PDA

View Full Version : Grootste artiesten jaren 70, 80 en 90



YB
18 januari 2011, 20:37
Voor een schoolopdracht wil ik drie portretten maken van artiesten. Ik wil dit doen in 3 geluidsdragers: vinyl, casettetape en cd. Als ik een groffe indeling maak is de gramofoonplaat als eerste. De casettebandjes worden rond de jaren 80? bekend en de cd wordt echt bekend vanaf de jaren 90. Nu ben ik dus benieuwd welke 3 artiesten ik moet kiezen. Voor de jaren 80 zal dat waarschijnlijk Michael Jackson worden maar wie moet ik kiezen voor de jaren 70 en jaren 90.(ben zelf uit '92:sssh:)
Graag jullie mening!

onrust nv
18 januari 2011, 20:52
Voor een schoolopdracht wil ik drie portretten maken van artiesten. Ik wil dit doen in 3 geluidsdragers: vinyl, casettetape en cd. Als ik een groffe indeling maak is de gramofoonplaat als eerste. De casettebandjes worden rond de jaren 80? bekend en de cd wordt echt bekend vanaf de jaren 90. Nu ben ik dus benieuwd welke 3 artiesten ik moet kiezen. Voor de jaren 80 zal dat waarschijnlijk Michael Jackson worden maar wie moet ik kiezen voor de jaren 70 en jaren 90.(ben zelf uit '92:sssh:)
Graag jullie mening!

Jaren 70: Bon Scot AC/DC (de beste zanger die ze hebben gehad) 1980 overleden.
Jaren 90 misschien Kurt Cobaine?(nirvana)
Jaren 80 zou ik voor Prince gaan(betere muzikant, niet mijn stijl maar zeer getalenteerd)

The Unforgiven
18 januari 2011, 20:53
Begin jaren '90 waren MetallicA en Guns 'n Roses twee van de grootste bands op aarde. Nu zou ik zelf voor MetallicA kiezen, Axl Rose in rokje zien is mischien iets te veel voor je klasgenoten.

Ferraririk
18 januari 2011, 21:40
Ik zou voor de jaren 90 ook Kurt Cobain doen

SEAL
18 januari 2011, 21:42
jaren negentig: Kurt Cobain is favoriet
wat mij betreft echter Tom Morello (Rage against the Machine, Audioslave, Nightwatchman en Street Sweeper Social Club), edoch denk ik dat deze niet door ieder als winnaar beschouwd wordt.

onrust nv
18 januari 2011, 22:06
jaren negentig: Kurt Cobain is favoriet
wat mij betreft echter Tom Morello (Rage against the Machine, Audioslave, Nightwatchman en Street Sweeper Social Club), edoch denk ik dat deze niet door ieder als winnaar beschouwd wordt.

Tom Morrelo is nataalk DE keuze van een gitaarist, Kurt(bullit in your head) heeft toen ook een muziekstroming aangezwegeld. Maar Tom heeft idd wel meer talent.

Toen Kurt zich zelf doodschoot heb ik dat nummer van rage against.. ook gedraaid in het jongeren centrum waar ik toen achter de bar stond. En bestuurslid was(jongerenzelfbestuur, en nu nog steeds)

Martijn-w
18 januari 2011, 23:29
Doe wel even wat beter onderzoek wat betreft de geluidsdragers. Het cassettebandje voor muziek werd in de jaren 60 ontwikkelt door philips en was in de jaren 70 al mainstream. In de jaren 80 kwamen de eerste muziekcd's uit.

En dé artiest voor een portret: Freddy Mercury. Kan voor zowel jaren 70 als 80.

beruk
19 januari 2011, 00:25
Mijn Tips:
Jaren zeventig: David Bowie
Jaren tachtig: The Smiths
Jaren negentig: The Smashing Pumpkins

The Unforgiven
19 januari 2011, 08:13
jaren negentig: Kurt Cobain is favoriet
wat mij betreft echter Tom Morello (Rage against the Machine, Audioslave, Nightwatchman en Street Sweeper Social Club), edoch denk ik dat deze niet door ieder als winnaar beschouwd wordt.

Tom Morello is een hele goede gitarist, maar ook hij is na een tijdje begonnen met het stelen van riffjes, erg jammer.

Harald
19 januari 2011, 08:19
Cassette is natuurlijk leuk, maar de laatste keer dat ik hier een oude cassette draaide klonk het nergens meer naar. Magnetische tapes slijten, en je bent afhankelijk van hoe de koppen van het cassettedeck staan. Aan de andere kant zul je toch geen 20 jaar oude tapes hebben gok ik. De cassette was in de LP tijd (en begin cd tijd) voor de lp wat een cd branden nu is voor cd. Je zou dan misschien kunnen kiezen voor LP, cd, en gebrande cd. Cassettes werden weer wel voorbespeeld verkocht, maar dat was net iets meer randgebeuren dacht ik.

Of je zou er een spoelentape bij moeten nemen, dat had je eigenlijk voordat de compact cassette gangbaar werd. Je had ook nog 8 track cassettes (tenminste, dacht dat ze zo heetten). Dat waren ook een soort cassettes met magnetische tape.Maar goed dat was allemaal meer de 60er jaren

Mijn (uiteraard subjectieve) keuze
70er jaren LP: Dark side of the moon van Pink Floyd
80er jaren CD: Does humor belong in music van Zappa Niet dat dat de belangrijkste plaat uit die tijd was, maar deze schijf was voorzover ik weet de eerste plaat die niet op LP uitgebracht werd, maar alleen op cd. Zappa wilde zijn fans over hebben op cd omdat hij dat beter vond voor zijn muziek.
90er jaren heb ik geloof ik enigzins verdrongen :D

tidalwave_sideburns
19 januari 2011, 08:33
Jaren 90, even kijken. Was Oasis niet enorm gehypt? Radiohead is ook een prima voorbeeld van een legendarische jaren 90 band. The Prodigy is ook typisch jaren 90.
De meeste goede rockbands uit die tijd, Chili Peppers, Faith No More, Alice in Chains etc stammen uit eind jaren 80, dus dat telt dan niet echt, maar echt jaren 80 is het nou ook weer niet. Madness, Bow Wow Wow, Adam and the Ants zijn meer typische jaren 80 bands, zou ik daar een van kiezen. Jaren 70, Deep Purple, Focus?

Heibel
19 januari 2011, 08:54
Jaren '70, Led Zeppelin
Jaren '80, The Police
Jaren '90, Nirvana

Dit zijn bands die het decennium waarin ze zijn opgericht (of kort daarvoor) hebben gedomineerd en passen volgens mij ook goed bij de geluidsdragers die je noemt. Led Zeppelin is 'n band die met name bekend is geworden op LP, The Police van de cassette en Nirvana op CD. Het is 'n beetje voorspelbaar, maar genoeg over te schrijven en werkelijk iconisch.

Baker
19 januari 2011, 09:09
Ik wil dit doen in 3 geluidsdragers: vinyl, casettetape en cd. Als ik een groffe indeling maak is de gramofoonplaat als eerste. De casettebandjes worden rond de jaren 80?

Het cassettebandje heeft de LP nooit vervangen. Ondanks dat met dat destijds wel verwachtte. Het bleek vooral een populaire manier om LP's op te nemen. In dat opzicht moet je het cassettebandje vergelijken met de recordable CD. Er zijn wel cassettes verkocht als Album, maar dat stelde niet veel voor bij het aantal LP's. Pas na de intrede van de CD stapte men (naar verloop van tijd) massaal over. Wat wel echt een revolutie is, is de muziek download. De CD verkoop neemt nu echt snel af. Men is masaal overgestapt naar -al dan niet legaal- downloaden.

Misschien is het beter om het als volgt te doen:

"vinyl" => "LP" => "CD" => "Download"

Wat artiesten betreft.... Er is wat mij betreft maar 1 band die in de jaren 90 echt de hele boel falikant op zijn kop zette: Nirvana.
Man man, wat een sensatie was dat.

LaszloVersteeg
19 januari 2011, 10:06
70: Led Zeppelin
80: The Police - Michael Jackson
90: Nirvana - Metallica (begin jaren 90) - Opkomst nu-metal.

Als je een weekje wacht kan ik je een presentatie geven over michael jackson. Zal alleen over z'n muziek gaan, niet over de pedo dingen:ok:

showband
19 januari 2011, 10:08
00 = steve jobs (via itunes is hij de best verdienende celebrity in de muziekbusiness. Van alle muziek krijgt hij een ongekend percentage voor zijn bijdrage daaran. (vergelijk de inhoudelijke bijdrage van monkees, milli vanilly, lady gaga) Meer mensen luisteren naar zijn "optredens" dan wie ook. Andere artiesten zijn anoniemer, steeds minder aan het verkopen en korter van carriere.)
90 = prince
80 = michael jackson
70 = ABBA
60 = elvis presley

overigens:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_music_artists#Artists_by_reputed_sales

onrust nv
19 januari 2011, 10:42
Metalica is jaren 80 hoor(kill'm all, ride the lightining, master of puppets, and justice for all) Heb ze alle 4 op vinyl.
En cassetes waren ook wijd versprijd, je had ook van die fanatieke tape traders die met elkaar tapes(en demos) ruilde. Of naar elk concert waar ze heen gingen een recordertje mee probeerde te nemen om bootlegs op te nemen. Een maat van me had zo'n peperduur 2 track recordertje met een rugzak waar een microfoon stelage inzat om liveconcerten op te nemen in best goede kwaliteit. Die ruilde hij dan met soort gelijke gasten over de hele wereld. Dan stuurden hij tapes op en 3 weken later ontving hij dan tapes uit europa, amerikkka of japan. Daar was zo'n soort netwerk voor. Je leerde elkaar kennen via flyers en dan maar een brief schrijven met jouw trade lijst en dan afwachten of er werd gereageerd. En over het algemeen had je niet lang daarna had hij dan weer een trade adres erbij. En zo werd je netwerk steeds groter.

Mijn muziek wordt op cassetes opgenomen, we hebben zo'n 8sporen cassete deck van yamaha (MT8X). Daar draait de cassete super snel in en maar op een kant. Een 60 minuten tape duurt krap 16 minuten en een 90 minuten tape krap 23 minuten. We hebben ook nog een Fostex R8 reel to reel 8 sporen recorder, maar die kunnen we pas gaan gebruiken als we ruimte hebbeb voor de mengtafel. Nu is onze studio in onze oefenruimte kast ingebouwd. Dankzij die yamaha. We nemen daar master tapes op, die we daarna op master CD's branden. Dus van de yamaha naar de studio parametries EQ naar de soundexciter naar de recorder. En dan heb een goede studio kwaliteit master.

Baker
19 januari 2011, 11:22
haha, klopt ja, een bootleg heette dat. Ik heb er ook wel een paar op cassette gehad. Ik meen van Metallica. Toch was ik er niet zo weg van. Ik stoorde me toch wel aan de vaak matige geluidskwaliteit. Bootleg. Zie het maar als het het met een mobieltje opgenomen youtube filmpje van een concert, maar dan in de jaren 80, zonder beeld.

speedmusic
19 januari 2011, 11:26
Jaren 70 LP's
Jaren 80 LP's en CD's pas na 1985 begon de CD mainstream te worden, de gehele jaren 80 was op een enkel album na alles nog te krijgen op vinyl
Jaren 90 CD's

According to the Public

Best of the 70's (http://rateyourmusic.com/customchart?page=1&chart_type=top&type=album&year=1970s&genre_include=1&genres=&include=both&origin_countries=&limit=none&countries=)
Best of the 80's (http://rateyourmusic.com/customchart?page=1&chart_type=top&type=album&year=1980s&genre_include=1&genres=&include=both&origin_countries=&limit=none&countries=)
Best of the 90's (http://rateyourmusic.com/customchart?page=1&chart_type=top&type=album&year=1990s&genre_include=1&genres=&include=both&origin_countries=&limit=none&countries=)

Maar deze lijsten kun je natuurlijk zo interpreteren als je wilt:

De nummer 1 van het betreffende decennium.
De band met de meeste albums van het betreffende decennia in de top 50. De hype of muziekstroming van het decennium of muziekstroming.
Om de voor jezelf leuk te houden is het wel handig als je het album en/of artiest zelf ook goed vind.

onrust nv
19 januari 2011, 11:29
haha, klopt ja, een bootleg heette dat. Ik heb er ook wel een paar op cassette gehad. Ik meen van Metallica. Toch was ik er niet zo weg van. Ik stoorde me toch wel aan de vaak matige geluidskwaliteit. Bootleg. Zie het maar als het het met een mobieltje opgenomen youtube filmpje van een concert, maar dan in de jaren 80, zonder beeld.

Nou sommige van die bandjes(tapetraders) hadden best een goede geluids kwaliteit. Maar er zaten er ook tussen die juist slechter dan zo'n mobieltje klonken. Dat hing helemaal van het recordertje en de microfoons af. Ik heb ook zo'n tape van Zappa wwar de muziek een soort ruis/brom is en je voor de rest alleen publiek hoort praten/juichen.

speedmusic
19 januari 2011, 11:34
Zelf heb ik een paar uitstekende bootlegs, vaak is er dan een recorder rechtstreeks aan het mengpaneel gehangen. Bijvoorbeeld Violent Brains van Slayer, er is van dat optreden zelfs een DVD die heb ik spijtig genoeg niet in mijn bezit.

Je kunt ook gewoon het bestverkochte album nemen:
(bron, wikipedia):
70's Pink Floyd - Dark Side of The Moon (±45 miljoen) Runner up Fleetwood Mac - Rumours met 40 miljoen
80's Michael Jackson - Thriller (±110 miljoen) Runner up AC/DC - Back in Black 49 miljoen
90's Backstreet Boys - Millennium (±40 miljoen) Runner up is Shania Twain - Come on over met 39 miljoen

Mitch
19 januari 2011, 13:35
70 Led Zeppelin, Pink Floyd
Queen vanaf midden 70 zeer populair maar écht groot in 80s
80 Queen, Michael Jackson, Madonna, Duran Duran, U2
90 Guns n Roses, Pearl Jam, Prince, Crowded House

onrust nv
19 januari 2011, 16:36
Zelf heb ik een paar uitstekende bootlegs, vaak is er dan een recorder rechtstreeks aan het mengpaneel gehangen. Bijvoorbeeld Violent Brains van Slayer, er is van dat optreden zelfs een DVD die heb ik spijtig genoeg niet in mijn bezit.

Violent brains van slayer, super goed die dubbelaar. Ik was bij dat concert in dynamo. De DLP is van me gejat(GVD!). Ben toen van nijmegen naar eindhoven gefietst.

Basvarken
19 januari 2011, 17:07
De casettebandjes worden rond de jaren 80? bekend

Hmm... de cassettebandjes werden door Philips uitgevonden en geïntroduceerd al begin jaren zestig. Aanvankelijk als mono geluidsdrager. Maar begin jaren zeventig als stereo cassette.

Voor zover ik weet waren de cassettes al meteen een groot succes.

On a related sidenote:
Ben nu in de biografie van Keith Richards aan het lezen en daarin vertelt hij hoe hij met een acoustische gitaar Street Fighting Man en Jumping Jack Flash opnam met een Philips cassette recordertje. En dat dan later weer uitversterkte en opnam in de studio. Dat was in 1968...

TDZH
20 januari 2011, 21:24
On a related sidenote:
Ben nu in de biografie van Keith Richards aan het lezen en daarin vertelt hij hoe hij met een acoustische gitaar Street Fighting Man en Jumping Jack Flash opnam met een Philips cassette recordertje. En dat dan later weer uitversterkte en opnam in de studio. Dat was in 1968...

Geweldig boek.

EuroCinema
22 januari 2011, 14:26
Ik ga een heel eind mee met Beruk. Als het popmuziek moet zijn:
70s Bowie
80s Smiths of Prince
90s omdat de halve top 40 vol beinvloed was door de Pixies, roepen we dit wat mij betreft lekker toch gewoon uit tot hun decennium.

wireman
28 januari 2011, 14:08
'70's: Led Zeppelin, Deep purple, Black Sabbath, Bowie, Pink Floyd (waters era) Alice Cooper, Who, Queen, John Mayall & Blues Breakers, Stones, Kiss

'80's: U2, Simple Minds, Duran Duran, the Cure, Bon Jovi, Roxy Music, Pink Floyd (Gilmour era) Kate Bush, Metallica, ZZtop, Doe Maar, En uiteraard het decennium van de geweldige one hit wonders.. (te veel om op te noemen)

'90's: Pearl Jam, Alice in Chains, Soundgarden, Nirvana, Stone Temple Pilots, Guns n Roses, Spice Girls, Type O Negative, Tool,

jeetje.. Er zijn er nog zoveel meer... lastig kiezen...