PDA

View Full Version : Vingerplaatsing?



EpiphoneLesPaul
22 januari 2011, 16:36
Beste forum,

Altijd als ik nummers speel (solo's) weet ik nooit echt het beste positie voor me vingers om te plaatsen, ik speel altijd een beetje "in de knoop" met me vingers, heeft iemand een manier om te kunnen zien wat de optimale plaats is voor je vingers om te plaatsen, zodat je best veel noten kan spelen zonder veel te bewegen met je hand?

Hopelijk snap je wat ik bedoel, want het is best vaag allemaal. :dontgeti:

terrasbeest
22 januari 2011, 17:01
Kies een positie waarbij de 4 vingers van je LI hand elk 1 fret voor hun rekening kunnen nemen.
Zorg dat je je fretboard voldoende kent, zodat je steeds weet welke noten er onder je vingers liggen.Verplaats je hand voor de noten die niet vanuit die positie kunnen gespeeld worden.

Hoe doe je het goed, hoe je het slecht, watch :

http://www.youtube.com/watch?v=b9LvEGGCWSc&feature=related

( past voor elke muziekstijl )

EpiphoneLesPaul
22 januari 2011, 17:38
Dankjewel voor de info !

TimoSomers
22 januari 2011, 18:12
Het helpt heel erg als je de basic toonladders in blokjes kent en kan spelen.
In blokken van 3 noten per string bijv.
Dan heb je automatisch meestal de goede vingerzetting.

barno
22 januari 2011, 20:40
kies in principe de vingerzetting die het minste verplaatsing vergt. dat zal in het begin wat moeilijk zijn omdat je waarschijnlijk slechts enkele vingers hebt die nu wat getraind zijn. maw: gebruik je pink als die in de buurt zit.
andere factor: kies een vingerzetting die de volgende noten goed speelbaar maakt; maw soms kies je dus voor een minder evidente vingerzetting ifv wat er op volgt.

EpiphoneLesPaul
23 januari 2011, 01:48
Het helpt heel erg als je de basic toonladders in blokjes kent en kan spelen.
In blokken van 3 noten per string bijv.
Dan heb je automatisch meestal de goede vingerzetting.

Basic toonladders in blokjes?

Kan je het wat dieper uitleggen aub? :makeup:

ShredTallicA
23 januari 2011, 01:50
Hij bedoelt posities, als in: 'De vijf posities van Mineur Pentatonisch' ;)

TimoSomers
23 januari 2011, 02:02
Inderdaad.

Hier bijvoorbeeld:

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=FULL&scch=C&scchnam=Major&get2=Get&t=0&choice=3


Als je dan verschillende patterns kiest, dan krijg je de toonladders dus in 'blokjes' als het ware.
Als je die blokjes kent van links naar rechts ken je dus die toonladders precies op de hals en heb je meestal de goede vingerzetting aan de hand van die 'blokjes'.

ChrisWMan
23 januari 2011, 22:21
Hoi, heb een beetje het zelfde probleem.
Ik weet dat je 1 fret per vinger moet nemen, bijvoorbeeld fret 1t/m4 -> wijs,middel,ring vinger en pink en vanaf fret 5 weer het zelfde maar als je nu een deuntje hebt met fret 2t/m5 kan je dan het beste bovenstaand gebruiken of gewoon fret2 wijsvinger etc?

terrasbeest
23 januari 2011, 22:37
Kijk hier even:

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=C&scchnam=Major&get2=Get&t=0&choice=1

Je kan dit hier perfect toepassen, alleen op de G-snaar komt je wijsvinger op fret 4, en kan je weer hetzelfde patroontje volgen als op de andere snaren.

Vergeet niet : dit is een HULPMIDDEL, meer niet, soms moet je wel een andere oplossing zoeken : muziek wordt niet geschreven in functie van 'met welke vinger speel ik die noot'.Als je wil soleren maak jij die muziek, en dan kan je wat je speelt ook niet laten dicteren door wat er toevallig onder je vingers ligt.
Toonladders oefenen kan je in ieder geval probleemloos op deze manier.

TimoSomers
24 januari 2011, 01:13
Hoi, heb een beetje het zelfde probleem.
Ik weet dat je 1 fret per vinger moet nemen, bijvoorbeeld fret 1t/m4 -> wijs,middel,ring vinger en pink en vanaf fret 5 weer het zelfde maar als je nu een deuntje hebt met fret 2t/m5 kan je dan het beste bovenstaand gebruiken of gewoon fret2 wijsvinger etc?

Wijsvinger, je begint dan zegmaar je positie op de laagste noot die je speelt (of iig de fret het meeste naar links, als je op meerdere strings speelt) dus je wijsvinger op 2.
teminste, dat zou ik doen, het is voor iedereen wel anders.

ChrisWMan
25 januari 2011, 16:19
Ok thnx.
Altijd goed om te weten adat er geen regels zijn, kan je het ook niet fout doen:)

terrasbeest
25 januari 2011, 18:29
En als je helemaal niks meer fout wil doen, is dit hte mss helemaal voor jou :

http://www.youtube.com/watch?v=MBEtwEdNg5w&feature=related