PDA

View Full Version : Cort AD880CS NE



guitarkid
20 januari 2011, 12:58
Omdat ik de laatste tijd heel veel met een act speel met drie zang en één akoustische gitaar en er onlangs een snaar brak, leek het me toch wel handig om een back-up gitaar mee te nemen. Het is geen pretje om voor een volle zaal een snaar te moeten verwisselen en ook de ogen van twee collega zangeressen in je rug te voelen. Die dan ondertussen samen de zaal erg leuk bezighouden, dat dan weer wel! :)
Ik gebruik een inmiddels 8 jaar oude Seagull CW6+, een heerlijk spelende en klinkende gitaar en echt een werkpaard met de nodige deukjes, slijtplekken etc, maar boordevol mojo! Mijn eerste idee was om mijn Martin D-35 uit 1973 (met Barcus Berry element ook uit die tijd) te upgraden met een echt goed versterkingssysteem, maar vond dat bij nader inzien toch niet zo'n goed idee.
Ik ben dus beetje gaan zoeken naar een betaalbare gitaar die voldoende kwaliteit heeft om bij "calamiteiten" de set mee uit te kunnen spelen.
Eerst op internet maar ik besloot vanmorgen toch naar een winkel in Groningen te gaan, want ik wilde de diverse mogelijkheden voelen en horen, juist omdat het om een relatief goedkope gitaar zou gaan.
Deze Cort was de eerste die ik pakte (op advies van de verkoper die ik ken en die direct begreep wat ik in dit geval zocht!!) en ik was aangenaam verrast: zowel door de prijs (199 euro) als door de uitvoering en klank.
Toch ook de nodige ander gitaren geprobeerd, waaronder iets duurdere Yamaha's, Epiphones, Ibanez-en en Takamines (de meeste tussen de 300 en 400 euro). Deze voldeden op zich ook allemaal aan de eisen die ik gesteld had.
Toen toch even weer de Cort gepakt en direct besloten dat ik die ging meenemen. Bespeelbaarheid is gewoon prima, akoustisch klinkt het wel ok, maar ik speel altijd met een FeedbackBuster in het klankgat en versterkt kan ik met wat tweaken van de driebands eq. ruim voldoende in de buurt van de Seagull komen. Tot slot werken de mechanieken soepel en zit er ook nog een prima werkende tuner in! De Cort ziet er bovendien gewoon mooi uit met de cutaway, de "parelmoer" binding en de matte lak. Klein nadeel is dat de output niet in het staartblok zit maar schuin in de zijkant van de gitaar. Da's wel wat kwetsbaarder, maar ik speel eigenlijk altijd met een zender, dus op de kabel gaan staan is er normaal gesproken niet bij. Hij werkt gelukkig op een "normale" 9V. batterij en niet op die minder voor de hand liggende lithium-dingen en die 9 V's heb ik altijd bij bosjes bij me! Ze gaan trouwens wel erg lang mee!
Kortom, ik heb een m.i. prima back-up gitaar voor ruim 100/150 euro minder dan ik gecalculeerd had! Waar zal ik dat aan spenderen? ;)

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/CortAD880CENS.jpg