PDA

View Full Version : Review ZEER prijsvriendelijke delay: Ibanez DL-5 (soundtank)



the sure thing
21 januari 2011, 08:55
http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/Ibanezsoundtankdelay.jpg

Voor diegenen die geen geld aan een delay willen uitbesteden en deze 2e hands tegenkomen.... Een geweldige delay voor errruuug weinig geld. De delay is veelzijdig instelbaar en nu komt het leukste: hij klinkt redelijk analoog! De delays zelf sterven zeer natuurlijk uit en het klinkt niet zo "kunstmatig" als bijvoorbeeld de BOSS serie kan klinken. De delays lijken zelfs "een soort van" doffer te worden, in ieder geval gaat het scherpe randje er snel af. Heerlijke delay die je, als je m tegenkomt, zeker eens moet uitproberen/kopen.

Over de kwaliteit van de behuizing en schakelaar twijfel ik wel een beetje (en hij is wel errrug lelijk :)) maar mijn exemplaar doet het nog helemaal OK.

jim__
21 januari 2011, 09:06
Grappig, ik heb de flanger uit deze serie. Klinkt ook erg leuk, zolang je hem maar niet naar de extremere instellingen draait. Dan gaat ie uit zichzelf allerlei spacy dingen doen, waar je live niets aan hebt. Gekocht voor 20,- van marktplaats.

De behuizing is van plastic, maar gaat nog wel. De switch is inderdaad bagger, moet hem echt goed intrappen om hem aan te zetten op mijn exemplaar. Vervangen wordt ook lastig, is niet echt een onderhoudsvriendelijke constructie (alles op pcb gesoldeerd voor zover ik kon zien).

Maar gefeliciteerd, veel plezier ermee!

dml
21 januari 2011, 10:24
Maar waar is de review?

Dirk_Hendrik
21 januari 2011, 10:28
Thanks.
De DL5 is in essentie een soortgelijke delay als bijvoorbeeld de AD9 en z'n opvolgers. Verschil is dat ze ipv een BBD chip een Misubishi karaoke delaychip hebben gebruikt. Dat betekent dus dat de filtering voor en achter de delaychip vrij identiek is aan die van z'n analoge voorlopers. Je conclusie dattie zo analoog klinkt onderschrijft dat een bij een delay de filtering meer invloed heeft op de klank dan het feitelijke chippie die de vertraging doet. Minus de kutvervorming die je van BBD chips krijgt dan.

De DL5 is trouwens elektronisch een 1 op 1 kopie van de DL10. Tenzij dje de versie hebt waar ze aangepaste EM5 echomachine printen in gebruikt hebben.

the sure thing
21 januari 2011, 13:26
Thanks.
De DL5 is in essentie een soortgelijke delay als bijvoorbeeld de AD9 en z'n opvolgers. Verschil is dat ze ipv een BBD chip een Misubishi karaoke delaychip hebben gebruikt. Dat betekent dus dat de filtering voor en achter de delaychip vrij identiek is aan die van z'n analoge voorlopers. Je conclusie dattie zo analoog klinkt onderschrijft dat een bij een delay de filtering meer invloed heeft op de klank dan het feitelijke chippie die de vertraging doet. Minus de kutvervorming die je van BBD chips krijgt dan.

De DL5 is trouwens elektronisch een 1 op 1 kopie van de DL10. Tenzij dje de versie hebt waar ze aangepaste EM5 echomachine printen in gebruikt hebben.Interessante en leerzame info. Ik heb ooit (meer dan 10 jaar geleden) ook deDL10 gehad en altijd blij mee geweest! Totdat ie de geest gaf :(

Fragedallic
21 januari 2011, 14:08
als in...build like a tank? :seriousf:

http://www.ibanezregister.com/images/images-lacs/Uncle%20Ralph%20Ad.jpg

ik had het voorrecht ooit een TS5 te hebben gehad...voor die ook de geest gaf

Dirk_Hendrik
21 januari 2011, 14:38
als in...build like a tank? :seriousf:

...
Ja en nee.
De switches geven op door oxidatie de geest en moeten dus op gegeven moment vervangen worden.
Maar het grootste commentaat is altijd dat ze niet stevig zouden zijn door de plastic behuizing (De eerste reeks had een metalen behuizing). Ik heb echter nog nooit een soundtank met stukgetrapte behuizing gezien.

Fragedallic
21 januari 2011, 15:05
...
Ja en nee.
De switches geven op door oxidatie de geest en moeten dus op gegeven moment vervangen worden.
Maar het grootste commentaat is altijd dat ze niet stevig zouden zijn door de plastic behuizing (De eerste reeks had een metalen behuizing). Ik heb echter nog nooit een soundtank met stukgetrapte behuizing gezien.

ff naar aanleiding van ie poster; met die schoenen aan i.c.m. hun muziekstijl en additude is de soundtank een kort leven beschoren.

bij m'n TS5 gingen i.i.g. eerst de jack inputs los van de plaat. dat was nogwel te fiksen. De sound van dat ding was trouwens zeker niet verkeerd.

jim__
21 januari 2011, 15:34
Denk dat dat met die schoenen wel meevalt, deze krijgers hebben de pedalen aan hun riem hangen. Ook een interessante optie, een strook velcro als riem omdoen en daar je pedalen op klikken zoals bovenstaande heren. Nog nooit eerder gezien. Heerlijk trouwens, zo'n lekker foute reclame uit begin jaren 90....

Fragedallic
21 januari 2011, 16:28
Denk dat dat met die schoenen wel meevalt, deze krijgers hebben de pedalen aan hun riem hangen. Ook een interessante optie, een strook velcro als riem omdoen en daar je pedalen op klikken zoals bovenstaande heren. Nog nooit eerder gezien. Heerlijk trouwens, zo'n lekker foute reclame uit begin jaren 90....

post foto's van jullie (zelfgemaakte) Pedalbelts (1 2 3 ... Laatste pagina)

:cheerup:

Dirk_Hendrik
21 januari 2011, 18:26
Heerlijk trouwens, zo'n lekker foute reclame uit begin jaren 90....

Ik zat er net met m'n wederhelft naar te kijken en te bedenken dat het behoorlijk grondige suicide van je stoere imago is. Te fout gewoon. Disasterously uncool...

@ Fragadellic
:seriousf:

the sure thing
22 januari 2011, 09:09
Ik zat er net met m'n wederhelft naar te kijken en te bedenken dat het behoorlijk grondige suicide van je stoere imago is. Te fout gewoon. Disasterously uncool...

@ Fragadellic
:seriousf:En hoe laag die linker gitarist zijn gitaar heeft hangen (anders zie je zijn belt natuurlijk ook niet).... echt ge-wel-dig :)

almarvk
22 januari 2011, 09:20
Hmz, misschien moet ik die dl5 van mij maar een tweede kans gunnen...

jaguwar
24 januari 2011, 10:49
ik heb een echomachine op mijn boardje en ik moet zeggen dat ik blij ben dat-ie binnenkort vervangen wordt door een arion stereo chorus. ik gebruik hem enkel om wat kleur te geven aan één solo, waar ik acht maten heb om hem in te schakelen - en die heb ik vaak ook nodig :) de klank is wel erg ok, klinkt analoger dan een memory boy imho maar die switch... ik heb pas nog een ts5 verkocht en die had hetzelfde probleem dus ik vermoed dat dit toch wel een probleem met de hele soundtank reeks is.