PDA

View Full Version : Raar buizenkwaaltje



Put
25 januari 2011, 14:16
Hallo gitaarnet,

Ik heb een probleempje met mijn versterker, een 5150 blokletter.
De versterker wil niet meer zo onverdragelijk hard als hij altijd ging.

Ter illustratie; ik woon in een rijtjeshuis en ik kan de amp nauwelijks op 0 zetten of het wordt te veel voor de buren.
Nu kan ik hem op 6 uur zetten zonder geluidsoverlast.

Het probleem is echter dat na mate je het volume omhoog draait de tone erg zwak wordt.
Het lijk alsof er wat buizen oid. achter blijven. Het geluid wordt alleen in het midhoog/hoog harder.
Niet bepaald aangenaam.

Alle buizen branden nog en ik heb echt geen id wat het is.
Ik heb gehoord van een vuile fxloop maar dat is het geloof ik niet.

Komt iemand dit bekend voor en kan die mij helpen ?

mvg Ruben

http://www.youtube.com/watch?v=rga7nPmulbo


Edit : Ohja, de versterker deed het prima maar heeft lang geslapen.
het probleem was er ineens toen hij daarna weer aan ging. misschien dat dit wat licht werpt op het probleem?

Rick trodat
25 januari 2011, 14:36
Om je buizen te checken. Tik dan zachtjes tegen de eindbuizen met een potlood. Hoor je iets ( kraak, plop, wat dan ook ) vervangen.

Voorversterkerbuizen één voor één eruit halen en testen ( of intern wisselen )

Is het probleem dan nog niet weg. Dan moet je de versterker wegbrengen naar een amp-tech.

cluseau
25 januari 2011, 14:46
De versterker wil niet meer zo onverdragelijk hard als hij altijd ging.

Legio mogelijkheden, preampbuisje, bias verlopen door fout in het bias circuit, sluiting in de OT (niet waarschijnlijk) voeding defect, send/return jack wil nog wel eens moeilijk doen etc. Het beste kom je daar achter door te meten wat de prestatie's zijn en als die achterblijven natuurlijk uitzoeken waarom.

Frans.

Put
25 januari 2011, 14:46
Vet bedankt voor de snelle reactie, ik ga het gelijk proberen.

Put
25 januari 2011, 14:47
Edit : Ohja, de versterker deed het prima maar heeft lang geslapen.
het probleem was er ineens toen hij daarna weer aan ging. misschien dat dit wat licht werpt op het probleem?

cluseau
25 januari 2011, 14:49
Edit : Ohja, de versterker deed het prima maar heeft lang geslapen.
het probleem was er ineens toen hij daarna weer aan ging. misschien dat dit wat licht werpt op het probleem?

Zou dan maar eens een plug in de send return jack rammen en kijken of dat effect heeft. Als dat zo is moet je deze reinigen of vervangen.

Put
25 januari 2011, 15:11
Hell yeah.... ik heb speciala gelet op het RAMMEN..... brute force finally worked out 1 !

cluseau
25 januari 2011, 15:15
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/good.gif

muziekschuur
25 januari 2011, 17:15
Puntje d'r in puntje d'r uit ja zo gaat ie goed ja zo gaat ie goed ja zo gaat ie goed.... Whaahaa.... (bijna carnaval.... niet dat ik daar naartoe ga.... maartoch).

Dacht altijd dat dat een liedje over electronica was. Met name om een slapende buizenversterker mee tot leven te werken...

PeeVee
10 februari 2011, 20:51
Tik dan zachtjes tegen de eindbuizen met een potlood. Hoor je iets ( kraak, plop, wat dan ook ) vervangen.
Wanneer je een potlood gebruikt zul je altijd iets horen ook bij nagelnieuwe buizen. In een potlood zit nl. grafiet (koolstof) en dat is geleidend. Wat je beschrijft hoor je te doen met chop sticks" liefst van plastic of van hout, te verkrijgen bij de plaatselijke afhaalchinees. Evt. met een plastic viltstift kan ook.

Frits van Mourik
11 februari 2011, 01:03
Wanneer je een potlood gebruikt zul je altijd iets horen ook bij nagelnieuwe buizen. In een potlood zit nl. grafiet (koolstof) en dat is geleidend. Wat je beschrijft hoor je te doen met chop sticks" liefst van plastic of van hout, te verkrijgen bij de plaatselijke afhaalchinees. Evt. met een plastic viltstift kan ook.

Wat heeft het aantikken met een (deels) grafieten stift van een potlood
op het glas van een buis voor invloed op de waargenomen microfonie?
Licht mij eens bij?

Bijl
11 februari 2011, 09:05
Het lijk alsof er wat buizen oid. achter blijven. Het geluid wordt alleen in het midhoog/hoog harder.


Verlies van lage tonen is bijna altijd een voorteken dat de eindversterkerbuizen stervende zijn.

Ik heb ook een 5150 gehad en heb toen bij aanschaf de voorversterkerbuizen vervangen. De chinese rotzooi die er origineel in zit wil er soms voor zorgen dat de toonregeling nauwelijks reageert als je aan een knop draait.