PDA

View Full Version : Welke gitaar???



ikbengekhoor
20 januari 2011, 18:50
Dag mensen, zal mij bij deze even voorstellen..

Ben Mark uit Santpoort en ben 25 jaar oud, speel nu ondertussen
een paar jaartjes gitaar. Dit is meestal een beetje voor de hobby
geweest, maar de ben er de laatste tijd toch wat serieuser mee
bezig. Ben nu samen met mijn neef bezig om met de tijd toch een bandje
op te gaan richten, waarbij de bedoeling is dat ik het slagwerk ga spelen en
dat mijn neef de leadpartij op zich gaat nemen. Mijn plan is nu om deze maand een nieuwe gitaar te gaan kopen met een budget van ongeveer 750 eurotjes. Mijn neef speelt overigens op een gibson les paul classic, en mijn vraag naar jullie toe is welke gitaar zal hierbij mooi aansluiten kwa klank en prijs??? Het genre wat wij zouden willen spelen is classic rock en wat rock zoals: AC/DC , Led Zeppelin , Guns&roses , enz... Hoop hierbij wat nuttige info van jullie te krijgen i.v.m deze moeilijke beslissing

Alvast bedankt,

Gr Mark

Maleco
20 januari 2011, 19:46
750 euro en classic rock..
er zijn een hele hoop gitaren die hieraan voldoen hoor ;)

Heb je zelf al voorkeuren wat betreft model of soort hout, wat voor versterker heb je, wat voor versterker heeft hij.
Op zich zou je best weg kunnen komen met een tweede les paul bijvoorbeeld, als jullie maar niet in elkaars frequenties gaan zitten door dezelfde versterker o.i.d.

TDZH
20 januari 2011, 20:48
Het meest voor de hand liggende is een Les Paul of een SG of iets anders met humbuckers.

Heb je al een versterker of moet je die ook nog kopen van dat geld? En misschien een leuk pedaal of zo?

ikbengekhoor
20 januari 2011, 21:31
Bedankt voor jullie reacties!!

Speel nu voor thuis op een vox valvetronix 30 w, dus moet ook nog voor
een andere versterker gaan kijken. Maar die komt dan over ongeveer 3 maanden dan heb ik ongeveer weer zo'n 1000 euro te besteden ( moet goed gaan komen denk ) Maar deze 750 is puur voor een nieuwe gitaar. Had zelf een paar gitaren in gedachte waaronder een telecaster, sg en les paul. Maar mijn voorkeur is eigenlijk altijd naar een sg gegaan, vindt dit een super vette gitaar met een goed geluid. Alleen zat er een beetje mee of we met deze setup elkaar goed aanvullen kwa geluid (heb dit n.m nog nooit live ervaren).
Mijn neef is er bijna helemaal cker over uit dat het een marshall vintage modern gaat worden. Dus wat jullie zeggen veel keuzes, maar blijft altijd lastig. Hoop dat het voor jullie zo een beetje meer duidelijkheid geeft.
Hoor graag van jullie,

Gr Mark

Sinner1980
20 januari 2011, 21:41
Hmm...je zou bijna gaan denken dat ik die neef ben...:soinnocent:

Ik stem denk ik voor een explorer:ok:

ikbengekhoor
20 januari 2011, 21:54
Hahaha, ja volgens mij ken je wel eens gelijk hebben!!
Toch een explorer, nu maak je het mij wel heel lastig.
Ga maar weer veel youtube filmpies kijken en wachten op
nog meer goeie reacties van iedereen.

spreek je!!

macwilliams
20 januari 2011, 22:03
Een telecaster!

Hendriks
20 januari 2011, 22:10
Een telecaster!

Wijze woorden van een wijs man , zou ik zeer serieus nemen en hij heeft gelijk uiteindelijk gaat iedereen aan een tele.

jannest
20 januari 2011, 22:11
Een telecaster!
helemaal waar

TDZH
20 januari 2011, 22:12
Als je een SG wil is een echte Gibson in ieder geval niet moeilijk te krijgen! Voor 750 kan je, volgens mij, de Gibson SG Special en de Gibson SG Faded nieuw betalen.
De SG Standard is wat duurder, die heb ik zelf, nieuw 1000 euro. Heerlijke gitaar.
De SG special is een simpelere uitvoering van de standard, zonder binding om de hals en zonder plaatjes over de pickups.
De Faded is nog simpeler, deze heeft ook geen lak.

Ik vind zelf de Faded een stuk fijner spelen en klinken. Ik vond dat de special zo'n lompe dikke nek had en de lak plakte bij de modellen die ik heb uitgeprobeerd.
Dit verschild natuurlijk per persoon! Gewoon ff testen, als je inderdaad voor een SG wil gaan tenminste.

kamiel
20 januari 2011, 22:13
Wijze woorden van een wijs man , zou ik zeer serieus nemen en hij heeft gelijk uiteindelijk gaat iedereen aan een tele.

Dat lijkt mij een prachtplan, zolang je die tele niet in brand steekt, zoals sommige wijze mannen al wel eens durven doen!:D

Sinner1980
20 januari 2011, 22:20
Een telecaster!

De leider vd Gibson gestapo heeft gesproken...
Vergeet die explorer maar Mark,doe maar gewoon een telecaster.

Eh,wat voor tele Mac?

ikbengekhoor
20 januari 2011, 22:23
telecaster is ook een leuke optie, maar weet van mezelf dat ik toch meer voorkeur voor humbuckers heb. (niet uit te sluiten dat je wel eens van gedachte moet veranderen hoor) Nu is er wel een nieuwe serie van fender uit met humbuckers nl. de blacktop serie. Heeft iemand hier al ervaring mee dan?
Wat betreft de sg, mocht ik toch voor deze gaan dan is deze gelukkig 2e hands toch nog binnen mijn budget in de standard uitvoering te krijgen.
Blijft een moeilijke keuze...

gr Mark

stikel
20 januari 2011, 22:23
Een mexicaan met nocasters :ok:

macwilliams
20 januari 2011, 22:27
Aangezien dat zijn "neef"? Op een gibson LP classic speelt. En hoogst waarschijnlijk een 1960's met een of andere burst ofzo zou IBG voor de slagpartijen een telecaster met een bucker in sc formaat kunnen gaan.

Tip:
kijk eens naar een mik telecaster, heb ik zelf ook. Lite ash klinkt te gek.
Zet je de pu schakelaar in het midden heb je een mooi geluid maar niet de sc brom.

Sinner1980
20 januari 2011, 22:36
Aangezien dat zijn "neef"? Op een gibson LP classic speelt. En hoogst waarschijnlijk een 1960's met een of andere burst ofzo zou IBG voor de slagpartijen een telecaster met een bucker in sc formaat kunnen gaan.

Tip:
kijk eens naar een mik telecaster, heb ik zelf ook. Lite ash klinkt te gek.
Zet je de pu schakelaar in het midden heb je een mooi geluid maar niet de sc brom.

:seriousf: Ja verklapt man!!

En die neef maar wachten op zn camera zodat hij zijn medeforummers kan plezieren met wat schone plaatjes van zijn nieuwe aanwinst in een leuk topicje...:(

macwilliams
20 januari 2011, 22:39
Een mexicaan met nocasters :ok:

Nou heb ik dat ding gisteren door m'n bluesdeville gehoord maar man-o-man wat is dat helemaal te gek qua geluid zeg. Bijna net zo f*cking briljant als de goldtop.

Exi
20 januari 2011, 22:39
Ik zou ook voor een SG Special of Faded gaan of misschien zelfs een tweedehands Standard. Erg lekkere gitaren voor dit genre en ook niet zo zwaar als een Les Paul. Een Explorer is natuurlijk ook vet.

macwilliams
20 januari 2011, 22:41
:seriousf: Ja verklapt man!!

En die neef maar wachten op zn camera zodat hij zijn medeforummers kan plezieren met wat schone plaatjes van zijn nieuwe aanwinst in een leuk topicje...:(

Volgensmij heb niemand het nog niet door hoor. :sssh:

Sinner1980
20 januari 2011, 22:43
Volgensmij heb niemand het nog niet door hoor. :sssh:

Zou het....:sssh:

stikel
20 januari 2011, 22:47
Leuk om te horen Mac, dat de Nocasters goed bevallen. . Ik ga het, voor mijn 10-jarig zoontje, in de Comet serieus overwegen. Alhoewel hij vandaag met nieuwe staaldraadjes nog weer iets voorruit is gegaan. De kleine heeft nogal zweterige handjes en ook niet altijd even schoon :D

ikbengekhoor
20 januari 2011, 22:49
bedankt voor jullie reacties!!

Zo te zien toch meer aanhangers van de telecaster, allemaal weer nuttige informatie waar ik mee aan de slag kan gaan. Gelukkig heb ik nog een paar slapeloze nachtjes om er over na te denken. Wat betreft de camera die komt weer z.s.m naar ijmuiden, hahaha.

gr Mark

stikel
20 januari 2011, 22:56
Zou het....:sssh:

De geilheid heeft gewonnen :rockon:

caliban
20 januari 2011, 23:34
telecaster is ook een leuke optie, maar weet van mezelf dat ik toch meer voorkeur voor humbuckers heb.

Een tele klinkt behoorlijk dik om een single coil gitaar te zijn. En je kan altijd voor een single space humbucker gaan (zoals aangehaald).

Mad mind
20 januari 2011, 23:57
Een tele klinkt behoorlijk dik om een single coil gitaar te zijn. En je kan altijd voor een single space humbucker gaan (zoals aangehaald).

Er zijn ook gewoon tele's met humbuckers....

caliban
21 januari 2011, 00:33
Er zijn ook gewoon tele's met humbuckers....

Die humbuckers van op een deluxe ofzo zijn niet echt typische humbuckers, er zijn inderdaad wel modellen die een gewone humbucker aan de brug hebben maar zie je niet vaak.

Rembull1980
21 januari 2011, 09:08
Tja.. ik zou omdat je slagpartijen speelt juist een Gibson Studio nemen. Maar dat ik mijn mening. Die tele klinkt ook goed, maar voor slag prevereer ik een dikkere nek dan een tele. Kijk wat jij wil en test alle opties in de winkel plus enkele waarvan je nu nog denk zoiets van: niet eerste optie.

Alleen jij kan het bepalen...

Wil je het goed doen zou ik eerst je versterker zoeken en dan daarop je nieuwe gitaar op selecteren.. maar dat is ook maar een mening ;)

ikbengekhoor
21 januari 2011, 11:46
Heb weer wat beeldmateriaal bekeken van diverse gitaren, en jullie meningen
ook meegenomen uiteraard. Ga denk toch maar eens wat testen van de week
i.p.v zo maar weer blind iets bestellen. Maar denk dat het uiteindelijk toch tussen een telecaster of sg zal gaan. Moet zeggen dat een telecaster met single coils mij toch ook wel steeds meer aanspreekt eigenlijk. Wat betreft de blacktop serie ben ik een beetje van afgestapt, wil toch liever voor een usa made gaan (niks ten nadelen van een mexican made hoor) maar is toch een beetje het gevoel wat je er bij hebt. Wil nu gewoon een gitaar kopen die ook niet meer weg gaat en denk dat ik hiermee wat meer op save speel. En mochten de single coils mij niet bevallen dan kan ik er altijd weer een ander setje in gooien ( bv bareknuckle's of iets anders ) . Maar voor de gibson aanhangers, de sg is nog niet uitgesloten hoor. Na mijn lovende woorden over de telecaster, hahaha

Gr Mark

o0rollo0o
21 januari 2011, 12:41
Maar mijn voorkeur is eigenlijk altijd naar een sg gegaan, vindt dit een super vette gitaar met een goed geluid.
Gr Mark

Eigenlijk beantwoord je hier stiekem al je eigen vraag... Volg je hart!:lovelove:

6-string
21 januari 2011, 12:57
Japanse Tele, knal een Hotrail in de brug en plug dan in een Marshall: it's gonna rock you b*lls out! Trust me!

Sinner1980
21 januari 2011, 16:24
Heb weer wat beeldmateriaal bekeken van diverse gitaren, en jullie meningen
ook meegenomen uiteraard. Ga denk toch maar eens wat testen van de week
i.p.v zo maar weer blind iets bestellen. Maar denk dat het uiteindelijk toch tussen een telecaster of sg zal gaan. Moet zeggen dat een telecaster met single coils mij toch ook wel steeds meer aanspreekt eigenlijk. Wat betreft de blacktop serie ben ik een beetje van afgestapt, wil toch liever voor een usa made gaan (niks ten nadelen van een mexican made hoor) maar is toch een beetje het gevoel wat je er bij hebt. Wil nu gewoon een gitaar kopen die ook niet meer weg gaat en denk dat ik hiermee wat meer op save speel. En mochten de single coils mij niet bevallen dan kan ik er altijd weer een ander setje in gooien ( bv bareknuckle's of iets anders ) . Maar voor de gibson aanhangers, de sg is nog niet uitgesloten hoor. Na mijn lovende woorden over de telecaster, hahaha

Gr Mark

Pff,herkenbaar allemaal...familie zeker?:seriousf:

Kweet het niet...SG is mij iets te schel in verhouding tot een les paul en ik ben geen fan van de zwabberhals en de balans maar goed; das mijn mening.

Ik zeg tele of een les paul:rockon:

zoon van johanb
21 januari 2011, 16:35
Mijn kleine beetje ervaring verteld me dat de telecaster een goed keuze is,
met 2 gitaren is het overigens belangrijk dat er niet hetzelfde word gespeeld qua geluid ook.
Als je allebei met een LP gaat staan heb je snel de kans dat je het verschil niet meer hoort vooral met classic rock, dat je een brei van geluid krijgt..

caliban
21 januari 2011, 20:00
Mijn kleine beetje ervaring verteld me dat de telecaster een goed keuze is,
met 2 gitaren is het overigens belangrijk dat er niet hetzelfde word gespeeld qua geluid ook.
Als je allebei met een LP gaat staan heb je snel de kans dat je het verschil niet meer hoort vooral met classic rock, dat je een brei van geluid krijgt..

Niet per se hoor, twee LP's in een band is denk ik écht doenbaar, een ander type gitaar erbij is gewoon een beetje gevarieerder.

stikel
22 januari 2011, 11:08
Ook een leuk tele-achtig model met Hummies (SH-1 neck en SH-4 bridge van SD) en coiltap. Het gaat om de gitaar in het filmpje. Heb 'm zelf "toevallig" ook :soinnocent: (blijvertje !!)

http://www.youtube.com/watch?v=Y7gGjTYW5io

bartjo
23 januari 2011, 01:02
Ik zou zeggen test alles wat humbuckt uit :)
Vintage Modern is trouwens een superkeuze, hij staat hier naast me.

Sinner1980
23 januari 2011, 12:00
Ook een leuk tele-achtig model met Hummies (SH-1 neck en SH-4 bridge van SD) en coiltap. Het gaat om de gitaar in het filmpje. Heb 'm zelf "toevallig" ook :soinnocent: (blijvertje !!)

http://www.youtube.com/watch?v=Y7gGjTYW5io

Zeker een mooi ding...damn.
Jammer dat ie discontinued is...:makeup:

Tankman
23 januari 2011, 12:06
Zeker een mooi ding...damn.
Jammer dat ie discontinued is...:makeup:

Dat is nou zo'n geweldige Framus! Je weet waar je ze kan testen, alleen is de Renegade in het filmpje helaas discontinued. Dat was ook een geweldig ding.

Sinner1980
23 januari 2011, 12:18
Dat is nou zo'n geweldige Framus! Je weet waar je ze kan testen, alleen is de Renegade in het filmpje helaas discontinued. Dat was ook een geweldig ding.

Zeker knap ding! Ik kom met de TS binnenkort ook even langs bij je,komt goed!:ok:

geert1976
23 januari 2011, 12:25
Pff,herkenbaar allemaal...familie zeker?:seriousf:

Kweet het niet...SG is mij iets te schel in verhouding tot een les paul en ik ben geen fan van de zwabberhals en de balans maar goed; das mijn mening.

Ik zeg tele of een les paul:rockon:

Huh?????

SG en LP zijn een mooie combo naar mijn mening.

Een SG hoeft niet schel te klinken, kwestie van de set-up in orde hebben naar mijn mening....

Sinner1980
23 januari 2011, 12:34
Huh?????

SG en LP zijn een mooie combo naar mijn mening.

Een SG hoeft niet schel te klinken, kwestie van de set-up in orde hebben naar mijn mening....

Heb je ook wel weer gelijk in natuurlijk.
Zoals ik al aangaf is de TS familie en uit het verleden blijkt wel dat hij humbuckers prefereert dus een SG is natuurlijk een prima keus mits hij geen problemen heeft met de zwabberhals en balans van de gitaar maar das natuurlijk aan hem zelf.

Tankman
23 januari 2011, 12:35
Zeker knap ding! Ik kom met de TS binnenkort ook even langs bij je,komt goed!:ok:

Je snapt dan wel dan jullie gewoon ieder als eerste een Framus in je handen gedrukt krijgen he? Dan geen Renegade, maar een Panthera!

Sinner1980
23 januari 2011, 12:37
Je snapt dan wel dan jullie gewoon ieder als eerste een Framus in je handen gedrukt krijgen he? Dan geen Renegade, maar een Panthera!

Het zij zo:supercool:

Hebben jullie ook zo'n "betaal pas 2012 actie"?

Of later...nog beter...:seriousf:

geert1976
23 januari 2011, 12:42
Heb je ook wel weer gelijk in natuurlijk.
Zoals ik al aangaf is de TS familie en uit het verleden blijkt wel dat hij humbuckers prefereert dus een SG is natuurlijk een prima keus mits hij geen problemen heeft met de zwabberhals en balans van de gitaar maar das natuurlijk aan hem zelf.

Dat is waar, de hals moet je wel liggen.

Ik denk dat TS gewoon eens een paar potentiële kandidaten moet gaan proberen:ok:

stikel
23 januari 2011, 13:01
Zeker een mooi ding...damn.
Jammer dat ie discontinued is...:makeup:

http://www.desnaar.nl/?aid=1&main=merk&groep=11&categorie=17&merk=478

Weet niet of hij/zij er nog hangt. Het is in Heerenveen. Wel wat ver, maar misschien ken je daar wel iemand ;).

ikbengekhoor
23 januari 2011, 17:48
Zie dat er weer lekker gereageerd is, positief allemaal!!
Heb toch steeds meer de laatste dagen m'n voorkeur voor
een telecaster gekregen. Nou heb ik vernomen dat de plaatselijke
dealer in de buurt aan een mooie regeling doet, en dat zet mij toch wel ff aan het denken. Nu zijn de optie's wat groter geworden kwa prijs , dus denk dat ik nu in een wat duurdere prijsklasse ga kijken en ook meteen een versterker er bij haal ( je ken maar klaar wezen in 1 keer ,haha ) Zit te denken om een fender american deluxe telecaster te halen met daarbij een mooie marshall buizenbak. Maar uiteraard eerst nog ff testen natuurlijk, heel spannend allemaal weer. Hou jullie weer op de hoogte!

Gr Mark

Tankman
23 januari 2011, 17:52
Je neef zou je toch zaterdag mee shoppen nemen? Een tip, beslis niet voor je het hebt getest en staar je niet blind op merken en land van oorsprong. Een paar van de beste gitaren die ik ooit in mijn handen heb gehad komen niet uit de USA, maar uit Zweden, Duitsland, Japan etc...

TimoSomers
23 januari 2011, 17:53
Mijn kleine beetje ervaring verteld me dat de telecaster een goed keuze is,
met 2 gitaren is het overigens belangrijk dat er niet hetzelfde word gespeeld qua geluid ook.
Als je allebei met een LP gaat staan heb je snel de kans dat je het verschil niet meer hoort vooral met classic rock, dat je een brei van geluid krijgt..

Dat is echt niet waar.
Zowel van de brei als van de verschillende partijen.
Maar dan moet je wel ontzettend strak spelen met z'n 2en.

Rembull1980
24 januari 2011, 11:36
Ben ik ook niet mee eens. Oke, je past je aan aan de band, maar om geheel een andere soort gitaar aan te schaffen is ook weer van het gekke. Eerst bepalen wat het beste in de hand ligt, dan kijken wat de opties zijn. De ene LP is niet als de ander. Vergeet ook de versterkers niet wat meer verschil maakt dan je denkt. 2 keer LP, kan best! Kijk eerst maar eens waar jij je het beste bij voelt, beperk je niet in je keuze.