PDA

View Full Version : Advies nodig voor strakke overdrive met veel laag



Bijl
21 januari 2011, 07:58
Ik heb nu een TS808 die ik gebruik met mijn Mesa F50 om een strakker high gain geluid te krijgen. Dat lukt prima, maar ik verlies daardoor veel te veel lage tonen. Ik speel metalcore, dus het moet zo vet en strak mogelijk. De prijs is niet belangrijk, als het maar werkt.

Weet iemand een overdrive pedaal dat wel in staat is om veel laag weer te geven? Ik heb al zitten zoeken op youtube maar de aan die reviews heb ik niks omdat die alleen maar laten horen wat een mooie bluesklanken ze maken.

Jochem92
21 januari 2011, 08:26
Je moet oppassen met te veel laag.
Ik speel ook een beetje jouw stijl (Metalcore/Hardcore/Deathcore) en wilde ook altijd superveel bass in m'n sound hebben.

Alleen als je een High-gain geluid met veel bass hebt wordt hij heel erg "blurry".
Ik heb zelf voor mijn distortion een EHX Metal Muff, echt een topdistortion!

Terminus
21 januari 2011, 10:20
Het feit dat die overdrive minder laag heeft is de reden dat het strakker wordt. Als je meer bass wilt moet je een bassist zoeken, er is een reden dat die er zijn, weet je.

DemolitionColorScheme
21 januari 2011, 10:40
Het feit dat die overdrive minder laag heeft is de reden dat het strakker wordt. Als je meer bass wilt moet je een bassist zoeken, er is een reden dat die er zijn, weet je.
Exactly. Je moet denken aan de band-context, want dat is het hele punt. Ik neem aan dat je sowieso met nog een andere gitarist speelt, dus je kunt wel meer bass indraaien, maar dan wordt het ook zompiger. Het punt van een TS is nu netjuist om alles strak te trekken.

HaroldA
21 januari 2011, 10:52
MI Audio Blues Pro. TS clone met behoud van laag!

interessander
21 januari 2011, 11:11
Meer bas uit je boost zorgt er alleen maar voor dat het minder strak wordt, bij de blues pro merk je dit al in vergelijking met een "normale" tubescreamer bijvoorbeeld.
Jammer dat je F50 een mesa logo heeft op de plek waar een grafische EQ hoort te zitten ;) Als je meer bas wil hebben maar toch een strakke drive dan zou ik eens een EQ pedaaltje in de loop proberen.

Jan Buurman
21 januari 2011, 11:17
MI Audio Blues Pro. TS clone met behoud van laag!

Absoluut!!! Zelfde ervaring van mijn kant. En ik heb veel overdrives gehad en vergeleken. Let wel op: met behoud van laag, dus niet extra laag....

scabiosa
21 januari 2011, 12:16
bajatech customs, de da moaf!!!!!!

een muff maar dan gebaseerd op de oudere triangle-versies, zware sound maar met vééééééél meer defenitie (strakheid) dan de huidige muff's. smijt daar nog een boostertje voor en het hek is helemaal van de dam!! :blast:
meer doom/sludge/stoner dan pure metal misschien, dat wel

http://www.bajatechcustom.com/catalog/product_info.php?products_id=71

mel-aers
21 januari 2011, 12:22
Ik heb sinds 2 weken de MAB Overdrive van T-rex voor mn distortion pedaal staan.

Ben er zeer tevreden over

interessander
21 januari 2011, 13:10
bajatech customs, de da moaf!!!!!!

een muff maar dan gebaseerd op de oudere triangle-versies, zware sound maar met vééééééél meer defenitie (strakheid) dan de huidige muff's. smijt daar nog een boostertje voor en het hek is helemaal van de dam!! :blast:
meer doom/sludge/stoner dan pure metal misschien, dat wel

http://www.bajatechcustom.com/catalog/product_info.php?products_id=71


Serieus? Die metal mp3 komt volgens mij echt totaal niet overeen met de eisen van de TS
http://www.bajatechcustom.com/catalog/samples/DaMOAFMetal.mp3

DemolitionColorScheme
21 januari 2011, 14:11
bajatech customs, de da moaf!!!!!!

een muff maar dan gebaseerd op de oudere triangle-versies, zware sound maar met vééééééél meer defenitie (strakheid) dan de huidige muff's. smijt daar nog een boostertje voor en het hek is helemaal van de dam!! :blast:
meer doom/sludge/stoner dan pure metal misschien, dat wel

http://www.bajatechcustom.com/catalog/product_info.php?products_id=71
Ik zou zeer zeker geen fuzz gaan halen voor de genres van de TS, watvoor een 'aanpassing' het dan ook wel niet mag zijn op welke Muff dan ook.
Daarbij stem ik ook voor een EQ in de loop.

Bijl
21 januari 2011, 14:37
@Harold, Jan en Mel-aers: Bedankt voor de tips, die ga ik proberen.

@De rest:

Ik wil geen gevolgen fixen met een EQ maar de oorzaak weghalen. Een EQ kan geen frequenties toevoegen die eerder door de TS808 verwijderd zijn en ik haat FX loops.
Ik zoek geen distortion of fuzz, daar heb ik al een Mesa F50 voor.
Meer/minder laag is niet hetzelfde als minder/meer strak.
Mijn band heeft geen bassist. Ken je nog iemand, regio 010, géén prutser?
Geen prutsende bassist = strakker geluid.
Iedereen die blij is met zijn EHX muff of Metalzone, ik geef jullie groot gelijk, ze zijn inderdaad geweldig. Ik heb al een metalzone en een line6 ding, supertof allemaal.

interessander
21 januari 2011, 14:54
Wat voor F50 is het eigenlijk, top of combo?

Bijl
21 januari 2011, 14:56
Het is een 1x12 combo, wide body, 50 watt, half open back, celestion V30. Er zijn betere metal versterkers, maar die zijn slecht voor je rug of passen niet zo goed in de kofferbak :-)

Het punt is, met de TS808 kan ik de lage tonenknop van de Mesa helemaal opendraaien zonder blubber. En dat betekent dat die blubberdrempel dus een stuk verder ligt dan wat nu mogelijk is. Ik wil de grens opzoeken en er dan net onder gaan zitten zodat het strak én vet is.

HaroldA
21 januari 2011, 14:57
Het is een 1x12 combo, wide body, 50 watt, half open back, celestion V30.

Daar zit je "strakheidsprobleem". Dicht cabinet er onder en gaan! :rockon:

interessander
21 januari 2011, 14:59
Ik snap het argument qua grootte en gewicht, maar met een openback combo is het wel een stuk moeilijker om het laag echt goed strak weer te geven dan met een gesloten speakerkast. Een 1x12 thiele kast zou er wel mooi bij staan denk ik :)

Mitch
21 januari 2011, 15:01
De openingspost lijkt heel tegenstrijdig, maar ik begrijp nu dat je het pedaal meer voor lichte compressie gebruikt waardoor het strakker klinkt en niet bewust de laag-af gebruikt om 't strakker (in het laag) te krijgen zoals vaak gedaan wordt.
Ik denk dan onmiddellijk ook aan de Blues Pro.
Geen idee hoe het uitpakt op een F50, maar je zou ook eens de Catalinbread SUper Chili Picoso kunnen proberen. In principe clean boost, maar met schakelbaar ruimer laag. En clean kanaal kan er wat vetter van worden, maar een drive kanaal kan er, tegenstrijdig genoeg, soms vetter van in het laag worden en door de boost toch strakker klinken. Maar dat is natuurlijk zéér afhankelijk van de versterker...
Andere drives met redelijk goed behoud van laag zijn de Fulltone OCD, Catalinbread Dirty Little Secret maar ik schat de Blues Pro hoog in voor dit doel.

Bijl
21 januari 2011, 15:53
Het strakheidsprobleem zit maar voor een heel klein deel in de open achterkant van de combo. Geluid dat je er niet instopt, komt er ook niet uit. Een hele lichte overdrive die er voor zorgt dat er strak afgekapte noten aankomen bij de voorversterker halen al alle blubber weg. Na de overdrive kan ik ook nog een gate neerzetten, maar dat heb ik nu niet eens nodig. De voorversterker doet de rest wat gain betreft.

Die blues-pro of dirty little secret zou het wel eens kunnen worden, of iets met een boost/cut mogelijkheid in zowel hoog als laag. Maar goed, ik moet ze eerst eens proberen :)

Mitch
21 januari 2011, 16:24
De DLS en de OCD hebben beide twee modes, met een iets andere voicing in laag en mid. Kan handig zijn voor het afstemmen o peen bepaalde gitaar.
Cut/boost hoog en laag komt er aan, de nieuwe TC Mojomojo heeft dat. Kijk de demo maar eens, is via het topic over de nieuwe TC Elec pedalen te vinden. Is ook een mogelijkheid maar daar is nog geen ervaring mee natuurlijk. Regelbare bass &treble klinken wel aanlokkelijk, maar misschien ligt de frequentie van het laag wel net in een gebied waar je het niet wil of zit er een irritant tophoog in wat je er niet uit krijgt, weten we allemaal nog niet.

interessander
21 januari 2011, 16:54
Qua boost/cut in hoog en laag vond ik de Xotic RC booster een fijn pedaal om in te stellen, maar deze zal niet genoeg gain hebben voor jou denk ik. Misschien is een AC booster iets?

Een cabinet gaat de drive geluid natuurlijk niet veranderen zoals een booster dat doet, maar de (laag)weergave van een closed back cabinet is wel degelijk wezenlijk anders dan een open back combo. Ik heb zelf een 1x12 combo gehad die thuis prima klink maar op hogere volumes totaal niet strak meer was (het was dan ook metal in A gestemd) Toen ik er een 4x12 op aansloot werd het wel weer strak weergegeven.

Bijl
21 januari 2011, 17:39
@Mitch: Ha tof, jij snapt wat ik bedoel :-) Er zijn weinig metal gitaristen die op deze manier een overdrive gebruiken, voor zover ik weet alleen Zakk Wylde en DL van The Acacia Strain. Van een TC Electronics verwacht ik wel dat het goed is, die wacht ik zeker af! En ik kan een OCD proberen bij een winkel in de buurt. Die vind ik op zichaelf al heel rijk klinken, als het ook nog strak is ben ik blij.

@Interessander: De hoeveelheid gain in het pedaal is niet super belangrijk. En je hebt gelijk dat een gesloten cab meer focus heeft in het laag. Maar ik heb geen probleem met het vinden van een strak geluid. Ik wil gewoon meer laag. Omdat ik weet dat het kan :rockon: Vroeg of laat koop ik toch een ENGL of Mesa 2x12 verticaal, maar voor die paar gigs in de kroeg is het voorlopig de moeite niet toch? Ik heb wel al een plan om de F50 te transformeren naar 3/4 closed back, meer kan niet.

Bijl
21 januari 2011, 21:06
Dit is ongeveer de sound die ik zoek:

http://www.youtube.com/watch?v=e2Xs-pzRyi8&feature=related

Einzeln
21 januari 2011, 21:23
Misschien dan wel de wah huge rhino

Henri H
21 januari 2011, 22:38
De DLS heb ik gehad, maar vond hem i.c.m. mijn Marshall(- gevoicede) amps als een natte krant klinken, zowel als booster alsook over de cleane kanalen.
Het kan natuurlijk dat ie bij jouw F50 wel goed klinkt.
OCD vind ik een lekkere, niet meer niet minder, standalone overdrive/distortion, maar als booster niet echt geschikt.

Ik denk ook dat een Blues Pro wel geschikt zou kunnen zijn.

Terminus
21 januari 2011, 23:23
Luister bij dat filmpje eens naar het stukje op 1:20 waar je alleen één gitaar hoort, zo klinkt het dus zonder double tracking en bassist.

Bijl
21 januari 2011, 23:38
Luister bij dat filmpje eens naar het stukje op 1:20 waar je alleen één gitaar hoort, zo klinkt het dus zonder double tracking en bassist.

hmja da's waar, live klinken ze toch anders, die dual rectifiers. Mischien helpt het als je een 4x12 aan je laptop hangt :crazyhappy:

Henri H
21 januari 2011, 23:42
Haha, misschien een Dual Rect voor je 4x12...:rockon:

Jan Buurman
22 januari 2011, 09:49
De DLS heb ik gehad, maar vond hem i.c.m. mijn Marshall(- gevoicede) amps als een natte krant klinken, zowel als booster alsook over de cleane kanalen.


Ook hier weer exact de zelfde ervaring!!!!!

Bijl
22 januari 2011, 13:16
Da's wel duur, 160 euro voor een natte krant. Daar koop je een abonnement voor :seriousf:

Heeft er iemand ervaringen met de Digitech Bad Monkey? Deze heeft high/low cut/boost en schijnt een beetje op een Tubescreamer te lijken. En 3 tot 4 keer goedkoper dan een boutique natte krant :)

robert-gitarist
22 januari 2011, 13:25
Heb je al eens een simpele Boss OD-3 geprobeerd? Goedkoop maar doet het prima als boost en heeft een behoorlijke output en laag.
Gain op 0, level helemaal open en tone naar smaak, werkt prima ;)
Bij mij heeft het jaren lang gewerkt, idem met een SD-1 van Boss.

HaroldA
22 januari 2011, 13:30
Heeft er iemand ervaringen met de Digitech Bad Monkey? Deze heeft high/low cut/boost en schijnt een beetje op een Tubescreamer te lijken. En 3 tot 4 keer goedkoper dan een boutique natte krant :)

Jep: is goedkoop, klinkt goedkoop.

MI Audio Blues Pro! :ok:

wireman
22 januari 2011, 14:20
Wat voor gitaar heb je eraan hangen? Je hebt het over Zakk Wylde.. Die speelt op een Les Paul met EMG humbuckers. Dan is je basis-sound al heel anders dan bijvoorbeeld een ibanez, strat of wat dan ook..

caliban
22 januari 2011, 14:33
Als je de overdrive strak wil houden mag je niet te veel bas je versterker insturen. Beste manier lijkt me eq in de fx-loop, en daar bas bijgeven, of een andere versterker

guitaraddict
22 januari 2011, 17:22
+ 10

Exact wat ik dacht !

Wel een eq met een grote headroom (liefst ook buizen) en een groot (instelbaar ) output voltage.

caliban
22 januari 2011, 20:43
+ 10

Exact wat ik dacht !

Wel een eq met een grote headroom (liefst ook buizen) en een groot (instelbaar ) output voltage.

EQ met buizen :crazyhappy:

Bijl
22 januari 2011, 20:56
Als je de overdrive strak wil houden mag je niet te veel bas je versterker insturen. Beste manier lijkt me eq in de fx-loop, en daar bas bijgeven, of een andere versterker

Ik stuur nu minder bas de versterker in dan wat de versterker hebben kan, daarom heb ik deze draad gestart. Gewoon een pedaal ertussen die kan laten horen wat een F50 kan. Ik heb ook een takkehekel aan EQ's, rack gear, digitale zooi, en FX loops. Dat zijn allemaal dingen die een mooi, puur geluid verneuken. En mijn versterker is niks mis mee.

Mijn signaalpad is Gitaar - Korg Pitchblack - Morley George Lynch Dragon II Wah - Overdrive - Mesa F50. En daar hoef ik niks aan te veranderen maar die TS808 moet eruit voor iets anders.

De functie van de overdrive is het licht oversturen van het signaal op iets meer dan unity gain, zodat afgedempte noten korter doorklinken. Daardoor wordt het geluid strakker. Daardoor heb ik op de F50 minder gain nodig en klinkt het laag wat de Mesa produceert niet meer modderig.


Wat voor gitaar heb je eraan hangen? Je hebt het over Zakk Wylde.. Die speelt op een Les Paul met EMG humbuckers. Dan is je basis-sound al heel anders dan bijvoorbeeld een ibanez, strat of wat dan ook..

Een Godin Redline I, zelfde mensuur als een Les Paul, esdoorn hals, esdoorn/populieren body, EMG pickup, 012 tot 060 in drop C

Een LTD Viper 400, hetzelfde als een SG met EMG's, 012 tot 060 in drop C

En de andere twee die in m'n signature staan gebruik ik momenteel niet voor de band.

Maar ik wil helemaal niet als Zakk klinken, anders had ik wel een Marshall gekocht. Als je vergelijkingsmateriaal zoekt, Ik vind DL van The Acacia Strain iel goed klinken en ook de gitaristen van Thick as Blood hebben een vet geluid: http://www.youtube.com/watch?v=j_yzYyTqRWQ&feature=channel

Henri H
22 januari 2011, 22:55
De voorbeelden die je noemt klinken voor mij naar een JCM 900, al dan niet gemod/SLX/whatever, met een Metal Zone ervoor.

Dat klinkt stom misschien, maar ik baseer mijn ervaring op de sound van Altar, death metal uit de '90's.
Zij maakten ook gebruik van 900'S, de eerste jaren.

De muziek lijkt er in ieder geval op: http://www.youtube.com/watch?v=PWRDPHqvusE

(mijn broer speelde gitaar in Altar)

Mitch
22 januari 2011, 23:02
Dunne plankies met dikke snaren en lage tuning naar een open back combo. Grappige combinatie eigenlijk. Toch zou je daar ook een behoorlijke diepe sound uit moeten kunnen halen inderdaad. Altijd wat minder droog dan een closed back maar goed: leuke uitdaging.

Henri H
22 januari 2011, 23:13
Misschien is een Distortion + nog wat....

Tristan
22 januari 2011, 23:43
Ja, of de DOD overdrive 250, er is een leuke clone van B.Y.O.C. op de markt waarin je ze alletwee kan bouwen.
Of ik zit eigenlijk te denken aan een FA-1 Clone, De Retrosonic Boost, die heeft in ieder geval een aparte bass en treble control en ik vond 'm erg goed klinken (op een Marshall en Vox amp uitgeprobeerd als ik het goed heb).

vinni
23 januari 2011, 00:14
Gewoon je zakgeld opnemen en een Diezel Herbert kopen.
Pedaaltjes is het allemaal net niet.

Vinni

Terminus
23 januari 2011, 00:26
Gewoon je zakgeld opnemen en een Diezel Herbert kopen.
Pedaaltjes is het allemaal net niet.

Vinni

Ja of TubeScreamers gebruiken voor strakheid heeft niks met de kwaliteit van de versterker te maken.

Bijl
23 januari 2011, 01:21
Ja of TubeScreamers gebruiken voor strakheid heeft niks met de kwaliteit van de versterker te maken.

+1. Anders had ik wel een post geplaatst onder "moderne versterkers"


Dunne plankies met dikke snaren en lage tuning naar een open back combo. Grappige combinatie eigenlijk. Toch zou je daar ook een behoorlijke diepe sound uit moeten kunnen halen inderdaad. Altijd wat minder droog dan een closed back maar goed: leuke uitdaging.

Dat lukt ook prima, want ik mag 'm verder opendraaien van de geluidsman in de lokale soos dan die gitarist met z'n dikke 4x12. Die speelt met koude buisjes, anders krijgt de zangmicrofoon overspraak. Jammerrr... Wel minder droog, maar doorversterkt naar een PA merk je daar niks meer van in de zaal. Geloof me, de meeste mensen zijn stomverbaasd in positieve zin als ze voor het eerst een F50 horen knallen :blast:

Wat betreft die dunne plankies, de hals van een Godin Redline zou niet misstaan bij een stevig potje honkbal. Licht issie ook niet. Dus ik zou wel willen weten wat jij dik vind?


De voorbeelden die je noemt klinken voor mij naar een JCM 900, al dan niet gemod/SLX/whatever, met een Metal Zone ervoor.
[/SIZE]

Wel toffe muziek hoor, Altar. Opgenomen door Han Zwagerman toch? Maar een JCM met Metalzone en dan zoveel gain staat garant voor verlies van attack en definitie. De bands die ik noemde gebruiken 5150's, Recto's, Randall XL cabs, Recto cabs, en 5150 cabs. De gitaren zijn Les Pauls, LTD's, Ibanez en Washburn Idols.

Henri H
23 januari 2011, 01:38
....
Wel toffe muziek hoor, Altar. Opgenomen door Han Zwagerman toch? Maar een JCM met Metalzone en dan zoveel gain staat garant voor verlies van attack en definitie. De bands die ik noemde gebruiken 5150's, Recto's, Randall XL cabs, Recto cabs, en 5150 cabs. De gitaren zijn Les Pauls, LTD's, Ibanez en Washburn Idols.Mijn broer had een BC Rich cheap ass gitaartje destijds... Ik denk wel dat je gelijk hebt, verlies aan definitie, maar 't is ook een kunst om het toch strak te laten klinken, en dat deden ze wel naar mijn idee.
Ik kan me voorstellen dat je anno 2011 andere/betere sounds zoekt.

Door wie het destijds is opgenomen weet ik niet met zekerheid, maar ze hebben wel 's wat opgenomen bij Bertus Westerhuis, ook wel "Frankie's Recording Kitchen", ik dacht de eerste demo en het eerste album.

Ik heb er zelf ook wel 's een demo opgenomen, legendarisch! :D

Bijl
23 januari 2011, 01:49
Haha de BC Rich gitaren waren ook echt niet best in die tijd. Kerry King van Slayer had toen zelfs zijn endorsement opgezegd om die reden.

Jimwoud
23 januari 2011, 10:20
Ik gebruikte voor mn sovtek een ZVEX Box of Rock clone om te boosten, werkte beter als een TS. Ging qua geluid ook een beetje de Mesa kant op, omdat die Sovtek redelijk donker is.

DemolitionColorScheme
23 januari 2011, 12:44
@De rest:
[LIST]
Ik wil geen gevolgen fixen met een EQ maar de oorzaak weghalen. Een EQ kan geen frequenties toevoegen die eerder door de TS808 verwijderd zijn en ik haat FX loops.
Ik bedoelde dan duidelijk om de TS te dumpen en alléén de EQ te gebruiken. Je kunt ook proberen om een EQ pre-gain te plaatsen, overigens, al is dat een stuk minder drastisch dan post-gain.

Mitch
23 januari 2011, 14:00
Ik had het meer over body dikte maar realiseer me nu dat Godins na 2002 allemaal dezelfde, redelijk dikke hals kregen. Weet niet of dat nog zo is, maar ik vermoed van wel gezien je post. Ik bedoelde er niks lelijks mee overigens.

Bijl
23 januari 2011, 17:15
Ik bedoelde dan duidelijk om de TS te dumpen en alléén de EQ te gebruiken. Je kunt ook proberen om een EQ pre-gain te plaatsen, overigens, al is dat een stuk minder drastisch dan post-gain.

Ok, op die manier. Het is wel een mogelijkheid, maar ik ben er zo een die eindeloos blijft tweaken als er teveel knopjes op m'n spullen zitten. Dus ik moet ook mezelf in bescherming nemen. En EQ zou ik alleen post gain gebruiken, en dat zou dan een heel duur rack ding worden waarschijnlijk, want ik wil dan natuurlijk precies die frequentie er uit snijden die niet op een 7bands pedaaltje zit. En dan nog steeds niet blij zijn omdat het dan weer kunstmatig klinkt en weer eindeloos verder tweaken.


Ik had het meer over body dikte maar realiseer me nu dat Godins na 2002 allemaal dezelfde, redelijk dikke hals kregen. Weet niet of dat nog zo is, maar ik vermoed van wel gezien je post. Ik bedoelde er niks lelijks mee overigens.

Oh, ik voelde me ook niet aangevallen hoor :) Maar wat betreft mijn andere drie dunne plankies heb je groot gelijk. Ze klinken allemaal wel heel dik, gelukkig. En die snaren zijn bij mij zo dik omdat ik een loodzware rechterhand heb. Hard rossen en strak afdempen. No pain, no gain hahaha

Matthijs24
23 januari 2011, 17:26
Hij zegt dat er veel laag in zit!: http://www.youtube.com/watch?v=e1VsoeF-Ong

Bijl
23 januari 2011, 22:49
Hij zegt dat er veel laag in zit!: http://www.youtube.com/watch?v=e1VsoeF-Ong

Wat hij zegt bij 1:52 is ook een waarheid als een koe. Ik heb vandaag een testje gedaan met een geleende Digitech Bad Monkey.

Instellingen:
Level iets meer dan unity gain, op 1 uur
Low op 3 uur
high op 1 uur
Gain op 8 uur (bijna dicht)

Op de versterker:
Gain op 10 uur,
High op 9 uur
Mids op 3 uur
Low voluit open

Contour schakelaar ingeschakeld (De F50 heeft al een preset post-gain EQ, dus gewoon aan/uit voor 1 preset instelling. Ze hadden die switch ook gewoon "Metallica" kunnen noemen :rockon:)
De versterker instellingen verschillen slechts in detail met de instellingen bij het gebruik van de TS808. Iets minder mids, iets meer hoog.

Het resultaat: Vette, gore vervorming, met veel meer laag dan ooit mogelijk kan zijn met de TS808, en net zo strak. De Bad Monkey klinkt altijd wat "viezer", dus een grover, korrelig geluid. Je zou het kunnen vergelijken met fijn en grof schuurpapier. Wat hetzelfde blijft is de snelheid waarmee een afgedempte noot "afsterft". Retestrak. Misschien wint de TS808 met een neuslengte op strakheid, maar het verschil is te weinig om het verlies van lage tonen goed te maken.

Aan de instellingen kan je zien dat ik de overdrive gebruik om mijn geluid strak te trekken en om een fractie minder gain te gebruiken op de versterker, zodat die typisch amerikaanse "buzz" minder prominent aanwezig is.

Ik weet nu bijna zeker dat een boost functie voor het laag wel nodig is. Omdat het kan. Mijn voorlopige shortlist, willekeurige volgorde:

Way Huge Green Rhino Mk II
TC Electronics MojoMojo
Digitech Bad Monkey

Bijl
23 januari 2011, 22:57
dubbele post

caliban
23 januari 2011, 23:16
Ik stuur nu minder bas de versterker in dan wat de versterker hebben kan]

Zoiets kan niet :s, minder bas aan de amp in, gaat altijd strakker zijn. En ik vind die F-series iets van dat onstrakke van rectifiers hebben. Zelf nooit geprobeerd met ts voor, maar de analogie zegt dat het wel goed moet klinken.
Leuk dat je een goeie sound hebt gevonden trouwens :)

Bijl
23 januari 2011, 23:35
Dank je! Ik miste frequenties die een Mesa moeiteloos strak kan weergeven, dan is er toch geen kunst meer aan? Het moet wel spannend blijven :)

Een F50 heeft inderdaad dat onstrakke van een Recto, die typische "buzz" in het tophoog. Er zijn meer Recto gebruikers die metal spelen met een overdrive ervoor om dit euvel weg te nemen.

Tristan
24 januari 2011, 00:22
@Bijl:
Vergeet ook de volgende niet:
Catalinbread Super Chili Picoso
Retrosonic Boost
Toadworks Meat
Xotic RC Booster, AC Booster, EP Booster, BB Preamp

Die hebben allemaal aparte bass en treble controls, of een switch om het laag nog wat op te peppen.