PDA

View Full Version : Effecten voor elektro-akoestische gitaar



Acousticaster
20 januari 2011, 20:32
Goeienavond,

Het volgende is het geval. Ik speel voornamelijk (elektro-)akoestisch en maak daarbij gebruik van een Boss TU-2 en een Boss AD-3 (met reverb, equalizer, chorus en een goeie feedbackdetector als belangrijkste functies). Nu heb ik vandaag een adapter gekocht met daisy chain voor 3 pedalen (werd gek van het vervangen van die batterijen). En dat deed bij mij de vraag rijzen: enig idee wat ik op die derde aan zou kunnen sluiten? Iemand ervaring met andere effecten op een akoestische? Dat kabeltje hangt er nu zo verloren bij...

robert-gitarist
20 januari 2011, 20:38
Ik zou gaan voor een delay pedaaltje dan. Iets van een Boss DD-2/3/5/6/7 ;) Heerlijke pedaaltjes om mee te freaken en ik denk dat je met een delay pedaal leuke effecten kunt behalen icm. een elektrisch/akoustische gitaar.
Evt. zijn er ook nog andere delay pedalen dan de bovengenoemde Boss pedalen. Bijv. de Ibanez DE-7 is ook erg goed.

lollol
20 januari 2011, 21:28
Of een looper zoals de Boss RC-2
Die neemt laatmaarzeggen op en speelt het dan af, dan kan je meespelen

DemolitionColorScheme
21 januari 2011, 10:41
Je kunt dat andere kabeltje niet gebruiken voor dit effect, maar ... de EHX Deluxe Memory Man vind ik altijd een van de prettigste analoge delays, vooral op (electro-)akoestische gitaren.

Harald
21 januari 2011, 19:37
Is maar net wat je wilt... zit er al reverb op de AD3

Reverb is zo'n beetje het belangrijkste, al het andere valt in de categorie nice to have. Delays zijn leuk als echt effect, maar in een akoestisch solostuk wordt het eigenlijk al heel snel teveel, omdat je bas, melodie en akkoorden allemaal zelf doet, evt. aangevuld met wat percussieve elementen. Een volle reverb combineren met lichte chorus kan wel heel mooi werken, of wat HEEL lichte delay die zowat in de reverb verzuipt.

Je hoeft natuurlijk helemaal geen derde effect aan te sluiten op die daisychain ;) Als je nu niet al een idee hebt wat je niet kan doen omdat je een bepaald effect niet hebt zou ik eenvoudigweg ook niet gaan klooien. Heb je dat idee wel, dan weet je ook wat je zoekt. Hoe dan ook, overdrive distortion etc. werkt voor akoestische gitaar toch niet. Als je dus meer signal processing wilt, is een leuke programmeerbare 19" reverb (met ook delays, chorusen en andere modulatieeffecten) veel voor de hand liggender dan een stompbox. Een looper is overigens wel ERG leuk. Dat was wel een goede tip.

Bijl
21 januari 2011, 19:40
Fishman heeft een lijn speciaal voor acoustisch:

http://www.fishman.com/products/