PDA

View Full Version : Wijze les gehad...



spijkie
24 januari 2011, 12:29
Vaak lees ik discussies over het geluid wat niet goed zou zijn en wat voor gitaar je nu het beste kunt gebruiken bij een bepaalt repertoire.
Ook zit ik zelf vaak te klooien met een lekkere sound en vraag me soms af of mijn Gitaar wel geschikt is voor een bepaald repertoire. (rock) hier heb ik ook wel eens vragen over gesteld op dit forum.
Zelf speel ik op een Fender strat met 3 single coils (lace sensor) en een actieve mid regelaar, mijn versterker is een Marshall vs265 en ik gebruik een Boss GT10.
Ik zat altijd te klooien om een lekkere overdrive te krijgen uit die GT10 en na veel bezig geweest te zijn met dat apparaat kom ik steeds dichter in de buurt.

Maar waar het mij nu om gaat is het volgende.

Laatst kon onze 2e gtarist niet mee repeteren en heb ik mijn gitaarleraar gevraagd of die een keer mee wilde doen en dat leek hem leuk. Hij speelt zelf al 35 jaar en speelt o.a. in de Neil Young mirror band. Nu komt hij daar met zijn Fender strat uit 1963 (3 single coils) en gebruikt de versterker in de oefenruimte zonder pedalen of wat dan ook en speelt puur over de overdrive van de versterker en speelt heel erg met zijn volume en elementen en die rockt ons zo de oefenruimte uit, wat een sound produceert die man. Ik dacht direct van wat zit ik nu altijd te klooien met mijn sound, oke, Metallica en dat soort muziek zal hij ook niet redden met zijn Fender maar voor de rest komt hij een heel eind zonder ook maar een pedaal te gebruiken, laat staan als hij die wel gebruikt.
Ik heb als beginnend gitaarist, speel zelf anderhalf jaar nu, hier wel mee geleerd dat je speelwijze enz. misschien nog wel meer van invloed is op het geheel dan je blind staren op welke gitaar je moet hebben of iets dergelijks, als ik kijk en hoor hoe hij de nummers speelt met beperkte middelen dan volstaat dat prima in een rockband, die bevestiging kreeg ik ook van de overige bandleden die ook al wat langer spelen.

Dit betreft natuurlijk wel een persoonlijke mening/smaak.

macwilliams
24 januari 2011, 13:02
Dat die ouwe je nog wat kan leren he;)

Tunes
24 januari 2011, 13:06
En nu heel rap een andere leraar zoeken, van deze leer je niks

munkie
24 januari 2011, 13:09
Ja jongeman je gitaargeluid komt niet uit een doosje ofzo daar moet je jarenlang keihard voor werken. En dan kan je idd met eenvoudige maar goede spullen een goed geluid maken.

Rutger
24 januari 2011, 13:11
Dit is wel een klassiek voorbeeld van waar het om draait.

En helaas een minder klassiek voorbeeld dat men daar ook nog wat van opsteekt. Vaak genoeg denken mensen dan nog: oh, het ligt aan de gitaar die ie gebruikt, of aan de kabel of de snaren of het plectrum! :stop:

Kan hier geen stickie van gemaakt worden? :D

spijkie
24 januari 2011, 13:16
Ja jongeman je gitaargeluid komt niet uit een doosje ofzo daar moet je jarenlang keihard voor werken. En dan kan je idd met eenvoudige maar goede spullen een goed geluid maken.

Kijk, ik met mijn 41 jaar en toch nog een jongeman...:crazyhappy: Waarom zien meer mensen dat toch niet ;)

munkie
24 januari 2011, 13:22
Kijk, ik met mijn 41 jaar en toch nog een jongeman..

tov mij iig wel.... :hippie:

SEAL
24 januari 2011, 14:07
jep, it's so true...

zo'n G10 is best cool, maar het is nog véél cooler als je de versterker gewoon begrijpt en dat ding niet nodig hebt :)

E-J
24 januari 2011, 15:49
Wat veel beginnende muzikanten doen is dat ze thuis een lekker geluid vinden en dan in de oefenruimte precies dezelfde instellingen gebruiken. Dat klinkt vaak voor geen meter en je hoort jezelf nauwelijks.

In jouw geval Spijkie zou ik elke keer dat je de oefenruimte binnenkomt de EQ op je GT-10 neutraal zetten (dus geen boost in hoog, mid, laag, presence of wat dan ook) en alles regelen via de EQ van de versterker. Ik heb een trucje om elke versterker zo goed mogelijk te laten klinken en dat is de knoppen van de bas, mid, hoog etc op 0 draaien en vervolgens langzaam open en weer dicht te draaien totdat je hoort wanneer het effect er goed inkomt. Als je vervolgens die instelling gebruikt zul je merken dat je geluid een stuk lekkerder is en je als een mes door de mix snijdt. Als de mix goed en iedereen zichzelf kan horen is ga je zelf veel zekerder spelen en dus ook beter...

spijkie
25 januari 2011, 12:06
Wat veel beginnende muzikanten doen is dat ze thuis een lekker geluid vinden en dan in de oefenruimte precies dezelfde instellingen gebruiken. Dat klinkt vaak voor geen meter en je hoort jezelf nauwelijks.

In jouw geval Spijkie zou ik elke keer dat je de oefenruimte binnenkomt de EQ op je GT-10 neutraal zetten (dus geen boost in hoog, mid, laag, presence of wat dan ook) en alles regelen via de EQ van de versterker. Ik heb een trucje om elke versterker zo goed mogelijk te laten klinken en dat is de knoppen van de bas, mid, hoog etc op 0 draaien en vervolgens langzaam open en weer dicht te draaien totdat je hoort wanneer het effect er goed inkomt. Als je vervolgens die instelling gebruikt zul je merken dat je geluid een stuk lekkerder is en je als een mes door de mix snijdt. Als de mix goed en iedereen zichzelf kan horen is ga je zelf veel zekerder spelen en dus ook beter...
Dit klinkt inderdaad heel bekend...thuis klinkt het goed en in de oefenruimte klinkt het minder tot niet goed. ik gebruik de GT10 met de 4 cm en hier door is de EQ van de versterker niet te gebruiken omdat die alleen als eindversteker gebruikt wordt. Maar ik ga er van uit dat ik dit ook met de EQ van de GT10 kan gaan doen, alles op 0 draaien en dan langzaam openen?
Omdat ik nog niet zo lang speel maakt het je inderdaad onzeker als je sound niet goed is, maar dat zal voor ervaren muzikanten misschien ook wel zo zijn…
We hebben laatst met onze band wat nummers gespeeld tijdens een jamsessie, dat was voor het eerst dat ik over een PA heen speelde, wat moest ik daar aan wennen, en dat maakte mij ook onzeker.

E-J
25 januari 2011, 12:32
Dit klinkt inderdaad heel bekend...thuis klinkt het goed en in de oefenruimte klinkt het minder tot niet goed. ik gebruik de GT10 met de 4 cm en hier door is de EQ van de versterker niet te gebruiken omdat die alleen als eindversteker gebruikt wordt. Maar ik ga er van uit dat ik dit ook met de EQ van de GT10 kan gaan doen, alles op 0 draaien en dan langzaam openen?
Omdat ik nog niet zo lang speel maakt het je inderdaad onzeker als je sound niet goed is, maar dat zal voor ervaren muzikanten misschien ook wel zo zijn…
We hebben laatst met onze band wat nummers gespeeld tijdens een jamsessie, dat was voor het eerst dat ik over een PA heen speelde, wat moest ik daar aan wennen, en dat maakte mij ook onzeker.

Persoonlijk ben ik meer een fan van de EQ regelen op de versterker. Ik zou die in de basis lekker gebalanceerd instellen en dan pas naar je GT10 te kijken voor een overstuurd geluid met zo min mogelijk kleuring. Maar probeer vooral uit, wie weet werkt voor jou een andere aanpak..!

Een aantal jaren geleden had ik overigens een vergelijkbaar setje, een Stratocaster, een VS265 en een multieffect (wel geen Boss maar een Korg). Uiteindelijk heb ik het multieffect thuis gelaten en zelfs verkocht. Maarja dat was ook in de tijd dat ik mij aanmeldde op dit forum en toen moest er al gauw een buizenversterker komen... :sssh:

Trek vooral je eigen plan, ga er met je band eens rustig een uurtje voor zitten om een lekker geluid te krijgen. Toegegeven het kost wellicht een deel van een repetitie maar je zult er veel aan hebben..!

Pepe
25 januari 2011, 12:46
Alle goede adviezen op instellingen en afstellingen ten spijt, het ligt niet aan een knopje meer of minder.
Je moet je voorstellen, je komt een kroeg binnen waar iedereen met mekaar loopt te ouwehoeren. Je drinkt wat en na een tijdje ga JIJ wat zeggen.
Als je aandacht vraagt, vraag het dan luid en duidelijk. En als je wat vertelt, zorg dan dat het interessant genoeg is om de aandacht vast te houden.
Als je je punt gemaakt hebt ga je weer verder met drinken. Tot je weer een duit in het zakje doet.

Wat je dus niet doet is de hele tijd binnensmonds mompelen, voor je beurt praten en veel lullen zonder iets te zeggen.

In feite is gitaarspelen niks anders.

signsofzodiac
25 januari 2011, 12:51
Alle goede adviezen op instellingen en afstellingen ten spijt, het ligt niet aan een knopje meer of minder.
Je moet je voorstellen, je komt een kroeg binnen waar iedereen met mekaar loopt te ouwehoeren. Je drinkt wat en na een tijdje ga JIJ wat zeggen.
Als je aandacht vraagt, vraag het dan luid en duidelijk. En als je wat vertelt, zorg dan dat het interessant genoeg is om de aandacht vast te houden.
Als je je punt gemaakt hebt ga je weer verder met drinken. Tot je weer een duit in het zakje doet.

Wat je dus niet doet is de hele tijd binnensmonds mompelen, voor je beurt praten en veel lullen zonder iets te zeggen.

In feite is gitaarspelen niks anders.

Niet geheel toevallig is het ook meestal de zanger die buiten het podium om chronisch de klep los heeft en de gitarist die af en toe zijn spotlight op wil eisen :D

FruscianteFan
25 januari 2011, 13:00
Dit klinkt inderdaad heel bekend...thuis klinkt het goed en in de oefenruimte klinkt het minder tot niet goed. ik gebruik de GT10 met de 4 cm en hier door is de EQ van de versterker niet te gebruiken omdat die alleen als eindversteker gebruikt wordt.Volgens mij zou dat zo zijn als je de GT10 alleen in de return van je amp zou stoppen. Nu heb je namelijk de voorversterker (en dus de EQ) in de fx-loop van je GT10.