PDA

View Full Version : Wat moet je weten?



EpiphoneLesPaul
23 januari 2011, 16:59
Sorry forum dat ik best veel topics start, maar ik kan het nergens ander vragen..

Ik speel dus 1.5 jaar gitaar maar heb alles zelf moeten leren want ik lessen niet kan betalen, en ik dus ook een soort achterstand heb en niet veel begrijp.. wat ik dus wil vragen is wat moet je weten van het gitaarspelen van A-Z..

Ik kan nu eigenlijk alleen akkoorden spelen en tablatuur lezen, maar daar houd het bij op ik kan geen ene stuk theorie zoals het schrijven van je eigen nummers, toonladders, scales?, echt gewoon alles wat erbij hoort net zoals het vingerplaatsen bij solos etc.. wat ik dus wil vragen heeft iemand een soort lijst waarop chronologische (overzichtelijk) volgorde staat wat je moet leren van de gitaar?

Ik kan nu alleen liedjes spelen zoals;

the man who sold the world - Nirvana.
knockin on heavens door intro + solo - Guns n Roses.
sweet child o mine intro - Guns n Roses.
nothing else matters intro + solo - Metallica.
stairway to heaven intro - led zeppelin.
dont cry intro - Guns n Roses.

Ik weet dat Guns N roses liedjes op hoog niveau zijn, maar ik kan het ook goed spelen alleen bij de solos ontbreekt de techniek het hem waarbij ik dan ook stop..

& aub kom niet met antwoorden van neem gitaarles want dat kan ik nu echt niet betalen..

dankjewel.

terrasbeest
23 januari 2011, 17:08
Er is meer op dit forum te vinden dan je denkt.
Ik heb het topic nog niet gelezen, maar wss is er informatie te vinden, die je toelaat een beetje georganiseerd de zaken aan te pakken.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=101246

Voor de theorie, kijk even in ' de lessen van jeroen' op dit forum, wss zal je er je voordeel mee kunnen doen.

budje
23 januari 2011, 17:27
samenspelen met mensen met ongeveer gelijke ervaring en interesses kan heel erg leerzaam en motiverend zijn

EpiphoneLesPaul
23 januari 2011, 17:46
Dankjewel terrasbeest voor de nuttige info :)

& budje, er zijn niet echt veel mensen die hier gitaar spelen.. :S

budje
23 januari 2011, 18:01
je zit op een aardig drukbezocht forum, je zou er een topicje over kunnen beginnen, dat doen meer mensen ;) maar dan is het wel handig bij je gegevens ook je woonplaats in te vullen

EpiphoneLesPaul
23 januari 2011, 18:26
Ja dat wel, gelukkig dat er nog een forum bestaat waar je gewoon alles kan vinden en vragen dat maakt alles wat makkelijker, en tsja met het afspreken via internet lijkt me niet zo.. ben ook pas 15 dus ook veel gedoe met vervoer etc.

Pepe
23 januari 2011, 18:37
Er zit inderdaad wel logica in de opbouw van kennis en het gaat sneller om de weg te vragen dan het zelf uit te zoeken ook al kom je er dan ook wel.

Je begint met akkoorden kennis, de basis akkoorden zoals majeur/mineur/septiem en mineur septiem van alle 7 tonen.
Daarna wordt het tijd je wat te verdiepen in theorie. Met de theorie kan je je zelf basis akkoorden gaan uitbreiden en het verband met toonladders zien.

Ondertussen blijf je gewoon lekker nummertjes spelen, tabs uitzoeken enzo. Dat is ook een weg. Niet zo snel maar wel leuker. Die twee moet je combineren.

D-string
24 januari 2011, 11:40
Dit (http://www.justinguitar.com/en/BC-000-BeginnersCourse.php)lijkt mij een geschikte structuur.

En daarna kun je verder met dit. (http://www.justinguitar.com/en/IM-000-IntermediateMethod.php)

Hier zit een goede opbouw en structuur in.

Om beter te worden heb je wel een vorm van feedback nodig. Je geeft aan dat je geen geld hebt voor lessen, maar af en toe een lesje zou ook al veel kunnen helpen (als je echt een specfieke vraag hebt). Afspreken met andere mensen kan hetzelfde effect hebben. Een derde optie is het opnemen van je eigen geluid om daar zelf kritiek op te geven.

Splendid
27 januari 2011, 11:10
Ik heb ook nooit lessen kunnen betalen.. bovendien had ik er geen zin in..

Ik speel nu 2 jaar, van theorie ken ik niks, ik ken amper toonladders, heb geen flauw idee welke noten ik speel.. Maar ik doe het zo:

Net nummer wat ik wil leren eerst heel goed en vaak beluisteren, vervolgens pak ik er een tab bij en ga ik kijken wat er naar mijn idee wel en niet klopt aan die tab. Daarna pak ik er youtube filmpjes bij om te kijken hoe het origineel gespeeld wordt, en hoe andere mensen het spelen. Daarna mee proberen te spelen om het vervolgens op te nemen, daarna te beluisteren en aan te passen waar nodig..

Ondertussen kan ik steeds sneller de noten en akkoorden vinden waar ik naar op zoek ben.. heb alleen geen flauw idee hoe ze heten, maar als het maar goed klinkt toch? :)

De solo van stairway to heaven leren vond ik trouwens wel erg leerzaam, die blijkt toch bijna alleen op toonladders te zijn opgebouwd en is voor mij erg bevorderlijk geweest voor mn snelheid van spelen

edit: ohja, heeeeeeeeeeel veel oefenen, ook al lijkt het onhaalbaar, ik heb er een gewoonte van gemaakt om nummers te gaan oefenen die eigenlijk te hoog gegrepen zijn

Exi
27 januari 2011, 11:58
Splendid, leer gewoon je theorie. Dat helpt echt enorm veel bij het uitzoeken van nummers. Als je er even voor gaat zitten blijkt dat het echt niet moeilijk is.

Verder ben ik het eens met D-String. Justin geeft goede lessen en is een goed hulpmiddel om te leren wat je moet weten. Blijf in dit geval wel kritisch op jezelf en als je er niet uitkomt inderdaad een expert raadplegen. Vooral ook met houding en aanslagtechniek etc. Dat soort dingen leer je niet van filmpjes.

beruk
27 januari 2011, 12:02
Sorry forum dat ik best veel topics start, maar ik kan het nergens ander vragen..
wat ik dus wil vragen heeft iemand een soort lijst waarop chronologische (overzichtelijk) volgorde staat wat je moet leren van de gitaar?
.
Ik vind deze (http://www.popschoolmaastricht.nl/)site héél informatief. (alleen die zachte g .. ;) )

terrasbeest
27 januari 2011, 12:52
+ 1 voor die lessen van Justin trouwens.
Vroeg of laat kom je er achter dat een mensenleven te kort is als je ècht wil leren spelen. Elke dag die voorbij gaat is een verloren dag als je gewoon herhaalt wat je de dagen ervoor ook al hebt gedaan. ' Zonder lessen of zonder theorie' is iets wat niet weg gelegd is voor de gewone sterveling, dat is een illusie die levend gehouden wordt door een paar 'legendes' uit de muziekgeschiedenis.

Terwijl het eigenlijk allemaal niet zo moeilijk is, hooguit ' vervelend', maar dat is iets wat zou moeten overgaan naarmate je vorderingen maakt.Indien het vervelend of flauw blijft, hou er dan rekening mee dat je uit frustratie je gitaar snel een plaatsje op zolder zal vinden.

Het op je eentje proberen is beter dan helemaal niks doen, maar het is een erg moeilijk om het niet gestructureerd te doen, ook dat zal uiteindelijk tot frustratie leiden .
Het is ook zo met alles wat je geleerd hebt op school : stapje per stapje leer je lopen.

Daarom nogmaal : voor wie geen centen heeft, of er deur niet voor uit wil : Justin Sandercoe !

Justinschut
27 januari 2011, 15:00
Ben blij dat iedereen mn lessen zo leuk vind :P

Anyway, gewoon nummers blijven leren die je leuk vind helpt al veel, vooral als er veel variatie in zit. Zelf nummers maken kan zo simpel zijn als een paar akkoorden achter elkaar gooien, of zelf riffjes gaan maken die kwa principe lijken op riffs die je cool vind, maar dan helemaal anders.

Dat gezegd is theorie wel heel handig om dingen uit te zoeken, solo's te schrijven en te weten welke tonen/akkoorden een beetje bij elkaar passen.

Zoals ook gezegd is samenspelen heel leerzaam, dus als je die kans hebt ga er voor en anders.. nodig wat vrienden uit en stel ze voor te proberen ook wat op gitaar te spelen, als er 1 bij zit die het leuk vind, heb je weer een jam maatje (in wording ;)

En als laatste... zo hoogstaand technisch is Guns n Roses ook weer niet :p