PDA

View Full Version : Strak en constant strummen blijf ik lastig vinden



vpilot
23 januari 2011, 18:00
Hoi Gitaarnetters,

Ik blijf het nog steeds erg moeilijk vinden om goed constant te strummen met een plectrum. Mijn grootste probleem is volgens mij dat mijn hand niet op een constante afstand van de snaren beweegt, waardoor bij de ene slag mijn plectrum zich in de snaren lijkt te begraven (te dichtbij) en de andere slag wapper ik in de lucht, zonder een snaar te raken (te ver af). Ik heb hier bij up en downstrokes net zoveel last van.

Weten jullie goede oefeningen die ik zou kunnen doen om mijn slag te verbeteren? Het is best wel frustrerend, eerlijk gezegd.

Rinze
23 januari 2011, 18:21
Eindeloos oefenen. Voor de tv, aan tafel, en maar herhalen. Hou het simpel, hou het langzaam. Pas versnellen of ingewikkelder dingen proberen als je het helemaal te pakken hebt. Metronoom erbij, ik gebruik deze: http://www.nch.com.au/metronome/index.html

Ontspannen aanslaan met je slaghand is heel belangrijk. Als het op een bepaald tempo niet lukt, het tempo net zolang naar beneden gooien tot het wel gaat. En als je je slag oefent, hou de akkoorden simpel. Dat komt later wel.

Ik weet niet hoe lang je al speelt maar met gericht oefenen zou het toch moeten lukken. Je bent de enige niet die moeite heeft met goed ritme-spel.

EuroCinema
24 januari 2011, 09:38
Klinkt alsof je je hand meer vanuit je arm/schouder beweegt dan vanuit je pols? In dat geval: arm stiller houden en pols meer werk laten doen. Verder inderdaad: met een metronoom oefenen en als je dat nog niet kan: leren tellen. Je moet van elk nummer op de radio sowieso blind kunnen zeggen waar de 2 en de 4 zitten. Klinkt voor de hand liggend, maar ik kon als puber al hele solo's van Hendrix naspelen maar niet de quickstep dansen, omdat ik het allemaal maar een beetje op gevoel timede!

vpilot
24 januari 2011, 13:09
Het zit inderdaad in mijn schouder/arm/pols, ik ga jullie advies opvolgen en meer met de metronoom aan de slag. D'r zit er ook een in mijn Gearbox software.

Rutger
24 januari 2011, 13:14
Inderdaad met een metronoom oefenen én langzaam beginnen! Pas als het op een wat langzamer tempo netjes gaat en je het lang volhoudt, het tempo iets verhogen en weer opnieuw beginnen, etc. etc.

Probeer vooral niet in een kramp te raken om het tempo te halen, let er goed op dat alle spieren die je niet gebruikt ontspannen zijn.

-=JEROEN=-
24 januari 2011, 14:10
Mijn intuïtieve tip: VOELEN ipv denken. Volgens mij denk je er te veel over na. Doe 't op gevoel, ook al lijkt dat fout te gaan in 't begin.