PDA

View Full Version : Piezo element onder brug als sustainer, iemand dit al eens uitgeprobeerd?



adrinalino
21 januari 2011, 01:00
Bij mn akoestische gitaar zit er onder de brug een piezo element dat de trillingen van de brug opneemt en door geeft aan de versterker. Het piezo-electrisch effect werkt 2 kanten op. Als ik het element onder wisselspanning zet gaat het trillen. Heeft iemand het al eens geprobeerd om op een electrische gitaar een brug met piezo element te plaatsen en het in plaats van het brug element te gebruiken als sustainer?


Um abraço,

Adriano.

Bert Gitaar
21 januari 2011, 08:16
Heb je dit nou bedacht voor dat je naar bed ging of dat je net wakker was geworden?:chicken:

Als je stroom op je elementen zet, heb je een korte golf ontvanger met allemaal russische zenders erop. Probeer maar. Alleen de versterking hiervan ben ik nog niet helemaal uit. (Eigen risico)

o0rollo0o
21 januari 2011, 13:04
haha klopt op mijn eerste gare versterker ontving ik ook allerlei urukuburu zenders

Plant
22 januari 2011, 00:36
Bij mn akoestische gitaar zit er onder de brug een piezo element dat de trillingen van de brug opneemt en door geeft aan de versterker. Het piezo-electrisch effect werkt 2 kanten op. Als ik het element onder wisselspanning zet gaat het trillen. Heeft iemand het al eens geprobeerd om op een electrische gitaar een brug met piezo element te plaatsen en het in plaats van het brug element te gebruiken als sustainer?

Klinkt logisch, alleen weinig effektief. Uit een piëzo element komt (passief) niet veel signaal, terwijl je de snaren met vingers of plektrum toch aardig laat uitslaan.
Op het punt waar de trillingen opgepikt worden door een piëzo is echter weinig beweging, omdat daar de snaren strak over het zadel gespannen staan en nauwelijks kunnen bewegen.
Andersom zal er ook niet veel gebeuren. Je kunt geen heel hoog signaal op je piëzo element zetten (denk ik) en de snaren die over het zadel gespannen staan zullen er niet merkbaar van in beweging komen.

Het feit dat dit bij een magnetisch brugelement wel kan, is omdat dit element de snaren in beweging brengt op een plaats waar ze kunnen uitslaan. Op een brugzadel zelf kan dit niet.

Het lijkt me dat als het wel zou werken, dit allang toegepast zou zijn.