PDA

View Full Version : Peavey 5150 212 Combo : wat is een goede prijs?



reckless_life
23 januari 2011, 15:20
Dag allemaal,

Ik ben gaan luisteren naar een peavey 5150 (2x12) Combo en ik vind de tone echt wel ok :ok: maar wat is een goede/eerlijke prijs voor zo'n 2de hands amp?

Het is ook mijn eerste lampenversterker, wat kosten lampen zo ongeveer?

Alvast bedankt!
reckless_life

Misery Signals
23 januari 2011, 15:39
Pakt 550-600 voor een 5150 combo.

MS

lcvanderhelm
23 januari 2011, 16:51
Hou er rekening mee dat deze 2x12 combo loodzwaar is,dus als je hem regelmatig moet vervoeren,kan je misschien beter voor een losse top +2x12 speakerkast gaan.

Tankman
23 januari 2011, 17:03
Of voor de enigszins tilbare 6505+ 112 combo. Ik heb hem thuis staan. Hij weegt net geen 30 kilo, maar is goed te tillen. Ik heb er zelf een Celestion Vintage 30 in gebouwd ipv de stock Sheffield en dit klinkt een stuk beter. De versterker kost nieuw 600 euro.

muziekschuur
23 januari 2011, 17:40
Het 5150 2x12 combo is wel een van de beste combo versterkers binnen zijn genre en is verrassend veelzijdig. Het is wel dat het een combo is met een heel eigen geluid, er is niet veel mee te vergelijken. Het clean is clean en overdrive, nuja dat ken je van zoveel metalplaten. Maar er zit ook ontzettend veel tussen. Terug naar clean, het clean is een heel ander clean dan van andere versterkers. Mij trekt het heel erg aan. Maar zorg, voordat je em koopt, dat dat je ding is.

reckless_life
23 januari 2011, 18:21
Bedankt voor de reacties. :)

Ik zie het wel zitten om de amp in huis te halen, ik vind "metal tone" erg goed zitten, al vrees ik er wel een beetje voor dat de amp véél te hard gaat voor thuis (de buren dan).

Hoe lossen jullie dit op met een lampenversterker?

lollol
23 januari 2011, 18:50
Je kan hem zachter zetten:sssh:;)

Of je koopt een attenuator (ff googlen)

Tankman
23 januari 2011, 23:13
Als de buren (en huisgenoten) thuis zijn, speel ik of onversterkt, of over een 15 watt transistor versterkertje of alsnog over de 60 watt buizen 6505+, maar dan wat zachter. Het klinkt minder, maar ach.

Als er niemand thuis is, zet ik hem wel ff verder open, maar ik kom nooit voorbij 2-3 eigenlijk. Dan ga ik me er zelf aan ergeren, zo hard dat hij dan staat. De buren hebben in de 3 jaar dat ik hier woon en de 7-8 maanden dat ik de versterker heb niet geklaagd, dus het zit wel goed.

Bijl
24 januari 2011, 01:44
Bedankt voor de reacties. :)

Ik zie het wel zitten om de amp in huis te halen, ik vind "metal tone" erg goed zitten, al vrees ik er wel een beetje voor dat de amp véél te hard gaat voor thuis (de buren dan).

Hoe lossen jullie dit op met een lampenversterker?

Ik heb er zelf één gehad. Ze klinken geweldig, richtprijs zo'n 500 euro. Of koop een nieuwe 6505, da's hetzelfde.
Het nadeel van thuisgebruik: Absoluut ongeschikt. Niet doen.
Het voordeel van thuisgebruik: Je rug blijft heel. Dat ding is niet te tillen, zet er wielen onder en laat 'm op de begane grond staan, zo erg is het. Beter koop je een top en een 2x12 cab, qua omvang scheelt het niks.

reckless_life
24 januari 2011, 13:00
Ik heb er zelf één gehad. Ze klinken geweldig, richtprijs zo'n 500 euro. Of koop een nieuwe 6505, da's hetzelfde.
Het nadeel van thuisgebruik: Absoluut ongeschikt. Niet doen.
Het voordeel van thuisgebruik: Je rug blijft heel. Dat ding is niet te tillen, zet er wielen onder en laat 'm op de begane grond staan, zo erg is het. Beter koop je een top en een 2x12 cab, qua omvang scheelt het niks.

Ik heb beslist om het te laten varen.
De prijs ligt een stuk hoger en er kan geen enkele euro vanaf.
De nieuwe 6505 kost 1300-1500 Euro, dat is me teveel.

Helaas... :)

Trecion
24 januari 2011, 13:02
ik denk dat ze doelen op de 6505+ 112. die kost rond de 500 volgens mij.

Steven Otto
24 januari 2011, 13:08
Tweedehands 5150 combo: 550-650 euro

Tankman
25 januari 2011, 12:40
Tweedehands 5150 combo: 550-650 euro

Nieuwe (en tilbare) 6505+ 112 combo 600 euro. Ik zou voor de nieuwe gaan!

Jasper.
25 januari 2011, 13:55
Alleen krijg je voor de 5150 ongeveer hetzelfde terug en de 6505 is waarschijnlijk gelijk een pak minder waard als je uit de winkel stapt.

Tankman
25 januari 2011, 14:40
En toch zou ik liever voor een nieuwe gaan. De verlenging van 2 tot 5 jaar garantie van Peavey is erg aantrekkelijk en versterker is dusdanig goed dat je hem toch niet gaat willen verkopen. Ik heb er wel een Vintage 30 in zitten tegenwoordig. Zo is hij echt perfect! Zelfs met een redelijk goede clean dankzij de V30.

muziekschuur
25 januari 2011, 16:36
Als je de 5150 combo koopt zit je tussen de 500 en 600 euro in. Dan is hij vaak tussen de 10 en 20 jaar oud. Je moet waarschijnlijk alle buizen vervangen (zo'n 150 euro) en misschien wat electronica. (zeg 50 euro als je de buizen en de electronica in een keer bij de zelfde electronica zaak laat uitvoeren). Dan is dat combo dus ineens 800 euro. De verkoop prijs blijft zeg maar zo'n 600 euro. Als je er een jaar op speelt is dat dus netjes... Het is wel een klassieker en ik verwacht dat de oudere 5150's in prijs zullen gaan stijgen. Metal zal net zo "klassiek" worden als rock en Hardrock. En de oudere amps waarmee die sounds gemaakt werden, gewild en waardevast. Ik vermoed dat een nette 5150 combo zo'n 1000 euro waard zal zijn in 4-5 jaar tijd. Dus als je iets voor nu en later op het podium wil kopen dan is de 5150 combo een heel mooie aanschaf die de nieuwe Blackstar combo's in het stof zal laten bijten. Het combo is een gesloten kast en dat is uniek in gitaar-combo land. En dus ideaal voor op het podium.

Het is overigens aan te raden dit combo te flightcasen of een goede gevoerde hoes erbij aan te schaffen. Zo blijft het een waardevast object wat over 5-10 jaar nog net zo veel waard is (op zijn minst) als toen je het kocht.

Tankman
25 januari 2011, 16:43
Het combo is een gesloten kast en dat is uniek in gitaar-combo land.


De 6505+ combo is ook een gesloten kast...:dontgeti:

muziekschuur
25 januari 2011, 16:53
Ja, dat klopt. Het kleine combootje is ook echt bruut, geweldig etc etc. Maar door zijn relatief grote gesloten kast is de 5150 combo op het podium vaak strakker dan de 4x12 kast en head varianten. Dit komt door de stijfheid van dat combo... Ik denk dat de 6505+ 1x12 combo op het podium misschien wat laag te kort zou kunnen komen. Al heb ik hem niet getest. De 5150 combo heb ik wel verschillende malen mogen zien en die is helemaal top.

Ik ben eigenaar van een Fender Twin top. Maar als iemand mij een fender twin combo aan zou bieden en ik zou die kunnen ruilen tegen zo'n 5150 combo dan zou ik niet aarzelen. Enne, ik speel geen metal.

Het 1x12 combo is natuurlijk wel helemaal top voor thuis en repetitiehok. En als je er een 1x12 of 2x12 cabje bij aanschaft ook tegek op het podium.

Henri H
25 januari 2011, 17:23
Volgens mij is 5150 combo meer waard, tussen de €650,- en €750,-, afhankelijk v.d. staat (v.d. buizen).

Een echte klassieker ondertussen....

Tankman
25 januari 2011, 17:37
Ja, dat klopt. Het kleine combootje is ook echt bruut, geweldig etc etc. Maar door zijn relatief grote gesloten kast is de 5150 combo op het podium vaak strakker dan de 4x12 kast en head varianten. Dit komt door de stijfheid van dat combo... Ik denk dat de 6505+ 1x12 combo op het podium misschien wat laag te kort zou kunnen komen. Al heb ik hem niet getest. De 5150 combo heb ik wel verschillende malen mogen zien en die is helemaal top.

Ik ben eigenaar van een Fender Twin top. Maar als iemand mij een fender twin combo aan zou bieden en ik zou die kunnen ruilen tegen zo'n 5150 combo dan zou ik niet aarzelen. Enne, ik speel geen metal.

Het 1x12 combo is natuurlijk wel helemaal top voor thuis en repetitiehok. En als je er een 1x12 of 2x12 cabje bij aanschaft ook tegek op het podium.

De 6505+ combo heeft een oversized cab en komt hierdoor absoluut geen laag tekort. In bandverband met een andere gitarist die staat te gillen met een Engl Screamer 50 kwam hij ook goed tot zijn recht. Wat ik zeg, ik heb de speaker verwisseld met een V30 en nu komt hij ZEKER geen laag tekort meer. Voor grotere optredens wil ik er nog wel een 212 cab onder zetten.

guhlenn
26 januari 2011, 08:55
Komt de 6505+ echt zo dicht in de buurt van het origineel? Ik vernaas trouwens telkens weer over het prijsverschil tussne top en combo. Je krijgt er een speaker bij, levert 50 watt in en betaald de helft? Gitaristen zijn gek! ;)

Misery Signals
26 januari 2011, 09:39
Koop een 5150 combo. Zo snel slijten die lampen niet.

Mijn Peavey 5150 EVH Blockletter head heeft al zijn originele lampen uit 1991 nog. Heb de lampen laten doormeten, waren zowel pre als eind nog 100%. Enkel merk ik een beetje microfonie op bij de pre's, mss toch eens wat gaan wisselen daar.

Over de herverkoopwaarde van 5150: ik heb mijn head 550 betaald, plus een case van 140 Euro.

Soms zeg ik wel eens tegen wat volk dat ik hem wil verkopen omdat hij hier toch maar staat. Ik heb al een bod van 1200 Euro afgeslagen voor de head met case. En de mens ging een nieuw bod overwegen.

Veel mensen steigeren bij zo'n prijzen, maar het aantal anderen dat zo'n bedragen wil geven wordt steeds groter.

MS

Jasper.
26 januari 2011, 09:40
Je zou ook eens kunnen kijken naar een Bugera 6262? Zelf nog nooit getest maar ik hoor de laatste tijd steeds meer positieve dingenover bugera.
De 6262 moet een soort kloon zijn van de 5150.

Tankman
26 januari 2011, 10:42
Komt de 6505+ echt zo dicht in de buurt van het origineel? Ik vernaas trouwens telkens weer over het prijsverschil tussne top en combo. Je krijgt er een speaker bij, levert 50 watt in en betaald de helft? Gitaristen zijn gek! ;)

Ik vind dat hij gewoon als het origineel klinkt. Ik heb zo wel meer scpetische klanten ervan kunnen overtuigen dat het gewoon een volwaardige 6505 is door ze dat ding simpelweg een keer te laten horen.

Het prijsverschil zit natuurlijk ook in het feit dat de 112 combo in China wordt gebouwd. Dit doet echter niet ten onder aan de kwaliteit. Er zijn wat schoonheids puntjes bij de hoekjes bijvoorbeeld, maar deze zie je alleen als je de hoekjes eraf schroeft. En wat ik al 10 keer heb gezegd, de meegeleverde speaker is hooguit ok. Het is wel een Sheffield, maar niet het model wat gebruikt wordt in de 6505 cabs. Hij is wat rommelig. Ik heb dus een Vintage 30 erin nu, en dat is gewoon de perfecte combinatie.

De 6505+ combo is overigens 60 watt, tov van de 120 van de heads. Hij heeft 5 12ax7 tubes en 2 6L6 tubes. Hij heeft een spring reverb die echt te gek klinkt, maar helaas niet schakelbaar, hoewel dit wel te modden is (en dat ga ik ook nog een keer laten doen). De EQ per kanaal is ook erg prettig. Het clean heeft met de Sheffield een aanwezig randje en met de Vintage 30 een heel, maar dan ook heel licht randje. Met een chorus in de loop heb je gewoon een pracht van een clean geluid.

En nogmaals, wat het erg aantrekkelijk maakt is dat je normaal al 2 jaar garantie krijgt, maar bij aanmelding op de Peavey EU site binnen 90 dagen na aankoop wordt dit verlengd tot 5 jaar, geheel gratis! Peavey bouwt hun spul echter als tanks, en je zult de garantie haast niet nodig hebben, tenzij ze bij UPS of TNT ofzo gaan smijten met dat ding.

guhlenn
26 januari 2011, 11:20
Dank voor de tip! ik heb de 5150 altijd geweldig gevonden, maar ben uiteindelijk voor meer veelzijdigheid gegaan (Koch). Maar het blijft sluimeren in m;n achterhoofd, ik heb nog geen amp gehoord die een beter metal tone had.

Misery Signals
26 januari 2011, 18:32
Peavey bouwt hun spul echter als tanks
Dan toch niet de 5150. Dat is nu eens een amp met kuren. Als je die opzet, weet je nooit of ie het gaat blijven doen. Ik heb nu al twee 5150's gehad en één 5150 II, en alle drie hadden ze/heeft hij er dik last van.

Ik heb gehoord/gelezen dat de constante shit met die 5150's een grote reden geweest is waarom Bjorn gelotte van In Flames van 5150 naar Marshall JVM overgestapt is.

Mijn Soldano SLO100, Bogner Uberschall en Mesa Roadking II, dàt zijn pas stuk voor stuk tanks. Die 5150 heb ik dit jaar 2 uur laten draaien en hij heeft drie keer bij de tech gestaan. Wat een geluk dat ie zo'n vette sound heeft als ie 't wel doet.

MS

muziekschuur
27 januari 2011, 16:42
Een tweedehands buizenversterker krijg je tweedehands altijd gratis met onderhoud...