PDA

View Full Version : 1 2 3 4 5 6 = 6/8 ?



Joppnl
22 januari 2011, 15:33
Goeden,

wat me opvalt is dat als je in de pop-muziek een ballad hebt dat je het dan vaak zó kunt tellen:

1 2 3 4 5 6

dus met de klemtoon op de 4


Bv: Stop van Sam Brown:
http://www.youtube.com/watch?v=muDZD3wgoHI

Bv: Kane: Mother:
http://www.youtube.com/watch?v=bd-NQvTGBzc

Wat voor maatsoort is dat dan? Is dat dan een 6/8e of heet dat anders?

Wie kent er nog meer nummers met deze maatsoort?

Thnx,

EJPostema
22 januari 2011, 16:24
Ik denk dat je te snel telt. Het kan wel in 6 tellen,maar als je veel langsamer telt kom je uit in een 1/4 maatsoort (die van kane 1/2).

Iig dat is wat ik hoor met mijn beknopte kennis

TimoSomers
22 januari 2011, 16:31
Ik heb alleen ff de eerste geluisterd en die kun je eigenlijk op 2 manieren tellen.

Volgesmij is het gewoon 4/4 , maar inderdaad is een twee drie VIER vijf zes ook logisch.

aaronstonebeat
22 januari 2011, 16:37
Volgens mij wordt dat inderdaad met 6/8 aangeduid.

Somebody to Love van Queen, We Are The Champions, Need Your Love So Bad van Fleetwood Mac zou ervoor in aanmerking kunnen komen, om de een of andere reden moet ik plots denken aan Lonely This Christmas van Mud; Een Beetje Verliefd van André Hazes; I've Been Loving You Too Long van Ike & Tina Turner, You Don't Have To Say You Love Me in diverse uitvoeringen, Rock 'n Roll Suicide van David Bowie, You'll Never Walk Alone.
Ik denk dat de lijst willekeurig lang kan worden als je lang genoeg nadenkt.

Duhsjaak
23 januari 2011, 06:00
Hi
Een leuke vraag is een vraag die je aanzet tot nadenken. Dit is er zo een.

Aaronstonebeat slaat naar mijn idee zoals altijd weer de spijker op zijn kop.

Ik zou het nog wel een stapje verder willen tillen:
3 strofen van 4 maten is even lang als 4 strofen van 3 maten. Dus de zang/de rust en de accenten bepalen in feite of je een stuk muziek in vieren (4/4) speelt of in drieën (3/4 of 6/8).

Soms is het nauwelijks na te gaan en dan krijg je de twijfel die je bij Timo terug hoort.

Vanaf 'tender age' ben ik verliefd op de wals. Niet op de zeikstrijkjes van de nieuwjaarsuitzending, maar op het formaat.

Mijn meest favorietste is wel de wals die je in vieren speelt. Door een vals accent is er evenveel voor te zeggen om m als 4/4 maat aan te duiden, als om m als 3/4 te bestempelen.

Ik heb hem ordinair gejat van eh..... Ik bedoel dat ik mijn inspiratie heb van het arrangement van het intro van Je regrette rien van Edith Piaf.

je krijgt dan:

123 123 123 123 123 123 etc.

Rond de tijd van de release van 'What we did on our holidays' van de Fairport Convention, heb ik die band voor hun eerste optreden op het vaste land geprogrammeerd in Fantasio (Amsterdam). Hierdoor heb ik Richard Thompson (die toen nog Les Paul speelde) ook met dat virus besmet. Leuke voorbeelden daarvan staan op de Albion Country LP/CD. The New St. George bijvoorbeeld.

http://www.youtube.com/watch?v=XVOxCqaHwRs&playnext=1&list=PLCB010753E0D25F24&index=4

Om die reden vind ik Black Velvet ook een heerlijk nummer. Alannah Myles, akelige leertruus verder als je t mij vraagt.

http://www.youtube.com/watch?v=uS870zCCAwM

Als je live speelt is het zeker de moeite waard om het eens te proberen zo'n lied in je setlist kwijt te raken. Het wordt altijd goed ontvangen door je publiek en door de eenvoud heb je zelf ook even de tijd om te genieten. Da's ook nooit weg natuurlijk, zelf even kicken. Lekker los spelen als begeleider en heerlijk ronken als je de solo pakt.

In 2000 heeft de band Walz uit Amsterdam een EP uitgebracht met de titel My First Walz. Maar verder is het een uit de gratie geraakt ritme. Kijk maar naar het lijstje van Aaron. Allemaal heel mooie muziek waar je eerst het stof moet afblazen (bij wijze van spreken dan hè!!!). Ook bij You'll never walk alone is de twijfel (3/4 of 4/4) gerechtvaardigd.

In mijn Boss opname ding staan geloof ik 200 ritmes en ik geloof drie walsjes. De moeite!!! Het is een met uitsterven bedreigde diersoort en je mag subsidie aanvragen als je het blijft spelen.

Ik zou zeggen: gewoon genieten en je niet teveel druk erover maken over al die vragen! Have fun.

Vriendelijke groet,
Gus

duckman
23 januari 2011, 09:43
google eens op maatsoort ,vind je een schat aan nformatie.
Bijvoorbeeld deze site , die heeft ook audio voorbeelden:

http://www.10511.08sc.thinkquest.nl/1ritmes%20en%20maatsoorten.html

aaronstonebeat
23 januari 2011, 14:39
Wat een leuke anekdote weer, Gus :ok:

Joppnl
26 januari 2011, 22:01
even afwezig vanwege een griepje (=geen gitaar spelen :-( ) maar bij deze iedereen bedankt voor zijn/(haar?) bijdrage.

mooie verhalen, nuttige tips en heel verrassend, inderdaad, we are the champions heb ik al heeeeel vaak gehoord als vroegtijdig Queen fan maar het nog nooit in het 6/8 ritme geplaatst.

Ik ga een verzameling starten..... 6/8 maatsoort nummers!

Thnks!

driftkop
27 januari 2011, 22:02
we are the champions heb ik al heeeeel vaak gehoord als vroegtijdig Queen fan maar het nog nooit in het 6/8 ritme geplaatst.

Dat komt natuurlijk omdat het in 12/8 is :ok:

http://kristinhall.org/songbook/BigKidBallads/WeAreTheChampions1.pdf

aaronstonebeat
27 januari 2011, 22:21
Dat komt natuurlijk omdat het in 12/8 is :ok:

http://kristinhall.org/songbook/BigKidBallads/WeAreTheChampions1.pdf

... omdat het in 12/8 is?
Dat vindt dan iemand; of het dan ook definitief zo is?

Bovendien, vroeg in de tekst:

' "We Are The Champion" has a 12/8 time signature, which, along with an intermittent 6/8 time signature, falls into a category called compound meter."

Het lijkt me een beetje 'zout op slakken'. Ik heb het nummer altijd ervaren (en nog) als 6/8, zowel in het ritme als in de akkoord-overgangen, zowel in de coupletten als in de refreinen.

:makeup:

Voor hetzelfde geld noem je het een shuffle in 2/4 of 4/4; dan kom je er ook uit.
6/8-Gevoel wat mij betreft.

driftkop
28 januari 2011, 00:58
Het is een subtiel verschil, maar 6/8 kan natuurlijk ook prima. Somebody To Love daarentegen is denk ik toch echt wel 12/8 :soinnocent:

Ik heb trouwens een enorm deja vu gevoel bij deze discussie, hebben we die die een aantal jaren geleden ook al niet eens gehad?

aaronstonebeat
28 januari 2011, 01:21
Het is een subtiel verschil, maar 6/8 kan natuurlijk ook prima. Somebody To Love daarentegen is denk ik toch echt wel 12/8 :soinnocent:

Ik heb trouwens een enorm deja vu gevoel bij deze discussie, hebben we die die een aantal jaren geleden ook al niet eens gehad?

Ik heb geen idee of deze discussie al eerder is gevoerd; het zal best. Ik kan me goed voorstellen dat die niet van vandaag of gisteren is.

Each (1) mor (2) ning (3) I (4) get (5) up (6) and (1) die ... etc

Ik zou het nog eerder 3/4 noemen dan 12/8; een snelle wals.
Maar 1-e-te 2-e-te, 1-e-te 2-e-te.

Als transcribent zou ik in eerste instantie kiezen voor de maatsoort die aanleiding geeft tot het kleinste aantal maatwisselingen; waar accenten liggen en belangrijke akkoord-overgangen en ik zou proberen een stuk zoveel mogelijk in een 'rechthoekige' of 'vierkante' structuur te zetten.

Als muzikant speel ik Somebody To Love al zowat een decennium voor publiek. Voor mijn gevoel in 6/8.

We Are The Champions heeft in 6/8 hier en daar een 'extra' maat (waar je afwijkt van de rechthoek of het vierkant). In 12/8 moet je op die punten grijpen naar maatwisseling, naar 'compound meter'; voor mij hoeft dat niet.

peter_heijnen
28 januari 2011, 09:42
Wanneer je iemand vertelt dat de groove 6/8 of 12/8 is, weet diegene meteen wat die groove is. Vertel diegene dat het een 4/4 is en hij zal een 4/4 spelen (ook al kun je die 4/4 onderverdelen in triolen).

driftkop
28 januari 2011, 15:03
Each (1) mor (2) ning (3) I (4) get (5) up (6) and (1) die ... etc

Ik zou het nog eerder 3/4 noemen dan 12/8; een snelle wals.
Maar 1-e-te 2-e-te, 1-e-te 2-e-te.

En voor mij klinkt het dan weer zo:

Each 1(morn)-e-te 2(get)-e-te 3(die)-e-te 4(le)-e-te

Dus 12 per gezongen regel. :makeup:

aaronstonebeat
28 januari 2011, 20:31
Ik denk niet dat we hier uit gaan komen en ook niet dat het nu het belangrijkste punt is; wel dat Peter Heijnen de spijker op de kop slaat:


Wanneer je iemand vertelt dat de groove 6/8 of 12/8 is, weet diegene meteen wat die groove is. Vertel diegene dat het een 4/4 is en hij zal een 4/4 spelen (ook al kun je die 4/4 onderverdelen in triolen).

Desondanks leuk en interessant te vernemen hoe eenzelfde ding verschillend ervaren wordt door verschillende luisteraars :ok:

grayfink
29 januari 2011, 09:57
Mijn muzikaliteit verplicht mij om alles in 1/1 maatsoort te spelen.

Voor de verzameling van de topicstarter, wat ik zelf speel heb gespeeld in 6/8:
Je loog tegen mij - Drukwerk
Love rescue me - U2 (Beide met band gespeeld, en na het eerste akkoord wist nog geen ander bandlid wat we nou gingen spelen)
House of the rising sun - Animals
Tuesday's gone - Lynyrd Skynyrd.

En dan nog tienduizend waar ik even niet op kan komen.

Joppnl
29 januari 2011, 11:44
bedankt voor deze nummer-toevoeging.....

Ach... iedereen spaart wel iets....postzegels, speldjes...gitaren...of 6/8e nummers :-)

Fucko
15 februari 2011, 19:19
http://www.youtube.com/watch?v=pKRBN1ACA-c
In dit nummer kan je goed het verschil horen tussen een 6/8 maat en een 4/4 maat.

Wel opletten er zit een 3/4 maat tussen het 6/8 maat stuk, na 2 maten 6/8 1 maat 3/4.

Liquid_Metal
15 februari 2011, 19:35
Het nummer van Sam is inderdaad in 6/8 omdat het grootste accent op de eerste tel en het tweede (meer subtiele) accent op de 4 ligt. Als je dit in 4 zou tellen zou je in triolen moeten spelen (een ne te twee e te etcetera) want het is goed te horen dat ze dat in drieën verdelen. Bovendien zou de beat bij een 4/4 maat anders liggen (let vooral op de snare).
Dat gezegd hebbende, maten KUNNEN heel erg gevarieerd worden. Dit is niet gebruikelijk en volgens de klassieke leer ook niet echt geoorloofd, maar wordt in progressieve muziek vaak gedaan. Zo kun je een 6/8 dus als 4+2 tellen (ipv de gebruikelijke 3+3). Dit geeft een andere feel en is vooral leuk bij 'odd time signature' (bijvoorbeeld 7/8, 13/16).