PDA

View Full Version : hoe Squier Strat schoonmaken?



Anacreor
18 januari 2011, 21:37
Hoi allemaal,

Ik heb de gitaar van mn vriendins vader geleend, een Squier Strat van 1400 euro. Het zij dus zo dat ik niet zo heel veel van de specificaties van de gitaar afweet, ik weet echter wel dat hij best wel smerig is, en ik hem eerst eens netjes schoon wil maken want de hals plakt, en er zit HEEL veel smerigheid op het fretboard.

Nu weet ik niet wat voor spul ik moet gebruiken om het fretboard schoon te maken, omdat ik niet weet van welke houtsoort hij is. Het is een mooie volle kleur bruin, niet zo donker als de gitaren waarvan ik weet dat ze een Ebony neck hebben.. Is dit Rosewood? Zo ja, wat zou ik daarvoor kunnen gebruiken om het schoon te maken? De neck zelf is geloof van maple, erg licht hout is het.. Kan het uberhaupt kwaad om gewoon een natte doek te gebruiken zonder bepaalde middelen?

Er zitten ook vrij veel plekjes op de snaren terwijl ik die 2 maanden geleden heb vervangen toen ik eens bij mn vriendin was.. Is dat een teken dat ze aan vervanging toe zijn of kan ik met snaar-schoonmaak dat er nog afkrijgen?..

Mijn Ibanez vertoont eigenlijk nooit zulke dingen, ik speel er wel veel meer op dan dat er op deze Strat gespeeld is, maar ik vind het alsnog raar dat de Squier dirt lijkt aan te trekken..

Ik hoop dat jullie wat tips hebben voor het schoonmaken!

Groetjes, Michael.

Eric van Esch
18 januari 2011, 21:41
http://www.thomann.de/nl/dunlop_formula65_fingerboardkit.htm

Ijselrobo 07
18 januari 2011, 21:45
hoi,

de neck van mijn gitaar poets ik altijd na het spelen met een droge handdoek.
dus ik weet niet hoe erg het is (?) maar je kan altijd proberen -als de droge handdoek niet werkt- met een handdoek die een heel klein beetje vochtig is schoonmaken.

maar even off topic:
een squier van 1400 euries?
ik dacht dat die max. €400 kostten?
post eens wat foto's + welke soort squier strat het is ;)

Koeloe
18 januari 2011, 21:46
Ik maak de mijne (Rosewood fretboard) altijd schoon met wasbenzine en daarna smeer ik er citroenolie op.

G.G.
18 januari 2011, 21:47
, een Squier Strat van 1400 euro.

Uhhhh.... fotootje?

Anacreor
18 januari 2011, 21:58
eh hoe upload ik een foto, stomme vraag, maar heb er net even een gemaakt alleen kan ik m nu niet invoegen.. :sssh:

G.G.
18 januari 2011, 22:00
imageshack.us

Anacreor
18 januari 2011, 22:05
http://img210.imageshack.us/img210/7851/picture91kopie.jpg

dat plaatje kwam een beetje te groot uit dus ik post de link even ;) wist niet dat imageshack zo handig was :O
overigens met een droge doek poetsen werkt denk ik niet, er zit letterlijk zoveel rommel op dat ik mijn nagel eroverheen kan halen, en er dan een streep in achterlaat.. dus ik denk dat ik m echt ff grondig te grazen moet nemen

Gearjunkie
18 januari 2011, 22:37
Oh, die zie je niet vaak. Aan de kop zie je dat het de Toots Thielemans signature is. Wees er maar zuinig op en hou je schoonvader te vriend zou ik zeggen.
Zit de case candy er nog bij??

Venlonaer
18 januari 2011, 22:46
en deze Squier kost echt 1400 euri?:dontgeti:

SEAL
18 januari 2011, 22:52
likken, met je tong
dat werkt ook!

now to be serious: wat ik altijd doe is met een bot mesje het vuil van de toets schrapen, of met een plectrum

budje
18 januari 2011, 22:57
ff serieus: als het niet je eigen gitaar is: ff vragen, sommige gitaristen zijn gek op hun "relic" vuiligheid. Echt waar :dontgeti: ik ben ze tegengekomen

pasqual
18 januari 2011, 23:35
Oh, die zie je niet vaak. Aan de kop zie je dat het de Toots Thielemans signature is. Wees er maar zuinig op en hou je schoonvader te vriend zou ik zeggen.
Zit de case candy er nog bij??
:soinnocent:

ik dacht toch echt de Stevie Wonder sig?

sideburns
18 januari 2011, 23:39
Afnemen met een licht vochtige doek totdat de grootste ranzigheid weg is, desnoods ,niet te hard, met lauw water op een tandenborstel er overheen...en gelijk goed droog maken. Daarna wel behandelen met lemon oil.

ik denk wel dat je schoonvader je een beetje heeft beet genomen betreffende de waarde van deze gitaar:)

terrasbeest
18 januari 2011, 23:42
Slimzaadolie:ok:

SEAL
18 januari 2011, 23:44
:soinnocent:

ik dacht toch echt de Stevie Wonder sig?

:facepalm:
zoek even iets na voordat je iets zegt... (http://nl.wikipedia.org/wiki/Toots_Thielemans)

Morio66
18 januari 2011, 23:51
:facepalm:
zoek even iets na voordat je iets zegt... (http://nl.wikipedia.org/wiki/Toots_Thielemans)

Uhum... dacht ook grappig te zijn... bijna vergeten..
Toots enkele jaren geleden in Helmond mogen zien.. stokoud.. maar nog steeds goed!!!

Anacreor
19 januari 2011, 15:57
heb inderdaad nog even nagevraagd; totale pakket was iets minder dan 1400 euro, en daar zat ook een kleine stagg-versterker bij en een compression sustainer, dus ik denk dat de gitaar zelf zo'n 1100 zal zijn geweest..

maargoed ik ben allang blij dat hem geen oor is aangenaaid en dat het wel een above standard squier is haha! verder zegt de naam Toots Thielemans mij niet zo veel.. als ik op google eens naar toots thielemans signature zoek kom ik zelfs op deze thread weer terecht haha! dat ding is allang uit de productie dan?

maargoed, lemon oil zie ik inderdaad vaker! gewoon de snaren eraf halen? heb wel eens gehoord dat alle snaren tegelijk afhalen een slecht idee is omdat je dan je hals teveel ontlast.. wil echt niets fout doen hahah!

en over de case candy: geen idee.. heb volgens mij alle spullen meegekregen, maar hij heeft hem in een gewone gitaartas, zonder veel extra's..

Matthijs24
19 januari 2011, 16:13
Waarom is het geen gewone Fender voor dat geld? En waarom zon amp bij zon gitaar? Ik snap het niet:makeup:

Bert Gitaar
19 januari 2011, 16:31
Waarom is het geen gewone Fender voor dat geld? En waarom zon amp bij zon gitaar? Ik snap het niet:makeup:

Zoiets had ik nou ook. Ik wist niet eens dat er squiers bestonden van rond de 1400 euro. En dan een stagg versterker erbij? :dontgeti:

En ik zou inderdaad eerst even informeren of de eigenaar jouw schoonmaak bedoelingen wel op prijs stelt. Ingebakken prut zou je ook relic kunnen noemen.
En zet er dan ook een nieuw setje snaren op. Dat maakt het af.

Gearjunkie
19 januari 2011, 16:47
Zoiets had ik nou ook. Ik wist niet eens dat er squiers bestonden van rond de 1400 euro. En dan een stagg versterker erbij? :dontgeti:

En ik zou inderdaad eerst even informeren of de eigenaar jouw schoonmaak bedoelingen wel op prijs stelt. Ingebakken prut zou je ook relic kunnen noemen.
En zet er dan ook een nieuw setje snaren op. Dat maakt het af.

Ik denk dat die gitaar zelfs geen 1100 guldens gekost heeft. Schoonvaders overdrijven graag.

Anacreor
19 januari 2011, 16:52
ja klopt, van de stagg versterker stond ik ook te kijken. maargoed, het punt was het schoonmaken, niet waarom HIJ het heeft gekocht, dat weet ik verder ook niet ;) zijn keuze. maargoed bedankt, en ik ga t eens mooi schoonmaken!

pasqual
19 januari 2011, 21:14
:facepalm:
zoek even iets na voordat je iets zegt... (http://nl.wikipedia.org/wiki/Toots_Thielemans)

ik vond 'm best wel grappig!:???:
moet je natuurlijk wel de juiste persoon quoten...