PDA

View Full Version : Buis met rammeltje erin



Bert Gitaar
23 januari 2011, 13:18
Ik heb nauwelijks ervaring met buizen en een klein vraagje.
Ik heb zo'n klein crate v5 versterkertje waarin de 2 buizen horizontaal zitten.
Als ik de versterker eruit haal en de buizen staan dan verticaal doen deze het goed zonder rammeltje. Maar zodra ik deze weer monteer komt er nogal regelmatig een naar storend rammeltje tevoorschijn. Niet altijd.
Is het mogelijk dat de vrij flinke magneet van de speaker dit zou kunnen veroorzaken. Ze zitten er vlak boven. Of is dit niet van invloed en zou het iets anders kunnen zijn.
Als de versterker naast de speaker staat doet deze het goed.:(

cluseau
23 januari 2011, 13:40
Is het mogelijk dat de vrij flinke magneet van de speaker dit zou kunnen veroorzaken. Ze zitten er vlak boven. Of is dit niet van invloed en zou het iets anders kunnen zijn.

Bert, het magneetveld is permanent en veranderd niet door de speaker aan te sturen. Ik geloof dan ook niet in de invloed van de speaker. Je zou kunnen proberen om hem in gemonteerde toestand te draaien. Waarschijnlijk zit het binnenwerk van de buizen gewoon los of zijn de elektroden uitgezakt. Dat wordt dan een stel nieuwe buisjes. Tik er maar eens tegen met bv het heft van een schroevedraaier, als je een gammele buis hebt is dat best te horen. Geen ingangssignaal toevoeren en alle regelaars openzetten.

Frans.

Bert Gitaar
23 januari 2011, 14:03
OK, bedankt. Ik zal er zachtjes tegen aan tikken en anders de 2 buizen vervangen.
Ik heb ze ook via de post in een envelop (zo'n dikke met lucht bubbeltjes) laten bezorgen. Dat was misschien toch :soinnocent:niet zo'n goed idee van mij.

Sinner1980
23 januari 2011, 14:41
Meten is weten Bert...Meten is weten...:soinnocent:

Bert Gitaar
23 januari 2011, 14:57
Waarschijnlijk zit het binnenwerk van de buizen gewoon los of zijn de elektroden uitgezakt.

Als jij dit kan meten dan mag je mij dat graag even uitleggen. Als je wilt.;)

Maar inderdaad - Meten is weten - Dat heb je helemaal goed.

cluseau
23 januari 2011, 15:04
Wat meten betreft zou je met de scoop kunnen kijken waar het probleem ontstaat maar evengoed kun je een ander buisje prikken. Een los binnenwerk is wel een beetje vreemd voor nieuwe buizen, ook na vervoer in bubbeltjes verpakking.

Frans.