PDA

View Full Version : Klankgat element of Brug element?



VanDiekum
19 januari 2011, 22:11
Ik ben een beetje in dubio over wat ik nu zal aanschaffen om mijn gitaar te kunnen versterken.
Twijfel tussen een klankgat element en een onder de brug of misschien zelf een zadel element zouden jullie me misschien mij hier meer over kunnen infiormeren?

Ik weet eigenlijk niet precies wat voor soort element het beste is , maar liefst wil ik me gitaar in zo goed mogelijke orginele staat laten misschien een strap pon vervangen voor een plug dat is wel het uiterste.

Wat is jullie ervaring hier mee en hoe kan ik het het beste aanpakken ?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Bert Gitaar
20 januari 2011, 15:03
Zoveel mogelijk gitaren uitproberen met verschillende configuraties. Zodat je het verschil zelf kan horen. Geluid is nogal persoonlijk.
Wat ik mooi vind kan jij afschuwlijk vinden en andersom.

sandert1978
21 januari 2011, 12:29
Ik ben me ook aan het orienteren welke versterking ik voor mijn Martin wil. Ook ik wil mijn gitaar zoveel mogelijk origineel houden.Vooralsnog blijf ik terugkomen op de Fishman Matrix Infinity pickup (undersaddle). Op de gitaren die ik heb geprobeerd met dit systeem vond ik het versterkte geluid zeer natuurgetrouw.

http://www.fishman.com/products/details.asp?id=97

Ik ben ook nieuwsgierig en hou het topic in de gaten;)

VanDiekum
22 januari 2011, 09:38
Maar ik denk dat in die Fishman Matrix Infinity je ook nog zon controle paneeltje in je gitaar moet maken of heb ik het verkeerd ?

Ik zou echt uitsluitend alleen het gat van de strap pin gebruiken voor zon jack mooiste is wel als je al een goeie preamp in zit.
Zon controlepaneeltje is wel leuk maar ik heb met me vorige gitaren er mateloos aan geirriteerd ik wil alleen hout zien ;)

Ik weet niet of dat zo het geval is met die Fishman Matrix , maar ik denk dat ik ook wel uitkom op een undersaddle.

Ik bezit niet zon dure Martin als jou Bert , maar eigenlijk een kopie ervan de Blueridge BR163N paar maanden geleden gekocht bij Souman in Wezep.
Ik zeg niet dat ie beter is dan welke andere gitaar dan ook , maar wel dat ie uitzonderlijk goed uit mijn tests kwam ten opzichte van andere dure modellen die ook in de winkel hingen. Maar dan zit daar geen Martin bij ;)

Ik hou altijd de site : www.gruhn.com in de gaten misschien ken je die wel

Groeten Erwin

Bert Gitaar
22 januari 2011, 10:02
Ik heb ook niet zo'n dure martin (dat was sandert) maar een fender telecoustic en een epiphone country. Met een single coil erin bij de hals. Type weet ik niet want het plakkertje aan de binnenkant is weg. Wel een van ongeveer 40 jaar oud. En een klassieke gitaar motion tc-907 met een shadow brug element. Hier zit weer geen batterij ingebouwd. en werkt/versterkt toch goed.

En niet te vergeten er komt ook bijna altijd een batterijtje in. Daar moet je ook een plekje voor vinden. Bij inbouw.

VanDiekum
22 januari 2011, 14:45
Ja lol zag ik toen het bricht al geplaatst was ;) vergissen is menselijk :soinnocent: .
Die klankgat elementen beschadigt dat je gitaar niet ? Want ik heb van iemand gehoord dat ik helemaal daar maar niet aan moest denken aan zon klankgat element dan , dat een undersaddle of zadel element juist beter de klank weergeeft omdat Piezo je klank beter weergeeft en met trilling werkt en beste tot zijn recht komt onder je brug of juist als brug.
Maar ja in versterking ben ik niet zo thuis corrigeer me maar als ik het fout heb ;)

Groeten

freddy
22 januari 2011, 16:36
[QUOTE=VanDiekum;2561750]Maar ik denk dat in die Fishman Matrix Infinity je ook nog zon controle paneeltje in je gitaar moet maken of heb ik het verkeerd ?

Als je kiest voor de Fishman Matrix Infinity hoef je geen paneeltje in je gitaar te maken.Ik heb hem laten inbouwen in mijn Taylor 410 en ben er zeer tevreden over,ik had de keuze tussen het ES systeem van Taylor en de Fishman.
Ik heb gekozen voor de Fishman zeer eenvoudig in te bouwen zonder gaten in je gitaar en ook zeer gemakkelijk terug te verwijderen zonder schade te veroorzaken.Klank vond ik beter dan het ES systeem komt nog bij dat dit systeem soms problemen geeft (brom) bij luide volumes.
De Fishman Matrix Infinity fuctioneert al 2 jaar bij mij zonder een enkel probleem,het is dus een goede,betrouwbare en verantwoorde keuze.

zoon van Piet
24 januari 2011, 14:49
Die klankgat elementen beschadigt dat je gitaar niet ? Want ik heb van iemand gehoord dat ik helemaal daar maar niet aan moest denken aan zon klankgat element dan , dat een undersaddle of zadel element juist beter de klank weergeeft omdat Piezo je klank beter weergeeft
Groeten

even tegengas: wat een lulverhaal! ;)
piezoois klinken net zo min akoestisch als magnetische klankgatelementen. Ik zou geen akoestische gitaar willen die klonk als een piëzooi-versterkt instrument. Wil je de akoestische sound, dan ben je gebonden aan een microfoon. Piëzo en magneet zijn allebei compromissen, die handiger zijn in gebruik dan een microfoon.
Heel goeie piëzo's in heel goeie gitaren kunnen een prima geluid opleveren, maar goedkopere zooi in een mindere gitaar klinkt dun, nasaal en geknepen. Een magnetisch element van een paar tientjes klinkt dan groter, voller en absoluut warmer - los van of het 'akoestischer' klinkt. ( fuck het akoestisch geluid, we spelen elektrisch! )
En een klankgatelement is, tenzij je hooligan bent, zonder schade in enkele seconden te (de)monteren.

freddy
25 januari 2011, 17:42
Zoon van Piet heeft natuurlijk gelijk,het is altijd een compromis en een goede microfoon is veel beter.Tegenwoordig zijn er wel goede piezo's die beter klinken en die voor de meesten van ons voldoen, tenzij je natuurlijk een echte perfectionist bent.

peter_heijnen
26 januari 2011, 10:20
Ik wacht nu op Harald die ons wellicht gaat vertellen wat hij inmiddels vind van zijn miniflex2. ;)

VanDiekum
26 januari 2011, 19:28
Ik heb iets anders gevonden op internet namelijk : http://www.rebelpickups.nl/map%20rebelpickups/REBELPICKUPS.htm komt zelfs uit ons eigen kikkerlandje.

Is dit wat ? want dit lijkt me juist wel het soort versterking dat ik zoek voor me gitaar zon klankgat element vind ik maar lelijk staan en dit Piezo element is volledig onzichtbaar weg te werken dus je ziet er niks van als je je gitaar weg hangt ;)

De prijs is ook echt reuze goed , ik heb die recensies wel gelezen maar kweet nou niet of je daar helemaal vanuit moet gaan.

Laat me even weten of ik hier voor zou moeten gaan of niet alvast bedankt

Groeten