PDA

View Full Version : ruisfilter



nak
23 januari 2011, 14:01
Ik ben op zoek naar een ruisfilter die je tussen de send en return van de versterker kunt hangen, de voortrap van mijn versterker ruist nogal en dat moet eruit gefilterd worden.
Ik zoek geen noisegate want dat kapt het geluid alleen af en doet niets met de ruis.
Het moet echt een filter zijn die de noise uit het geluid haalt.

cluseau
23 januari 2011, 15:00
Het moet echt een filter zijn die de noise uit het geluid haalt.

Tja, tis toch het een of het ander, je kan alle frequenties boven een bepaalde frequentie verzwakken of je gebruikt een systeem zoals vroeger in de cassette recordertjes werd toegepast. Dat heette DNR ofwel Dynamic Noise Reduction (of werkt dat hetzelfde als een noise gate?). Een DNR filter werkt afhankelijk van het aangeboden signaal niveau en bestaat eigenlijk uit enkele componentjes. Is makkelijk op een stukje gaatjes print te maken. Als ik me goed herinner kwam dat voor in een N2510 van Philips.

Frans.

The Bertman
23 januari 2011, 15:28
De pest is dat ruis uit heel veel verschillende frequenties bestaat. Als je die probeert weg te filteren, hou je niet veel meer over. Hoe dan ook, het zal je signaal hoorbaar aantasten, en dat wil je toch niet?
Andere oplossing is om het probleem electronisch te tackelen. Andere/betere componenten in je voorversterker, of een heel andere voorversterker?

Plant
25 januari 2011, 18:52
Dat systeem van Philips heette DNL (Dynamic Noise Limiter) en 'enkele componentjes' ... ;)

http://www.simplecircuitdiagram.com/wp-content/uploads/2010/09/Philips-Dynamic-Noise-Limiter.gif

Maar dit moet je niet gaan gebruiken, omdat het te traag werkt. In een cassetterecorder werd het als universeel ruisonderdrukkings-systeem gebruikt op het moment dat de muziek letterlijk in de ruis verzoop (fade out, pauze tussen nummers). Dan werd de bandbreedte teruggeregeld tot zo'n 3 kHz en hoorde je de bandruis iets minder (het onderdrukte effektief maar enkele dB).
Maar het systeem heeft een traagheid, omdat het niet 'weet' wanneer het stil word of wanneer de muziek weer begint. Dus hoor je toch nog even ruis als het stil word en werkt het filter nog even als de muziek weer harder word. Dat is nog acceptabel voor de pauzes tussen hele muziekstukken, maar niet als het tijdens je spel continu zit te regelen. Plus het doet voor jouw doel te weinig.

Verder sluit ik me geheel bij The Bertman aan. Als je versterker echt zo erg ruist moet je die aanpakken en niet proberen het met toverdoosjes op te lossen.

cluseau
25 januari 2011, 20:47
Dat systeem van Philips heette DNL (Dynamic Noise Limiter)

Je hebt helemaal gelijk. De herinnering kwam ook uit mijn verschrompelde door vergeetachigheid getergde 4 bits geheugen :sssh:. Maar, ik heb een aantal van die dingetjes gehad en vond het toch wel redelijk werken, ook tijdens aanwezigheid van signaal dus niet exclusief de pauze's. Natuurlijk was het effect het best waarneembaar tijdens stilte, vandaar de term "Dynamisch". Ook ik sluit me aan bij Bertman om het probleem bij de wortel aan te pakken. Beter om het probleem te vermijden dan te bestrijden.