PDA

View Full Version : Brom versterker, aarde of iets anders?



David1223
22 januari 2011, 18:21
Geachte iedereen,

Ik ben sinds kort trotse bezitter van een Fender Vibro Champ XD.

Deze versterker maakt wel een erg vervelend bromgeluid. Bij de voorbeelden op deze website lijkt het het meest op de 'ratel'.
http://www.popschoolmaastricht.nl/college_brom_kraak_ruis.php

Hij maakt dit geluid als er geen kabel is ingeplugd op de input en het komt dus door de versterker zelf.

Is dit een typisch geval van geen aarding? (die is namelijk niet aanwezig) of zou het eerder komen door apparatuur als een computer die in de buurt staat? :???:

Ijselrobo 07
22 januari 2011, 18:41
het kan allebei...
maar mijn Blackstar HT-20 heeft hetzelfde "probleem" en die is wel geaard.
dus probeer je amp eens op een andere plaats/ruimte te zetten.

wat je ook nog kunt doen, is een patch kabeltje in je effectsloop steken en kijken of het daaraan ligt.

David1223
29 januari 2011, 16:44
Ik heb mijn versterker inmiddels geprobeerd in twee andere ruimtes waar wel aarding aanwezig zijn. De ruis blijft toch aanwezig. En is erg storend. De versterker heeft geen fx-loop.

Mijn vader stelde voor om de versterker te aarden via de verwarming. Gaat dit helpen? Hoe moet dit?

Is ruis bij buizenversterkers normaal? Of heb ik een fout exemplaar?

Buzzel
29 januari 2011, 17:22
Op zich kan een versterker wel wat ruisen. zeker op een hoger volume. Bij mijn versterker een bassman 100 ziet gewoon een ontwerp fout door de transformatoren naast elkaar te plaatsen waardoor ze bij elkaar een beetje storen.

En ik denk niet dat het ook maar iets uitmaakt om de versterker te aarden via de verwarming aangezien je al aangeeft dat de versterker ook ruist(?) in een geaard stopcontact.

Maar is de storing die je hebt hard? en is het hoog of laag?

David1223
29 januari 2011, 17:26
De versterker ruist op een gelijk niveau als de volumeknop heel hoog, laag of zelfs dicht staat. Het is wel hard genoeg om storend te zijn als ik op slaapkamerniveau speel.

Zou het een productiefout kunnen zijn?

Buzzel
29 januari 2011, 17:41
heb je computers, tl buizen en dergelijke in de buurt staan kan ook aardige bijgeluiden veroorzaken.

David1223
29 januari 2011, 17:47
Ik heb net even met Dirk Witte gebeld waar ik hem heb gekocht.
Die zei dat een versterker - als er niets ingeplugd is - eigenlijk helemaal (bijna) geen ruis zou moeten maken. Het zou goed kunnen dat er iets met de buizen mis is.

De ruis komt ook met de buizen op zegmaar. Dus de ruis komt pas als de buizen warm zijn.

Ik ga er gewoon eens mee langs.

cluseau
29 januari 2011, 17:52
Brom kan opgepikt worden door slechte afscherming, door lek tussen de elektroden in een buis, slechte voeding, ontbreken van aarde etc. DE effectsloop heeft hier niets mee te maken, hoe goed ook bedoeld. Als je via een geaard stopcontact werkt heeft het ook geen zin om de CV daarmee lastig te vallen. TL verlichting, spaarlampen en PC's zijn ook vervelende bronnen van storing. Als het verplaaatsen naar een andere lokatie niets uitmaakt zal het waarschijnlijk aan de amp zelf liggen. Het feit dat je het niveau niet kan regelen ondersteunt die conclusie. Maak trouwens geen verwarring met ruis want dat is heel iets anders en vergt ook een totaal andere aanpak.

Frans.

Buzzel
29 januari 2011, 18:22
Ik heb net even met Dirk Witte gebeld waar ik hem heb gekocht.
Die zei dat een versterker - als er niets ingeplugd is - eigenlijk helemaal (bijna) geen ruis zou moeten maken. Het zou goed kunnen dat er iets met de buizen mis is.

De ruis komt ook met de buizen op zegmaar. Dus de ruis komt pas als de buizen warm zijn.

Ik ga er gewoon eens mee langs.

Lijkt mij een wijs besluit:ok:

David1223
7 februari 2011, 19:55
Ik ben inmiddels bij de Dirk Witte geweest en daar maakte de versterker gek genoeg geen ruis/ratel/het-geluid-waar-ik-last-van-heb.

Dus nu zat ik nog wat te lezen op het internet en het zou kunnen komen door de elektriciteitsaansluiting die wij thuis hebben. Dat daar op de een of andere manier, vanwege andere apparaten op dezelfde groep of dat de sinus te hoekig is. Dat de oplossing een 'power conditioner' zou kunnen zijn?

Wat denken jullie daarvan en waar kan je die kopen in Nederland?

Buzzel
7 februari 2011, 20:43
Dan zou ik hem toch eerste even op een andere groep in jou huis proberen om te kijken of het echt het geval is. Ik heb er zelf nog nooit van gehoord, maar er zijn wel meer gekke dingen met stroom en versterkers...

Plant
7 februari 2011, 20:57
Lichtdimmers kunnen in het regelbereik behoorlijke vervuiling op het net geven. We hadden vroeger thuis zo'n inbouwdimmer in de muur en die hoorde je over de stereo. In de standen maximaal licht of uit was er niks aan de hand, maar als je in het dimgebied instelde... :stop: Er zat wel een ontstoorfiltertje in, maar dat hielp echt niet afdoende.

cluseau
7 februari 2011, 21:29
......Dat de oplossing een 'power conditioner' zou kunnen zijn?

Voor je zo'n ding aan gaat schaffen kun je zelf testen of de vervuiling uit het net komt. Zet je versterker aan en geef de hoge "e" een slinger. Als je dan de stekker eruit trekt zal de amp nog enkele seconden op de elko's doorspelen. Dit zou dan zonder ratel moeten zijn. Blijft hij vrolijk door ratelen heeft een power conditioner geen enkele zin en zul je het in de afscherming moeten zoeken.

Frans

David1223
21 februari 2011, 23:22
Als ik de versterker via de line-out op een andere speaker aansluit heb ik geen last meer van de ruis. Betekent dit dat het niet aan de buizen maar aan de speaker in mijn versterker ligt?

cluseau
22 februari 2011, 00:38
Als ik de versterker via de line-out op een andere speaker aansluit heb ik geen last meer van de ruis. Betekent dit dat het niet aan de buizen maar aan de speaker in mijn versterker ligt?

Lijkt er nu toch een beetje op dat je een probleem in je eindtrap of voeding hebt. Speaker lijkt me niet. Maar je had er bij de muziekwinkel toch geen last van? Vreemd verhaal, laat eerst eens een tech naar de instelling van de eindtrap kijken.

Frans.

David1223
25 februari 2011, 15:08
Wat zou ik kunnen kopen om die voeding dan goed te krijgen? Want zo'n power conditioner zijn van die rackdingen met veel te veel ingangen.

jim__
25 februari 2011, 16:17
Ik denk dan toch direct aan vervuiling op het net. Heb hetzelfde gehad met m'n Ikea touch-lamp. Die gaat normaal gesproken aan zodra je met je jatten eraan gaat zitten, mits je op de grond staat.

Toen ik m'n les paul had aangesloten op m'n ongeaarde huiskamerversterkertje kon ik ook de lamp bedienen met m'n bigsby tremelohendel door hem vast te pakken. Dit kon 2 dingen betekenen:
1. De lamp heeft een bijzonder vervelende geest erin.
2. Vervuiling op het net.

Laat ik maar uitgaan van optie 2, aangezien Ikea meestal niet zo geestig is...

cluseau
25 februari 2011, 20:23
Wat zou ik kunnen kopen om die voeding dan goed te krijgen?
Dat is niet zomaar aan te geven, er zal eerst vastgesteld moeten worden wat het pronleem is. Ook wordt er steeds over ruis gesproken terwijl het hier over een net ratel gaat, brom dus. Er is ergens een stickey over het verschil.


Ik denk dan toch direct aan vervuiling op het net.
Dat idee zijn we nu net van af.

De V
25 februari 2011, 21:23
Ik denk dan toch direct aan vervuiling op het net. Heb hetzelfde gehad met m'n Ikea touch-lamp. Die gaat normaal gesproken aan zodra je met je jatten eraan gaat zitten, mits je op de grond staat.

Toen ik m'n les paul had aangesloten op m'n ongeaarde huiskamerversterkertje kon ik ook de lamp bedienen met m'n bigsby tremelohendel door hem vast te pakken. Dit kon 2 dingen betekenen:
1. De lamp heeft een bijzonder vervelende geest erin.
2. Vervuiling op het net.

Laat ik maar uitgaan van optie 2, aangezien Ikea meestal niet zo geestig is...
Geniaal!:seriousf:

David1223
27 februari 2011, 14:55
Gaat dit werken?: http://kabeltje.com/ferriet-ontstoringsfilter-voor-kabels-tot-12mm-p-1184.html

Ik denk eigenlijk van niet aangezien het is voor storingen van BUITENaf.

Hmm.. ik zit er nu toch serieus aan te denken om de versterker terug te brengen en de Super Champ te nemen. Deze schijnt vanwege het Pushpull geen last te hebben van slechte voeding.

Buzzel
27 februari 2011, 15:45
volgens mij is dat niet voor netvoeding maar voor bijvoorbeeld usb kabels. Je ziet wel is dat er aan kabeltjes van je fotocamera zo'n ding zit. Maar misschien werkt het wel, geen idee.

David1223
27 februari 2011, 18:30
Zou dit nog werken?

http://www.elektronicawereld.nl/categorie/kabels_stekkers_elektra_230v/230v_verleng_4x_out/product/2755/professionele_spanningsbalk/details