PDA

View Full Version : wederom een gitarist die over gaat



zenabi
20 januari 2011, 10:04
na lang twijfelen toch besloten om mijn gitaar in te ruilen voor de bas
Ook uit praktisch overweging ,we spelen nu in een band al 3 jaar maar komen geen steek verder ,ben niet goed in al die strakke metal slagjes & de bassist stapt uit de band ivm andere muziek smaak .Wil nu op bas gaan proberen
ik zeg dus niet dat bas makkelijker is maar vind de bas altijd al relaxter
iemand tips voor makkelijke of zelfs hele makkelijke metal nummers ?
we willen namelijk gelijk verder (met oefenen kom ik dan ook wel weer verder hoop ik)

caliban
20 januari 2011, 17:31
Naar mijn mening kan je bas zo moeilijk en makkelijk maken als je zelf maar wil, zelfs op eenzelfde nummer. Speel gewoon wat jullie vroeger speelden, en jij speelt de basnoten mee die de gitarist speelt. Het is de bedoeling dat het dik klinkt (verwacht ik), dus virtuositeit is optioneel.

Red_Devill18
20 januari 2011, 23:27
Nummers die best bespeelbaar zijn ;):

Paranoid van ozzy osbourne en iron man :rockon:
enter sandman van metallica
uhhh... alle AC/DC nr. zijn zeker goed de doen
sweating bullets van megadeth :rockon:
Slayer heeft hier en daar ook makkelijke, maar die zijn wel op snel tempo.

dit was wat f snel op kwam,, misschien kan je er wat mee ;)

caliban
20 januari 2011, 23:31
Nummers die best bespeelbaar zijn ;):

Paranoid van ozzy osbourne en iron man :rockon:
enter sandman van metallica
uhhh... alle AC/DC nr. zijn zeker goed de doen
sweating bullets van megadeth :rockon:
Slayer heeft hier en daar ook makkelijke, maar die zijn wel op snel tempo.

dit was wat f snel op kwam,, misschien kan je er wat mee ;)

Ja maar, een moeilijk nummer op bas is ook perfect een simpel van te maken :). Gewoon minder noten spelen, bijna niemand die het gaat horen. Op gitaar is dat wat anders.

zenabi
21 januari 2011, 07:18
Nummers die best bespeelbaar zijn ;):

Paranoid van ozzy osbourne en iron man :rockon:
enter sandman van metallica
uhhh... alle AC/DC nr. zijn zeker goed de doen
sweating bullets van megadeth :rockon:
Slayer heeft hier en daar ook makkelijke, maar die zijn wel op snel tempo.

dit was wat f snel op kwam,, misschien kan je er wat mee ;)

Paranoid in Megadeth versie is wel gaaf en lijkt me wel wat
sweating bullet past dan ook goed in het straatje
Slayer : tempo is met vingers nog niet te doen wel met plactrum
kan wel lekker starten zo ,
gister onze eigen nummers even omgeturnd naar bas , eerst moelijk doen maar toen ik het helemaal door had ,man wat relaxt veel minder stress ging er bijna bij bewegen (sta anders altijd als een plank ivm alle aandacht naar het gitaarspel)

Wabbie
21 januari 2011, 10:33
Ik wil je ook aanraden om zeker te proberen ook fingerstyle te blijven spelen naast je plectrum te gebruiken. Als je eenmaal wat tempo kunt ontwikkelen en het een beetje in de vingers hebt ;) dan kun je veel sneller en makkelijker loopjes spelen over meerdere snaren of ritmes aangeven. Tenminste, dat is mijn beleving.

Verder helpt het misschien om even snel wat toonladders uit te zoeken ( met mineur moet je al een heel eind komen voor Metal) zodat je wat ruimte hebt voor wat extra loopjes. Als je her en der wat loopjes speelt kun je echt heel veel bijdragen aan het totale bandgeluid als bassist. Ik speel zelf in een metal trio (link staat wel in mijn signature) en ik vang als bassist eigenlijk de tweede gitaar op met alle extra loopjes die ik speel.

verder, veel plezier, bassen is echt gaaf!

zenabi
21 januari 2011, 14:01
he Wabbie net ff geluister naar jullie muziek , echt top
wij zijn nu ook een trio zoeken er nog wel weer een zanger bij maar dat kan nog
dat van die loopjes had ik ook al bedacht ,misschien heel lui van mij maar heeft iemand die voor mij ?

ik blijf ook zekers met de vinger doorspelen maar ik krijg die houding niet lekker
heb het idee dat het aan de bas licht ,ik zie iedereen zijn duim op het element leggen maar op mijn bas zit 1 element en die loopt ook nog aan de boven zijde schuin en zit behoorlijk ver van de brug

Wabbie
21 januari 2011, 14:11
http://www.studybass.com/tools/chord-scale-note-printer/

Daarmee kun je alle toonladders uitprinten.

Qua houding, misschien je bas iets lager/hoger hangen. Wat ook helpt voor je houding is met je duim steunen op de snaar boven de snaar waarop je speelt. Werkt alleen niet bij je lage E dus, maar je zou een duimsteun op je bas kunnen schroeven.

Wat voor basgitaar heb je eigenlijk?

zenabi
21 januari 2011, 14:44
http://www.studybass.com/tools/chord-scale-note-printer/

Daarmee kun je alle toonladders uitprinten.

Qua houding, misschien je bas iets lager/hoger hangen. Wat ook helpt voor je houding is met je duim steunen op de snaar boven de snaar waarop je speelt. Werkt alleen niet bij je lage E dus, maar je zou een duimsteun op je bas kunnen schroeven.

Wat voor basgitaar heb je eigenlijk?


duimsteun ? zo zie je maar weer gaat een wereld voor mij open .
bas is van de drummer (ga eerst maar eens kijken of het bevalt voordat ikzelf weer wat koop) lees : 2 jaar geleden een gibson + marshal cabinet en buizentop gekocht ,ga ik nu weer investeren in bas zullen ze thuis niet blij mee zijn lees : vrouw wordt knetter

bas = Westone Spectrum ST

Wabbie
21 januari 2011, 14:50
een duimsteun:
http://www.thomann.de/nl/fender_thumbrest.htm

Die zou je in principe op iedere bas kunnen schroeven op een plek die je zelf het fijnst vind.

Die Westone is trouwens best een vet basje ;)

Basvarken
21 januari 2011, 14:58
Voor dat je gaat schroeven in een bas, zou ik gewoon maar eens proberen die duim op het element te zetten. Dat doe ik al ruim 25 jaar zo en dat gaat prima...

Chapzz
21 januari 2011, 15:23
Zo'n duimsteun vind ik super chill. Ik heb op me P-bass zo'n steun. Deze zit ongeveer gelijk aan het element op me zelfgemaakte bas. Ze spelen dus vrijwel hetzelfde voor mijn rechterhand. Normaal speel ik trouwens wel met een plectrum. Maar voor trioolen is dat niet relaxt dus die pak ik met mijn vingers.

Red_Devill18
21 januari 2011, 15:27
een duimsteun:
http://www.thomann.de/nl/fender_thumbrest.htm

Die zou je in principe op iedere bas kunnen schroeven op een plek die je zelf het fijnst vind.

Die Westone is trouwens best een vet basje ;)

Bij mij zit er ook een duimsteun op.. maar die zit aan de onderkant.. bij de slagplaat zeg maar. waarvoor dient die dan?? zou raar zijn als ik daar mijn duim op moet steunen? :) het is dezelfde als op het plaatje hier

http://www.guitarguitar.co.uk/large/102/10071014183128.jpg

Wabbie
21 januari 2011, 15:49
de "duimsteun" aan de onderkant van snaren is er om je vingers een plek te geven om op te steunen als je met je duim speelt. Dat werd vroeger nog wel eens gedaan ipv. met je wijs en middelvinger spelen zoals tegenwoordig gewoon is.

Sommige P-bass reissues hebben de duimsteun dus ook aan de "verkeerde" kant.

Basvarken
21 januari 2011, 16:01
Die is bedoeld om je vingers op te zetten / aan te haken en dan met je duim aan te slaan. Ik bedoel niet slappen maar gewoon aanslaan, een techniek die vandaag de dag niet veel meer gebruikt wordt. Bassisten probeerden op deze manier het geluid van een contrabas zoveel mogelijk te benaderen. Ook door met de zijkant van de hand de snaren te dempen.

Eigenlijk is het dus geen duimsteun, maar een vingersteun. Hij wordt ook wel tug bar genoemd.


Waarom ze vandaag de dag nog zo'n ding erop schroeven is me een raadsel. Waarschijnlijk omdat het er wel lekker vintage uitziet?

EDIT oh ik zie dat Wabbie me voor was.

Harald
21 januari 2011, 19:12
Ik speel bij de meeste optredens een paar nummers bas. Aangezien ik ook klassiek en akoestisch speel heb ik nagels. Laatste optreden waren bij de soundcheck de klikgeluiden van de nagels zo duidelijk, dat ik maar besloot om old school met de duim aan te slaan. Dan ben je toch behoorlijk beperkt. En dan ben ik nb. met een luitsuite van Bach bezig waar de duim het bij vlagen behoorlijk druk heeft, dat ligt dus niet aan gebrek aan techniek. Wil eigenlijk ook niet eens zo gezien worden. Gewoon aanslaan met de vingers!

The Bertman
21 januari 2011, 22:58
Bassen is de pest voor je nagels. Ik heb hetzelfde probleem, basspelen met hele korte nagels, fingerpicking gitaar met langere.
Ik heb ooit een CD gemaakt met veel akoestische gitaren en veel bas, ik moest echt de opnames zo plannen dat ik mijn nagels kon afknippen voor het baswerk. :D

Harald
22 januari 2011, 15:51
Dat valt dan weer mee, steelstring is hoe dan ook de pest voor je nagels, iig voor de wijsvinger, met die omwonden g snaar. Je kan net zo goed een vijltje aanslaan :D Ik heb acryl nagels. Dan zijn die bassnaren wat dat betreft geen probleem. Het is alleen echt tricky om een aanslag puur op vlees, zonder nagel te krijgen.

Basvarken
22 januari 2011, 20:22
Voor gitaristen die zuinig moeten zijn op hun nagels zou ik zeggen; ga met plectrum bassen. Dat gaat prima.

Sommige nummers lenen zich zelfs veel meer voor plectrum dan voor fingerstyle.

Harald
23 januari 2011, 11:59
Plectrum heeft net als nagels een vrij percussieve sound. Op de fretloze jazzbas van Heins niet zo'n probleem, maar hij heeft normaal alleen de Cort mee. Dat ding heeft piezo onder de brug. Denk dat je ook met plectrum dan vrij veel klik krijgt... Acryl kan het gelukkig goed hebben. Dat is het probleem voor mij dus niet.

kamiel
23 januari 2011, 12:53
een echte bassist speelt gewoon met zijn vingers,:D (en mss is dat bekrompen, maar dan is dat maar zoo,:D)

Basvarken
23 januari 2011, 14:15
Dat is niet alleen bekrompen, maar ook nog eens bullshit.

Een échte bassist bepaalt zelf welke techniek hij gebruikt.

Ik beschouw het als een pré als een bassist meerdere technieken beheerst. En die kan inzetten wanneer dat geëigend is. Fingerstyle, plectrum, duim, slap whatever.

Paar voorbeelden van plectrumspelers
Philip Lynott, Cliff Williams, Roger Glover, etc etc

En "onze eigen"Herman Deinum
http://www.youtube.com/watch?v=LQ2-o6EE8rI

kamiel
23 januari 2011, 17:30
Dat is niet alleen bekrompen, maar ook nog eens bullshit.

Een échte bassist bepaalt zelf welke techniek hij gebruikt.

Ik beschouw het als een pré als een bassist meerdere technieken beheerst. En die kan inzetten wanneer dat geëigend is. Fingerstyle, plectrum, duim, slap whatever.

Paar voorbeelden van plectrumspelers
Philip Lynott, Cliff Williams, Roger Glover, etc etc

En "onze eigen"Herman Deinum
http://www.youtube.com/watch?v=LQ2-o6EE8rI

hm, dat breng je zo overtuigend dat ik me voel alsof ik mezelf beledigd heb,:( maar ik heb in ieder geval zelf beslist om met men vingers te spelen, (zelfs terwijl de persoon die ervoor gezorgt heeft dat ik nu bass speel met plectrum speelt,)

Maar over dat meerdere technieken beheersen, uiteraard is het fantastisch als je zowel fantastisch met je vingers als met je plectrum speelt en dan ook nog eens geniaal goed kan slappen, maar ik vind het belangrijker om eerst een techniek volledig te beheersen, en ik ben 15, ik heb in mijn leven nog tijd genoeg om zowel minder bekrompen als meerstijlig te worden,:) (en ik vind mezelf toch echt wel een echte bassist?:()

Basvarken
23 januari 2011, 23:09
Dan had je dus misschien maar beter niks kunnen zeggen :soinnocent:
;)




Je hebt gelijk dat je beter één techniek goed kan beheersen, dan meerdere maar half.

zenabi
24 januari 2011, 10:53
plectrum lukt wel aardig , vingers blijft moelijk kan wel met alleen wijsvinger maar zoals ik overal zie met 2 vinger lukt nog van geen kant ,duim is ook géén probleem alleen zal er wat eelt gekweekt moeten worden heb nu namelikj een blaar van 2cm doordat ik flink aan het oefenen ben geweest (wil dinsdag als het lukt gelijk onze eigen nummers bassen ,zodat we gelijk verder kunnen en géén achterstand opgebouwd hebben)

Tunes
24 januari 2011, 13:22
Dat is niet alleen bekrompen, maar ook nog eens bullshit.

Een échte bassist bepaalt zelf welke techniek hij gebruikt.

Ik beschouw het als een pré als een bassist meerdere technieken beheerst. En die kan inzetten wanneer dat geëigend is. Fingerstyle, plectrum, duim, slap whatever.

Paar voorbeelden van plectrumspelers
Philip Lynott, Cliff Williams, Roger Glover, etc etc

En "onze eigen"Herman Deinum
http://www.youtube.com/watch?v=LQ2-o6EE8rI

Ik vind over het algemeen plectrum spelen kut, in gevoel en geluid.
Maar bij een lekker oud rock deuntje (glam rock b.v.) is een plectrum wel weer heel typerend voor het geluid.

zenabi
26 januari 2011, 08:56
ging gister avond geweldig ,oude nummers eigenlijk gelijk opgepakt (sommige ook al met de vingers) gelijk maar even een cover overlegt : Pantera en die kwam ik ook al gelijk een eind mee weg .

wel een nieuw probleem mijn speakers zijn niet goed meer 1 is al vervangen door 2 slimme rot dingen en de andere is gescheurd
kijk ik even wat zo'n celestion kost man dat heeft het totale ding niet eens gekost ,iemand een goedkopere goede oplossing hier voor ?

E-J
26 januari 2011, 11:15
Lees dit topic nu pas. Leuk dat je bent overgestapt naar de bas. Een goede tip is om je bas wat hoger dan normaal te hangen, net zodat je rechterarm goed kan rusten op de bovenkant van de bas. Dan ga je een stuk ontspannender en strakker spelen merk ik.

Voor speakers: waar speel je nu op (versterker/cabinet)? Je zou misschien kunnen kijken naar een leuk tweedehands cabinetje. Hoeft helemaal niet zo gek veel te kosten.

zenabi
26 januari 2011, 13:18
top is een Crate B200Xl , speaker kast is homemade , ik zou het liefst 2 nieuwe speakers er in zetten , maar eens op zoek naar goedkope alternatiefen

LucasDym
15 februari 2011, 19:12
Back In Black, Come as you Are, Smells Like Teen Spirit is dan nét iets moeilijker.

En Google doet wonderen ! :)