PDA

View Full Version : Nieuwe fingerstyle gitaar kopen, hulp?



Merelvh
22 januari 2011, 14:05
Hallo,
ik ben van plan een nieuwe gitaar te kopen. Ik heb nu een Eastman Ac708, erg mooie gitaar maar ik zoek er een tweede gitaar bij. (ik speel namelijk in veel verschillende stemmingen). Ik had een Furch G23/24 op het oog en speelden ook echt fantastisch. Maar om nu niet gelijk me alleen daarop te richten ben ik benieuwd of er nog meer aantrekkelijke gitaren zijn in mijn budget. Max. 1500€.
Ik speel vooral fingerstyle gitaar (antoine dufour, tommy emmanuel enz.) maar ook wat jazz.
Ik wil liever geen Taylor gitaar aangezien die pas echt aantrekkelijk worden als je veel meer geld kan uitgeven.
Bedankt :)
Merel

VanDiekum
22 januari 2011, 14:39
Dan heb ik maar een naam voor je "Bleuridge" en met name de : http://www.souman.nl/gitaren/western-gitaren/blueridge-br-183a/
Ik heb zelf de BR163N van omstreekt 850 euries khep gewoon geen groter budget :( .
Ik heb hem zelf geprobeerd en klonk erg goed van diepe bas wat je zoekt in fingerstyle tot sprankelend hoog en zeer goed midden bereik. Het is misschien niet "het" merk , maar zoals je zelf al zegt is een taylor of martin pas egt goed als je meer als 2000 euries uitgeeft en dan heb je meestal al nog maar een gestripte versie en minder versierd.
Ze zijn het uitproberen meer dan waard en ze stijgen niet voor niets iets jaar in prijs want de kwaliteit wordt wel erg goed neer gezet je moet je alleen wel over het idee heen zetten dat ze in China worden gefabriceerd maar als je net zoals mij geen budget hebt voor "DE" merken bied dit merk echt waar voor je geld.

Groeten en hoop dat je wat aan mijn advies hebt ;)

Einzeln
22 januari 2011, 14:46
Ik zou je dan weer een eastman aanraden. En dan dat OM model 812. Ik heb laatst een model geprobeerd van even boven de 400 euro. Je weet niet wat je hoort. Idioot veel voor weinig. China!

Harald
22 januari 2011, 15:31
Jij had toch een gitaar van een Nederlandse bouwer? Gezien hoe je speelt, en het feit dat je er serieus mee bezig bent zou ik voor de enige methode gaan die GASpreventief werkt...

Kijk eerst naar wat je echt wilt hebben, en pas dan de nering aan de tering aan (Beter betalend bijbaantje, of langer sparen) 1500 is een lastige prijsklasse. Te duur voor de budgetgitaren, en zeker ook weer geen high end.

Tweedehands zou ik even goed bijhouden. De leuke Taylors zijn tweedehands weliswaar in de vraagprijs nog steeds duurder, maar met wat doorsparen/werken wel te doen. Zelf kom ik als ik Taylors uitprobeer altijd weer op de 714 uit. Dat is tweedehands rond de 2000 wel te doen. Voor celtic werk/lage stemmingen kan een Lowden heel mooi werken. High end Ovations komen trouwens wel goed in de buurt van je budget als je ze tweedehands koopt. Die kunnen ook best goed klinken. Deep bowl heeft voor akoestisch wel de voorkeur, en dan moet je echt eens uitproberen of je comfortabel zit met zo'n gitaar. Dat voelt toch altijd even wennen aan. De Adamas gitaren met kunststof bovenblad kunnen trouwens ook te gek klinken. Baal nog steeds dat ik ze voorbij heb laten gaan toen er twee op marktplaats stonden. Die waren zelfs beduidend lager dan jouw budget.

Als je een mogelijkheid hebt om je (max) budget met zeg 750 op te hogen zodat je een beetje boven de 2000 uit kunt kun je als je tweedehands koopt ws. compromissen vermijden. Als je nu voor 1500 iets koopt wat het bijna is, is de kans groot dat je binnen nu en twee jaar zo'n 500 inlevert bij de verkoop van de gitaar, omdat het altijd knaagt dat het het net niet is. Een goede tweedehands gitaar is bovendien ws. later ook weer zonder al te veel verlies te verkopen, en afhankelijk van hoe de markt draait misschien zelfs met winst. Daar staat tegenover dat een instrument nieuw kopen ook iets heeft natuurlijk.

Harald
22 januari 2011, 15:35
En een bijverdienste tip die in jouw geval wel eens zou kunnen werken, leen (of koop, maar dan moet je investeren, er zijn tegenwoordig dacht ik ook voor akoestische gitaar wat betaalbare opties) een versterker die op batterijen werkt en ga op straat spelen zogauw het weer lente en zomer is...

Hangt er natuurlijk vanaf waar je woont of dat werkt. Als je elke dag eerst moet dokken voor een treinkaartje schiet het niet op. En met fingerstyle kom je op straat niet om versterking heen. Zou me wel niets verbazen als je daarmee meer verdient dan als je een standaardbijbaantje neemt.

freddy
22 januari 2011, 17:22
Ik wil liever geen Taylor gitaar aangezien die pas echt aantrekkelijk worden als je veel meer geld kan uitgeven.
Bedankt :)
Merel[/QUOTE]

Beste Merel,ik ben het helaas niet met je eens.Ik heb een Furch S24SR en een Taylor 410 en ik vind de Taylor een veel betere gitaar.Ik heb bij Kees Dee zowat alle Taylors in handen gehad waarbij extreem dure en ik vond die 410 waar ik voor gekozen heb de warmst klinkende.Kijk even op You Tube naar de demo's van Sound Pure er zit een Taylor 410 limited bij die waanzinnig mooi klinkt. Dat is weliswaar een gitaar die boven je budget ligt omdat de zij en achterkant gemaakt zijn van rosewood inplaats van Ovangkol voor de normale 410 ofwel de DN4.Ik kan je verzekeren dat een gewone DN4 hier nauwelijks voor onderdoet,mijn Furch S24SR heeft zij en achterkant van rosewood toch vind ik mijn Taylor de mooist klinkende,dat kan natuurlijk exemplarisch zijn daarom moet je naar een zaak gaan waar ze erg veel gitaren hebben kun je op je gemak de mooiste uitzoeken.
Voor fingerstyle zou je eventueel naar een Taylor 414 kunen gaan.

Merelvh
23 januari 2011, 10:21
@VanDiekum
Bedankt, ik kende dat model nog niet! Ga ik zeker uittesten.

@Nico De Roode
Klopt, is een mooie Eastman maar ik zoek eigenlijk een echt ander geluid voor bij de Eastman die ik nu al heb.

@Harald
Nee die had ik in leen voor optredens en YouTube enzovoorts. Ik denk er nog steeds aan om er een bij hem te laten bouwen. Ja het is inderdaad een lastige prijsklasse en ik ga zeker ook de tweedehands markt in de gaten houden!
Ik ga er gewoon nog goed over nadenken (ook over een hoger budget) en heel veel spelen! Op straat spelen gaat wel makkelijk, ik woon namelijk in Den Haag. Goed idee!

@Freddy
Ja de LTD editions van Taylor 4-serie klinken heel mooi, wel prijzig inderdaad.
Ga ik ook uitproberen.

Weet iemand hoe de Taylor Gc4 in verhouding staat tot de Furch G23 of G24?
Die staat bij Casa Benelly namelijk in de aanbieding.

freddy
23 januari 2011, 11:59
De Taylor GC4 zal wat meer sprankelen dan de Furch G23,G24,de Furchs heb ik in handen gehad bij Hills in Brussel,de Taylor bij Kees Dee.Je moet het zelf uitproberen, als je het ook een beetje technisch bekijkt zijn die Taylors veel beter gebouwd vanaf de 3 serie heb je de NT neck.Daar kan niemand tegen op ook de extreem dure merken niet,die hals zal nooit de beruchte knik gaan vertonen bij de overgang hals-body, zeer nauwkeurig af te stellen wat een voordeel is bij fingerstyle.Ik heb ook Taylors in handen gehad die ik niet zou willen hebben,ik vond de klank te kil,te klinisch en dat waren zeker niet de goedkoopste.Misschien vind je wel iets anders dat je mooi vind.
Daarom kun je best naar een zaak gaan waar ze zeer veel keuze hebben, neem er de tijd voor en kies voor degene die je het mooist vind.Wat Taylor betreft,die gitaren worden gemaakt in een hoog technologische fabriek met CNC machines die tot een honderste van een mm nauwkeurig zijn.Dan zou je verwachten dat verschillen in klank miniem zijn,toch heb ik ondervonden dat er wel degelijk exemplarische verschillen zijn daarom moet je er veel uittesten.
Ik heb je filmpjes gezien op You Tube,je hebt zeker veel talent daarom is een mooi klinkende gitaar jou van harte gegund.

northernlake
23 januari 2011, 21:46
Ik zou doen wat Harold zegt. Hou de knaken nog even in de zak en wacht tot je kunt kiezen tussen Santa Cruz, Lowden, Collings, high-end Taylor, Martin's etc. Voor 22-2500 kun je, zeker tweedehands kiezen uit zoveel mooi spul dat je dat die tijd wachten/doorsparen zo vergeten bent.

freddy
24 januari 2011, 11:12
Wat Northernlake en Harold zeggen kun je natuurlijk ook doen.Persoonlijk vind ik Santa Cruz de beste gitaren die ik ooit bespeeld heb,ze zijn goed gebouwd en die klank hè, daar word echt geselecteerd op toonhout die kun je bijna blind kopen.Ze spelen ook heel lekker, dat is ook belangrijk.Kijk ook eens naar de Taylor GA5 een gitaar die in Nederland niet veel te vinden is maar die niets onder doet voor de high-end Taylors,die gitaar heeft een top van Red cedar en zij en achterkant van Tropical American Mahogany, zeer geschikt voor fingerstyle.

Merelvh
25 januari 2011, 13:58
Ja jullie hebben gelijk. En ik denk ook dat ik altijd met een mooie Taylor in m'n hoofd blijf zitten haha. Ik heb nu de Taylor 6-serie op het oog, maar snel eens uitproberen.

dadgad
25 januari 2011, 15:43
Hallo Merel,

Waarom specifiek de 6 serie ? Die hebben allemaal een
maple body, en dat heeft toch een zeer specifiek geluid.
Gibson gebruikt het voor de echt grote gitaren (jumbos en
jazzbakken), maar normale modellen met maple body
klinken vaak wat dunner dan palissander of mahonie.
Ben er zelf niet zo'n fan van. Maple ziet er trouwens wel
mooi uit, dat dan weer wel. Maar gitaren zijn niet om naar
te kijken - daar moet je naar luisteren.

Greetz,

Han.

freddy
25 januari 2011, 17:33
Ja jullie hebben gelijk. En ik denk ook dat ik altijd met een mooie Taylor in m'n hoofd blijf zitten haha. Ik heb nu de Taylor 6-serie op het oog, maar snel eens uitproberen.

In een van mijn vorige antwoorden heb ik het gehad over Taylors die ik absoluut niet wilde hebben omdat ik de klank kil en klinisch vond,dat geld zeker voor de 6 serie.Zoiets is natuurlijk persoonlijk en voor iedereen verschillend, je kan het proberen.Dan vind ik de 5 en 7 serie veel mooier.

Merelvh
25 januari 2011, 18:12
Hmm, ik had een keer op een Taylor anniversary edition (weet niet meer precies welke) gespeeld met maple back & sides. Erg dure Taylor, richting 4000€ was die. En die gitaar sprak me heel erg aan, met geweldige bassen ook. Dus ik wou de 6-serie uitproberen, maar ik wil zeker geen kille gitaar! Ze staan ook weinig in winkels trouwens.

LaurentB
25 januari 2011, 18:16
Hmm, ik had een keer op een Taylor anniversary edition (weet niet meer precies welke) gespeeld met maple back & sides. Erg dure Taylor, richting 4000€ was die. En die gitaar sprak me heel erg aan, met geweldige bassen ook. Dus ik wou de 6-serie uitproberen, maar ik wil zeker geen kille gitaar! Ze staan ook weinig in winkels trouwens.

Da's typisch; men zegt dat maple zijkanten en achterkant vaak tot een nogal treble geluid leidt met weinig laag.

Harald
25 januari 2011, 18:27
600 serie is maple met spruce top, 700 serie is dacht ik pallisander met ceder. Hout maakt uiteraard veel uit, zelfs de zij en achterkant, terwijl met name de zijkant eigenlijk gewoon stijf is. Ik heb bij Kees Dee wel eens heel uitgebreid Taylors geprobeerd. Wat me toen opviel was dat ik meestal de standaardmodellen beter vond klinken dan de speciale edities met speciale houtsoorten voor zij en achterkant. Die waren bij vlagen wel ERG mooi om te zien.

En juist bij Taylor valt me altijd op dat verschillende exemplaren zo enorm in klank kunnen verschillen, zelfs als het verder dezelfde uitvoering is. Misschien dat het CCR gebeuren dit juist wel in de hand werkt? Uiteindelijk zijn geen twee planken hout hetzelfde tenslotte. Ga je die gecomputeriseerd zagen en bewerken houd je daar eigenlijk minder rekening mee, dan als je die bladen handmatig stemt tijdens het bouwen lijkt me. Maar zo heb ik dus ook twee identieke gitaren in mijn handen gehad, waarvan de ene enorm trebly was, en de andere juist niet. Naast houtsoort is toch vooral hoe het gebouwd is, en het model ook erg bepalend.

Harald
25 januari 2011, 18:31
Herinner me bv, dat ik Dirge for Avalon beter vond klinken op de Maton van Hans Laduc, die we ter vergelijking mee hadden, dan op een Taylor 614, wat een grotere kast is. (dit stuk: http://www.youtube.com/watch?v=ieV2_X95ivg deze gitarist heeft hier en daar wat dingen aangepast, en speelt het met capo op II ipv IV, maar voor het idee van het stuk.)

petertaylor
25 januari 2011, 19:01
Beste Merel,

Ik heb pas wéér een Taylor gekocht, een GS Koa Sitka, ook omdat ik in meerdere stemmingen speel (zelf ben ik meestal in de juiste stemming).
Mijn andere 2 gitaren zijn ook Taylors, een GS5 en (daar komt ie) een GC4.
Ik heb overigens de GS Koa (ook) bij Casa Benelly gekocht, terwijl jij in de winkel (voor het raam) lekker zat te tokkelen.
De GC4 is lekker handelbaar, heeft een fantastisch geluid en zit zo'n beetje in jouw prijsklasse.
Ik zou hem zeker nog eens uitgebreid proberen.
Ik heb overigens alle 3 de gitaren voorzien van een bone saddle en pins (dat maakt dat ze nog iets mooier klinken).
De GS zou ook een goede keuze zijn, maar die is weer wat duurder (Feedback heeft een GS5 in de aanbieding).
Ik hoor wel wat het geworden is.

Groet,
Peter.

P.S. Er staat nog één GS Koa bij Casa Benelly, maar die is net weer te duur.

freddy
25 januari 2011, 19:04
Ik heb hetzelfde ervaren als Harald, veel Taylors getest bij Kees Dee.
De eerste die me wat tegen vielen waren de GS modellen waar zoveel over te doen is geweest,ook veel speciale modellen met o.a. Koa zij en achterkant konden me ook niet helemaal bekoren.Als je toch in de hogere prijsklasse gaat vond ik de 5 serie (die je in Nederland erg weinig ziet) en de 7 serie het mooist klinken, zijn uiteraard niet direct de goedkoopste maar als je dan ziet wat die speciale modellen soms kosten dat is pas duur.Die CNC machines en computergestuurde andere machines bij Taylor zeggen alleen iets over de manier van bouwen en de precisie waarmee dat gebeurd,wat de bouwkwaliteit betreft beter dan bij Taylor ga je niet vinden daar ben ik 100 procent van overtuigd.De klank is natuurlijk een heel ander verhaal,bij Santa Cruz bv. word echt getest op toonhout zij gebruiken alleen de beste stukken hout. Ze hebben ook een eigen manier van bouwen en al zal de bouwkwaliteit misschien niet zo precies zijn als bij Taylor ze zal toch ook zeer goed zijn en de klank vind ik van het allerbeste wat ik ooit gehoord heb.

sly
25 januari 2011, 19:40
Hoi Merel,

Ik bezit een Taylor 710 en een Furch om 34 sr.
Nou zijn dit qua formaat twee totaal verschillende gitaren, en qua klank ook.
Ik vind dat Furch een hele goede gitaar is, en wat veel mensen denk ik niet weten is dat de Furch-neck ook doorloopt tot in de klankkast.
Lijkt dus enigszins op de NT neck van Taylor, en hebben beiden hetzelfde voordeel (dit heeft Freddy al uitgelegd)
Taylor heeft inderdaad hele goedgebouwde gitaren, maar ik heb bijvoorbeeld de 312 getest en ik miste duidelijk warmte in het geluid en vond het allemaal wat kil klinken.
Ik denk dat je bij beide merken goede gitaren kan vinden, ik kan mij nog steeds verbazen over het mooie geluid van mij Furch maar ook die van mijn Taylor....
Momenteel zit ik met het idee om in de toekomst een Maton 808 te kopen.
Die hebben toch een heel eigen geluid!

Ik zou zeggen veel succes met zoeken Merel!

Groet Silvester

Merelvh
25 januari 2011, 19:48
@Harald Maton heb je ook nog ja.. Stond me altijd een beetje tegen. Je hebt dan de Maton EBG808l die in mijn prijsklasse valt maar laminated back & sides is een flinke afknapper. Wat een mooi stuk trouwens. Furch :)

@Petertaylor
Zat vandaag weer een beetje te googlen naar die Gc4, leek me toch wel een mooie gitaar. Jammer dat ik de Furch en de Taylor niet naast elkaar kan proberen.. Ik ga zaterdag bij Casa Benelly die GC4 weer eens bespelen. Mooi hoor die GS Koa! Zag hem vandaag op de site, adembenemende gitaar!
Ik zie die GS5 niet op de site bij Feedback, weet jij de prijs daarvan?

petertaylor
25 januari 2011, 19:57
Merel,

Hier is de link naar de Taylor GS8 (was dus geen GS5).
http://www.feedback.nl/?id=52&o=3&q=taylor
Is ook een "kanon" van een gitaar en de prijs is scherp.
De GS Koa die er nog staat is er een met het expression systeem, van daar de hogere (aanbiedings)prijs.

Peter.

Merelvh
25 januari 2011, 20:06
Hoi Merel,

Ik bezit een Taylor 710 en een Furch om 34 sr.
Nou zijn dit qua formaat twee totaal verschillende gitaren, en qua klank ook.
Ik vind dat Furch een hele goede gitaar is, en wat veel mensen denk ik niet weten is dat de Furch-neck ook doorloopt tot in de klankkast.
Lijkt dus enigszins op de NT neck van Taylor, en hebben beiden hetzelfde voordeel (dit heeft Freddy al uitgelegd)
Taylor heeft inderdaad hele goedgebouwde gitaren, maar ik heb bijvoorbeeld de 312 getest en ik miste duidelijk warmte in het geluid en vond het allemaal wat kil klinken.
Ik denk dat je bij beide merken goede gitaren kan vinden, ik kan mij nog steeds verbazen over het mooie geluid van mij Furch maar ook die van mijn Taylor....
Momenteel zit ik met het idee om in de toekomst een Maton 808 te kopen.
Die hebben toch een heel eigen geluid!

Ik zou zeggen veel succes met zoeken Merel!

Groet Silvester

Dankjewel! Ja, dat had ik ook bij de 3-serie. Viel erg tegen. Ik ga maar de Furch en Taylors maar eens goed vergelijken. Lastig..

Flipkoos
25 januari 2011, 22:55
Het is toch een kwestie van smaken verschillen hoor, die houtsoorten. Voor fingerstyle vind ik maple juist erg mooi gedefinieerd en helder klinken, waar mahonie nog wel eens te modderig en pallisander te vet wordt.
Maar goed, ik ben ook wel een beetje bevooroordeeld met mijn Simon & Patrick SC Flame Maple...

Als je het aardig vindt:
Gareth Davies-Jones speelt (en neemt op) op precies dezelfde SP Flame Maple als ik heb. Vooral nr. 13 hoor je 't even goed).

http://www.cdbaby.com/cd/garethdjones3

Nou, flink pingelen en uitproberen, ben benieuwd wat er uiteindelijk uit rolt...

Merelvh
26 januari 2011, 20:30
Mooie gitaar! Ik zoek alleen een GA model.. Vind dreads niet zo mooi en niet lekker spelen (ben niet heel erg groot :) )
Ben zelf ook benieuwd wat er uit gaat rollen, ga lekker veel spelen. Heb ook een Avalon A200 gezien, goede dingen over gelezen. Ben benieuwd!

Laser
27 januari 2011, 13:25
Merel,
neem even de tijd om in Sacksioni guitarshop de Albert&Muller gitaren vast te nemen.
Ik weet niet of er nu solden prijzen op deze gitaren van toepassing zijn. Beginprijs rond de 2150 euri. Zie de website ( www.sacksioni.nl en dan www.albert-mueller.de) voor details bij de steelstrings.
Ze zijn zeker de omweg waard.
Voor fingerstyle zeker aan te bevelen ....

petertaylor
29 januari 2011, 09:21
Merel,

Als je vandaag gaat uitproberen..veel succes.
Ik spreek uit ervaring als ik de volgende tip geef: neem zoveel mogelijk tijd om te spelen en te kiezen, weet je het niet zeker...wachten, wachten.
Ik heb zelf ook wel eens een gitaar "te snel" gekocht.
En als je het niet zeker weet, dan spaar je een tijdje door en laat je gewoon een gitaar naar eigen idee en specificaties bouwen door Waanders of zo.
Krijg je een waanderszinnige gitaar, de Waander Merel of zo.

We horen wel hoe het je vergaat.

Peter.:strat:

BobvanKempen
29 januari 2011, 11:23
Overigens een gitaar waar ik heel erg tevreden over ben is de Guild GAD 30pce die ik toch stiekum steeds meer ben gaan gebruiken. Als ze er een tegen komt zou ik die toch zeker even proberen.

freddy
29 januari 2011, 15:52
[QUOTE=Merelvh;2563701]@Harald Maton heb je ook nog ja.. Stond me altijd een beetje tegen. Je hebt dan de Maton EBG808l die in mijn prijsklasse valt maar laminated back & sides is een flinke afknapper. Wat een mooi stuk trouwens. Furch :)

Je moet zelf de keuze maken maar ik wil je wel het volgende meegeven over Maton.Toen ik bij Kees Dee was vernam ik dat Maton uit de winkel verdwenen was,op mijn vraag waarom kreeg ik te horen dat ze er niets aan vonden!Ik moet zeggen dat ik stomverbaasd was het is toch een winkel met een enorme ervaring! Nu kan dat persoonlijk zijn maar men was het blijkbaar unaniem eens over Maton,ingeplugd geweldige gitaren puur akoestisch was het heel wat minder.Dus als je veel onversterkt speelt is Maton niet de beste keuze,hetzelfde geld voor Cole Clark ingeplugd bijna ongeevenaard puur akoestisch niet meer dan middelmatig.Dat is ook logisch te verklaren het bovenblad van dergelijke gitaren is veel stijver uitgevoerd en komt dus minder in trilling, goed bij versterking duidelijk minder volume akoestisch.

Merelvh
29 januari 2011, 19:10
Bedankt voor al jullie tips! Ben vandaag naar Casa Benelly geweest en kwam thuis met de Taylor GC4 :) Geweldige gitaar! Klinkt mooi sprankelend en minder boomy als mijn Eastman, helemaal blij dus!

freddy
29 januari 2011, 19:23
Proficiat met deze mooie gitaar,ik wens je erg veel speelgenot.
De zij en achterkant van je gitaar is gemaakt van Ovangkol een zeer zwaar onderschatte houtsoort in gitarenland.

petertaylor
30 januari 2011, 12:48
Merel, je hebt een hele goede keuze gemaakt !
Deze gitaar heeft een heel specifiek sprankelend geluid !
Ik wacht met spanning op je eerste clip.
Geweldig dat je geslaagd bent.

Merelvh
30 januari 2011, 15:11
Dankjulliewel! Ik ga snel een nieuw filmpje maken met m'n Taylor :)

Zjef
30 januari 2011, 18:02
De zij en achterkant van je gitaar is gemaakt van Ovangkol een zeer zwaar onderschatte houtsoort in gitarenland.

+ heeeeeeeeel veel! De 'taptone' van ovangkol ligt zo een beetje tussen koa en palissander.

BLUEWEY
1 februari 2011, 22:36
Proficiat met deze mooie gitaar,ik wens je erg veel speelgenot.
De zij en achterkant van je gitaar is gemaakt van Ovangkol een zeer zwaar onderschatte houtsoort in gitarenland.


+ heeeeeeeeel veel! De 'taptone' van ovangkol ligt zo een beetje tussen koa en palissander.

Hier ben ik het dus lekker helemaal mee eens !!
Daarom ben ik, denk ik, zo gek op m'n Alhambra W2A CW E5 met Fishman Prefix Premium blend.
Solid German spruce top en solid Ovangkol back & sides. Dat ding klink..., da's nie te zuinig.
Alleen jammer voor Mereltje dat het een dread is... :soinnocent: anders had ik je die wel aangeraden.., komt ook van Casa Benelly voor dezelfde prijs die jij ervoor wilde uitgeven.

Maar we willen nu natuurlijk wel 'n foto van jou met je nieuwe gitaar zien..,
hoop dat je die ons gunt :)

PS: de volgende keer dat je weer zo'n bedrag kunt uitgeven zou ik er lekker zelf een gaan bouwen via een cursus (als die bij jou in de buurt is..)
en als je een beetje handig bent. Qua spelen ben je handig genoeg !!