PDA

View Full Version : Fender jap strat contemporary fretdraad vraag



Nielsje
23 januari 2011, 18:52
Zo, duidelijke topictitel, nietwaar?

Ik heb een Contemporary strat uit '84 (volgens mij), die ooit eens herfret met 6000 of 6100 draad (in ieder geval lomp dik). Bevalt me eigenlijk voor geen meter, niet het fretwerk, maar de dikke frets. Nu wil ik er weer kleine frets in hebben, maar dan zit ik dus (zeer waarschijnlijk) met het probleem dat de tang van 'normale' frets veel te smal is.

Wie van jullie weet wat voor fretdraad er normaal op hoort, en of dat te krijgen is met een vrij brede tang? Zelf had ik voor de herfret actie het plan om er 6105 dunlop in te zetten, maar die tang is dus al te smal.
Oh, ik hoef niet persé dunlop draad hoor, mag prima van een ander merk zijn. Ik heb sinds m'n nieuwe vriendin een basgitaren bouwer 'in de familie' en die kan prima aan allerlei soorten draad komen :)

shoot!

aaronstonebeat
23 januari 2011, 21:49
Bij Vox Humana kun je voor Dunlop alle maten opzoeken voor de verschillende types. Kleinere frets hebben niet per se een smallere tang.

http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/info/fretdraad.html

Deze keer toch maar eerst de oude lak van de toets halen ;)

Nielsje
23 januari 2011, 23:50
Ja, ik denk dat ik dat maar ga doen, en hem dan netjes in de olie zetten.
Of misschien toch lakken, even nadenken. Anyway, zat er nou 6000, of 6100 in? 6150, wat toch wel ietwat mijn voorkeur heeft, heeft sowieso een smallere 'C' of 'D' maat, dus dat gaat helaas niet werken.

aaronstonebeat
24 januari 2011, 00:04
Ik dacht dat het 6000 was; als je met een schuifmaat de breedte van de frets meet, zou je het verschil tussen 6000 en 6100 moeten kunnen zien.
Ik heb hier even een gitaar met datzelfde draad gemeten en het lijkt echt wel 6000.

Maar de de dikte van de tang zelf is 0,02 mm minder bij 6150 en de tandjes steken 0,12 mm minder ver uit (beide kanten bij elkaar).

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik kan me voorstellen dat het hout toch nog voldoende grip biedt.

Anders zou je de gleufjes op kunnen vullen (misschien met zoiets als 2-componenten 'houtrotvuller) en opnieuw zagen. Als je een beetje handig bent, kan dat allemaal makkelijk zonder dure gereedschappen.

Nielsje
24 januari 2011, 00:12
Zal er binnenkort eens eentje trekken, was er nog niet aan begonnen. eerst een beetje oriënteren :)

Nielsje
16 maart 2011, 23:13
Zo, hier maar eens aan begonnen.

Twee frets achteraan eruit getrokken, en het is inderdaad 6000 dunlop draad.
Maar eens m'n andere strats opgemeten:

Rebelrelic: 2 mm breed, 1 mm hoog
Fender jap '68 RI: 2mm breed, 0.7 mm hoog.

Nou vind ik de RR echt heerlijk spelen, de '68 RI ook lekker, maar net wat te laag voor 'allround', dus ik zou graag dezelfde draad nemen als op m'n RR.
Is Dunlop 6200 dan geschikt, of zou ik wat anders nemen? De breedte is precies wat ik wil hebben, hij is iets hoger (moet misschien toch gevlakt worden), en de hogere 'C' en 'D' waarden zorgen ervoor dat 'ie wel goed in het hout zit.

Oh, en is er hier iemand die het draad van z'n contemporary strat zou willen opmeten?

Moet ik overigens perse de oude lak van m'n toets halen? Ik voel eerlijk gezegd niet zoveel voor nieuw lakwerk, en die slijtplekken vind ik wel mooi.. (helemaal zelf gemaakt!). Ik heb geen radiusblok, dus ik zou rustig moeten schuren. Kan hem natuurlijk in een beetje olie zetten..

geert1976
16 maart 2011, 23:17
Jammer dat ik dit topic nu pas tegenkom

ik heb namelijk een compleet setje kant en klare frets voor een dergelijke strat liggen.

Sorry:makeup::makeup:

Nielsje
16 maart 2011, 23:22
Nou ja, je mag ze wel even opmeten, ik ben nu de 6000 frets aan het verwijderen.
Gaat niet zo best als de vorige keer, ze nemen wel wat (kleine) stukjes fretboard mee...

geert1976
16 maart 2011, 23:26
Nou ja, je mag ze wel even opmeten, ik ben nu de 6000 frets aan het verwijderen.
Gaat niet zo best als de vorige keer, ze nemen wel wat (kleine) stukjes fretboard mee...

Ga dat zakje morgen eens even opzoeken, werd vroeger verkocht onder de noemer "replacement kit".

Dingen zijn ook al op radius gevormd, kwestie van enkel "erin rammen"

Voel mij nu best kut eigenlijk, had je de nodige hersenbrekers kunnen vermijden:makeup::makeup:

Nielsje
16 maart 2011, 23:51
Joh, daar hoef je je toch niet vervelend om te voelen?
Wat voor draad is dat eigenlijk (qua hardheid etc?)
Weet ook niet of ze gaan passen, aangezien de 6000 toch wel een iets bredere tang heeft.

geert1976
16 maart 2011, 23:53
Joh, daar hoef je je toch niet vervelend om te voelen?
Wat voor draad is dat eigenlijk (qua hardheid etc?)
Weet ook niet of ze gaan passen, aangezien de 6000 toch wel een iets bredere tang heeft.

Geen idee, was destijds volgens mij een replacement kit van Fender, ik weet niet of het kartonnetje van de verpakking met de info er nog bij zit, volgens mij niet meer, enkel nog het zakje met inhoud.

Nielsje
17 maart 2011, 21:31
Zo, de fretten zijn er allemaal gezond uitgekomen, maar ik heb hier en daar per ongeluk de soldeerbout op de toets laten rusten, hahaha. Verder kwam er best veel troep uit de slots, de lijm ging hier en daar vrij vervelend op de toets zitten. Binnenkort even schuren met een mooi schuurblokje, dit is niet zo heel erg mooi..

Geert, frets nog gevonden?
Ben benieuwd of ze passen.

geert1976
17 maart 2011, 23:08
Zo, de fretten zijn er allemaal gezond uitgekomen, maar ik heb hier en daar per ongeluk de soldeerbout op de toets laten rusten, hahaha. Verder kwam er best veel troep uit de slots, de lijm ging hier en daar vrij vervelend op de toets zitten. Binnenkort even schuren met een mooi schuurblokje, dit is niet zo heel erg mooi..

Geert, frets nog gevonden?
Ben benieuwd of ze passen.

Ik heb ze net teruggevonden, zal ze morgen even met de micrometer effe voor je meten en de maten hier posten:ok: