PDA

View Full Version : Bending



den titten
20 januari 2011, 19:28
Hallo,

Yes, een beginners vraag:
Benden lukt me op zich wel maar ik heb het probleem dat ik vaak ongewild de snaar/snaren hogen ook een tik geef en dat deze hierdoor licht blijven trillen. Dit geeft een storend geluid.
Ik vind op internet veel uitleg over benden, maar bij die mensen lijkt het allemaal veel beter te gaan :p
Iemand enige tips ?

Terminus
20 januari 2011, 21:51
De rest van de snaren afdempen. Daar is een aantal manieren voor, meestal gebruik je de overgebleven vingers van je frethand.

Brewskie
20 januari 2011, 22:00
Die bijgeluiden is erg lastig, dus daar moet je heel veel oefening voor over hebben. Ik ben ook nog lerende.

k vind de tutorials van Justin Guitar wel erg goed.

TE-005 • String Bending -
TE-009 • Bend Vibrato - Justinguitar
BL-014 • Blues Lead Guitar #4 - Bending Skills

D-string
20 januari 2011, 23:54
Dit kan ook helpen en dan vooral (zoals al aangegeven) het muten met de strumhand (http://www.justinguitar.com/en/IM-134-StringMuting.php)

den titten
21 januari 2011, 08:50
Oooo, Mooi !
I'm one of those guys that bend straight up :)
Filmpjes hebben al geholpen zonder een gitaar vast te nemen.
Thanks voor de replies

den titten
5 februari 2011, 17:01
Verder op de filmpjes:
Als ik bijvoorbeeld de pentatonic scale afloop en ik speel de hogere tonen begint soms andere snaren die ik niet speel mee te trillen... Deze maken dan ook dat irritante geluid. Valt hier wat aan te doen ? Is het omdat ik te hard aansla ?

Terminus
5 februari 2011, 18:53
Verder op de filmpjes:
Als ik bijvoorbeeld de pentatonic scale afloop en ik speel de hogere tonen begint soms andere snaren die ik niet speel mee te trillen... Deze maken dan ook dat irritante geluid. Valt hier wat aan te doen ? Is het omdat ik te hard aansla ?

Zorgen dat je geen snaren behalve de snaar die je wilt aanslaan aanslaat (harde plectra helpen, dan merk je het meteen) en alles wat je niet speelt gewoon dempen.

D-string
6 februari 2011, 03:47
en alles wat je niet speelt gewoon dempen.

correct.

mijn hand ligt net boven de dikke E snaar tegen het hout van de gitaar als ik de dikke E aan wil slaan. Sla ik een snaar lager aan, dan schuift mijn hand een stukje op zodat alle lager klinkende snaren contact maken met de hand en dus geen geluid meer produceren.

Aan de andere kant (de hoger klinkende snaren) raak ik altijd één aan met de vinger die een snaar fret. In de video geeft Justin volgens mij aan dat je alles op deze manier kan dempen. Ik doe dit niet omdat ik niets van de andere snaren hoor (en ze ook nooit per ongeluk raak), als je dit wel hebt zul je ze wel moeten dempen.

Let hierbij op dat je soms wel wilt dat de snaren doorklinken. Stel dat je eerst een basnoot speelt om vervolgens deze door te laten klinken als je de rest van het akkoord speelt. Het is dus belangrijk dat je zowel met als zonder deze mute kan spelen.

den titten
7 februari 2011, 09:42
Zonder mute lukt het al aardig. Ik zal dringend eens wat moeten oefenen op de palm mute. Of hoe dat beest ook heet.
Thanks !

Guitarik
9 februari 2011, 10:17
Justin is super. Heldere gedetaileerde uitleg met ondersteunend beeldmateriaal.


Die bijgeluiden is erg lastig, dus daar moet je heel veel oefening voor over hebben. Ik ben ook nog lerende.

k vind de tutorials van Justin Guitar wel erg goed.

TE-005 • String Bending -
TE-009 • Bend Vibrato - Justinguitar
BL-014 • Blues Lead Guitar #4 - Bending Skills

ThaBluesBreaker
9 februari 2011, 10:54
Op een gegeven moment krijg je er ook gevoel voor, dan denk je niet na hoe je een andere snaar mute. Maar dat betekent eerst dat je het veel moet doen! :D

Brewskie
10 februari 2011, 19:32
Justin is super. Heldere gedetaileerde uitleg met ondersteunend beeldmateriaal.

Ja, zeker. Justin praat alleen een beetje te veel. Maar dat veel van die tutorial gasten.