PDA

View Full Version : Het grote Snaren-topic



Matthijs24
20 januari 2011, 20:47
Ik zag net iets over snaren dus dacht: Ik open zon topic.
Welke snaren gebruik je? Merk + diktes.
Waarom dat merk en welke merken heb je nog meer geprobeerd?

Ik heb er heel veel geprobeerd. Voor akoestisch vind ik DR te gek. Die gebruik ik daar ook voor. Elektrisch wisselt heel erg. Vaak kom ik terug op Ernie Ball, ben ook erg tevreden met D'addarios!

Ijselrobo 07
20 januari 2011, 21:03
ik gebruik voor akoustisch gitaar d'addario snaren.. een 14 set dacht ik..
Voor elektrisch gebruik ik de Dean Markley Vintage Electric 1973 set (een 10 set dus)
daarvoor (voor elektrisch) altijd d'addario 009 gebruikt.

Broodjekaas
20 januari 2011, 21:05
Qua elektrisch:

Rotosound is chill, want daar krijg je een extra hoge E-snaar erbij :D
Maar momenteel heb ik ernieballen op elektrische gitaren. 10-52 en 9-42 voor mijn trem-gitaar.

RoelSmoel
20 januari 2011, 21:06
Op mijn LTD liggen 010-046 van Ernie Ball, op mijn EvH 009-046, en mijn Tanglewood een of ander akoestisch setje van D'Addario..

Gera
20 januari 2011, 21:11
Curt Mangan die ik nu gebruik . Eerder ook wel elixer gebruikt met coating en Dáddario maar qua prijs en klank...... Curt Mangan.

Matthijs24
20 januari 2011, 21:13
Earthwood van Ernie Ball is trouwens ook te gek. Kan je bij Lord-of-the-strings zo bestellen. Misschien net zo goed als de DR die ik noemde.

Bert Gitaar
20 januari 2011, 21:50
Ik zet op elke gitaar D'Addario EXL110 - .010-.046
Of het nou een semi-akoustische of weet ik veel wat voor gitaar.
Het maakt vind ik allemaal niet veel uit. Ja dikker en strakker en daar een keus in.
Geluid zit in je vingers en wat je daar mee doet. De snaren zijn bijkomstig. Tot zover, ze moeten wel goed zijn in materiaal samenstelling.
Is mijn mening.
Hoe kan je nou elementen beluisteren en de verschillen als overal een ander setje snaren op zit. Elk setje brengt ze eigen geluid mee.

Matthijs24
21 januari 2011, 17:27
Het lijkt me een keer gaaf om enorm veel pakjes te kopen en te vergelijken. Want ik kan het pas goed vergelijken als ik ze kort achter elkaar hoor. Ik bedoel, kijk op de GHS site. Er zijn alleen al zo veeeeel signature setjes. Wat kan het verschil tussen al die dingen zijn?

Buzzel
21 januari 2011, 17:50
Ik vind de keuze van snaren maar lastig. Ik gebruik nu ernie ball slinky coated .10 naar.46 setje.

ik vervang mijn snaren niet bepaald elke week en hoe kan je nou De snaar vinden die bij je geluid past?

Exi
21 januari 2011, 18:21
Curt Mangan die ik nu gebruik . Eerder ook wel elixer gebruikt met coating en Dáddario maar qua prijs en klank...... Curt Mangan.
Klinkt interessant!
Heb je nog een goedkoop adresje?:p

(volgens mij was er een snarentopic in Diversen?)

rijsberman
21 januari 2011, 21:23
Ik vind de keuze van snaren maar lastig. Ik gebruik nu ernie ball slinky coated .10 naar.46 setje.

ik vervang mijn snaren niet bepaald elke week en hoe kan je nou De snaar vinden die bij je geluid past?

Opschrijven wat je er van vond. Kan je later nog eens zien wat dat was. Alles onthouden gaat niet lukken...

aaronstonebeat
21 januari 2011, 22:31
Daarnet zat ik in een onderwerp over een snarenprobleem en zodoende ging ik op zoek naar productieprocessen.
Zodoende kwam ik al snel bij Professor String (http://www.professorstring.com/index.php) terecht alwaar onder de FAQ en de 'archives' veel interessants is te vinden over het zoveel gebruikte product waarvan volgens mij maar weinig achtergronden bekend zijn.

Tankman
21 januari 2011, 22:50
Op mijn Peavey HP Special EXP en op mijn PRS Tremonti SE liggen nu 10-52's van Ernie Ball. Ik heb deze ook in Eb gestemd. Mijn vorige band speelde in Eb en dat is een beetje blijven hangen.

Op mijn Schecter Omen-7 Extreme liggen nu 10-56's, standaard 7-string dus, maar dit vind ik niet prettig spelen. Ik ga een set 10-52's van Ernie Ball erop leggen met een .060 erbij voor de lage A wordt het dan, uiteindelijk in A-standard.

Voor mijn Spaanse Gitaar gebruik ik graag La Bella Golden Superiors. Echt te gekke snaren! Speelt en klinkt heerlijk.

Ik ben van plan om op mijn Peavey eens een setje 11-54/56's te proberen en hem in C#-standard te stemmen. Dat heb ik al een jaar of 7 niet meer gedaan. Het is toch zo'n heerlijk tuning, wordt weer eens tijd om te experimenteren!

Weet iemand trouwens een 11-54/56 set waarvan de G-snaar niet wound is? Ik vrees dat ik de set weer zelf mag gaan samenstellen.

RoelSmoel
21 januari 2011, 22:55
@ Tankman, Beefy Slinky's van Ernie Ball, als antwoord op je laatste vraag.

Tankman
21 januari 2011, 23:01
Verrek ja, die .022 is plain. Ik dacht dat die wound was. Ik ga morgen meteen een setje scoren. Moet toch werken. Als die .054 te dun is heb ik nog een extra .056 liggen om het mee te proberen. Nice!:ok:

Mr. Dynamite
21 januari 2011, 23:01
Ernie ball Slinky's stainless steal hierzo. Bevallen wel goed.
Elixer coated snaren vond ik niet fijn, te glad ofzo.
D'Addario vond ik volgens mij niet zo lekker klinken :)

RoelSmoel
21 januari 2011, 23:06
Verrek ja, die .022 is plain. Ik dacht dat die wound was. Ik ga morgen meteen een setje scoren. Moet toch werken. Als die .054 te dun is heb ik nog een extra .056 liggen om het mee te proberen. Nice!:ok:

Ik heb een tijd op deze snaren gespeeld, vond ze in verkoopprijs nogal duur ten opzichte van de gewone 010, en het waren net remkabels van een fiets, zo strak als ze in E stonden.

Tankman
21 januari 2011, 23:18
Ik heb een tijd op deze snaren gespeeld, vond ze in verkoopprijs nogal duur ten opzichte van de gewone 010, en het waren net remkabels van een fiets, zo strak als ze in E stonden.

In E gebruik ik altijd 9-46. Strakker moet het ook niet worden. Hoger dan D zal ik ook niet gaan met een 11-54 setje. Ik vind het prima zo!

RoelSmoel
21 januari 2011, 23:21
In E gebruik ik altijd 9-46. Strakker moet het ook niet worden. Hoger dan D zal ik ook niet gaan met een 11-54 setje. Ik vind het prima zo!

Op mijn EvH zat van de fabriek uit 009-042, heb daar een 009-046 setje op laten zetten om de bassnaren wat strakker te krijgen, en dat is goed gelukt, met name in drop D.

Anarith
22 januari 2011, 00:57
ik heb voor de grap eens DR neon snaren op m'n gitaar gezet, ze zijn beter dan ik gedacht had. en mooi groen

Tankman
22 januari 2011, 01:02
Laatst op een zwarte Les Paul Custom van Tokai rode DR snaren moeten leggen. Ook erg gaaf. Het hele karakter van de gitaar verandert meteen. Ik vind DR snaren alleen verschrikkelijk stroef spelen en ze klinken erg dof. Ik hou het voorlopig bij Ernie Ball.

stikel
22 januari 2011, 09:58
D'Addario bevalt altijd goed. Heb recent een gitaar gekocht en daar zit Curt Mangan op. Schijnt Huub B. altijd te doen. Klank is mooi, maar dat kan ook in de plank zitten. Heb ook nog een paar sets Alice liggen. Goedkoop, nog niet getest. Iemand ervaring mee ?

Ferraririk
22 januari 2011, 10:01
Altijd Ernie Ball

voorheen vaak .013-.056

Nu weer wat dunner .011-.048

StephSands
22 januari 2011, 13:53
Akkoestisch:
D'Addario Extra Light .010 Phosphor Bronze (EJ15)

Electrisch:
D'Addario Super Light .009 XL (EXL125)

Na een hoop snaren uitgeprobeerd te hebben, blijft dit het lekkerste setje voor me. Het is en blijft een kwestie van smaak, dus veel proberen, proberen en proberen!

Wabbie
22 januari 2011, 14:01
Op al mijn veel gebruikte gitaren staat een set Ernie Ball Not Even Slinky (12-56) in E. Dat was in het begin even wennen, maar ondertussen zou ik niet meer anders willen. Lekker veel controle over je snaren.

Ik heb ook een tijd op een set Dunlop 011 gespeeld. Dat speelde ook best lekker, maar ze sleten me net iets te snel.

Basileia
22 januari 2011, 15:35
Ik gebruik op m'n Ibanez Elixir 010-046. Normale snaren gaan snel roesten bij mij, maar deze blijven maanden goed. Ik hoor niet echt toonverlies, totdat ik er een nieuw setje op leg, dan klinkt het toch wel ineens een stuk frisser. Ik doe er echt maanden mee, dus lekker goedkoop en zorgeloos.

SEAL
22 januari 2011, 16:09
D'addario 0.09
D'addario 0.10
D'addario 0.11
hangt er net vanaf welke gitaar ik pak... waarom D'addario? goedkoop. Ik laat mijn snaren er ook net zo lang op zitten tot ze eraf springen. Ik heb de routine en het geld niet voor ééns per zoveel tijd nieuwe snaren erop... plus dat ik het verschil toch niet hoor

De V
22 januari 2011, 19:41
Setje .010 van D'addario heb ik op m'n LP.
Ik moet ook zeggen dat ik me eigenlijk nooit echt om mijn snaren heb bekommerd.

Tankman
22 januari 2011, 19:48
@ Tankman, Beefy Slinky's van Ernie Ball, als antwoord op je laatste vraag.

We hadden ze op voorraad! Dus meteen een pakje meegenomen vandaag! Nu kijken wanneer ik de tijd heb om er even voor te gaan zitten.

lauke_101
22 januari 2011, 20:33
Ik heb op het moment .11-.54 van Ernie Ball in E op m'n Gretsch en op m'n Fender strat zit .10-.46 van, ik vind het ergens wel humoristisch, Gibson. Geen idee waarom maar ik vind die Les Paul en Vintage Reissue snaren daarvan erg fijn op m'n Fender. Op m'n akoestje ligt Martin SP .12-.54 op het moment.

Valt me trouwens op dat er heel veel alleen op .10 gespeeld wordt, ik heb liever toch wat dikker. De enige reden dat er .10 op m'n strat ligt is dat ik nog geen Gibson snaren in .11 tegen ben gekomen bij mij in de buurt. Sla ze wel een keertje in bulk in.

caliban
22 januari 2011, 20:41
Zijn hier al geen belachelijk veel topics over.....

Willem76
22 januari 2011, 20:43
Dean Markley regular 010-046. Gaan lang mee en breken nooit.

JohnLord
23 januari 2011, 01:24
Of dat enkel en alleen een kwestie van merk is betwijfel ik.

YannickH
23 januari 2011, 10:50
ik heb 6jaar op d'addarios gespeeld.
verschillende diktes maar op het laatst meestal 0.11-0.52
nu op het einde vond ik deze niet zogoed meer spelen en de kwaliteit ging ook naar beneden vond ik.
nu met de aankoop van men musicman luke ben ik overgeschakeld op ernie ball 0.09-0.42. ben ik heel tevreden over alleen spelen ze iets stroever op men luke dan op men malmsteen strat.
maar dat zal nog wel tegoei komen zeker:p
duuuuus..... ERNIE BALL!!!:lovelove:

en zeker geen dunlop!! grootste troep die ik ooit heb bespeeld!

tokkeltrut
23 januari 2011, 11:50
akoestisch gebruik ik altijd d'addario phosphor bronze extra light .010-.047
en electrisch altijd d'addario EXL 110 .010-.046.

Waarom altijd d'addario's? vindt de prijs / kwaliteitsverhouding perfect, zijn qua prijs toch wat goedkoper dan andere merken hier op forum genoemd.
Schaf meestal bulkverpakking via internet aan.....

JohnLord
25 januari 2011, 13:28
Ik wil één van mijn gitaren in D stemmen, dus volledig 2 stappen lager zetten. Welke dikte snaren raden jullie aan? In standaard stemming gebruik ik 10-46.

Exi
25 januari 2011, 13:35
Valt me trouwens op dat er heel veel alleen op .10 gespeeld wordt, ik heb liever toch wat dikker. De enige reden dat er .10 op m'n strat ligt is dat ik nog geen Gibson snaren in .11 tegen ben gekomen bij mij in de buurt. Sla ze wel een keertje in bulk in.
Voor mij is .010-.046 perfect. Ze klinken iets steviger dan .009 en er valt nog goed mee te benden. Dikkere snaren zullen bij het soleren minder prettig zijn en ik speel bijna altijd in E.
Als je alleen ritmepartijen speelt dan zijn dikkere snaren wel lekkerder.

JeroenP
25 januari 2011, 13:42
Voor mij is .010-.046 perfect. Ze klinken iets steviger dan .009 en er valt nog goed mee te benden. Dikkere snaren zullen bij het soleren minder prettig zijn en ik speel bijna altijd in E.
Als je alleen ritmepartijen speelt dan zijn dikkere snaren wel lekkerder.

Same here,
Ik vind 010 ook lekker voor te benden. Met rifjes, power chords e.d. vind ik 011 weer lekkerder. Dus ik heb de slinky top/ heavy bottom: 010-052. Werkt perfect! en zeker op gitaren met een kleinere mensuur werkt dit prima.

aaronstonebeat
25 januari 2011, 13:52
Ik wil één van mijn gitaren in D stemmen, dus volledig 2 stappen lager zetten. Welke dikte snaren raden jullie aan? In standaard stemming gebruik ik 10-46.

Zullen we daar eens wat natuurkunde op loslaten?

De frequentie van een snaar wordt door het volgende beïnvloed:

http://upload.wikimedia.org/math/a/8/e/a8e33976ddad5110edb51739cce931e2.png

n: 1, 2, 3 ...
f: frequentie in Herz in (1 / s)
L: lengte van de snaar in meter (m)
T: trekspanning (Tension) in de snaar in Newton (kg m / s²)
μ: massa per meter in (kg / m)

Je gaat de frequentie met een factor 0,89 veranderen. Als je de spanning gelijk wil houden, moet je de massa van de snaren aanpassen en wel met een factor 1,26.
Omdat de massa van een snaar toeneemt met het kwadraat van de straal, moet de dikte toenemen met een factor 1,12.

Dan zou je met een setje 0,11 - 0,50 heel aardig in de richting zitten.

Maak ik geen rekenfouten?

Tankman
25 januari 2011, 14:39
Zullen we daar eens wat natuurkunde op loslaten?

De frequentie van een snaar wordt door het volgende beïnvloed:

http://upload.wikimedia.org/math/a/8/e/a8e33976ddad5110edb51739cce931e2.png

n: 1, 2, 3 ...
f: frequentie in Herz in (1 / s)
L: lengte van de snaar in meter (m)
T: trekspanning (Tension) in de snaar in Newton (kg m / s²)
μ: massa per meter in (kg / m)

Je gaat de frequentie met een factor 0,89 veranderen. Als je de spanning gelijk wil houden, moet je de massa van de snaren aanpassen en wel met een factor 1,26.
Omdat de massa van een snaar toeneemt met het kwadraat van de straal, moet de dikte toenemen met een factor 1,12.

Dan zou je met een setje 0,11 - 0,50 heel aardig in de richting zitten.

Maak ik geen rekenfouten?

Stop eens ff!:dontgeti:

aaronstonebeat
25 januari 2011, 14:52
Stop eens ff!:dontgeti:

Waarom dan? In Het grote Snaren-topic mag toch eigenlijk niet onvermeld blijven wat nu de factoren zijn die het trillen van onze snaren beïnvloeden :makeup:
En zo'n ingewikkelde formule is het niet eens :D

0,11 - 0,51 Was accurater geweest; maar bestaat 0,51'' überhaupt in snarenland?

Tankman
25 januari 2011, 14:54
Nou ben ik toch benieuwd wat voor snaardikte je op uitkomt voor C# standard tuning. :D Ik ga het nu proberen met een setje 11-54 van Ernie Ball

aaronstonebeat
25 januari 2011, 15:10
Nou ben ik toch benieuwd wat voor snaardikte je op uitkomt voor C# standard tuning. :D Ik ga het nu proberen met een setje 11-54 van Ernie Ball

In Cis is de frequentie 0,84 x die in E. De massa moet dan toenemen met een factor 1,414 en dat betekent 1,19 x de snaardikte; als je de spanning zoveel mogelijk gelijk wilt houden. Van 0,010'' naar 0,012'' in dat geval.

lauke_101
25 januari 2011, 15:23
Voor iedereen die te lui is om te rekenen: http://www.daddario.com/DAstringtensionguide.Page?ActiveID=2871&language_id=1&currency_id=1

iWishmaster
25 januari 2011, 15:46
Same here,
Ik vind 010 ook lekker voor te benden. Met rifjes, power chords e.d. vind ik 011 weer lekkerder. Dus ik heb de slinky top/ heavy bottom: 010-052. Werkt perfect! en zeker op gitaren met een kleinere mensuur werkt dit prima.

Ik heb pas 2 setjes skinny top heavy bottom gekocht, maar nog niet op mn gitaar gezet. Zijn de 'heavy' snaren dikker als die van een 011 setje? Ik gebruik nu 011, omhoog van 010, maar vind de dunne snaren net ietsje te dik en de dikke snaren nog iets aan de dunne kant namelijk.

Ben alleen bang dat de spanning op de hals onevenredig gaat worden: is hier nu risico op 'torderen' van de hals, of is het verschil verwaarloosbaar?

sjaak1990
25 januari 2011, 16:18
Wat is de goedkoopste winkel om meerdere setjes snaren te bestellen? Denk rond de 10 setjes, mag dus ook buiten europa zijn. Een keer een heel mooie link tegengekomen hier maar kan hem niet terug vinden.

Gebruik zelf altijd elixier, vond ik het beste van veel snaren, misschien een keer wat anders proberen.

Matthijs24
25 januari 2011, 16:26
lordofthestrings.com?

sjaak1990
25 januari 2011, 16:56
lordofthestrings.com?

edit: Bedoel er 1 die in amerika zit dacht ik, was een stuk goedkoper, elixirs zijn hier 13.50, toch nog veel

Matthijs24
25 januari 2011, 16:58
Ik bestel daar ook vaak. Als ik geen zin heb om naar de gitaarwinkel te fietsen:hippie:.

Exi
25 januari 2011, 17:42
edit: Bedoel er 1 die in amerika zit dacht ik, was een stuk goedkoper, elixirs zijn hier 13.50, toch nog veel
Ik denk dat je deze bedoelt: nekymusic.com (http://www.nekymusic.com/index.html)


Ben alleen bang dat de spanning op de hals onevenredig gaat worden: is hier nu risico op 'torderen' van de hals, of is het verschil verwaarloosbaar?
Ik denk dat het verschil verwaarloosbaar is, anders zouden ze deze snaren ook niet verkopen lijkt me :)
Even opnieuw afstellen en intoneren is denk ik het enige wat nodig is.

Haifisch
25 januari 2011, 19:25
Mischien wat offtopic maareh, heb gister een nieuw gitaartje binnengekrekegen en na een tijdje spelen merkte ik dat ik opeens zwarte vingers had. Dacht eerst dat het aan de snaren lag, maar nu heb ik er nieuwe op gezet en gepoetst en heb ik het nog steeds. Kan iemand mij vertellen wat dit is?

sideburns
26 januari 2011, 15:00
Ik denk dat de toets nog wat vervuild is. Even afnemen met een vochtig doekje, daarna droog wrijven met een droge doek en en als het hout van de toets wat droog is gelijk even behandelen met lemon-oil.

cyntex
26 januari 2011, 15:51
Laatste snaren waren exiler nanoweb, ik geloof een medium pack en een baritone pack (0.68 voor de B). Ik vind het fijne snaren, geen roest en lekker glad.

scoobcsi
26 januari 2011, 16:21
Cobra 9-42

Duhsjaak
26 januari 2011, 23:43
Hi
Ik gebruik graag Gretsch 0.10 snaren. Sinds kort ook een setje 0.11, die het ook fantastisch doen.
Volgens mij is de Music Store in Friesland de enige tent die nog wat op voorraad heeft. Hulde!!!
Voor de rest: Overal uitverkocht.

Ik kan mij een verhaal herinneren dat de H. John Entwhistle zo gek was op het spelen op een Danelectro longhorn, dat toen de snaren waren uitverkocht hij gewoon een longhorn erbij kocht. Misschien hopen ze dat we allemaal een gitaar erbij kopen. Zou een verklaring voor de vele HNGD's op dit forum kunnen zijn.

Geluid komt zeker uit de gitarist. Ook hout en andere zaken zijn niet onbelangrijk. Daarbij worden snaren vaak onderschat. Lekkere en lekker klinkende snaren zijn verdomd belangrijk voor mijn speelplezier.

Ondanks leuke vervangingssetjes dus voor mij nog steeds het liefst Gretsch snaren.

Vriendelijke groet, Gus

sjaak1990
29 januari 2011, 15:45
Ik denk dat je deze bedoelt: nekymusic.com (http://www.nekymusic.com/index.html)


Die bedoelde ik inderdaad bedankt!

Thomk
1 februari 2011, 09:02
Ik kom terug op de elixers helemaal geweldig zijn......

Omdat deze topic was gestart krijg ik sterk de indruk dat die EB slinkys ook heel leuk waren. Dus ja naar de winkel gegaan mijn Elixer nanoweb vervangen voor de EB slinkys en WOWW... Helemaal super heerlijke klank en heb het gevoel dat deze lager zijn gespannen.....

Aan de andere kant moet ik zeggen.. ik heb elixers 012 op mijn Cort Western gezet en dit was natuurlijk weer genieten. Duidelijk en warm geluid.

Beginnertjekb
20 mei 2012, 09:29
Wat is het verschil tussen "gewone"snaren en gecoate snaren van Ernie Ball, behalve de prijs?

beruk
20 mei 2012, 10:04
Die coating is bedoeld om corrosie tegen te gaan.

Callthetune
20 mei 2012, 10:19
Elixir nanoweb ultra thin coating 009-042. Supertevreden over, prachtige toon. En gaan ook lang mee. Heel lang eigenlijk. :punk:
Iets duurder maar je krijgt er wel veel voor terug. Heb ooit mijn Elixir-snaren vervangen door een goedkoper setje en je hoort wel duidelijk het verschil. Dure snaren kunnen gewoon meer aan en je hoeft niet snel terug om een nieuwe set. Nog nooit Ernie Ball-snaren geprobeerd, misschien een volgende keer.
Heb wel net een 3-pack gekocht dus zal niet voor binnenkort zijn :D. Als je ze online bestelt in de groothandel krijg je bovendien extra veel korting.

Fender-snaren vind ik trouwens ook heel goed! Er ligt een setje op mijn tele, heel tevreden over! Voorkeur gaat toch naar Elixir-snaren, tot dusver.

Beginnertjekb
20 mei 2012, 11:16
Die coating is bedoeld om corrosie tegen te gaan.

Roest bij gitaarsnaren bestaat dat? Dat is toch bij fietsen enzo, als je veel buiten in de regen fietst?

Callthetune
20 mei 2012, 12:25
Roest bij gitaarsnaren bestaat dat? Dat is toch bij fietsen enzo, als je veel buiten in de regen fietst?

Snaren kunnen effectief roesten, is en blijft staal... Mijn eerste 2dehands akk. gitaar was bijvoorbeeld al zo lang niet meer gebruikt dat de snaren erop letterlijk roestig waren. Die coating beschermt daadwerkelijk.

petpas
20 mei 2012, 16:39
Ik gebruik Elixir Polyweb regular light (010-046).

Gaan superlang mee en hebben een goede toon. Kost een beetje maar dan heb je ook wat.

RoelSmoel
20 mei 2012, 16:50
Ik gebruik al enige tijd alleen nog maar Elixir, zowel elektrisch als akoestisch.
Elektrisch Nanoweb 011-049, en hier doe ik vaak enkele maanden mee, beter dan dat ik bijna tweewekelijks nieuwe Ernie Ball's moest kopen omdat de toon eruit was.

angel-eyes18
20 mei 2012, 17:23
Iemand ervaring met Kerly Kues 009-042.......wil ik namelijk op mijn SG zetten.

Dreverhaven
20 mei 2012, 17:42
Ik gebruik al enige tijd alleen nog maar Elixir, zowel elektrisch als akoestisch.
Elektrisch Nanoweb 011-049, en hier doe ik vaak enkele maanden mee, beter dan dat ik bijna tweewekelijks nieuwe Ernie Ball's moest kopen omdat de toon eruit was.

Ik ook. Op m'n elektrische altijd 010-052. Ik wissel m'n snaren bijna nooit meer, en dat komt mooi uit, want ik heb een hekel aan snaren vervangen. Op akoestisch vind ik de klank wel sneller achteruit gaan, dan is het na drie weken wel mooi geweest.

Hotpepper01
22 mei 2012, 10:24
Ik ben al een poosje op zoek naar een setje flatwound snaren voor mn semi akoestische Tokai. Ik wil dat alleen de snaren 6,5 en 4 flatwound zijn en de snaren 1,2 en 3 glad zijn. Vooral nummer 3 moet glad zijn...... De treble snaren mogen licht of regular en de bas snaren regular of zwaar. Qua klank mag het warm zijn. Ik hoor graag jullie adviezen...

TimoSomers
22 mei 2012, 10:28
Ik gebruik alleen maar Curt Mangan snaren! Beste snaren die er zijn imo!
Lekker helder maar ook een lekkere bottom end. De sound is ook wat strakker, bij andere snaren mis ik wat punch.
En gaan belachelijk lang mee!

Ik gebruik 0,11 in D, 0,10 in E, sommige gitaren 0,10.5 in D (of in Eb). Ook de snaren met heavy bottom zijn te gek! En 7 snarig gebruik ik standaard 0,10 set met een 0,60 erboven, of een heavy bottom setje met 0,64 erboven.

Mr.Fingers
22 mei 2012, 10:28
GFS heeft dacht ik een 3om3 setje (heb die toch gehad op m'n oude 335 toen ik ze kocht), net zoals Pyramid & Rotosound.

Maar je wilt wel een omwonden G-snaar bij dikke flatwounds, anders gaat die G-snaar erg dun en lijzig klinken vergeleken met de bassnaren.

iWishmaster
22 mei 2012, 11:07
Laatste tijd redelijk veel ge-experimenteerd met diktes op mijn gitaar voor het zware werk. Merken blijf ik eigenlijk altijd bij ernie ball (d'adario's roesten en voor de rest heeft de lokale gitaarboer weinig op voorraad).

Mijn 'metal-gitaar' staat in Drop C# met een set beefy slinky, 0.54 - 0.11. Normaal setje 0.11 heeft een E (C#) snaar van 0.48 en dat is te dun voor mij. Terwijl een setje 0.12 me iets te dik wordt op de hoge E (Es) snaar. Een set Skinny top Heavy bottom (0.52 - 0.10) vind ik met half step down dan weer net te dun. In Drop D gaat dat dan weer prima.
Mijn 'allround gitaar' staat al jaren in Standard E met een set Power slinky, 0.48 - 0.11.

Binnenkort weer eens een afstelbeurtje laten doen op mijn metal-gitaar, laatste keer dat die dat kreeg zat er een setje 0.10 op volgens mij.

MRH
23 mei 2012, 01:31
Heb de elixirs geprobeerd maar ik vind ze veel te glad voor bending. De ernie balls slinkies vind ik bijna net zo glad. Gebruik nu Gibson reissues voor mijn les paul traditional (zitten er ook standaard op). Heb ze er al een tijd op zitten en ze blijven erg goed....ook de bas snaren pakken lekker stevig; maar kan ook de combo met de gitaar zijn.....niet te vergelijken met d'addarios .010 waar ik mee begonnen ben.

Robin...
23 mei 2012, 01:58
Ik heb Ernie Ball Pure Nickel 0.11. Het zij lekkere snaren vooral de lage nikkelen snaren klinken heel lekker op mijn strat. En 0.11 is gewoon de perfecte gauge voor mij. Het wil wel lekker terug vechten maar niet teveel dat het mijn spel belemmerd. En het geeft een veel voller geluid als ze wat dikker zijn dan de 0.10 of 0.09. Probleem echter is dat snaren bij mij wel vaak breken welk merk ik ook neem. Nou heb ik gehoord dat het gewoon mijn aanslag is en dat ik me zeker geen zorgen over hoeft te maken. En het vele spelen helpt daar ook niet echt aan mee.

RS-Rik
23 mei 2012, 02:13
Ernie ballies .10 of DR

rijsberman
23 mei 2012, 02:25
In Cis is de frequentie 0,84 x die in E. De massa moet dan toenemen met een factor 1,414 en dat betekent 1,19 x de snaardikte; als je de spanning zoveel mogelijk gelijk wilt houden. Van 0,010'' naar 0,012'' in dat geval.

Dan ga je er vanuit dat de veerconstante gelijk blijft. Een stijvere veer trilt sneller. En die stijfheid neemt toe met een dikker wordende (onomwonden) snaar. Nu valt de uitslag van een snaar (en daarmee de buiging van de snaar over de lengte) nogal mee, dus het effect zal te overzien zijn, maar ik gok dat het een factor is in de keuze voor omwonden snaren, in plaats van steeds dikkere 'stangen'.

(hoe de formule ook alweer was met het traagheidsmoment van een buigend, rond profiel moet ik opzoeken, dus die blijft ik je schuldig)

aaronstonebeat
23 mei 2012, 03:12
Interessant punt! Daar zal ik bij gelegenheid eens dieper induiken.

RogerRabbit
25 mei 2012, 15:58
Ik weet het, dit is het electrisch gitarenforum, maar aangezien ik in dit topic ook akoestisch voorbij zie komen en ik het forum zeker niet wil vervuilen door weer een nieuw topic aan te maken, toch maar hier mijn vraagje. Ik speel nog niet zo heel lang, tot nu toe 2 keer mijn snaren vervangen door gitaarwinkel (ga het volgende keer zeker zelf doen, maar eerste keer zat dit in de gratis beurt en tweede keer was ik toevallig daar). Omdat snaren vervangen zeker geen hobby van me zal worden heb ik tot nu toe dus alleen maar die gecoate snaren laten opleggen, omdat je daar dus veel langer mee zou kunnen doen. Maar nou lees ik ook wel eens dat het geluid van die gecoate snaren minder mooi is. Hoe denken jullie daarover? Voordat ik commentaar krijg van "dat hoor je zelf toch wel", zoals gezegd ik heb tot nu toe alleen ervaring met gecoate snaren en wat ik nu mooi okay vind klinken, kan misschien dus nog veel mooier. Heb dus geen vergelijkingsmateriaal.

titzenpitzer
25 mei 2012, 16:27
Ernie ball .10, die rock'n'roll versie. Gewoon omdat het pakje er leuk uitziet.

Callthetune
28 mei 2012, 16:16
Ik weet het, dit is het electrisch gitarenforum, maar aangezien ik in dit topic ook akoestisch voorbij zie komen en ik het forum zeker niet wil vervuilen door weer een nieuw topic aan te maken, toch maar hier mijn vraagje. Ik speel nog niet zo heel lang, tot nu toe 2 keer mijn snaren vervangen door gitaarwinkel (ga het volgende keer zeker zelf doen, maar eerste keer zat dit in de gratis beurt en tweede keer was ik toevallig daar). Omdat snaren vervangen zeker geen hobby van me zal worden heb ik tot nu toe dus alleen maar die gecoate snaren laten opleggen, omdat je daar dus veel langer mee zou kunnen doen. Maar nou lees ik ook wel eens dat het geluid van die gecoate snaren minder mooi is. Hoe denken jullie daarover? Voordat ik commentaar krijg van "dat hoor je zelf toch wel", zoals gezegd ik heb tot nu toe alleen ervaring met gecoate snaren en wat ik nu mooi okay vind klinken, kan misschien dus nog veel mooier. Heb dus geen vergelijkingsmateriaal.

IMO geven de gecoate snaren een mooiere klank. Ze zijn iets duurder maar je doet er effectief langer mee, en je hoort het ook. Goedkope snaren hebben soms een verschrikkelijke naklank, breken vlugger en gaan minder lang mee.
Ik zou zeggen, blijf bij de gecoate snaren. Ze zijn iets duurder, maar als je ze online bestelt krijg je heel veel korting vaak (in setjes van 3 of zo). Tijdens het stemmen breken de goedkope, niet gecoate sets ook vlugger als je de snaar iets te hard spant. Dat zegt veel over wat ze aankunnen denk ik.
Qua klank is er ook geen wereld van verschil, maar je hoort het wel. Goedkope setjes zoals D'addario of Martin vind ik vooral goed als je met de gitaar op reis gaat of zo. Wegwerpsetjes zeg maar, IMO.
Zorg er wel altijd voor dat je elektr. snaren legt op je elektrische gitaar en akk. snaren op je akk. gitaar. Spreekt voor zich, maar mensen vergissen zich soms en dat hoor je wel.

Wat de snaren zelf bevestigen betreft, zo moeilijk is het niet. Filmpjes op youtube enzo helpen je er wel doorheen. Zorg er alleen voor dat je een goeie stemmer hebt zodat je snel de juist toonhoogte hebt. Die vind je ook veel vlugger met gecoate, duurdere snaren.

RogerRabbit
28 mei 2012, 18:11
Bedankt voor je input Callthetune! Ik heb ook al eens gelezen dat men gecoate snaren doffer vond klinken, vooral op een Martin.

lauke_101
29 mei 2012, 09:22
Hmm, ik hou er dus totaal niet van, die gecoate snaren. Het voelt vreemd aan, als ze slijten komen er van die rafels coating aan die na een tijd spelen pijn doen aan m'n vingers en ze klinken een beetje levenloos vind ik. Op Ernie Ball en Gibson kan ik het prima.

Wel een beetje lelijk om Gibson snaren op je Fender te leggen, haha.

bass blom
29 mei 2012, 09:48
Hmm, ik hou er dus totaal niet van, die gecoate snaren. Het voelt vreemd aan, als ze slijten komen er van die rafels coating aan die na een tijd spelen pijn doen aan m'n vingers en ze klinken een beetje levenloos vind ik.

ja, pas ook geprobeerd, vond het helemaal nix, veel te glibberig.
dat slijten is er niet van gekomen hier, na een week er af gehaald.

en.. dat ontdekte ik een tijd geleden ook met RVS snaren.. ze scheuren minder.
ja bizar, goed dus als je juist clean geluid zoekt.
bij die rvs was het nog veel erger.

heel gauw terug naar daddario's dus :p

Rizz
29 mei 2012, 10:14
Ben ook geen fan van elixirs, idd veel te glibberig.. Iig de Polyweb, de Nanoweb schijnen een meer "natuuriljke" feel te hebben. Heb er wel D'addario EXP op gehad en die bevallen veel beter! Maar die zijn juist weer heel stroef. Je doet er wel langer mee, dat dan weer wel.. Ben sinds kort overgestapt naar Martin snaren en dat zijn m'n favo's van het moment...

Nobler
29 mei 2012, 12:51
Ik weet dat ik een buitenbeentje ben, maar ik speel al 25 jaar of langer op erg dunne 008 D'Addario's, ik speel met lage action (zowel begeleiding als solo) en een beetje fretbuzz en ik vervang de snaren normaal alleen als ze knappen. Als ik me niet meer kan herinneren wanneer ik ze heb vervangen, maar het zeker een jaar geleden is zet ik er voor de laatste repetitie voor een optreden een nieuw setje op. Je kunt er van alles van vinden, maar mij bevalt het prima (levensduur, speelgemak en geluid) en er heeft nog nooit iemand over mijn geluid geklaagd, laat staan beweerd dat dit door de snaren kwam.

lauke_101
29 mei 2012, 16:55
Rizz: Nu je het zegt, die EXP heb ik ooit eens gekregen voor m'n akoestische, zat bij een setje van 3 ofzo. Was best wel prima. Kan me in ieder geval niet herinneren dat ze slecht waren.

Nobler: Prima toch? Denk sowieso dat je live geen bal verschil hoort tussen verschillende snaren. Althans 97,265% van je publiek niet. Belangrijker is dat jij het lekker vindt spelen, want dan speel je ook goed ;)
Ik heb juist graag wat dikkere snaren, anders wordt de intonatie van m'n akkoorden een beetje rommelig. Toch grappig hoe het zo kan variëren per persoon.

.slash.
29 mei 2012, 18:29
Ernie Ball Slinky 0.10's hier!
Voorheen met D'addario 0.09's, maar die vind ik eigenlijk niet zo mooi klinken, ze speelden wel lekker.
Ik heb wel het idee dat die D'addario's sneller oxideren dan die Ernie's

allochthomas
29 mei 2012, 18:59
http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/ERN2621-761414a3b6e30365df0cae23febe0e02.jpg
Op mijn strat zonder de 010 snaar en in E gestemd

bass blom
29 mei 2012, 19:19
oei dat moet DIK geluid geven :D

Brum
30 mei 2012, 11:04
Al jaren D'Addario EXL115. Het reguliere setje .011 snaren dus. Dit voor normale stemming en een half stapje lager. M'n nieuwe bandje (ik moet nog beginnen) schijnt een complete stap naar beneden te stemmen en dan begint het voor mij toch wel wat slapjes aan te voelen. Bends die ineens veel te hoog zijn en zo, het is net of ik op een setje .009 speel dan. Ik overweeg dan ook .012, of wellicht zelfs .013. Ik wil die strakheid weer een beetje terug.

cetse
14 juni 2012, 20:26
Misschien een goede vraag voor op het snaren forum.
Een paar jaar geleden kon ik er nog vrij goed aan uit, maar tegenwoordig zijn er zoveel verschillende types d'addario snaren!
Ik nam vroeger altijd de paarse of de oranje, maar zou het verschil echt niet weten :p (dikte zeker?)
Kan er iemand mij een globaal overzicht geven van de verschillende types (nickelwound, prosteel,...)?

aaronstonebeat
14 juni 2012, 20:48
Bij D'Addario (http://www.daddario.com/) staan ze allemaal in detail beschreven.

Agent_Smith
14 juni 2012, 21:57
Ernie Ball Slinky 0.10's hier!
Voorheen met D'addario 0.09's, maar die vind ik eigenlijk niet zo mooi klinken, ze speelden wel lekker.
Ik heb wel het idee dat die D'addario's sneller oxideren dan die Ernie's

Ja, mee eens. Vroeger (15+ jaar geleden) gebruikte ik altijd D'addario's maar die zijn in no time dood (bij mij dan). Overgestapt naar Ernie Ball's (hybrid slinkies) en nooit meer omgekeken.

Tabula Rasa
30 juni 2012, 17:00
Net op een strat over gestapt van D'addario 010-052 setje naar EB Beefy Slinky 011-054

Wat zijn die Ernie Ball snaren dooie kutsnaren. Klinkt echt helemaal nergens naar.

EDIT: het zijn met name de D, G, B en E die erg doods en flets klinken. Elementen zitten in de strat extreem laag, bijna in de slagplaat, wat bij de D'addarios lekker was (5.7k, 5.4k en 5.4k)

Dennis_Ajax
7 juli 2012, 00:37
Had altijd D'addario exl110 0.10 op mijn Les Paul. Begon na 1.5 maand snel te ontstemmen en klonk wat dood dus heb ze gister eens vervangen. Had eens Ernie Ball Classic Rock 'n roll snaren gehaald en die er nu opgezet. Lijkt veel luider dan die d'addario's en vind ze zelf beter klinken, iets dikker en warmere sound. Ben benieuwd hoe lang ze het volhouden. Tot nu toe een goede eerste indruk

Hotpepper01
8 augustus 2012, 12:54
GFS heeft dacht ik een 3om3 setje (heb die toch gehad op m'n oude 335 toen ik ze kocht), net zoals Pyramid & Rotosound.

Maar je wilt wel een omwonden G-snaar bij dikke flatwounds, anders gaat die G-snaar erg dun en lijzig klinken vergeleken met de bassnaren.

Hehe, ik heb eindelijk ze gevonden: GHS brite flats 710 in de maten 10-13-17-26-36-46 De drie bass snaren zijn roundwound in de kern, en afgevlakt/gladder aan de buitenkant. En...de G snaar is plain (glad, niet omwonden). Ik laat wel weten wat ik er van vind als ze op mn Tokai ES zitten.

Mr.Fingers
8 augustus 2012, 12:59
Juist, die waren het... GFS, GHS... al die vergelijkbare namen :D Ik heb nu een setje La Bella flats voor op de telecaster (0.011, omwonden G), ben eens benieuwd!

titzenpitzer
8 augustus 2012, 18:28
Ik ben blijkbaar de enige die best weinig verschil hoort tussen d'addario en ernie ball...laat je jezelf toch niet zoveel BS wijsmaken, zeg, pff

Kakihara
8 augustus 2012, 18:53
http://images.musicstore.de/images/GALLERY_ACC0000493-000_1_images390.jpg

bass blom
8 augustus 2012, 19:00
activated? ingestraald? :D

ik ga binnenkort SIT proberen..
hoop dat het niet net zo'n drama is als prosteel :hide:

zjanke
8 augustus 2012, 19:04
SIT heb ik ooit eens uit de grote opruimingsbak gehaald bij de lokale winkel. 5 setjes voor een tientje of zo, prima spul!

Duhsjaak
8 augustus 2012, 19:51
Hi
Ik had enige tijd overal Fender snaren op.
Nu d'Addario en ik vind het maar een doffig geluid.
Valt hartstikke tegen.

Vriendelijke groet, Gus

mesaman
8 augustus 2012, 23:55
ik ben gek op vintage snaren, vervang ze daarom ook zelden!

geert1976
9 augustus 2012, 00:00
Ik gebruik altijd D'adario's, zowel voor elektrische als acoestische gitaren en ze bevallen mij prima.
Ik heb niet echt zweterige vingers, dus ze gaan lang mee.
Van de EB snaren ben ik i zo onder de indruk, ik vnd ze nogal doods klinken.

cetse
9 augustus 2012, 09:14
Ik gebruik D'addario 010 :) Vrijwel voor alle stijlen eigenlijk. Vind het een goede maat die zelfs geschikt is voor metal. Heb de dikkere varianten nog niet echt geprobeerd.

FruscianteFan
9 augustus 2012, 10:35
Ik heb nu een paar maanden flatwounds op één gitaar. Bevalt erg goed. Haalt het scherpe randje van die gitaar af, ik vind het prettig spelen, werkt goed met strijkstok. Wel jammer dat er een omwonden G-snaar in het setje zit, die blijk ik wel erg makkelijk te breken.

Niettemin vind ik het wel prima om ze maar op één gitaar te hebben. Op mijn Jag geprobeerd, maar de A-snaar was te dik. En om nou voor zo'n experimentje de topkam uit te vijlen...

Maar het bevalt wel.

Plant
9 augustus 2012, 11:55
Wel jammer dat er een omwonden G-snaar in het setje zit, die blijk ik wel erg makkelijk te breken.

Niettemin vind ik het wel prima om ze maar op één gitaar te hebben. Op mijn Jag geprobeerd, maar de A-snaar was te dik. En om nou voor zo'n experimentje de topkam uit te vijlen...

Wat betreft die omwonden (brekende) G-snaar, heb je daar geen probleem met de topkam? Niet vanwege het breken bedoel ik, maar zo'n omwonden snaar is toch ook wat dikker dan een niet-omwonden snaar. Past die nog wel in het slot?

werker123
9 augustus 2012, 14:43
Ik gebruik ook d'addario 010 op mijn gitaar:) Koop gewoon iedere keer zo'n 10 pack bij feedback:)

FruscianteFan
9 augustus 2012, 15:10
Wat betreft die omwonden (brekende) G-snaar, heb je daar geen probleem met de topkam? Niet vanwege het breken bedoel ik, maar zo'n omwonden snaar is toch ook wat dikker dan een niet-omwonden snaar. Past die nog wel in het slot?
De betreffende gitaar heeft/had een locking nut, zat oorspronkelijk een floyd rose op.

En op de Jaguar ben ik dus niet verder gekomen dan de A-snaar ;)

Thyrif
9 augustus 2012, 15:42
Ik gebruik eigenlijk alleen maar Elixirs, omdat die langer meegaan (bij mij). Op mn PRSjes zitten er 10's op, en op mn Carvin 7-string ook 10, maar die zijn toch net wat te strak soms (langere mensuur dan de PRSjes). Helaas heeft Elixir geen 009 setje voor 7's..

.slash.
10 augustus 2012, 11:25
Ernie Ball Regular Slinky:rockon:

Prima geluid, en lange levensduur (zelfs als je zweethandjes hebt)

minoin
10 augustus 2012, 20:04
Ernie Ball Regular Slinky 7string (.10-.56) op mijn custom PAS (Hardtail), Ernie Ball Hybrid Slinky (.09-.46) + .56 op mijn EBMM JP7 en Ibanez RG1527 en Ernie Ball Hybrid Slinky's (.09-46) op al mijn overige 6-snarige gitaren.

Altijd in combinatie met GHS Fast-Fret en een poetsbeurt voor en na het spelen. Ongeveer elke 3 maanden worden de snaren van de bespeelde gitaren vervangen.

En als de voorraad op is, ga ik toch de Ernie Ball Cobalt serie proberen :)

Mr.Fingers
10 augustus 2012, 21:34
Stainless steel LaBella flatwounds op de telecaster gelegd... WAAUW! De twang blijft intact, maar de bassen zijn veel dieper, strakker en de harmonischen komen ze goed niet door, zodat de lagere snaren ook echt als lagere snaren klinken. Zeker eens proberen voor mensen die telecasters schelle kutbakken vinden, die een vintage sound zoeken en bluesspelers.

bass blom
10 augustus 2012, 21:36
Stainless steel LaBella flatwounds op de telecaster gelegd... WAAUW! De twang blijft intact, maar de bassen zijn veel dieper, strakker en de harmonischen komen ze goed niet door, zodat de lagere snaren ook echt als lagere snaren klinken. Zeker eens proberen voor mensen die telecasters schelle kutbakken vinden, die een vintage sound zoeken en bluesspelers.

dat doet denken aan mijn avontuur met daddario prosteels.
mijn oude les paul scheurde niet meer.
en de koelcaster werd en vetter door.