PDA

View Full Version : Rickenbacker, G snaar ontstemt erg snel.



Daan_B
24 januari 2011, 13:21
Gister avond merkte ik op dat de G snaar op mijn Rickenbacker ontzettend snel ontstemt. Binnen 5 minuten gaat 'ie van G naar F# of zelfs F. Ik heb dit nog nooit zo extreem meegemaakt. De tuner doet het prima en de snaren zitten goed vast in het staart-stuk.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?
Het is mijn main gitaar en kan eigenlijk niet zonder.
Bovendien dacht ik na een aantal gitaren met kwalen wel af te zijn van dit soort fratsen:stop:.

episua
24 januari 2011, 13:30
Hmmm, heb ik nog nooit last van gehad met mijn rickenbacker. Het is een super stabiele gitaar. Vervang anders die G snaar eens! Heb het ooit meegemaakt dat het zo snel ging en toen bleek dat de winding van de snaar bij het bolletje begon los te draaien. Wordt het dan niks beter dan moet je de topkam ff checken. Zien of de g snaar daar niet in de knel zit.
Maar eerst maar eens een nieuwe snaar proberen!

Daan_B
24 januari 2011, 13:33
Hmm, het vreemde is dat ik er donderdag nog een verse set op heb gezet:dontgeti:. Gister avond mertke ik het ontstemmen pas op, voor die tijd was dit echt niet het geval.

episua
24 januari 2011, 13:39
Er komen wel eens fabricage foutjes voor bij snaren. Hoeft dus niks uit te maken dat de snaren nieuw zijn. Andere G opzetten. Kost bijna niks en scheelt waarschijnlijk een hoop stres en uitzoekwerk.

Daan_B
24 januari 2011, 13:49
Oke bedankt man:ok:.
Wel lastig dat de muziekwinkels vandaag dicht zijn:makeup:, nog een dagje wachten dus.

The Unforgiven
24 januari 2011, 14:02
Om alvast het meest logische uit te sluiten, heb je je g- snaar goed opgerekt, nadat je hem erop hebt gezet?

zoon van Piet
24 januari 2011, 14:34
+1! uitrekken die hap!
en ik maak op uit je relaas dat het stemprobleem nieuw is, sinds de snarenwissel? zo'n los bolleke als episua zegt, heb ik ook weleens gehad.. geen redden aan.
Normaliter, met een degelijke kam en goed mechaniek, ligt het aan je topkammetje. Die zijn soms gewoon slecht gezaagd. Je snaar zit klem, de spanning aan beide kanten van het kammetjes verschilt en dan krijg je dit soort stemproblemen..

FruscianteFan
24 januari 2011, 14:58
Klinkt me meer in de oren als een snaar die toevallig slecht in elkaar zit. Eigenlijk geen probleem, want als-ie langzaam wordt uitgetrokken, zal-ie ook snel genoeg breken ;)

Daan_B
25 januari 2011, 18:58
Dank heren! Nieuwe snaar doet wonderen.
:cheerup:

episua
25 januari 2011, 21:34
Mooi zo! Viel het dus toch nog mee hè?

Portel
25 januari 2011, 22:09
Op je G-snaar staat de meeste spanning van alle snaren,
dus het is 'logisch' dat die sneller ontstemt dan de rest.

Daan_B
26 januari 2011, 00:12
Dat weet ik, maar dit was wel erg extreem. Het was me nog nooit overkomen. Blij dat 'ie weer lekker speelt!:ok: