PDA

View Full Version : Aanhoudende bias problemen JMP50



Agent_Smith
25 januari 2011, 12:30
Ik ben al tijden aan het kl*ten met een oude JMP 50 watter (ca. 1980). Steevast gaat na een tijdje één van de EL34's heeeel licht redplaten. Ik heb al 4 buisparen geprobeerd met de de bias helemaal op maximaal negatief (dus zo koud mogelijk). Afgelopen weekend is er zelf één EL34 na zo'n 20 minuten opeens compleet uitgebrand.... Toen was ik het zo beu dat ik m maar in de kliko heb gelazerd.

Nou, bijna dan :D
In elk geval, deze eindtrap zit erin: http://www.drtube.com/schematics/marshall/2204pwrm.gif
472V op de plates. -25 biasspanning. Alle spanningen zijn op beide buisvoeten identiek.

Ik heb reeds vervangen: C14 en C16 (22n) en de twee elco's C19 en C20. De versterker was nog niet voorzien van 1k/5watters (R33 + R34), dus dat heb ik ook gedaan.

Ik heb het idee (maar dat is op geen enkele theoretische kennis gebaseerd :D ) dat de biasspanning niet laag genoeg kan. Of staat dat nergens op? Zo ja, kan ik het biascircuit wat aanpassen?

guitarnijboer
25 januari 2011, 13:16
Als je met bias spanning van -25 volt ook daadwerkelijk -25 volt bedoeld en bijvoorbeeld niet -35 of -45, dan klopt het dat deze niet negatief genoeg is.

De bias spanning moet met 472 op de platen ongeveer -40 V zijn.

Standaard hoort deze biasspanning in ieder geval veel minder negatief te zijn dan -25 V. In plaats van aanpassen is het dus eerder op zoek gaan naar de fout...

Edit: heb je de 220K weerstand in het bias circuit al eens bekeken (gemeten) wellicht is deze verlopen.

cluseau
25 januari 2011, 14:08
.... Toen was ik het zo beu dat ik m maar in de kliko heb gelazerd.

Wil je dat nooooit meer doen, schrik me de t.........g man. Zoals guitarnijboer omschrijft ff de componentjes in je bias circuit checken maar kijk ook goed naar je buisvoeten. Mogelijk is daar ergens koolvoorming ontstaan waardoor lekkage optreed. Als je een scoop hebt check dan ook op oscilleren, vaak een goede reden voor bolle wangen.

Frans.

Agent_Smith
25 januari 2011, 15:16
Okee, dank heren! Ik zal proberen vanavond even te kijken/meten, maar moet ook nog repeteren dus veel tijd is er niet.
Mijn vermoeden was idd al dat de biasspanning niet negatief genoeg was. Dat is dus ook zo. Nu idd de oorzaak nog boven water krijgen. Ik zal de componenten checken in het bias circuit.

Een scoop heb ik wel, maar kan er nog niet mee omgaan helaas... :shame_on_me:


Oja, en dat van die kliko...: in gedachten lag hij er al in :D :D :D

cluseau
25 januari 2011, 16:12
.....componenten checken in het bias circuit.

Met name R30 (220k) is een optie.

Agent_Smith
25 januari 2011, 18:34
Yes! Beiden goed en Richard als eerste.
Zojuist gemeten en vervangen: R30 had zichzelf intussen een waarde aangemeten van een heuse 345k...
Een nieuwe 220k erin gezet en ik lees -38v af. Dat lijkt er meer op!

Nu een poosje proefdraaien. Bedankt heren voor de quick fix! Super!