4x10 cab. Ben niet geheel overtuigd van de custom Celestions die Egnater gebruikt, maar levenloos is een typering die absoluut niet bij deze amp past. Met name het cleane geluid is behoorlijk goed, redelijk direct en mooi transparant. Dynamiek zou inderdaad iets beter kunnen, met goede speakers zit het er zeker in. Wel belangrijk is dat je de gain voorbij 12.00 draait om leven in het signaal te krijgen. Hoewel ik het ultra clean met een lagere gain stand juist weer erg prettig vind in bijv. een feestbandje. Dat maakt de amp erg flexibel.

De toonregeling vind ik zelfs zeer goed en erg interaktief, vooral i.c.m. de bright schakelaar. De galm, hoewel digitaal, is best mooi en goed regelbaar per kanaal! Handig vind ik ook de Density en Presence regelaars op de voorkant - wel kleine knopjes. De Main 2 (soort cleanboost via meegeleverd voetpedaal) vind ik wat lastig in te stellen omdat hij niet absoluut, maar relatief t.o.v. de Main 1 werkt. Verander je dus tijdens het spelen je Main volume moet je ook de Main 2 weer bijstellen. Niet handig, tenzij je altijd op hetzelfde volume speelt.

Verwacht van de 18W/65W schakelaar geen wonderen. Volume blijft vrijwel gelijk, alleen de feel verandert (meer compressie).

En dan de tube blend. Veel mensen zijn teleurgesteld over het effect. Ik vind het een perfect werkend systeem waarbij je echt wel verschil hoort tussen de beide modes. Niet alsof je een Fender/Marshall hybride krijgt, maar ik hoor wel degelijk de klank karakteristieken van die versterkers. De sound van een versterker wordt natuurlijk niet alleen door het type eindbuis gevormd maar meer nog door de totale opbouw/tonestack e.d. Daarom is het effect niet altijd wat mensen er van verwachten.

Het drive kanaal gaat van een Stones crunch met goeie definitie tot een mooie zingende lead die naar mijn smaak nog wel iets meer body had mogen hebben. Ik gebruik de amp met diverse gitaren - tele, strat, LP - en vind het karakter van al die gitaren goed overeind blijven.

Is het een top amp? Nee. Maar zoek je een degelijke sound met veel features is er naar mijn idee weinig concurrentie voor deze prijs.

Hove
24 januari 2014, 21:10
Ik speel nu al een paar maandjes op deze amp en best tevreden over de sound. Ik vind hem ook zwaar, lastig als je auto verderop staat na een avond spelen in de kroeg. Het is geen scheurijzer maar daar heb je volgens mij veel alternatieven voor. Het verschil tussen de 18/65 watt kan ik niet echt horen. Iemand een idee waar en wanneer ik dat voor moet gebruiken? Ik heb nog een andere vraag voor de gebruikers van deze amp?
Op de effects heb ik een Boss ME20 aangesloten. De ME20 vind ik lekker omdat het geen processor is (die werken sowieso slecht op combo's als je ze op de voorversterker aan sluit). De ME20 gebruik ik om te stemmen, het volume te regelen, de echo op solo's en ik heb de chorus hiervan soms aan staan. Dat klinkt best en zo voeg je een andere sound toe aan de amp. Een overdrive klinkt echter voor geen meter. Via de Boss niet, maar ik heb het ook geprobeerd met een Blackstar. Zowel op de line in en via het effect send en return geprobeerd.
Mijn vraag; heeft iemand een tip welke effect pedalen wel goed werken op de Egnater? Ik hoor het graag!

De reden dat ik een extra overdrive op de amp wil aansluiten is dat ik vaker wil kunnen switchen in overdrive. Het 'spelen'met de volume knop op de gitaar lukt mij niet zo goed tijdens optredens!

Incense
2 februari 2014, 02:05
Het verschil tussen de 18 en 65 Watts mode is vooral te vinden in de verzadiging van het geluid dat al bij lager volume plaatsvindt. Men verwacht een enorm verschil in volume, dat is echter niet het geval. De Boss voor echo's en chorus op de FX loop is prima. Overdrives werken in beginsel het best tussen gitaar en amp input. Ik gebruikte bijv. een T-Rex Gristle King, dat klonk prima. Maar het is soms even zoeken met overdrives naar het door jou gewenste geluid. Succes!

the sure thing
2 februari 2014, 07:30
(...) Het 'spelen'met de volume knop op de gitaar lukt mij niet zo goed tijdens optredens!

... Dit werkt ook niet lang bij elke versterker. En het is zo "stoer" om te zeggen "ik regel alles met de volumeknop, van clean tot overdrive" maar het moet je ook maar liggen hoor! Ik gebruik ook 3 drive pedalen met verschillende volumesettings.