PDA

View Full Version : Zelfbouw - de saga continues...



Franc
14 mei 2003, 16:54
Ik vroeg me af of jullie deze site kennen:
http://www.tatooamps.com

Handgebouwde amps. Kloon van plexi verkrijgbaar, maar ook parts voor je zelfbouw.

mathe
14 mei 2003, 17:06
Ik kende die site idd al.
Het plexi front wat daar op staat is in ieder geval geen Marshall kloon. Het lettertype is heel anders en de teksten ook.
Voor de rest hebben ze weinig 'parts' voor zover ik kan zien...

Marc

mathe
14 mei 2003, 17:09
Hoe vind je deze plexi front trouwens?

http://home.kabelfoon.nl/~mathe/amps/50.jpg

Marc

Franc
14 mei 2003, 17:12
Jaaa, die ziet er strak uit :grin:
Wil ik ook wel hebben.

Dude
14 mei 2003, 17:21
zelfbouw mathe ?

mathe
14 mei 2003, 18:16
Op 2003-05-14 17:21, schreef iamyou:
zelfbouw mathe ?


Ja.

Marc

nicoverduin
14 mei 2003, 18:19
Als ik die prijzen bekijk, wordt het hoog tijd dat ik mijn eigen tarief eens ga verhogen (geintje)...
Nico

FragDaddy
14 mei 2003, 18:40
hoe komen jullie toch aan die onderdelen?

trafo's, buisvoeten etc..

dat zijn toch lastig te verkrijgen onderdelen. ik wil best wel eens zelf een buizen-versterker in elkaar schroeven, heb er de kennis en de ervaring wel voor, maar die onderdelen zijn echt moeilijk te vinden..

ik wil eigenlijk dezelfde bak bouwen als mathe.. (een marshall plexi dus)

Franc
14 mei 2003, 19:01
Alles is gewoon verkrijgbaar hoor. Hier of aan de andere kant van de wereld.
Je moet er alleen wat geld voor over hebben.

nicoverduin
14 mei 2003, 19:17
In principe is alles te verkrijgen. Zelf heb ik een enorme voorraad aan weerstanden en condensatoren. Verder koop ik regelmatig nieuw in, in de VS. Gewoon op via internet. En dan koop ik meestal wat groter in om de porto te beperken. Trafo's heb ik nog geen ervaring mee, maar er zijn goede trafo bouwers in Nederland.
Nico

EdJ
14 mei 2003, 19:36
Mathe,ff een vraagje;ik ben eindelijk begonnen(nou ja groot woord want het hout is nog in de zagerij:)aan een kast voor mijn versterker.Zoals je weet heb ik die flapjes aluminium aan het chassis hetzelfde als jij.
Hoe zet jij dit in een kastje?
Ik ben van plan om de bovenkant tot een deel te maken,de flapjes aan de zijkant in het hout te laten verzinken en dan de aluminium bodemplaat op de onderplaat te schroeven en die dan tegen de rest.(is dit nog te volgen?)
Maar wellicht he jij een veel beter idee.
De kast wordt trouwens van Purperhart.Cool huh?

Franc
14 mei 2003, 19:53
Foto??

mathe
14 mei 2003, 20:10
Op 2003-05-14 19:36, schreef EdJ:
Mathe,ff een vraagje;ik ben eindelijk begonnen(nou ja groot woord want het hout is nog in de zagerij:)aan een kast voor mijn versterker.Zoals je weet heb ik die flapjes aluminium aan het chassis hetzelfde als jij.
Hoe zet jij dit in een kastje?
Ik ben van plan om de bovenkant tot een deel te maken,de flapjes aan de zijkant in het hout te laten verzinken en dan de aluminium bodemplaat op de onderplaat te schroeven en die dan tegen de rest.(is dit nog te volgen?)
Maar wellicht he jij een veel beter idee.
De kast wordt trouwens van Purperhart.Cool huh?


Edj, vergeef me maar ik kan je niet helemaal volgen :smile:

Ik kan je alleen vertellen hoe ik het doe.
Op de bodem van de kast komt een plaat blik van 1/2mm dik. Deze wordt vastgeniet aan de kast. De afmetingen van die plaat zijn net groot genoeg om het hele chassis af te dekken.
Op de twee 'flappen' zitten per kant 2 zogenaamde kooimoeren. Dit zijn dezelfde M6 moeren welke gebruikt worden in 19" racks. Het chassis wordt vastgezet met 4 bouten welke door de bodem van het chassis gaan.
Dit is de manier die Marshall al bijna 40 jaar gebruikt :grin:

Marc

EdJ
14 mei 2003, 20:17
Sorry maar ik heb geen foto`s meer na een computer crash.
Marc;ik snap wat je bedoelt.Ik hou het toch maar op m`n eigen manier.De gein ervan is dat wanneer je `m op z`n kop zet en de bodem los schroeft het chassis in de kast blijft hangen en je op deze manier nog simpel aan de versterker kunt werken.Ben namelijk nog lang niet uitgeexpirimenteerd:)

Franc
14 mei 2003, 20:20
Op de twee 'flappen' zitten per kant 2 zogenaamde kooimoeren. Dit zijn dezelfde M6 moeren welke gebruikt worden in 19" racks. Het chassis wordt vastgezet met 4 bouten welke door de bodem van het chassis gaan.
Dit is de manier die Marshall al bijna 40 jaar gebruikt :grin:

Marc


Hee da's een goed idee, daar heb ik nog een hele doos van sinds ik een hele 19" kast heb ontmanteld :grin:
Je maakt dus vierkante gaten in de flappen waar je die moeren in vastklemt en de bouten gaan door en door vanaf de onderkant van je chassis??

Franc
14 mei 2003, 20:38
Op 2003-05-14 17:09, schreef mathe:
Hoe vind je deze plexi front trouwens?

http://home.kabelfoon.nl/~mathe/amps/50.jpg

Marc


Wat ik natuurlijk had moeten vragen, is:
HOE KOM JE HIER AAN :grin:

Had er eigenlijk niet MKII moeten staan ipv JMP??

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Franc op 2003-05-14 21:01 ]</font>

mathe
14 mei 2003, 21:15
Op 2003-05-14 20:38, schreef Franc:
Wat ik natuurlijk had moeten vragen, is:
HOE KOM JE HIER AAN :grin:

Had er eigenlijk niet MKII moeten staan ipv JMP??


Hoe ik eraan kom? Zelf gemaakt natuurlijk. Kun je toch wel zien? LOL
Er hoort echt JMP te staan. Dit is een replica van mijn model 1987 uit '68.

Marc