PDA

View Full Version : Pink gebruiken als steun?



speedof1
24 januari 2011, 15:00
Hallo allemaal,

ik merk dat ik tijdens met name het fingerpicking de pink van mijn slaghand veelal als 'steun' gebruik: deze zet ik dan op de slagplaat.

Het resultaat: een gespannen pink en een pijnlijke pols na een tijdje.


Mijn vraag is dus: wat is de juiste techniek? Wanneer ik de pink niet gebruik vind ik fingerpicken erg lastig.

Harald
25 januari 2011, 13:05
Ik heb vrij korte vingers. Als ik met pink en ringvinger anker op de slagplaat kan ik niet echt ontspannen spelen. Wat ik heel vaak doe als ik anker is dat ik mijn ringvinger op de hoge e snaar zet. Het viel me een tijde geleden ineens op dat Eltjo dat soms ook doet op onze kerstliedjes dvd. Dacht dat ik de enige was :chicken: De andere manier om te ankeren is met een palmmute. Als het moet kan ik ook zonder ankeren spelen, en als ik klassiek speel doe ik zelfs niet anders.

Wat je vraag betreft, als je kramp krijgt of gespannen speelt, JA, dan doe je het verkeerd! Je moet dus een manier vinden die voor jou werkt, en je in staat stelt zonder onnodige spierspanningen te spelen. Daar komt van alles bij kijken. Hoe je denkt over wat je speelt, hoe snel je speelt, houding, op wat voor stoel je zit, of hoe je je riem afgesteld hebt...

Pepe
25 januari 2011, 13:34
In feite is alles geoorloofd, als speel je ondersteboven.
Maar wat Harald zegt, een gespannen houding gaat vroeg of laat fysieke problemen geven afgezien dat je ook niet optimaal kan spelen.

Mayday13
1 februari 2011, 11:52
Ikzelf geef gitaarles en merk bij veel leerlingen dat ze vanaf het begin al snel op hun eigen manier gaan spelen. De ene speelt 99% downstrokes, de ander leest noten op een zelf bedachte manier.
Het zijn allemaal dingen die in het begin geen problemen geven, maar stel dat je bijvoorbeeld een solo van Metallica moet spelen, hoe wil je dat met alleen downstrokes doen. Dat wordt lastig, daarom is het toch belangrijk om je er vanaf het begin goed op te richten, het aanleren is ff kut, daarna heb je er blijvend profeit van.

Na een tijdje kom je er achter dat je een andere manier misschien makkelijker vind, maar de basis heb je inieder geval. Dan merk je ook al gauw of die nieuwe manier gespannen of niet is. (Op een acoustische gitaar wordt je als het goed is altijd geleerd om (als je lage snaren speelt met de duim) om je I M en A op de hoge E snaar te laten rusten.)

Verder is het op een electrische vooral belangrijk om je rechter hand gewoon lekker te laten gaan, stel je pakt een D5, mik je toch vaak niet precies op snaar 5 4 en 3? De andere snaren demp je met je linker hand vaak al een beetje af, zodat je lekker kan raggen (dit geld bijvoorbeeld voor punk dan hè :P)

speedof1
1 februari 2011, 16:47
Verder is het op een electrische vooral belangrijk om je rechter hand gewoon lekker te laten gaan, stel je pakt een D5, mik je toch vaak niet precies op snaar 5 4 en 3? De andere snaren demp je met je linker hand vaak al een beetje af, zodat je lekker kan raggen (dit geld bijvoorbeeld voor punk dan hè :P)

Dat je snaar 1 en 2 dempt met je wijsvinger snap ik nog, maar hoe demp je snaar 6 dan? met de bovenkant van je vinger?

Snijdie
1 februari 2011, 17:22
Ja, de top van de wijsvinger dempt dan de lage E. Dat voorkomt valse noten, en zorgt voor een betere articulatie van de chords.

D-string
1 februari 2011, 17:26
Dat je snaar 1 en 2 dempt met je wijsvinger snap ik nog, maar hoe demp je snaar 6 dan? met de bovenkant van je vinger?

correct

Voor de 6e snaar kun je ook de duim gebruiken, al doe ik dat in het geval van powerchords nooit (omdat de bovenkant van de wijsvinger daar toch al is)

speedof1
2 februari 2011, 11:50
Dank allen. Ik heb nog een vraag over single notes. Ben nu een beetje bezig met toonladders en merk dat ik moeite heb om een noot helemaal clean te krijgen: raak bijvoorbeeld nog vaak een beetje de andere snaar met de plectrum. Moet je met je slaghand bepaalde strings dempen of gewoon leren goed te picken? En moet je je hand ergens op ankeren?

iWishmaster
2 februari 2011, 12:10
Pink (en soms ook ringvinger) op de slagplaat laten steunen zie ik wel meer mensen doen. Mark Knopfler toch wel het bekendste voorbeeld dat ik zo kan verzinnen. Als ik het doe krijg ik kramp in mijn vingers, dus ik laat mijn hand gewoon 'zweven', wanneer mogelijk steun ik wel met mijn duim op één van de bassnaren.

Over toonladders: ik vind het fijn om mijn hand op de brug te leggen (dus net geen palmmute), maar daar zijn geen echte regels voor qua techniek: doe wat je het fijnste vindt. Probeer korte, krachtige bewegingen te maken, misschien je plectrum wat anders vastpakken waardoor er een kleiner stukje tussen je vingers uitsteekt. Verder helpt het je linkerhad netjes neer te zetten: dwing jezelf niet sneller te gaan spelen, maar speel op een tempo waar je wel netjes speelt. Ga dan langzaam aan sneller.

Harald
2 februari 2011, 12:23
Dank allen. Ik heb nog een vraag over single notes. Ben nu een beetje bezig met toonladders en merk dat ik moeite heb om een noot helemaal clean te krijgen: raak bijvoorbeeld nog vaak een beetje de andere snaar met de plectrum. Moet je met je slaghand bepaalde strings dempen of gewoon leren goed te picken? En moet je je hand ergens op ankeren?

Bij single string werk moet je toch echt gewoon netjes aanslaan wat je wel wilt horen, en niet aanslaan wat je niet moet horen> Dat is een kwestie van langzaam genoeg oefenen. Als je van alles raakt wat je niet wil raken ga je gewoon te snel.

Of je ankert of niet is eigen keuze. Hier wordt niet geankerd, en deze jongen kan achterlijk snel http://www.youtube.com/watch?v=aPW3yYEqM1w&feature=related

Dempen is misschien wel de meest onderschatte techniek voor gitaar. Essentieel, en het kan op een aantal manieren. Welke je gebruikt hangt van de situatie af. Enig theoretisch inzicht in akkoorden is daarbij trouwens ook wel handig, zodat je ook weet welke bassnaren bv. echt even niet moeten doorklinken.