PDA

View Full Version : Wat is het verschil tussen : Overdrive, distortion en crunch?



adrinalino
19 januari 2011, 00:57
In verschillende topics worden deze termen door elkaar gebruikt.

Wat is het verschil tussen : Overdrive, distortion en crunch?

Um abraço,

Adriano.

Mitch
19 januari 2011, 07:55
Overdrive en crunch zijn eigenlijk inwisselbare termen. Kan zowel uit een pedaal komen als uit een versterker. Distortion wordt eigenlijk alleen gebruikt voor het stevigere soort vervorming die je uit een pedaaltje haalt.

edje kadetje
19 januari 2011, 08:25
Ik gebruik de termen overdrive en crunch niet door elkaar.
Bij crunch denk ik aan het grijze gebied tussen clean en overdrive in.

en ik denk dat distortion ook uit je versterker te halen is, of vergis ik me?

Mitch
19 januari 2011, 09:44
De termen worden erg los gebruikt zoals je ziet :seriousf:
Crunch wordt ook vaak gebruikt voor vervorming van niveau 'classic rock' tot ongeveer Guns 'n Roses. Overdrive is eigenlijk meer de technische term voor wat er gebeurt, crunch is meer de term zoals het klinkt maar meestal wordt hetzelfde bedoeld.
Voor de lichte oversturing wordt vaak 'een randje aan de sound' gebruikt als omschrijving. Medium crunch, stevige crunch, high gain als termen voor de overtreffende trap.
Fuzz en distortion zijn duidelijk 'kunstmatiger', al kun je een bepaalde crunch sound uit een versterker ook best 'fuzzy' noemen. Woman tone van Clapton tijdens Cream is een voorbeeld van een wat fuzzy overdrive. Halselement, toonpot redelijk dicht...

Pepe
19 januari 2011, 13:48
In feite is alles wat vervormd distortion, een technische term.
Alle andere termen zijn niet technisch en kunnen vrij door mekaar gebruikt worden omdat ze niks definiëren behalve een mate van distortion.
Je hebt nog veel meer termen voor het gebied tussen clean en distorted. In de seventies bestond de term crunch nog niet maar het effect wel natuurlijk.
Dan heette het 'heavy' of "scorching".
Omdat de termen relatief zijn betekent zoiets als crunch voor een country gitarist waarschijnlijk wat anders dan voor een metalboy.

E-J
19 januari 2011, 15:34
Ik dacht dat crunch stond voor een 'gruizige' oversturing (Marshall achtig), niet '
'smooth' maar agressief en een beetje pinnig, als een JCM800 ofzo.

Volgens mij is bij distortion het volledige signaal overstuurd, en kunnen bij overdrive bepaalde delen van het signaal nog steeds 'clean' zijn?

muziekschuur
19 januari 2011, 16:01
De MXR Distortion + (een pedaal van MXR) is dissonante vervorming uit solidstate componenten.
De JTM45 is een 30 watt top (geloof ik, anders verbeter me) en deze is beroemd geworden vanwege de eindbuizen vervorming. Dat is HARMONISCHE vervorming. Het geluid wordt dikker. En dat zit al heel snel in het signaal.

Na de Plexi's (zonder mastervolume) was er behoefte die sounds te krijgen zonder de enorme volumes, nodig om eindbuizen oversturing te bereiken. Enerzijds ging dat via de Mastervolume. Anderzijds via voetpedalen voor de versterker. Na de FUZZ pedalen kwamen er gain oppeppers en daarna werd daar distortion (solidstate clipping) aan toegevoegd.

Crunch komt van een Fender & Marshall met fuzz of distortion/overdrive pedaal ervoor.

Er zijn daar een aantal basissmaken in;
FUZZ
DISTORTION
en een andere distortion
de Ibanez tubescreamer circuits

Overdrive wijst op het oversturen van de eindbuizen ondermeer door een signaalbooster voor de voortrap
Distortion door clipping aan het signaal toe te voegen

crunch is een algemene naam voor een 'vuil' clean geluid.

Als ik fout zit, hoor ik het graag. Maar zo heb ik het begrepen.

Dan heb je ook nog het dumble achtige zingende leadgeluid. Maar hoe dat dan weer in dit lijstje thuishoort, ik heb geen idee.

Later zie je dat Fuzz & distortion samengevoegd worden tot rectifier achtige sounds (heb hier een Hiwatt achtige top, met daarvoor een Mesa Boogie Vtwin & een fuzz en dan krijg ik metal achtige sounds (los van het feit dat ik niet de juiste riffs speel om de stijl eer aan te doen). Met 4 of meer preamp buizen. Waaruit de Metal stijlen voortkwam. Maar dan zijn bovenstaande benamingen niet helemaal meer van toepassing... Dus de huidige rockers & metal spelers hebben het nog moeilijk aan elkaar uit te leggen wat hun geluid definieert...

HaroldA
19 januari 2011, 16:12
Ik zie het zo: Clean -> Randje -> Crunch -> Overdrive -> Distortion

Waar welk geluid ophoudt is afhankelijk van de stijl/smaak van de gitarist.

onrust nv
19 januari 2011, 16:23
Als je distortion door een oscilloscoop gooit krijg je een random achtige golf te zien. Bij ee fuzz een blokgolf. Overdrive heb ik nog niet gezien, maar ik vermoed dat je een minder extreme distortion golf ziet. In de synthese wereld hebben ze het vaker over wave shaping (wat vaak een extreme distortion tot gevolg heeft) die is wat extremer. Correct me if I'm wrong.

The Running Man
19 januari 2011, 16:49
Ik zie het zo: Clean -> Randje -> Crunch -> Overdrive -> Distortion

Waar welk geluid ophoudt is afhankelijk van de stijl/smaak van de gitarist.

+1 Fuzz zie ik als een buitenbeentje in de vervormde geluiden, soort elektromagnetische storm

HaroldA
19 januari 2011, 16:51
+1 Fuzz zie ik als een buitenbeentje in de vervormde geluiden, soort elektromagnetische storm

Fuzz kan over de hele linie geplaatst worden, van overdrive tot distortion tot synth-achtige waveforms.

smullie
19 januari 2011, 17:16
Ik zie het zo: Clean -> Randje -> Crunch -> Overdrive -> Distortion

Waar welk geluid ophoudt is afhankelijk van de stijl/smaak van de gitarist.

+1 Fuzz zie ik als een buitenbeentje in de vervormde geluiden, soort elektromagnetische storm

Zo heb ik het ook altijd begrepen... :hippie:

Mitch
19 januari 2011, 17:25
Ik zou daar gevoelsmatig overdrive en crunch omdraaien, maar zo zie je maar: het is geen ijzeren wet.
Er is nog een flink verschil tussen even order harmonics, symmettrische en asymmetrische clipping en nog een heleboel klokken en klepels die hier al door elkaar gehaald worden, maar laten we het lekker overzichtelijk bij deze vier termen houden :D

interessander
19 januari 2011, 17:31
@muziekschuur, wat een onsamenhangend verhaal!

Ik kan me wel in het rijtje van HaroldA vinden, maar als je het niet ziet als
overtreffende trappen in vervorming, maar meer als verzadiging qua gain dan kan fuzz nog na distortion komen.

HaroldA
19 januari 2011, 17:33
Ik kan me wel in het rijtje van HaroldA vinden, maar als je het niet ziet als overtreffende trappen in vervorming, maar meer als verzadiging qua gain dan kan fuzz nog na distortion komen.

En er voor. Fuzz loopt van Fuzz Face (overdrive) tot Big Muff (distortion) tot Wooly Mammoth (gated square wave noise shit).

Laten we fuzz dus even buiten het lijstje houden!

Pepe
19 januari 2011, 19:28
De term fuzz komt van fuzzy, wolllig of wazig. Gewoon een kwalificatie toegekend aan de eerste lichting distortions gebaseerd op germanium of sillicon diodes. Treble boosters kunnen misschien ook in die categorie maar zijn niet bedoeld als stand alone.

Chocola
19 januari 2011, 23:36
Ik zie het zo: Clean -> Randje -> Crunch -> Overdrive -> Distortion

Waar welk geluid ophoudt is afhankelijk van de stijl/smaak van de gitarist.

Kijk, zo zie ik het ook al zit ik altijd een beetje met crunch... Crunch heb ik nooit helder gekregen voor mij, ik zie het als twee sounds namelijk: punkcrunch en de wat meer euhm... lichtecrunch die jij bedoeld. Ik zie beide sounds als crunch :D.

En het is vreemd, bij overdrive zeg ik: DAT IS OVERDRIVE! Idem met Fuzz en DS, maar crunch... tja.

HaroldA
19 januari 2011, 23:42
En het is vreemd, bij overdrive zeg ik: DAT IS OVERDRIVE! Idem met Fuzz en DS, maar crunch... tja.

Crunch komt in mijn ogen ook uit een versterker. Overdrive en distortion associeer ik met pedaaltjes, tenzij je een high-gain versterker hebt.

Liquid_Metal
19 januari 2011, 23:58
Officieel is distortion het afknippen van de pieken van je geluid, waarbij overdrive het indrukt (de laatste is wat buizenversterkers doen, het eerste is typisch voor transistors). Crunch doet mij altijd denken aan een lagere gain, zoals je kan bereiken door je volumepotmeter op de gitaar terug te draaien. Maar gitaristen zoals John Petrucci hebben het bij hun highgain sound over crunch. Interchangeable?

onrust nv
20 januari 2011, 00:06
Officieel is distortion het afknippen van de pieken van je geluid, waarbij overdrive het indrukt (de laatste is wat buizenversterkers doen, het eerste is typisch voor transistors). Crunch doet mij altijd denken aan een lagere gain, zoals je kan bereiken door je volumepotmeter op de gitaar terug te draaien. Maar gitaristen zoals John Petrucci hebben het bij hun highgain sound over crunch. Interchangeable?

Is die crunch dan niet gewoon het over de nek gaan van de buizen in je versterker door die high gain. Ik pas dat soort truukjes wel eens toe met een buizen pre-amp (sovtek LPS9long plate spiral) buizen om een soort rollende overdrive te maken. Er gebeurt dan nix anders dan dat je de buis lekker heet stookt waardoor hij gaat vervomen. Klinkt heel erg analoog, echt vet. Lekker de vu meters in't rood. Dat klinkt echt super op een hammond autovaria 64 ritmebox. En op bas is het ook erg aanteraden. Hele mooie overdrive bas sounds.

apekop
20 januari 2011, 00:44
Ik zie het zo: Clean -> Randje -> Crunch -> Overdrive -> Distortion

Waar welk geluid ophoudt is afhankelijk van de stijl/smaak van de gitarist.

Precies zoals ik het ook zie. Simpel maar waar, niet nodeloos ingewikkeld maken zoals sommigen hier doen.

Liquid_Metal
20 januari 2011, 09:59
Is die crunch dan niet gewoon het over de nek gaan van de buizen in je versterker door die high gain. Ik pas dat soort truukjes wel eens toe met een buizen pre-amp (sovtek LPS9long plate spiral) buizen om een soort rollende overdrive te maken. Er gebeurt dan nix anders dan dat je de buis lekker heet stookt waardoor hij gaat vervomen. Klinkt heel erg analoog, echt vet. Lekker de vu meters in't rood. Dat klinkt echt super op een hammond autovaria 64 ritmebox. En op bas is het ook erg aanteraden. Hele mooie overdrive bas sounds.

Da's niet hoe Petrucci het gebruikt. Maar ik ben het ook niet met hem eens. Ik zie het net zoals Harold en Apekop.

kassie
20 januari 2011, 20:08
Ik zie het zo;

Clean- Red hot Chilli Peppers (ritmepartijen)
Crunch- Van dik hout 'stil in mij'.
Overdrive - Stevie Ray Vaughn
Distortion - Metallica.

Maar nu vind ik het grijze gebied van 'crunch' wel het lastigst. Je hebt crunch met redelijk wat treble, en een wat 'smoothere crunch', maar dat definieer ik dan weer sneller als overdrive. Net als een high gain versterker, die geeft distortion als er flink wat treble in zit, maar draai je de treble knop richting nul wordt het vanzelf meer overdrive. In mijn optiek klinkt overdrive dan ook dichtgesmeerder dan pure distortion. Maar dat is slechts de benaming die ik er aan geef.

Joe Bonamassa bijvoorbeeld, heeft redelijk wat distortion in zijn sound, maar ik zou het eerder definieren als Overdrive omdat het niet zo vinnig klinkt.

Theoretisch gezien is elke vorm van geluid uit een gitaarversterker, of het nu clean klinkt of niet, al een vorm van distortion.

Bijl
21 januari 2011, 07:26
Zoals ik het begrepen heb, na 5 jaar lang gitaarmagazines verslinden, is crunch een term die gebruikt wordt om de klank aan te duiden en niet de mate van gain.

Dus zowel distortion als overdrive kunnen een "crunchy" geluid hebben.