PDA

View Full Version : Weet niet wat te doen



Me_bigboy
19 januari 2011, 22:48
Hallo,

even een korte geschiedenis van mijn gitaarspelen: Ik heb 3 jaar notenleer gevolgd(zonder instrument behalve blokfluit), daarna 5 jaar klassiek en daarna nog eens 4 jaar elektrisch.

Van die notenleer weet ik zo goed als niks meer, klassiek heb ik niks aan gehad. Ik leerde toen zelfs geen akkoorden spelen. dat was totaal men beeld niet van gitaarspelen(leuk die walsjes...) en heb toen 4 jaar elektrisch gedaan. Als ik moet samenvatten wat ik in die 4 jaar heb geleerd: enkele basisakkoorden. That's it. Die lessen bestonden uit: kies een liedje en we spelen het een les of 2 en doen iets anders. Met andere woorden, niet de moeite.

Ik heb dus 9 jaar 'les' gevolgd en nu 4 jaar geen les. Mijn niveau: powerakkoorden en een paar basisakkoorden. Meer kan ik niet. Er zijn gastjes die 2 jaar bezig zijn die mij naar huis spelen tot en met. Bands heb ik 2 gehad, ze zijn nooit iets geworden. Bandleden die er geen zin meer in hadden enzo...

Ik wil zo graag goed gitaar kunnen spelen en vraag me nu dus af wat ik zou moeten doen. Gewoon helemaal opnieuw beginnen en de theorie en praktijk op deze site(de sticky's) stuk voor stuk leren of terug les gaan volgen?

Het heeft al heel ver gezeten dat ik gewoon alles zou verkocht hebben en er gewoon met gestopt zou zijn. Maar dat zou ik achteraf weer zonde vinden. Misschien heb ik gewoon geen aanleg hiervoor.
Zijn er nog forumleden die zo een 'probleem' hebben gehad? Of zo een periode hebben meegemaakt?


Sorry dat dit meer klinkt als een klaagzang maar zit er op gitaarvlak even door.

Maleco
19 januari 2011, 23:04
Allereerst, er zullen altijd mensen staan die net 2 jaar spelen en je eruit spelen.
Ik speel nu zelf zo'n 3 jaar voor mezelf en ik vind het ook nou niet echt geweldig wat ik kan...

Als ik jou was zou ik eerst iets gaan leren wat je leuk vind. Je hebt vast wel een favo band, zoek daar een paar toffe nummers van uit ( niet te moeilijk) en ga die leren.
Al is het poepsimpel, als het maar leuk is.
Je zult waarschijnlijk dingen tegen komen die je nog niet kunt, geen probleem, zoek het op en ga verder.
Zo doe ik het ook al 3 jaar en ik kan misschien niet goed gitaarspelen, ik vind het wel leuk :)

budje
19 januari 2011, 23:26
die betere gitaristen zijn er altijd :D speel nu ruim 30 jaar en het grootste gedeelte van die betere gitaristen hebben ook hun instrument weer in de bomen gehangen. Ga met passie spelen, ga spelen wat jij leuk vindt, en niet wat anderen willen.

De mooiste liedjes worden lekker toch door matige gitaristen geschreven ;)

Exi
19 januari 2011, 23:44
Ik zou zeggen: kijk wat je nu allemaal kan (powerakkoorden en basisakkkoorden dus) en kijk naar wat je wilt bereiken.
Als je bijvoorbeeld verder wilt in de Blues richting: Leer de akkoorden die in de Blues veelvuldig aan bod komen (7's, etc.), pas ze toe in nummers. Verdiep je in de theorie en leer toonladders beginnende met de pentatonische ladder aangevuld met de bluesnoot (Bluestoonladder). Leer via deze toonladders soleren over backingtracks of ga jammen met iemand anders die gitaar speelt.

Maw. Als je jezelf een doel stelt en kijkt wat je nodig hebt om het doel te bereiken ben je al een eind op weg.

D-string
19 januari 2011, 23:56
Je zou dit als een uitgangspunt kunnen nemen. (http://www.justinguitar.com/en/BC-000-BeginnersCourse.php)

Sla over wat je al weet en volgens mij vorm je hiermee een goede basis met een aantal leuke liedjes om alles goed erin te krijgen. Daarna zou je verder kunnen gaan met het Intermediate en/of de stukken voor een specifieke muziekrichting.

Als je voldoende kennis hebt ben je in staat om zelf nieuwe dingen uit te zoeken.

MAAR, je kan ook op zoek gaan naar een nieuwe gitaarleraar die een stappenplan voor je heeft, of waar je zelf kan komen met je eigen stappenplan. Zorg iig dat je duidelijke doelen hebt en werk naar deze doelen.

Exi
20 januari 2011, 00:03
Dikke +1
en tientekens

--=HANS=--
20 januari 2011, 08:25
Ik sluit me aan bij allerlei tips die andere mensen al gegeven hebben maar vraag me wel iets af. Als je in totaal 9 jaar les hebt gehad, deels klassiek en deels elektrisch en je kan dan alleen maar wat powerchords en wat basis akkoorden spelen dan moet je denk ik ook hand in eigen boezem steken en nadenken over wat je eigen inbreng is geweest. Een instrument leer je niet bespelen tijdens de lessen, dat doe je door thuis te oefenen, te oefenen, dan weer eens te oefenen en als je uitgeoefend bent nog een keer te oefenen. De lessen zijn belangrijk, een goede leraar zal er voor zorgen dat hij/zij steeds dat aanbiedt waar je verder mee kan en als jij er zelf veel energie in steekt zal je leraar zijn tempo ook kunnen verhogen. Als je nu een paar basis akkoorden kent en je hebt er echt zin dan speel je binnen een maand bijna alle veel voorkomende akkoorden zonder problemen. Als je die oefeningen afwisselt met wat fingerpick patronen dan tokkel je er binnen de kortste keren ook nog eens lekker op los.
Het zou kunnen dat je weinig aanleg hebt maar met de juiste dosis enthousiasme kom je echt een heel end.

Van Dattum
20 januari 2011, 08:43
Mijn grootste tip: Investeer in dit boek!

http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/ralph+denyer/Ntk/media_all/Nty/1/suggestedFor/ralph+den/N/0/Ne/0/search/true/searchType/qck/index.html?_requestid=2650

Er zal een wereld voor je opengaan als je er wat tijd en moeite in steekt.
Verdiep je wat in harmonieleer, toonladders (pentatonisch, majeur, de diverse mineurs) en leer zoveel mogelijk akkoorden.
Meejengelen met bekende nummers is ook altijd leuk.
En als je kunt notenlezen heb je een voorsprong op 90% van het gitaristenvolkje :)
Ik wou dat ik dat kon....

Philippe
20 januari 2011, 12:28
En als je kunt notenlezen heb je een voorsprong op 90% van het gitaristenvolkje :)


Hoezo dat?

Bert Gitaar
20 januari 2011, 12:33
Mijn grootste tip: Investeer in dit boek!

http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoe...requestid=2650

Inderdaad een schitterd boek waar echt van alles in staat over een gitaar maar dan ook echt ALLES.
Soms krijg je dit boek nog wel eens bij het afsluiten van een jaar abonnement van een muziek tijdschrift.

sideburns
20 januari 2011, 12:49
Misschien niet gelijk te realiseren maar vind /start/ zoek weer een bandje. Als dat een beetje loopt werkt dat toch wel het meest stimulerend !

ellisvertellis
20 januari 2011, 13:53
Ik heb een paar jaren les gehad, eerst "kampvuurgitaar" akkoorden en wat liedjes, 10 jaar later 1 jaar klassieke gitaar (helemaal niet mijn ding) en vorig jaar privélessen van een conservatoriumleraar: hij vroeg mij wat ik wilde leren. Mijn antwoord was "akkoorden en hoe die zich tegenover elkaar verhouden en de meest gebruikte toonladders" omdat ik het gevoel had dat ik zo'n enorme brok kennis miste. Hij stelde een stappenplan op zonder noten, want dat kan ik niet, en ik speel nu, 1 jaar later, beter dan ooit tevoren! Hij begon o.a. met de CAGED-methode.

Ik kan dus alleen maar aanraden om een goeie privéleraar te zoeken. De Justinguitar tip is hier ook al gegeven, mocht je iets willen te weten komen zonder je leraar in de buurt. Ook hij gebruikt het CAGED-systeem bv...

Succes! En oefenen! :cheerup:

Van Dattum
20 januari 2011, 13:59
Hoezo dat?

Omdat die dat niet kunnen.....:cheerup:

Dealer
20 januari 2011, 14:04
Ga inderdaad ook een paar notenladders oefenen (mineur pentatonisch is altijd handig:P) leer je gelijk beter single-snarig van spelen. (voor het geval je het niet weet gebruik wel alternate picking)

Dit is A-mineur pentatonisch bijvoorbeeld:

e|---------------------5-8|
a|-----------------5-8----|
d|-------------5-7--------|
g|---------5-7------------|
b|-----5-7----------------|
E|-5-8--------------------|

Bij tabs staat het een beetje op zijn kop he (wist je waars wel maar toch even zeggen, de hoofdletter E is de lage e en de kleine letter e is de hoge e-snaar)

het onderstreepte zijn A's. Dus als je de eerst gespeelde noot (de 5 op de lage e) verplaatst (en de rest van de scale natuurlijk mee) verplaats je de root en veranderd dus de key. Later komt er nog vanalles in a mineur pentatonisch bij.

Met het internet is zoo veel thuis te doen. Op youtube staat veel leuke gratis zooi. Die justinguitar heeft veel leuke dingen voor beginners (en eigk voor iedereen wel)

Steviesnacks is echt heel mooi, maar best wel gevorderd tenzij je zijn betaalde lessen koopt. Maar ook veel gratis dingen, bijna alles srv though.

Met het internet en wat boeken is er oneindig veel te doen. Laat het dus niet over aan derden (bv gitaarles) om het allemaal voor jou te doen.

Voorbeeld van een te oefenen akkoorden schema is dit: (IS Cm7 overigens)

Cm7 -> Fm7 -> Ab9 -> g7 en weer opnieuw. (in dit geval is het geadviseerd op bij de Ab9 de hoge e snaar weg te laten)

Dit zijn maar wat crappy voorbeelden, op het internet staat oneindig veel

D-string
20 januari 2011, 15:02
Hoewel ik denk dat alles wat hier genoemd is dingen zijn die je uiteindelijk moet leren zou ik je toch adviseren om voor nu duidelijk een doel te nemen. Als je van alles wat gaat doen kun je niet verwachten dat je binnen een jaar één van de onderdelen echt goed kan.

Dus maak voor jezelf een lijstje met de dingen die je echt graag wil en bepaal op basis daarvan wat je ook moet kunnen om dit te bereiken (afhankelijkheden bepalen). Streep daarbij af wat je al kan en werk naar iets toe. Resultaat zien is voor mij en volgens mij voor veel mensen de grootste motivator.

Ook ben ik van mening dat les van een goede leraar je veel meer op weg kan helpen (en mogelijk ook kan motiveren) dan lessen online. Toch zul je het uiteindelijk zelf moeten doen in de tijd tussen de lessen.

Edit: Mijn lessen zie ik eigenlijk als een aanvulling op mijn waarnemingen. Ik heb vaak gehad dat ik van mening was dat ik iets goed kon, maar doordat mijn leraar een verder is in de ontwikkeling van zijn gehoor krijg ik weer voldoende feedback. Vervolgens laat hij zien hoe hij het zou spelen en kan ik weer aan de slag. Vanaf dat moment vind ik mijn eigen spel ook niet meer goed genoeg en is dat voor mij de motivatie om te oefenen.

Me_bigboy
20 januari 2011, 15:20
Iedereen heel erg bedankt voor de tips. Ik heb me gisterenavond al even beziggehouden met die justin site en dat ging goed. Er zijn veel dingen die ik blijkbaar nog weet en waar ik dus rap over kan gaan. Beginner course is voor 3 kwart klaar. Ik hoop dat ik de motivatie kan blijven houden.

Het is vooral 2 jaar geleden begonnen: nieuw werk, hard werken en lange uren(12-13u per dag) en savonds thuis om 22 uur ten vroegste. Veel tijd/ zin heb je dan niet meer. Ik hoop dat ik mbv die site een 15min tijd kan vrijmaken. Een band zou inderdaad ook tof zijn maar hier in de omtrek zijn er geen repetitielokalen. Mede door men job zijn bandleden vinden, een band opbouwen niet makkelijk. Ik ben alleszinds heel blij met de goede tips die ik gekregen heb.

Ik heb nu ook de ingeving om een semi-akoustische aan te schaffen om in de woonkamer te zetten, dan is de drempel 'om even te spelen' kleiner. Mijn elektrische gitaren staan nu allemaal boven(altijd lekker koud).

EuroCinema
20 januari 2011, 16:10
Hoe ik het al sinds 1987 volhoud:
- gitaar bij de hand houden en er lekker vaak bij pakken. Een flauwe film of CSI Miami kun je prima kijken terwijl je wat pingelt
- leer af en toe een stuk muziek spelen dat je echt heel gaaf vindt, ongeacht van didactische waarde of stappenplannen en methodes. Kan een moeilijke solo zijn of gewoon een riffje van vier noten, als jij er maar blij van wordt. Als je muziek te veel "algemeen" benadert en los van je persoonlijke muzieksmaak, kun je de lol snel verliezen.
- laat je inspireren door mensen die je beter vindt, juist niet ontmoedigen. Programma's als The Voice zijn leuk, maar muziek is geen wedstrijd en er is ruimte voor alle niveaus!!!

Pickel
20 januari 2011, 20:55
Mijn grootste tip: Investeer in dit boek!

http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/ralph+denyer/Ntk/media_all/Nty/1/suggestedFor/ralph+den/N/0/Ne/0/search/true/searchType/qck/index.html?_requestid=2650

Er zal een wereld voor je opengaan als je er wat tijd en moeite in steekt.
Verdiep je wat in harmonieleer, toonladders (pentatonisch, majeur, de diverse mineurs) en leer zoveel mogelijk akkoorden.
Meejengelen met bekende nummers is ook altijd leuk.
En als je kunt notenlezen heb je een voorsprong op 90% van het gitaristenvolkje :)
Ik wou dat ik dat kon....

Net dat boek besteld.. IK WEET JE TE VINDEN ALS IE TEGENVALT!!! ;)

Van Dattum
20 januari 2011, 22:47
Wees maar gerust! Dit boek zul je je hele gitaarcarriere gebruiken....

Bijl
23 januari 2011, 00:14
Het is vooral 2 jaar geleden begonnen: nieuw werk, hard werken en lange uren(12-13u per dag) en savonds thuis om 22 uur ten vroegste. Veel tijd/ zin heb je dan niet meer. Ik hoop dat ik mbv die site een 15min tijd kan vrijmaken. Een band zou inderdaad ook tof zijn maar hier in de omtrek zijn er geen repetitielokalen. Mede door men job zijn bandleden vinden, een band opbouwen niet makkelijk. Ik ben alleszinds heel blij met de goede tips die ik gekregen heb.

Ik heb nu ook de ingeving om een semi-akoustische aan te schaffen om in de woonkamer te zetten, dan is de drempel 'om even te spelen' kleiner. Mijn elektrische gitaren staan nu allemaal boven(altijd lekker koud).

Ik ken het maar al te goed. Mijn rockband viel uiteen, ik accepteerde een baan met 4 uur reistijd per dag. Ik vroeg me af waar ik het nog voor deed.
Ik heb mijn gitaren een jaar lang in de hoek gezet en ze niet meer aangeraakt.

Ineens besefte ik dat ik vooral gitaar speel voor mijn eigen plezier, of dat nou met een band is of niet. Als ik geen gitaar speel is mijn leven niet compleet. Ik ben hard gaan oefenen om goed genoeg te worden voor die muziek die ik altijd wilde maken maar technisch niet haalbaar leek, en dat is gelukt. Ik speel nu alweer twee jaar in een metalcore band.

Ik wens je veel succes, en zolang jij plezier in het spelen hebt moet je dat gewoon blijven doen! Het maakt niet uit hoe goed je kan spelen, het zijn juist die gitaarvirtuozen die niet weten hoe ze een pakkend nummer kunnen schrijven.

lcvanderhelm
24 januari 2011, 11:46
Als je 12 tot 13 uur per dag moet werken,ben je bezig jezelf op te branden.
Vind je het gek dat er dan geen progressie in je gitaarskills zit?
Gewoon een 40 urige werkweek zien te krijgen bij een andere baas,je bent toch geen Pool.

Me_bigboy
27 januari 2011, 17:55
Als je 12 tot 13 uur per dag moet werken,ben je bezig jezelf op te branden.
Vind je het gek dat er dan geen progressie in je gitaarskills zit?
Gewoon een 40 urige werkweek zien te krijgen bij een andere baas,je bent toch geen Pool.


We hebben gewoon geen 9 to 5 mentaliteit in ons bedrijf. Ik zit in de hosting wereld en daar heb je niet altijd te kiezen wanneer je naar huis vertrekt. Als er grote problemen zijn kan het soms heel lang overwerken zijn. Op die manier krijg je ook meer gedaan bij je baas kwa loon en vergoedingen.

Me_bigboy
27 januari 2011, 17:59
Ik ken het maar al te goed. Mijn rockband viel uiteen, ik accepteerde een baan met 4 uur reistijd per dag. Ik vroeg me af waar ik het nog voor deed.
Ik heb mijn gitaren een jaar lang in de hoek gezet en ze niet meer aangeraakt.

Ineens besefte ik dat ik vooral gitaar speel voor mijn eigen plezier, of dat nou met een band is of niet. Als ik geen gitaar speel is mijn leven niet compleet. Ik ben hard gaan oefenen om goed genoeg te worden voor die muziek die ik altijd wilde maken maar technisch niet haalbaar leek, en dat is gelukt. Ik speel nu alweer twee jaar in een metalcore band.

Ik wens je veel succes, en zolang jij plezier in het spelen hebt moet je dat gewoon blijven doen! Het maakt niet uit hoe goed je kan spelen, het zijn juist die gitaarvirtuozen die niet weten hoe ze een pakkend nummer kunnen schrijven.

Ik hoop dat dat me ook zal lukken om daar opnieuw een evenwicht in te vinden. Een band is ook altijd leuk. Het leukst is een band waarbij plezier voorop staat en elkaar laten verbeteren en daar ruimte voor gunnen. Veel 'muzikanten' die ik ken denken nog dat ze de wereld gaan eroveren en zijn daar veel te serieus in en spelen meer tegen hun zin dan met.

den titten
28 januari 2011, 08:54
Ik kan waarschijnlijk nog minder dan jou. Ik speel nu sinds vorig jaar gitaar, maar pas 2 maanden bijna dagelijks. Het liefste dat ik doe is leuke liedjes zoeken op Youtube met erbij : Guitar lesson.
Marty Schwartz (ongeveer zo geschreven) geeft naar mijn mening enorm goede en eenvoudige lesson. Ook gevorderde indien je wilt uiteraard.
Naast enkele bekende melodieën naspelen of strumming patronen vind ik het meest leuke om te spelen met de pentatonic scales. Ik ben hier een beginner in maar het is leuk om wat te benden, hameren of pull of'en (:???:) terwijl je een leuk lickje zoekt.

Harry
28 januari 2011, 10:03
12 tot 13 uur werken per dag? Dan ga ik ervan uit dat je voor je 40e binnen bent, en zolang gitaar kunt spelen als je wilt.
Want het is toch een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen....

Eric van Esch
28 januari 2011, 10:24
Ik herken je probleem in die zin ook. Heb ook een baan wat geen 9 tot 5 baan is en daarnaast reis ik nogal wat af over de hele wereld. Als ik met de auto kan gaat de gitaar nog wel eens mee, maar al vliegend niet. Ben twee jaar geleden begonnen met spelen en had de gedachte dat ik het zelf wel kon oppakken met boeken, DVD en internet lessen. Voor mij is dat toch te weinig, mis daarbij de feedback van iemand anders. Ik heb lang moeten zoeken naar iemand die mij gitaarles kan geven en flexibel kan omgaan met mijn situatie. Sinds november 2010 ben ik gelukkig met lessen! Mijn gitaarleraar is flexibel en de lessen zijn voor mij als volgt:
Naast verschillende basistechnieken leer ik verschillende nummers te spelen. De nummers draag ik zelf aan bij mijn leraar en hij maakt daar lessen van. Die nummers gaan op de manier zoals de artiest ze ook speelt, dus niet vereenvoudigd. Hierdoor komen dan weer vanzelf de verschillende technieken aan bod. Ik probeer elke week les te nemen als het kan en tussen de lessen door probeer ik te oefenen. Ook ik ben 's ochtends vroeg de deur uit en 's avonds laat binnen. 's Avonds heb ik vaak eerst niet teveel zin om te gaan spelen, maar na een uurtje thuis zijn slaat dat eigenlijk altijd wel om. Ik vind tv niets aan, dus even wat gitaarspelen is snel gedaan. De tijd die ik er aan besteed varieert nog wel eens, maar meestal is het minimaal 15 minuten tot soms meer dan twee uur. Ga ik vooruit? Ja, maar langzaam.....als je ouder bent willen de vingers minder snel.

Moraal:
Gitaarspelen is inderdaad veel zelf oefenen en daarvoor tijd maken. Gitaarlessen helpen je met feedback en pushen je om nieuwe dingen op te pakken.

Belangrijk! Houdt het wel voor jezelf leuk, het is hobby en geen werken. Als iets frustreert, probeer de frustatie te omzeilen. Alleen dan houd je voldoende motivatie over.

Oja, bijna vergeten. Ik probeer nog wel eens met mensen wat af te spreken om samen te spelen. Gewoon los vast, geen verplichtingen. Er zijn genoeg mensen die dit zelf ook willen, dus het is niet altijd moeilijk om iemand te vinden. Op die manier kan je jezelf ook blijven stimuleren met spelen.

dvp
28 januari 2011, 11:48
Ik ben ook begonnen met "De gitaar" en het is ondertussen mijn bijbel geworden.

Er is zoveel dat je er in kunt leren, beknopt, handig en vooral zoveel informatie.

En kijk nooit naar anderen, jij speelt gitaar, jij wilt leuk kunnen spelen, alleen jij kan oefenen en dat moet je ook doen. Veel oefenen.

Zet goals, een liedje, een rif, whatever. Maak een goal die ver weg ligt en een die kortbij is.

Doe ze beide en je zult zien dat je voor je lange goal niet alles kan, leer die dingen bij. Oefen de rest verder en opeens zul je zien dat alles sneller gaat en gemakkelijker en opeens kun je het.

En vooral, heb plezier in wat je doet!!!

succes ermee.

EuroCinema
28 januari 2011, 12:07
We hebben gewoon geen 9 to 5 mentaliteit in ons bedrijf. Ik zit in de hosting wereld en daar heb je niet altijd te kiezen wanneer je naar huis vertrekt. Als er grote problemen zijn kan het soms heel lang overwerken zijn. Op die manier krijg je ook meer gedaan bij je baas kwa loon en vergoedingen.

Ik werk in de reclame, wat ook zo'n nogal onvoorspelbare wereld is met soms extreem overwerk. De eerste jaren slaagde ik er totaal niet in om dat met muziek te combineren, later steeds beter. Het is ook een kwestie van weten wat je waard bent en zorgen dat je waardering krijgt voor hoe goed je werkt, niet voor hoeveel onbetaalde uren je maakt. En geen 9 to 5 mentaliteit: natuurlijk, maar dit moet wel van 2 kanten komen! Ik ga met liefde onverwacht tot 22:00 door, mijn werkgever heeft er ook begrip voor als ik voor een optreden eens wat eerder weg moet. :ok: