PDA

View Full Version : Blade texas strandard pro brug PU



Thomk
21 januari 2011, 14:21
Beste lezers,

Ik ben een hele tijd nu in bezit van een Blade Texas Standard Pro die tot heden alles kon waar maken. Momenteel is de set-up S-S-S maar ben de laatste tijd toch aan het twijfelen aan de hoeveelheid "punch" die hij in het brug element weergeeft.

Ik heb een aantal dagen geleden ook op een blade gitaar kunnen spelen met een s-s-h setup. de humbucker klonk echt geweldig lekker scheuren en heel erg vol.

Nu mijn vraag: Is er een mogelijkheid om dat volle geluid in de brug positie te krijgen met een Single Coil? Zoals jullie wel zullen begrijpen zal er niet een Humbucker in passen.

Speelstijl: Blues/Blues Rock, CCR, Old school rock and roll nou ga zo maar door.


Ik zie jullie reacties tegemoet,

Thom

Thomk
22 januari 2011, 08:51
Nog niemand?:D

Bert Gitaar
22 januari 2011, 09:13
Bedoel je soms dit soort elementen.

https://www.tonefactory.nl/shop2/seymour-duncan-rails-bridge-p-1169.html?osCsid=5653a42f6d76f36a306fd82964436fbd

Een humbucker in single coil afmetingen.

Ash ketchum
22 januari 2011, 17:45
Een humbucker in singlecoil formaat is een hele goede uitkomst zonder extra freeswerk.
Ik heb zelf een base-plate onder het brugelement geplaatst. Hierdoor klinkt die wat minder iel.
http://www.proguitar.de/ProGuitarPreisliste/Links/Callaham/BasePlate.jpg

Bert Gitaar
22 januari 2011, 18:02
Zo'n baseplate is toch alleen maar om je element tegen storingen te beschermen. Net zoals een koperen binnen bekleding onder je elementen. Dit kan toch niet je element minder iel laten klinken. Dacht ik.

Ash ketchum
22 januari 2011, 18:41
Zo'n baseplate is toch alleen maar om je element tegen storingen te beschermen. Net zoals een koperen binnen bekleding onder je elementen. Dit kan toch niet je element minder iel laten klinken. Dacht ik.

Bij werkt het in ieder geval wel. Ik kon waarneembare verschillen merken voor en na montage. Het hoog werd getemperd en het mid kreeg een lichte boost. En hij stoort nu nog steeds zoveel als voor montage.

Dit komt van Callaham;
Callaham Base Plate for single coil Strat Bridge Pickups boosts the lows and the mid range frequencies giving a fatter wider sound. I recommend adding a base plate to existing instruments if they do not have one. Installation instructions included.

aaronstonebeat
22 januari 2011, 19:25
In een base plate ontstaan oa wervelstromen; die verminderen de hoge frequenties. Als hij van ferromagnetisch materiaal is, werkt hij ook als een toename van het kernmateriaal van de spoel en dat verhoogt de inductie; en het magnetisch veld wordt meer samengetrokken rond de spoel. Wat minder hoog en wat meer output.

Lees het hier (http://www.tdpri.com/resourceBASEPLATE.htm).

Bert Gitaar
22 januari 2011, 20:47
Ik ga het proberen. Nou wil ik het horen ook.
Eerst zit iets in, in de hele uitleg. Waarom het zou kunnen werken.
Je dwingt de magnetische velden door 1 kant te blokkeren. Als je dat al zou kunnen horen.
Ik ga er 1 proberen en ben zeer benieuwd.
Ik ga er eentje maken.

macwilliams
22 januari 2011, 23:40
In een base plate ontstaan oa wervelstromen; die verminderen de hoge frequenties. Als hij van ferromagnetisch materiaal is, werkt hij ook als een toename van het kernmateriaal van de spoel en dat verhoogt de inductie; en het magnetisch veld wordt meer samengetrokken rond de spoel. Wat minder hoog en wat meer output.

Lees het hier (http://www.tdpri.com/resourceBASEPLATE.htm).

Ghehehe,
Je zou ook kunnen denken aan het gebruik van gelamineerde kernen in de spoel, je verminderd dan de wervelstromen in de kern en reduceert dan de inductie en verhoogt de output in de spoel waarna je de hogere frequenties tempert met een aktief eq of passief met een voorgeinstaleerde treblebleed tone pot.

Zomaar een idee.

aaronstonebeat
23 januari 2011, 00:01
Ghehehe,
Je zou ook kunnen denken aan het gebruik van gelamineerde kernen in de spoel, je verminderd dan de wervelstromen in de kern en reduceert dan de inductie en verhoogt de output in de spoel waarna je de hogere frequenties tempert met een aktief eq of passief met een voorgeinstaleerde treblebleed tone pot.

Zomaar een idee.

Gelamineerde kernen worden wel toegepast, specifiek in pickups met een 'rail' ipv pole pieces; net als in transformatoren (ivm rendement). En als ik het wel heb, wordt dat gedaan om het verlies aan hoge tonen tegen te gaan.
Volgens mij leidt dat niet tot een vermindering van inductie (integendeel) en daarom juist wel tot een verhoging van de output zonder verlies aan hoge tonen.

Het lijkt me een beetje het paard achter de wagen spannen om dan weer constructies te bedenken die de hoge tonen onderdrukken als een simpele stalen plaat onder een 'iel' element al hetzelfde effect heeft :makeup:

macwilliams
23 januari 2011, 00:10
Gelamineerde kernen worden wel toegepast, specifiek in pickups met een 'rail' ipv pole pieces; net als in transformatoren (ivm rendement). En als ik het wel heb, wordt dat gedaan om het verlies aan hoge tonen tegen te gaan.
Volgens mij leidt dat niet tot een vermindering van inductie (integendeel) en daarom juist wel tot een verhoging van de output zonder verlies aan hoge tonen.

Het lijkt me een beetje het paard achter de wagen spannen om dan weer constructies te bedenken die de hoge tonen onderdrukken als een simpele stalen plaat onder een 'iel' element al hetzelfde effect heeft :makeup:

Het staat me toch echt bij dat gelamineerde kernen inductie tegengaan.
Maar voor de rest zul jij ongetwijfeld gelijk hebben.

En never go for the easy way out!:blast:

aaronstonebeat
23 januari 2011, 00:24
Ik dacht dat de inductie van een spoel wordt vergroot door de hoeveelheid ferromagnetisch materiaal in de kern, gelamineerd of niet (de kern blijft veranderlijk magnetiseerbaar ongeacht of die nu uit één stuk bestaat of vele naast elkaar). Het gelamineerde zorgt voor heel dunne secties waarin wervelstromen niet of nauwelijks kunnen ontstaan. Wervelstromen zijn een manifestatie van een natuurwet: elk systeem probeert oorzaken van veranderingen die het ondervindt, tegen te werken (zie bijvoorbeeld in- en uitschakelpieken); door te lamineren beperk je de mogelijkheid van het systeem om zich tegen veranderingen te verzetten.

macwilliams
23 januari 2011, 00:45
Ik dacht dat de inductie van een spoel wordt vergroot door de hoeveelheid ferromagnetisch materiaal in de kern, gelamineerd of niet (de kern blijft veranderlijk magnetiseerbaar ongeacht of die nu uit één stuk bestaat of vele naast elkaar). Het gelamineerde zorgt voor heel dunne secties waarin wervelstromen niet of nauwelijks kunnen ontstaan. Wervelstromen zijn een manifestatie van een natuurwet: elk systeem probeert oorzaken van veranderingen die het ondervindt, tegen te werken (zie bijvoorbeeld in- en uitschakelpieken); door te lamineren beperk je de mogelijkheid van het systeem om zich tegen veranderingen te verzetten.

Maar als lamineren er juist voor zorgt dat het "systeem" zich minder kan verzetten. Reduceer je toch juist de inductie in de spoel want die word toch opgewekt door het tegenwerken van de kern (wervelstromen).

Let even op dat mijn meest recente ervaringen met inductie van het jaar 1986 zijn. Het is net zo vers als dat de josti band muzikaal is. Mocht ik het dus fout hebben dan is dat dus de schuld van vervlogen alco eh...kennis.

aaronstonebeat
23 januari 2011, 01:23
Ik moet zaken even op een rijtje krijgen en ik ben waarschijnlijk te zat om er samenhangend over te schrijven :makeup:

Maar ik doe een poging.

Meer ijzer in de kern betekent meer inductie en dus een hogere output.

Meer ijzer betekent ook dat er makkelijker wervelstromen kunnen lopen die de inductie, mn in de hogere frequenties, weer tegenwerken.

Lamineren geeft minder ruimte aan wervelstromen.

Magnetisme trekt zich er niets van aan dat een 'lichaam' uit vele geïsoleerde laagjes bestaat.

Ook een spoel zonder kern heeft een bepaalde inductie, afhankelijk van van het aantal windingen en de dimensies. Het is dus niet zo dat de inductie wordt opgewekt door het tegenwerken van de kern. De inductie ontstaat doordat een draad in een klosje is gewikkeld.
Een ferromagnetische kern heeft daarop in principe een positieve invloed; bijkomende verschijnselen (wervelstromen) kunnen daarvan dan weer wat afdwingen.

macwilliams
23 januari 2011, 04:54
Ontzettend dom van me, ik was even vergeten dat de spoel zelf dit veroorzaakt. En niet alleen in reaktie op de kern.

Zonde zeg, al die jaren lesgeld.