PDA

View Full Version : Versterkers getest vandaag



Sinner1980
22 januari 2011, 18:55
Ik ben vanmorgen in mijn zoektocht naar een versterker eens aan het testen geslagen.
Zoals in mijn vorig topic vermeld wil ik graag een Marshall en wel een JVM205 of een vintage modern; althans,dat is de prijscategorie waarvan ik het moet hebben momenteel en dit zijn tevens 50watt amps en ook nog eens in combo te krijgen als ik daartoe mocht beslissen.

Met mijn les paul in de kofferbak even naar Haarlem gereden want toevallig waren beide versterkers daar te krijgen; de combo's in ieder geval.
Bij Alphenaar is een geluidsdicht hokje geplaats waar je naar hartelust uit je plaat kunt gaan met de daar aanwezige versterkers.

Allereerst de JVM getest. Voorop gesteld; ik hou van simpel en eenvoud dus al die knopjes en toeters en bellen waren wel even schrikken maar goed.
De clean vond ik alleraardigst; geen Fender clean natuurlijk maar we mooi en zuiver met voor mij in ieder geval genoeg headroom; bruikbaar dus.
De reverb vond ik overigens wat minder maar die gebruik ik in principe niet zo veel dus dat valt te verwaarlozen.
Ook het crunch kanaal kon er prima mee door; duidelijk een Marshall geluid en voor de stijl die ik wil gaan spelen (blues,classic rock,old-school metal) best geschikt. Best geschikt is dan wel goed uitgedrukt want ik heb wel beter gehoord.
De high gain settings was ik wat minder over te spreken,voor leads best ok maar voor een stevige riff vond ik te veel blubberen zeg maar. Ook vond ik het allemaal wat schel en ja...sprak me gewoon niet aan.
Kortom, best een leuke bak maar ik mis vooral karakter. Ook het switchen van kanalen en alle toeters en bellen schrikken mij een beetje af al leer je daar vast mee om te gaan;naar mijn mening toch iets te complex allemaal maar nogmaals; ik hou dan ook van eenvoud.
Anyway,leuk maar niet helemaal mijn ding. Snel naar de volgende.

Daar was dan de vintage modern; veel over gehoord en gelezen en de meningen zijn behoorlijk verdeeld. Ik ben er lekker objectief voor gaan zitten.
Allereerst; paars is cool,althans dat vind ik. Lekkere eenvoudige knoppen layout en een footswitch met 3 schakelaars (mid boost,dynamic range en reverb). Op dat punt sprak dit mij al meer aan als de JVM.
In eerste instantie ben ik flink gaan zoeken naar een beetje een lekker geluid; het klonk allemaal een beetje modderig/snotterig maar na een 10 minuten rommelen had ik er in ieder geval een lekkere clean uit. Wat duisterder getint als de JVM clean maar ook wat warmer. Beetje reverb erbij en klonk als een klok.
Vervolgens met dynamic range gaan spelen en ik had al snel een lekkere crunch. Na wat aan de body en detail knoppen gedraaid te hebben kwam er een lekker geluid uit wat zich goed leent voor het gene wat ik ermee van plan ben.
Met de dynamic range en de mid boost aan nog wat verder getweakt met body en detail en al snel raakte ik verzeild in 'tonal heaven';precies waarnaar ik op zoek ben. Uiteindelijk nog een tubescreamer erbij gebruikt en daar was mijn lead geluid,helemaal top. Gezien ik ook een groot liefhebber ben van Ozzy,Priest enz. nog even een MXR distortion plus erbij gehaald et voila; wederom raak. Na een goed uur met de versterker bezig te zijn geweest denk ik dat ik pas het topje vd ijsberg heb gezien en denk ik dat er nog veel meer uit te halen valt.

Tja, ik kan hier lang en kort over zijn maar ik ben uiterst enthousiast over de Vintage Modern. De eenvoud,het geluid,de looks... Ik kan niet wachten om hier thuis mee aan de slag gaan (oefenhok waarschijnlijk handiger).
De JVM was echt niet slecht ofzo,maar gewoon niet wat ik zoek.

Kortom; het moet wel heel raar lopen wil ik geen VM in huis halen,te gekke bak!

Ik heb ook nog even met de Mesa transatlantic gespeeld en daar was ik ook zeer over te spreken; wederom een hoop toeters en bellen maar wel een heel lekker geluid op vrijwel alle kanalen die ik heb geprobeerd. Ideaal voor thuis of in de studio denk ik. Alleen dat prijskaartje...ach,als ik een keer geld teveel heb zeg maar.
Ook de Mesa Boogie express nog even aan de tand gevoeld.
Het clean kanaal was goed te doen maar het distortion kanaal werd ik niet warm of koud van; ik had van Mesa wel wat beters verwacht.

Ik ga nog even goed nadenken over een head + cabinet of gewoon de combo maar één ding is zeker; die paarse Marshall is MIJN!

Erg leuk geholpen overigens bij Alphenaar,lekker kopje koffie en ik mocht naar hartelust testen. Sowieso maar even een paar snarensetjes gescoord want om nou zo weer de deur uit te lopen vind ik ook niks.
De overburen van Alphenaar mogen overigens een voorbeeld nemen; daar zie je mij nooit meer (lang verhaal,bah!)

Thomk
23 januari 2011, 10:29
Sinner

Leuk dat jij ook een Vissekop bent. Ik woon dicht bij de watertoren.
Dit even terzijde.

Leuke "revieuw" kun jij mij ook wat vertellen over het merk Egnater Of Randall? WaNt ik zit mij nu maar blind te staren naar Blackstar omdat, daar heel veel positiefs wordt overgeschreven.


gr

Tankman
23 januari 2011, 11:58
Zo! Goede tip van mij he! Die Alphenaar met hun hokje! En ze zijn er inderdaad erg aardig. Aan de overkant wachten ze meestal tot ik op het punt sta de deur uit te lopen voor ze me aanspreken.

Jammer dat je de JVM niet zo lekker vond klinken. Heb je hem wel op chanel 2 rood getest? De hardste vorm van de drive kanalen? Dat vond ik echt een heerlijk geluid. Met een Vintage 30 klinkt mijn Peavey 6505 nu ook ongeveer zo, maar dat toch wat feller.

Die Mesa die vond ik ook niet geweldig. Die heb ik ook weleens verkocht. Dat was wel grappig. Ik was helemaal niet enthousiast, vond die man geweldig, kocht hij hem alsnog. Bizar! :D

Als ik jou was zou ik ook eens een keer richting Feedback Rotterdam gaan. Het is een rotzaak, maar ze hebben er veel staan en ook van die hokjes. Daar kun je veel meer verschillende amps vergelijken. Verwacht alleen geen koffie en een gezellig praatje. Eerder een stel gastjes die wel stoned lijken.

Sinner1980
23 januari 2011, 12:08
Sinner

Leuk dat jij ook een Vissekop bent. Ik woon dicht bij de watertoren.
Dit even terzijde.

Leuke "revieuw" kun jij mij ook wat vertellen over het merk Egnater Of Randall? WaNt ik zit mij nu maar blind te staren naar Blackstar omdat, daar heel veel positiefs wordt overgeschreven.


gr

Dicht bij de watertoren? Toevallig op de Wijk aan Zeeërweg? Hoorde daar een tijdje geleden iemand die zn versterker iets te hard had staan (of zn raam iets te ver open;)). Ik woon in zo'n nieuwbouwwijk in Zeewijk maar idd,dat terzijde...

Egnater? Nee,geen ervaring mee helaas. Ben het nog nooit ergens tegengekomen maar die Renegade lijn van ze zou ik graag eens aan de tand voelen.
Met Randall heb ik ook geen ervaring maar eerlijk gezegd spreekt me dat ook niet zo aan.

Blackstar...lijkt mij ook wel wat idd. De series one van ze komt nu ook in 50 watt top en ook daar ben ik erg benieuwd naar. Die HT-lijn van spreekt me ook niet echt aan maar kan er natuurlijk volledig naast zitten. Waar speel je nu over?

Sinner1980
23 januari 2011, 12:14
Zo! Goede tip van mij he! Die Alphenaar met hun hokje! En ze zijn er inderdaad erg aardig. Aan de overkant wachten ze meestal tot ik op het punt sta de deur uit te lopen voor ze me aanspreken.

Jammer dat je de JVM niet zo lekker vond klinken. Heb je hem wel op chanel 2 rood getest? De hardste vorm van de drive kanalen? Dat vond ik echt een heerlijk geluid. Met een Vintage 30 klinkt mijn Peavey 6505 nu ook ongeveer zo, maar dat toch wat feller.

Die Mesa die vond ik ook niet geweldig. Die heb ik ook weleens verkocht. Dat was wel grappig. Ik was helemaal niet enthousiast, vond die man geweldig, kocht hij hem alsnog. Bizar! :D

Als ik jou was zou ik ook eens een keer richting Feedback Rotterdam gaan. Het is een rotzaak, maar ze hebben er veel staan en ook van die hokjes. Daar kun je veel meer verschillende amps vergelijken. Verwacht alleen geen koffie en een gezellig praatje. Eerder een stel gastjes die wel stoned lijken.

Zeker een goede tip! Lekker koffie ook. Wip volgende week zaterdag,als het goed is,even aan in Alkmaar. Mn neef is ook op zoek naar een gitaar + versterker dus we gaan ff wat winkels af.

De JVM..tja,ik ben zo'n beetje alle kanalen afgegaan en vond m absoluut niet slecht hoor maar was ook niet compleet weggeblazen ofzo. Eerlijk is eerlijk,het is heel moeilijk om zo'n versterker in een klein uurtje te beoordelen en ik heb bij die VM toch net even meer mn best gedaan om er een bruikbaar geluid uit te halen maar dat kwam ook meer door de eenvoud vd versterker die mij enorm aanspreekt.
Zoals ik in mijn vorig bericht zei zou ik ook graag eens een Egnater Renegade en een Blackstar series one (50 watt) uitproberen en toch ook de Rockerverb van Orange (al lijkt die mij wat te modern gevoiced).
De VM geniet momenteel mn voorkeur maar na eens goed nagedacht te hebben zou het een beetje suf zijn om nu al te beslissen terwijl er nog veel meer leuks is.

the sure thing
23 januari 2011, 12:37
He he, EINDELIJK weer eens iemand die de VintageModern op waarde weet te schatten. De beste Marshall sinds de JCM 800!

Tankman
23 januari 2011, 12:38
Ik ben alleen even een stukje info kwijt. Wilde je nou een Combo of een Head?

Ik kan je wel helpen een vergelijking te trekken met een JCM800, een JCM200 DSL50, een Brunetti (misschien wat hoog aan de prijs), een AC30, een 6505+ :D omdat het kan, een Classic 30, een Koch Twintone ennuh....poeh...verder strekt mijn fotografisch geheugen niet.

Sinner1980
23 januari 2011, 12:47
He he, EINDELIJK weer eens iemand die de VintageModern op waarde weet te schatten. De beste Marshall sinds de JCM 800!

Damn right!:rockon:

Sinner1980
23 januari 2011, 12:50
Ik ben alleen even een stukje info kwijt. Wilde je nou een Combo of een Head?

Ik kan je wel helpen een vergelijking te trekken met een JCM800, een JCM200 DSL50, een Brunetti (misschien wat hoog aan de prijs), een AC30, een 6505+ :D omdat het kan, een Classic 30, een Koch Twintone ennuh....poeh...verder strekt mijn fotografisch geheugen niet.

Twijfel nog een beetje tussen combo en head. Ik denk dat ik toch voor een head ga gezien de mogelijkheden en er kunnen natuurlijk ook andere tops p een cabinet dus misschien wel zo praktisch. Anderzijds ben je met een combo ineens klaar,makkelijker mee te nemen en voordeliger...ben er nog niet uit.
De DSL 50 wil ik ook nog wel eens aan de tand voelen en toevallig is mijn neef aan het kijken naar een Vox AC30 dus je gaat ons zeker zien binnenkort:ok:

Tankman
23 januari 2011, 12:54
Lijkt mer erg gezellig. Een tip, als het zaterdag wordt, komt vroeg, dan is het lekker rustig. In de middag wordt testen lastiger.

Thomk
23 januari 2011, 22:21
Dicht bij de watertoren? Toevallig op de Wijk aan Zeeërweg? Hoorde daar een tijdje geleden iemand die zn versterker iets te hard had staan (of zn raam iets te ver open;)). Ik woon in zo'n nieuwbouwwijk in Zeewijk maar idd,dat terzijde...

Egnater? Nee,geen ervaring mee helaas. Ben het nog nooit ergens tegengekomen maar die Renegade lijn van ze zou ik graag eens aan de tand voelen.
Met Randall heb ik ook geen ervaring maar eerlijk gezegd spreekt me dat ook niet zo aan.

Blackstar...lijkt mij ook wel wat idd. De series one van ze komt nu ook in 50 watt top en ook daar ben ik erg benieuwd naar. Die HT-lijn van spreekt me ook niet echt aan maar kan er natuurlijk volledig naast zitten. Waar speel je nu over?



Het Sinner,

Ja helemaal correct wijk aan zeeerweg wat toevallig:P Ik kan wel is iets te hard de versterker aan zetten omdat ik voor 90 doof ben :P ( ra ra ra hoe kan dit?) Grapje!

Oke om blamage te voorkomen speel ik momenteel over een Roland CUBE 80 transistor. Eigenlijk is dit natuurlijk wel weer onzin deze transistor versterker geef echt een geweldig geluid! Natuurlijk is het niet te vergelijken met een buizenbak.

Ben momenteel opzoek naar een buizenbak en heb mij oog laten vallen op de Blackstar HT stage 60. Dit is puur één van de bakken waar ik naar kijk en probeer zoveel mogelijk reviews te lezen en zoveel mogelijk zelf te testen.

Leuk dat wij elkaar zo tegen komen hopelijk kunnen we nog veel van elkaar leren

gr!

PS keep posting those reviews!:punk:

Sinner1980
23 januari 2011, 22:41
Het Sinner,

Ja helemaal correct wijk aan zeeerweg wat toevallig:P Ik kan wel is iets te hard de versterker aan zetten omdat ik voor 90 doof ben :P ( ra ra ra hoe kan dit?) Grapje!

Oke om blamage te voorkomen speel ik momenteel over een Roland CUBE 80 transistor. Eigenlijk is dit natuurlijk wel weer onzin deze transistor versterker geef echt een geweldig geluid! Natuurlijk is het niet te vergelijken met een buizenbak.

Ben momenteel opzoek naar een buizenbak en heb mij oog laten vallen op de Blackstar HT stage 60. Dit is puur één van de bakken waar ik naar kijk en probeer zoveel mogelijk reviews te lezen en zoveel mogelijk zelf te testen.

Leuk dat wij elkaar zo tegen komen hopelijk kunnen we nog veel van elkaar leren

gr!

PS keep posting those reviews!:punk:

Zoveel mogelijk testen idd al valt het af en toe niet mee om de juiste versterkers in de buurt te vinden maar goed,ik ga zaterdag weer op speurtocht met mn neef (heeft ok nieuwe gear nodig).
Het blijft een dure hobby...maar wel een hele vette ook!:rockon:

Erik70
24 januari 2011, 06:26
Sinner



... WaNt ik zit mij nu maar blind te staren naar Blackstar omdat, daar heel veel positiefs wordt overgeschreven.


gr

Blackstar wordt nogal gehyped (vooral hier...). Persoonlijk vind ik het niet veel bijzonders. Nogal karakterloos, vlak en doods (of is dat 3x hetzelfde?) ... Maarja, ieder zijn smaak he.

Thomk
24 januari 2011, 08:43
Ja ik ben momenteel een Tranistor versterker gewend en dat is een buizenbak zoals blackstar een hele verbetering. Tuurlijk trekt het mij ook aan dat je van een relatief laag budget een hele knappe buizenbak kan kopen.

Ik heb laatst ook de Randal RM20 beluisterd via youtube en in het echt, Deze klonk echt heel VOL, DIK en ga zo maar door.

Hier het filmpje erg leuk om naar te kijken.

http://www.youtube.com/watch?v=JElhF57WaBI


PS klein newb vraagje waarschijnlijk. Waarom een COMBO en waarom een HEAD?

Kingfisher
24 januari 2011, 14:22
Heb je de Mesa Boogie Express 5:50 of de 5:25 getest?

Tankman
25 januari 2011, 12:40
Ik meende dat die bij Alphenaar een Express 5:25 head is. Ik heb iig zowel de 25 als de 50 kunnen testen. Vond ze niet zo interessant.

Sinner1980
25 januari 2011, 16:28
Heb je de Mesa Boogie Express 5:50 of de 5:25 getest?

De 5:25 combo...ik had wel wat meer verwacht van een Mesa. Ondanks de negatieve uitlatingen over de Express serie heb ik m even objectief getest en ik was er heel snel klaar mee...10 x niks.
maar zo zie je maar dat het allemaal vrij persoonlijk is.
Een hoop mensen op het forum zijn ook niet te spreken over de Vintage Modern en die vond ik wel weer wererlds...

Die Transatlantic vond ik trouwens wel leuk speelgoed...beetje duur speeltje alleen:(

Sinner1980
25 januari 2011, 16:28
Heb je de Mesa Boogie Express 5:50 of de 5:25 getest?

De 5:25 combo...ik had wel wat meer verwacht van een Mesa. Ondanks de negatieve uitlatingen over de Express serie heb ik m even objectief getest en ik was er heel snel klaar mee...10 x niks.
maar zo zie je maar dat het allemaal vrij persoonlijk is.
Een hoop mensen op het forum zijn ook niet te spreken over de Vintage Modern en die vond ik wel weer werelds...

Die Transatlantic vond ik trouwens wel leuk speelgoed...beetje duur speeltje alleen:(

Sinner1980
25 januari 2011, 16:29
oops...foutje...:makeup:

muziekschuur
25 januari 2011, 16:45
Het zijn moeilijke versterkers die series van Mesa. Maar het zit er echt allemaal in hoor. je draait je alleen wel wezeloos.

Vergeet de 3120 van Peavey niet. Dat is wel zo'n brute bak... Je speelt er werkelijk alles mee.

http://www.thomann.de/nl/peavey_3120.htm

http://www.youtube.com/watch?v=uBwa6XSgIRs&feature=fvw

DaveItUp
25 januari 2011, 18:38
Ja ik ben momenteel een Tranistor versterker gewend en dat is een buizenbak een hele verbetering.


Tuurlijk...

10.000 tekens

Kingfisher
26 januari 2011, 11:24
De 5:25 combo...ik had wel wat meer verwacht van een Mesa. Ondanks de negatieve uitlatingen over de Express serie heb ik m even objectief getest en ik was er heel snel klaar mee...10 x niks.
maar zo zie je maar dat het allemaal vrij persoonlijk is.
Een hoop mensen op het forum zijn ook niet te spreken over de Vintage Modern en die vond ik wel weer werelds...

Die Transatlantic vond ik trouwens wel leuk speelgoed...beetje duur speeltje alleen:(

Probeer de 5:50 maar eens. Het is een iets ander beest. De 5:25 heeft wat problemen met de toon omdat ie een beetje een speciaal circuit heeft om het volume te boosten.

Een 5:25 draait op EL-84s, de 5:50 op 6L6 buizen

Tankman
26 januari 2011, 11:27
@ Sinner: ALs je die 5:50 wilt testen gaat dat zaterdag helemaal goed komen! Die staat er als het goed is nog.

Sinner1980
26 januari 2011, 16:55
@ Sinner: ALs je die 5:50 wilt testen gaat dat zaterdag helemaal goed komen! Die staat er als het goed is nog.

testen is altijd leuk. Ik heb m puur gecheckt uit nieuwsgierigheid hoor; totaal geen interesse verders. Je hebt niet stiekem een plexi 1987x staan toevallig?
Die wil ik ook nog graag aan de tand voelen,lijkt me ook wel wat.