PDA

View Full Version : Micro ter versterking voor akoestische optredens?



Gerth
22 januari 2011, 01:29
Gezien mijn recente problemen met een Shadow SH 330 klankgat-pup (véél meer dan normale single-coil-ruis, getest op 3 verschillende versterkers/monitors... ) en het feit dat ik mijn gitaar enkel zal versterken in een muzikaal trio met maximum 2 instrumenten en wat percussie denk ik er serieus aan om dit met een microfoon te doen in plaats van verder te experimenteren met andere versterkingssystemen/elementen (en piezo zie ik al helemaal niet zitten).

Denken jullie dat het met bijvoorbeeld een SM 57 doenbaar is om mijn gitaar te versterken bij die akoestische optredens zonder al teveel feedback?

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

Greetz,
Gert.

Fingerpick
22 januari 2011, 02:09
Denken jullie dat het met bijvoorbeeld een SM 57 doenbaar is om mijn gitaar te versterken bij die akoestische optredens zonder al teveel feedback?

Gert.

Waarom niet? Gewoon even proberen bij een repetitie ?

Gerth
22 januari 2011, 02:29
Proberen is natuurlijk altijd de beste optie en ik denk dat het met de microfoon ook doenbaar zal zijn, maar vooraleer van mijn "versterkingsbudget" 100 euro te besteden aan een microfoon had ik graag wat "bevestiging" van mensen die daar misschien wat ervaring mee hebben.

Toch bedankt!

Harald
22 januari 2011, 08:08
Tsja, als het moet kan het natuurlijk wel met een SM57, dan moet je wel de monitoring/podiumgeluid zacht houden. Ik heb het wel bij optredens gedaan, maar zeker met een zachte gitaar valt het volume dat je zonder problemen kunt halen met een kleine installatie in kleine ruimte tegen. En zelfs met een resonator bleek het ergens waar een installatie van iemand anders stond niet echt makkelijk om voldoende volume te krijgen om boven de bar uit te komen. En een wereldsound met een sm57 voor een akoestische gitaar, dan moet je echt heel goed weten wat je doet...

Als het argument dan ook nog is dat je geen piezo wil (vanwege de piezo sound neem ik aan) vind ik een sm57 nou niet echt de meest voor de hand liggende keuze... klinkt redelijk, maar voor minder heb je bv. ook een Samson CO2, een condensator kleinmembraan. Een tijd terug ergens gespeeld met zo'n ding voor mijn resonator, dat ging best goed. Dan heb je uiteraard wel phantom power nodig.

Het shadow element is misschien wel defect, of gewoon geen goede pickup. Er zijn echter best wat non piezo alternatieven. Microfoons heeft zo'n beetje elke PA man die ergens staat wel bij. Maar met een pickup weet je zelf waar je mee aan komt. Zou toch echt mijn keuze zijn. Het kan wel met microfoons, maar mijn ervaring is dat het vaker problemen oplevert dan een geweldig natuurgeluid. Zogauw je met feedback te maken krijgt wordt de EQ al snel zodanig, dat wat je hoort ook met een microfoon echt niet 'mijn gitaar en dan harder' is. En een slecht podium en zaalgeluid, al dan niet met bijbehorende irritatie, heb ik niet alleen als muzikant meegemaakt, maar ook heel vaak als publiek. Dat maakt je optreden er niet beter op.

Harald
22 januari 2011, 08:09
zonder al teveel feedback?



Je moet het echt ZONDER feedback zien te krijgen. Een klein beetje feedback is al te veel.

guitarkid
22 januari 2011, 21:47
Denken jullie dat het met bijvoorbeeld een SM 57 doenbaar is om mijn gitaar te versterken bij die akoestische optredens zonder al teveel feedback?

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

Greetz,
Gert.

Hallo Gert.

Een SM57 is echt niet de mike die je hiervoor moet gebruiken. Dus als je er nog geen hebt, koop dan wat anders! Ik sluit me geheel bij Harald aan wat betreft een condensator-mike!

Gr. C.

Plant
25 januari 2011, 18:31
Ik ken de Shadow SH 330 niet, maar zo te lezen loop je tegen precies hetzelfde probleem aan wat ik met een Dean Markley ProMag had en ik in je andere topic beschreef: Single coil (dus storingsgevoelig) + lage output, waardoor je de versterking harder moet zetten en de storing meeversterkt. Verkeerde element gekozen.

Met microfoon in een zaaltje (en monitoring voor mijn neus) heb ik dezelfde ervaring als Harald. Omdat ik ook niet van piëzo geluid hou en akoestisch met andere instrumenten wel een beetje volume wil kunnen halen, ben ik toch bij een klankgatelement blijven hangen. Maar dan wel een goeie humbucker.

Een SM-57 lijkt me ook niet echt een goede keuze. Je moet er echt met je gitaar bovenop zitten en niet bewegen, anders ben je meteen je geluid kwijt. Je hebt geen enkele bewegingsvrijheid.