PDA

View Full Version : Pre amp naar input



Morio66
18 januari 2011, 21:40
Had gelezen dat je van preamp out naar de power amp in van een andere amp kan gaan..
Ik heb een Champ 25.. kan ik de pre amp out in de gewone input van een andere amp doen?

Erik70
18 januari 2011, 21:51
In je eerste zin geef je eigenlijk al het goede antwoord.
Preamp in poweramp = ok
Preamp in gewone input = 99% niet ok

Morio66
18 januari 2011, 21:59
Das jammer... heb nu maar 1 amp met pre amp / power amp..

caliban
19 januari 2011, 00:56
Je kan in principe zonder probleem de preamp out in de input van een andere versterker steken, of het gaat klinken, dat is iets anders... In principe zeg ik, . De onderdelen van de tweede preamp zouden de signalen die de uitgang van de andere maken moeten verdragen. Gewoon altijd zorgen dat elke poweramp een cabinet, speaker of loadbox aan zich heeft hangen. Ik kan wel niet helemaal uit aan je verhaal, ts. Die champ, heeft een preamp out? En wat is de andere amp waar je hem in wil slaven.

Arvoitus
19 januari 2011, 01:11
Ik wil wel een keer een E530 in de low input van een Marshall JMP/JCM proberen. Volgensmij moet dat wel klinken.

Liquid_Metal
19 januari 2011, 09:24
Ik wil wel een keer een E530 in de low input van een Marshall JMP/JCM proberen. Volgensmij moet dat wel klinken.

dus 2 preamps serieel? Lijkt me niet erg bevorderlijk.

@TS: uiteraard kun je preamp en poweramp combineren. Als je twee combo's hebt zou je de fx send van de ene naar de fx return van de tweede kunnen sturen. Dan gebruik je preamp1 en poweramp2. Het rack gebeuren is grotendeels zelfs gebaseerd op het combineren van preamps en poweramps.

tommus42
19 januari 2011, 10:24
Ik wil wel een keer een E530 in de low input van een Marshall JMP/JCM proberen. Volgensmij moet dat wel klinken.

Gaat niet echt goed klinken denk ik, maar je kunt het zonder problemen proberen via de instrument out/send.
Een poweramp-in is erg eenvoudig te (laten) installeren.

caliban
19 januari 2011, 19:01
Als je de gain op de marshall vrij laag houdt, volume op de ENGL ook niet overdreven hoog, en liefst instrument out, dan krijg je in principe gewoon een preamp met 7 (ofzo) gainstages, en daar de marshall poweramp achter. Wordt bij mijn weten wel gedaan, en kan echt niet slecht klinken! Zo is Master Of Puppets van Metallica opgenomen met een Mesa/Boogie mark z'n preamp geslaved in een Marshall. Nu hadden die oudere Marshalls nog geen loop (is iets wat algemeen nog niet zo heel lang bestaat denk ik, mark II van boogie zal wel van de eerste zijn), dus tenzij die een loop mod hadden gekregen, werd die preamp ook in de input gestoken.

En een goeie fx-loop ergens insteken, is niet simpel en niet goedkoop, tenzij je een Krank fx-loop wil, zit niks buffering in.

tommus42
19 januari 2011, 19:11
.....En een goeie fx-loop ergens insteken, is niet simpel en niet goedkoop, tenzij je een Krank fx-loop wil, zit niks buffering in.

Die passieve lus gebruikt Mesa ook op een model, zelfs met mix, weet niet meer welk model.
Een eindversterkeringang kun je tussen de treblepot of de mastervolume en fasedraaier aansluiten. Heb daar geen buffer gemist.

Met zo'n schakelend jack-chassisdeel, onderbreekt de uitgang van de originele voorversterker.

caliban
19 januari 2011, 19:26
Die passieve lus gebruikt Mesa ook op een model, zelfs met mix, weet niet meer welk model.
Een eindversterkeringang kun je tussen de treblepot of de mastervolume en fasedraaier aansluiten. Heb daar geen buffer gemist.

Met zo'n schakelend jack-chassisdeel, onderbreekt de uitgang van de originele voorversterker.

Als het is om recht in een andere poweramp te steken moet het lukken, maar om er echt effecten tussen te steken, is het toch niet zo aan te raden.

De marks hebben een vreemde fx-loop (voor de send zit er een anode- ipv kathode-volger dewelke op die plaats typischer zou zijn), maar echt passief is hij niet.

tommus42
19 januari 2011, 21:08
Als het is om recht in een andere poweramp te steken moet het lukken, maar om er echt effecten tussen te steken, is het toch niet zo aan te raden.

De marks hebben een vreemde fx-loop (voor de send zit er een anode- ipv kathode-volger dewelke op die plaats typischer zou zijn), maar echt passief is hij niet.

De fx-loop van een mark, wordt de uitgangsimpedantie van de sent niet erg hoog?

Balen dat ik vergeten ben welk model het was, met die effectlus. Opmerkelijk vond ik de mix-mogelijkheid en dat het zo'n simpele schakeling was.

tommus42
22 januari 2011, 11:18
Hier dat schema, heeft wel iets van een recovery-stage.

http://img14.imageshack.us/img14/4383/effectlusmesa.jpg (http://img14.imageshack.us/i/effectlusmesa.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

nico verduin
22 januari 2011, 11:21
Hier dat schema, heeft wel iets van een recovery-stage.

http://img14.imageshack.us/img14/4383/effectlusmesa.jpg (http://img14.imageshack.us/i/effectlusmesa.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Dit is de recovery stage

tommus42
22 januari 2011, 11:38
Dit is de recovery stage

Is de 25K pot niet erg klein? Als je de pot helemaal naar het droge signaal draait, zou je dan nog effect horen?

De ingang is van de voorversterker, tenminste ik interpreteer het als gewoon het signaal van de treblepot zegmaar. Het is trouwens van een blueangel.

caliban
22 januari 2011, 13:56
Is de 25K pot niet erg klein? Als je de pot helemaal naar het droge signaal draait, zou je dan nog effect horen?

De ingang is van de voorversterker, tenminste ik interpreteer het als gewoon het signaal van de treblepot zegmaar. Het is trouwens van een blueangel.

Ik zou denken dat er toch nog iets van buffer bij zit. Kan zijn zoals in de mark, dus met hoge uitgangsimpedantie, maar op een of andere manier hebben ze daar geen last mee. Waarschijnlijk omdat er gewoon vanvoor mesa opstaat :D

En als je de pot helemaal naar het droge draait, denk ik dat het effect heel minimaal of zelfs niet meer te horen is. Er zit in principe geen weerstand voor het droge signaal, dus ik denk dat je dat alleen nog gaat horen. Zoals je hierboven een schema postte, is niet makkelijk of goedkoop te maken in ieder geval, je hebt een extra lamp nodig, sowieso boorwerk, en ik ga ervan uit dat er ook nog een buffer is.

tommus42
22 januari 2011, 14:02
Ik vermoed dat die trap erna wel belangrijk is.
Als ik weer eens zin heb probeer ik hem in m'n LC, maar eerst nog wat hum debuggen:D.

caliban
22 januari 2011, 14:03
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schemview.php?id=506

Hier staan de andere delen van het schema normaal erbij, alhoewel de 'mojo module' nog mist, vraag me af wat dat is.. Daar zou dus nog de buffer kunnen zitten.

tommus42
24 januari 2011, 06:58
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schemview.php?id=506

Hier staan de andere delen van het schema normaal erbij, alhoewel de 'mojo module' nog mist, vraag me af wat dat is.. Daar zou dus nog de buffer kunnen zitten.

Zou kunnen dat daar een send in zit. Is een 'send' eigenlijk wel nodig, het uitgangssignaal van de voorversterker is toch meer dan voldoende om wat van af te tappen?

Knullige vraag, het boeltje is spanningsgestuurd, maar als de impedantie ongeveer overeenkomt, zou het toch goed moeten wezen?

caliban
25 januari 2011, 14:52
Zou kunnen dat daar een send in zit. Is een 'send' eigenlijk wel nodig, het uitgangssignaal van de voorversterker is toch meer dan voldoende om wat van af te tappen?

Knullige vraag, het boeltje is spanningsgestuurd, maar als de impedantie ongeveer overeenkomt, zou het toch goed moeten wezen?

Ik denk dat een send nodig is afhankelijk van de input van het effectapparaat. Want stel nu dat het mojo ding weg gedacht wordt, dan kan je de laatste gainstage nog altijd send-trap bekijken, er zit wel wat load achter, maar geen eq ofzo, wel is die zogezegde send-trap dan off-the-plate in plaats van een cathodevolger, dewelke ervoor moet zorgen dat je bij om het even welk effectapparaat zonder problemen kan spelen. Ik weet het echt niet juist, misschien dat iemand hier onze stellingen kan verbeteren (gezien hier kenners zitten)

tommus42
25 januari 2011, 21:04
Mee eens, afwachten:D

tommus42
26 januari 2011, 11:00
Gerelateerde vraag: is het mogelijk om tussen de send en return van een verengalm, een effectprocessor aan te sluiten?

Geen idee wat de wikkelverhouding is in de trafo van deze lus:???:

caliban
27 januari 2011, 21:04
Gerelateerde vraag: is het mogelijk om tussen de send en return van een verengalm, een effectprocessor aan te sluiten?

Geen idee wat de wikkelverhouding is in de trafo van deze lus:???:

Een verengalm heeft eigenlijk toch geen echte send en return. En ik verwacht dat de impedantie na de transformator heel laag is

tommus42
28 januari 2011, 10:19
Ja, denk ik ook. Ik vraag me af hoe het zit met de spanning om de reverbtank aan te sturen. Misschien is die hoger?:???:
Ik ga de vraag stellen in de werkbank:D