PDA

View Full Version : Pimp your cheapo cab



josan
20 januari 2011, 18:43
Wat doe je als je een Harley Benton G112 cabinet goed wilt laten klinken? Nee niet een staaf dynamiet erin gooien, want dan heb je er nog maar 1 keer plezier van. Misschien kan het beter.

Deze jongen had stock een speaker die veel lawaai maakte, met een nogal blafferig middengebied. Check die magneet.
http://dl.dropbox.com/u/17078867/voorkantspeaker.JPG

Een kast waarvan het bovenste paneel net zo hard trilt als de speaker, doordat de voorkant niet vastgemaakt is aan de bovenkant! En twee nutteloze basreflexachtige gaten heeft aan de voorkant?

Resultaat: hij klinkt levenloos en vibreert bijna uit elkaar bij hoog volume.

Toch maar proberen te redden. Dus 12mm multiplex plaat tegen het bovenpaneel geschroefd met een boel houtlijm ertussen.
Twee blokjes op het speakerpaneel schroeven/lijmen en aan de bovenkant vastlijmen (onder druk). Twee extra schroeven in het midden van de twee achterpanelen, want die trilden bij hoog volume toch nog mee.
http://dl.dropbox.com/u/17078867/achterkanthoog.JPG

De twee "basreflexpoorten" (wtf dit is een open cab) dichtmaken en een Jensen Mod 12-50 erin (met alleen de speaker swap werd de patient niet beter).
http://dl.dropbox.com/u/17078867/achterkantlaag.JPG

Resultaat: veel strakker geluid. Je hoort het zelfs al als je op de kanst klopt met je hand. Meer volume. Helderder toon. Is nu eindelijk bruikbaar!

Als je zo'n ding hebt is dit de moeite waard. Man, deze dingen zijn ook met V30's te krijgen en zelfs in 2x12 met V30. Die cab is echt de zwakste schakel.

Plant
20 januari 2011, 23:44
Goed bezig! :seriousf:

Zo heb ik ook eens zo'n simpel basversterkertje uit een Ibanez starterpakketje (IBZ-10?) aangepakt. Ik had dat versterkertje los voor een habbekrats van iemand overgenomen. Het ding zag er redelijk netjes gebouwd uit, ook van binnen, en zag er nog vrij degelijk uit ook. Natuurlijk geeft zo'n dingetje niet veel bas, maar voor oefendoeleinden thuis kijk ik niet zo nauw. En als je het dingetje op de vloer en in een hoek propt, boost de akoestiek de bas en komt er nog wat redelijks uit ook.

Grootste struikelblok was dat het achterpaneeltje (closed back dus) veel dunner was en echt duidelijk hoorbaar meetrilde. Dat kon ik stiller krijgen door tijdens het aanslaan van een noot met m'n vlakke hand het achterpaneel in het midden wat aan te drukken.
Natuurlijk had ik geen zin om hier een dikke MDF plaat in te zetten o.i.d., dus heb ik het opgelost door een wat dikker latje diagonaal aan de binnenkant tegen de achterwand te lijmen. Dat maakt deze net wat stijver en het meetrillen stopte.

Je ziet er dus niks van aan de buitenkant, maar zo'n ingreepje van niks levert een flinke verbetering op.

Wiellem
20 januari 2011, 23:55
Heb zon 2x12 ding met V30's maar moet zeggen dat ik hier eerlijk gezegd niet echt in geloof, zou het zoveel uitmaken?

Mijne is overigens wel gesloten.

josan
21 januari 2011, 11:15
Ja dat klopt, die 2x12 is gesloten. Dan is die vast stabieler dat die 112. De G112V is wel open, dus die zou, zeker met zo'n krachtige V30, last hebben van dat inferieure kastje.

Ik merk bij die 112 van mij echt het verschil. Als je op hoog volume noten op de lage E aansloeg dan trilde vooral het bovenpaneel heftig mee. Dit geeft dan veel interferentie van het laag dat direct uit de speaker komt en het laag dat door de kastpanelen wordt uitgestraald. Het frontpaneel zat aan de bovenkant totaal niet vastgemaakt aan het bovenpaneel!! Dat bovenpanneel kon daardoor vrij vibreren en ook het frontpaneel vibreert sterker en heeft de speaker minder strak in de hand. Zonder de verstevigingen klonk de Jensen in deze kast levenloos. Ik dacht eerst zelfs dat er wat mis was met de speaker. Nu het geheel stijver geworden is, is er een duidelijk hoorbare verbetering.

Die zijpanelen van deze cab zijn van MDF en het frontpaneel is spaanplaat. Dat geldt overigens voor bijna alle goedkope chinese kasten. Voor kleine kasten is dat MDFlubber plaatmateriaal minder een probleem, maar bij grotere opppervlakken gaat dat spul te veel meetrillen en moet dus verstevigd worden. Multiplex is naar mijn ervaring een veel beter kastmateriaal en levert een strakkere, helderdere toon dan die MDF-kasten.


Heb zon 2x12 ding met V30's maar moet zeggen dat ik hier eerlijk gezegd niet echt in geloof, zou het zoveel uitmaken?

Mijne is overigens wel gesloten.

caliban
22 januari 2011, 14:31
Ik denk dat je geluk moet hebben met je exemplaar...