PDA

View Full Version : Marshall JCM2000 versus JCM800.....



TIMBER
14 mei 2003, 10:37
Ik heb al een jaartje een Marshall JCM2000 TSL top met bijbehorende kast. Al met een al een goede bak met veel opties. Heb bij aankoop ook een JCM900 geprobeerd en al met al klonken ze bijna hetzelfde maar zoals gemeld had de JCM2000 veel meer opties. Wegens omstandigheden speelde ik vorige week met mijn eigen kast maar met een JCM800 top.. erg simpel ding met maar twee kanalen (dist & clean) maar een geluid waar ik van achterover sloeg. Na navraag blijkt ook nog eens dat Marshall de JCM800 nog steeds produceert in tegenstelling tot de JCM900 en hij is nog duurder ook dan de JCM2000... Wie kan mij hier meer over vertellen...

wietse
14 mei 2003, 10:54
wist niet dat marshall nog steeds jcm800
maakte.
wel goed natuurlijk die dingen vind ik de best klinkende marshalls.
zijn wel meer topics over geweest moet je effe zoeken.
mooie site hebben jullie.
maar ik ken je ergens van was je vroeger altijd bij jan snip soms?

Guinness
14 mei 2003, 10:56
De 900 serie wordt inderdaad niet meer gemaakt. 900=jaren 90, 2000 = jaren 2000 enz.

De jcm 800 die 'weer' gemaakt wordt is een reissue, dwz. een kopie van de 800 2203 zoals die jaren 80 gemaakt werd. De JCM 800 waar jij op gespeeld hebt is niet de reissue want deze heeft een clean en dist. kanaal. de jcm 800 2210. En is eigenlijk de voorloper van de jcm 900 dual reverb 4100.

Trouwens uit de 2210 kun je een van de bruutste overdrive geluiden halen uit het clean kanaal die ik ooit gehoord heb in een versterker. Dit kanaal moesten ze eigenlijk reissueen in een Amp.

TIMBER
14 mei 2003, 11:08
Wietse Wie...????
Ja.. ik trok vroeger erg veel op met Jan Snip.. Ik zie hem nu niet zo vaak meer, ondanks dat hij drie straten verder woont.

Guinness..
Ik kan dus beter mijn JCM2000 inruilen tegen een oude JCM800... even puur op het geluid afgaand en al die extra opties even vergeten..

wietse
14 mei 2003, 11:13
ik ben een maat van germ bok was altijd /ben nog steeds met hun band mee.{kaal rood haar, da's germ}
ben een paar jaar geleden ook begonnen met gitaar spelen.(het is besmettelijk als je er veel mee optrekt).
germ had altijd een jcm800 tot ie in de fik vloog ,(trafo opgebrand}hij heeft het binnen werk nog moet alleen een nieuwe trafo in en dan weer in een kast bouwen.

TIMBER
14 mei 2003, 12:25
Wietse...
Mmmmm doe de groeten maar even aan Germ die kent me vast nog wel.

Guinness & the rest...
Kan iemand me naast de technische details ook wat ervaringen melden en of het inderdaad de moeite loont om de JCM2000 in te ruilen voor een JCM800.....?????????

Guinness
14 mei 2003, 12:29
Nee, je moet zelf luisteren en nooit op iemand anders zijn mening afgaan.

Ik heb zelf de jcm 800 reissue nooit beluisterd, maar ben wel erg benieuwd. Wie heeft deze wel beluisterd?

TIMBER
14 mei 2003, 12:34
Dat is zo.. maar ik heb ze dus beide afgelopen weekend beluisterd en ben dus nu samen met jou benieuwd hoe die nieuwe (en ook de oude) klinkt...!!??!!

andy
14 mei 2003, 12:42
Ik heb de nieuwe jcm 800 nog niet gehoord, maar ik vind hem wel buitensporig duur. En daar was mijn gitaarboer het mee eens. Je betaalt een paar 100 euro alleen al omdat er JCM 800 op staat.

shredneck
14 mei 2003, 13:31
De nieuwe reissue heeft een fx loop, is overigens uit het circuit te halen dmv een switch.

Ik heb een 2204,klinkt erg goed, beter dan een 2000 of een 900, die klinken wat fuzzier mijnsinsziens. Er is maar 1 marshall en dat is de

Wat ik me heb laten vertellen door V.Weelden,de ampguru:
Er is een periode geweest dat er zwakkere voedingen in de 800's werden geplaatst vanwege het feit dat de kwaliteit van de beschikbare buizen niet optimaal was. Deze amps hebben wat minder bas, minder bottom zogezegd.

FragDaddy
14 mei 2003, 15:40
de ouwe marshall JCM800's met maar 1 kanaal klinken nog beter als de 2 kanaals JCM800's.. dus als je die 2 kanaals al mooi vond, wordt je met de 1 kanaals helemaal gek!

de jcm800 die nu nog gemaakt wordt is een reissue van de originele 1 kanaals jcm800 en is inderdaad nogal prijzig. maar de originele 1 kanaals jcm800's beginnen ook duur te worden (zijn veelgezocht!)

ieme
14 mei 2003, 16:06
JA ik zoek ook een JCM 800 of JTM 45...
Komt goed eerst nog ff mn usa strat verpatsen!

ieme
14 mei 2003, 16:45
wat is een leuke prijs voor een 10 jaar oude jcm 800 set? top& 4x12

Dude
14 mei 2003, 19:23
eurootje of 1300 / 1500 als ze in goede staat zijn

ignite
14 mei 2003, 20:18
als we het nou toch over de jcm serie hebben

de jcm600 zag ik laatst voor 599 euro, is dat wat of te duur

PeArLjAm
14 mei 2003, 21:26
Op 2003-05-14 20:18, schreef ignite:
als we het nou toch over de jcm serie hebben

de jcm600 zag ik laatst voor 599 euro, is dat wat of te duur


leuke amp maar ik zou toch een jcm800 proberen te vinden. Ik ben zelf de gelukkige eigenaar van een jcm800 reissue uit '95 (waren er maar 200 van gemaakt voor de mensen die per se een nieuwe jcm800 wilden hebben). Deze is een exacte kopie van de oude jcm800 2203 in tegenstelling tot die van tegenwoordig, die huidige reissue zitten kwalitatief nog slechtere onderdelen in zelf de transformatoren heb ik me laten vertellen. Maare de jcm800 is een te gekke versterker, echt een versterker met ballen. Niet voor mietjes en hij moet wel flink hard dan klinkt ie het best. De tweekanaals jcm800s vind ik ietsje minder klinken maar ze zijn wel veelzijdiger, het is maar net wat je zoekt..

shredneck
14 mei 2003, 23:28
nog een subtiel maar duidelijk verschil:

de serie 800's tot en met 1981 hebben de potmeters niet vastzitten op een zgn print, de latere hebben dat wel en dat is storingsgevoeliger. Jeherkent de vroege serie aan de inputs, deze zitten BOVEN elkaar. De latere serie hebben de inputs naast elkaar. De latere serie klinkt ook scheller,maar dit is erg subtiel.

Hoe je het ook went of keert, zo'n amp is een blijvertje.

TIMBER
15 mei 2003, 09:59
Tja... is me nu wel duidelijk dat ik vorig jaar beter die 2e hands JCM800 (die stond er ook) had kunnen kopen dan die nieuwe JCM2000... Zal eens even kijken bij mijn dealer wat hij nog staan heeft en dan maar eens praten over inruil...

V!N
15 mei 2003, 14:10
Timber, Guiness .. Waar hebben jullie het over ?

Ik heb een 4210 (split channel 50 Watt JCM 800) die ik over verschillende speakerkasten gooi, waaronder full stacks. Maar hoe dan ook, het tweede kanaal zuigt aars ! Het klinkt als een fuzzbox en daar gaat dan ook flink in gemod worden.
Hebben jullie het over gemodde split channels ? Ik kan me niet voorstellen dat iemand het standaardgeluid mooi vind, tenzij je een punkhooft bent natuurlijk.

Het kan ook zijn dat jullie de latere versies split hebben gehoord, die klonken weer wat beter. De mijne is van 9-11-'83, Amper een jaar na de eerste diode-clipping.

Ik weet niet vanaf welk jaar de splits beter werden en heb ook nog nooit een van deze gehoord (dus weet niet uit eigen ervaring of het ook daardwerkelijk beter is) maar vraag de handelaar of hij even wil kijken uit welk jaar het is. De exacte keuringsdatum staat op het label met het modelnummer en een paar handtekeningen op het chasis, maar aan de letter bij het serienummer - wat op de achterplaat staat geslagen - kun je ook al wat zien:


M = 1980
N = 1981
P = 1982
R = 1983 (mijn amp)
S = 1984
T = 1985
U = 1986
V = 1987
W = 1988
X = 1989
Y = 1990
Z = 1991

Hoe later, des te zwemt hij ..


De slpit channel 800's en de dual reverb 900's zijn niet met elkaar te vergelijken.
Bij de 800's heb je voor elk kanaal een eigen toonregeling, bij de 900's een eigen gain en reverb en een gedeelde toonregeling.

Lees de "What's the difference??"-thread er nog maar eens op na: http://www.gitaarnet.nl/forum/phpBB/viewtopic.php?topic=15326&forum=4&17

TIMBER
15 mei 2003, 14:14
Mag ik vragen in welke stemming jij speelt... D of nog lager misschien...!!??!!

V!N
15 mei 2003, 14:19
Waar komt die vraag vandaan, uit mijn windmolen-thread ?

Maar goed even vaak op de perfecte stemming als die ene waarbij je alles een halve toon dropt. Zelden een keertje de de dikke E omlaag naar een D (of D# naar C#) en voor wat apparter werk wel open E's en DADGAD, maar hierbij geen windmills.

TIMBER
15 mei 2003, 14:26
Op 2003-05-15 14:19, schreef V!N:
Waar komt die vraag vandaan...?


Omdat je nogal pro JCM900 bent....
Natuurlijk heeft een ieder zijn smaak maar de keren dat ik mijn Gibson in D stemde dan klinkt mijn oude JCM900 en de huidige JCM2000 ineens een stuk beter. Het is net of ze bij de lage tonen ineens wel gaan scheuren. Vooral bij gedempte akkoorden knallen ze dan echt. Maar in een normale stemming vind ik ze weinig ballen hebben en net of er iets mist wat ik dus wel afgelopen week hoorde tijdens het bespelen van de JCM800.... ik weet echter niet meer om wat voor type dat ging maar dat zal ik nog wel effe achterhalen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: TIMBER op 2003-05-15 14:28 ]</font>

V!N
15 mei 2003, 14:57
"Omdat je nogal pro JCM900 bent...."

Ben ik dat ? driewerf neen. Het zijn leuke versterkers als je dat geluid zoekt, maar ik wou meer.
Ik ben wel erg tegen de 800 split. Zoals je in andere threads hebt kunnen lezen, heeft Marshall geprutst met diodes om hier meer gain in te stoppen. Het resultaat is een fuzzbox ..
Maar als ik van alle marshalls uit de afgelopen 20 jaar een mag kiezen voor erbij nu, is het de 100 Watt single channel JCM 800.


"Maar in een normale stemming vind ik ze weinig ballen hebben en net of er iets mist"

Waarschijnlijk mis je een natuurlijke buizenvervorming. De single 800's zijn de laatste Marshalls die dat konden, daarna scheuren 'volledig buizen' Marshalls op een combinatie van diodes en buizen. De eerste split 800's waren geen succes, de latere - naar horen zeggen - wel en de 900's en 2000's hebben de diode helemaal op de juiste plaats.

Welk type je hebt gehoord, moet niet moeilijk te achterhalen zijn. Er zijn maar twee split 800 heads: de 2210 (100 Watt) en de 2205 (50 Watt)

TIMBER
15 mei 2003, 15:04
Oké... dan heb ik het verkeerd begrepen.. beetje te snel gelezen denk ik "Excuse Moi"


Het moet dan de 2210 (100 Watt) zijn geweest omdat het een 100Watt was. Ik ben het wel met je eens dat je op de 900 &amp; 2000 een beter akoestisch geluid kunt verkrijgen maar wat vind jij zelf nu een perfecte versterker.... qua merk &amp; type..

wanna1
15 mei 2003, 19:12
hoi ik gebruik zelf ook een JCM800 2 kanaals top, echt een veel superder geluid dan de 2000.
of ze nog gemaakt worden weet ik niet, is dat niet de 2203 serie ??
die heb ik trouwens ook nog, wat een wereld versterker !

And again Fryslân boppe !!

dat zijn al 3 friezen in een topic haha
hoi

V!N
15 mei 2003, 19:20
"maar wat vind jij zelf nu een perfecte versterker.... qua merk &amp; type.."


HA ! Die heb ik gelukkig :grin: Dat is de Marshall JMP-1 voorversterker. Het is een circuit met diodes en buizen, maar ondanks dit kan ik ermee bluesen en jazzen, en hierbij subtiel oversturen. Ook voor het felle en aggressieve werk is hij inzetbaar. Ook heel goed voor metal, er zit hier namelijk nóg meer gain in dan in een SL-X.

Ik heb een 9005 als eindversterker (2x50 Watt) en twee 1912 1x12" kastjes voor een mooi stereo-geluid. Ik ben echt een Marshall-man en kan uit dit set veel van de klassieke geluiden halen en ook de modernere, zowel de cleane als de scheurende.

Tóch zijn er een paar puntjes waar ik minder blij mee ben met dit set: Een boel gesleep en aansluitwerk elke keer .. Een kleine moeite voor veel plezier op het podium en in de studio, maar ik zou ook graag iets willen om even hup in de auto, bus of trein te gooien voor een jamsessie of even bij iemand langs om samen wat te spelen enzo. Daarom ging ik op zoek naar een twee kanaals Marshallcombo (dit is de split 800 geworden).

Het tweede puntje is dat het geluid van de JMP-1 bijna té gelikt klinkt. Het kan zo door een monster PA het stadion in kan of zo op de plaat geperst. Dat is heel handig en ik heb daar al vaak dankbaar gebruik van gemaakt (nou ja, niet de stadions dan), maar het gezellige directe en kleinschalige geluid - wat vooral bij jamsessies zo mooi is - zit niet dit set.

Kleine pietluttigheden dus. Beide zijn op te lossen met een handige combo.

Ik heb lang gezwoegd en gespaard voor dit superset en ben er elke keer dat ik het hoor en zie nog steeds enorm blij mee. Voor mij is dit de perfecte setup. Dit set gaat dan ook nooit weer weg.

Maar dingetjes voor erbij zijn altijd leuk. Om praktische redenen die meeneem-combo, of een leuk tijdsverdrijf als een zelf te solderen 100 Watt JTM 45 tremolo head.

FragDaddy
15 mei 2003, 19:22
De eerste split 800's waren geen succes


Nou, ik heb toch aardig succes met mijn split-channel JCM800 uit 1983 hoor.. is lekker veelzijdig, reverb erin.. geluid is niet verkeerd.

hoop er nog een keer een plexi bij te zetten voor echte 'balls-out' crunch, maar ik doe mijn split-channel voorlopig niet weg..

trouwens ik heb alle buizen vervangen voor JJ's. wereld van verschil!

V!N
15 mei 2003, 20:00
"Nou, ik heb toch aardig succes met mijn split-channel JCM800 uit 1983 hoor.. is lekker veelzijdig, reverb erin.. geluid is niet verkeerd."

Wat is je geheim, is deze gemod ? Zet je hem zo luid dat ook je eindbuizen mee scheuren ?



"trouwens ik heb alle buizen vervangen voor JJ's. wereld van verschil!"

Mijn set verse EH's is binnen, maar ik ben er nog niet aan toegekomen deze erin te stoppen. Daarna komen geluiden online met de originele speaker, originele buizen, betere buizen, betere speaker en dan zullen we eens zien of er nog gemod gaat worden.

diengeman
16 mei 2003, 15:51
de 30th anniversary 6100 top is echt lekker. veel verschillende sounds die precies op de oorspronkele versterkers lijken, zoals jtm45, 1959, jcm900 en ook nog de jcm800. en dit alles in 1 versterker. het enige nadeel is dat ze niet meer geleverd worden. hier ben ik dan ook al een tijdje naar op zoek.

wanna1
16 mei 2003, 19:53
Hey V!N,
dat snap ik niet , je houdt niet van fuzz geluid en toch ben je lyrisch over je jmp1 pre-amp.
Is die jmp dan niet veel te fuzz voor jou ??
Ik heb twee jcm 800 2210. 1 uit 1987 en 1 uit 1989, allebei zijn dit de beste scheurijzers die er te krijgen zijn, na de 2203 rock'n roll toppie.
ik kan geen fuzz ontdekken in 2210's

ook voer ik ze af door er 2 buizen uit te trekken.

V!N
16 mei 2003, 20:25
"Hey V!N,
dat snap ik niet , je houdt niet van fuzz geluid en toch ben je lyrisch over je jmp1 pre-amp.
Is die jmp dan niet veel te fuzz voor jou ??"

Alle Marshalls die wat hoger in de gain gezet worden, beginnen een beetje fuzzy te klinken. Vooral de modernere. Dat is het Marshall-geluid en hier ben ik zot op. De JMP-1 fuzzt echter minder dan de dual reverb 900 die ik heb gehad.

Maar die split 800 van me .. dat is niet normaal meer hoe erg. Ik sta hier echt niet een potje over te liegen.
Het geluid heeft wat weg van mijn 5 Watt 1x8" combo met gain, tone en volume knopjes die ik met mijn eerste gitaar kocht. Geen bass, helemaal nop en ook geen lekker overstuurd geluid, maar zo dun als 't maar kan.

Binnen een week of twee zal ik geluiden posten van verschillende buizen- en luidsprekeropstellingen met deze amp.



"Ik heb twee jcm 800 2210. 1 uit 1987 en 1 uit 1989, allebei zijn dit de beste scheurijzers die er te krijgen zijn, na de 2203 rock'n roll toppie.
ik kan geen fuzz ontdekken in 2210's"

Dan heb jij zo te horen het geluk de latere types te hebben. Een ampmodder heeft me ook al verteld dat ze vooral met splits uit de eerste helft van de jaren '80 bij hem komen.

Wat me ook een beetje tegen staat aan m'n split, is dat als ik de gain op het boostkanaal wat hoger zet, dit resulteert in belachelijke bijgeluiden in het clean kanaal. Ook de bass van beide kanalen hebben invloed op elkaar.

wanna1
16 mei 2003, 20:33
ben benieuwd naar de geluiden die je gaat posten !
ik zal zelf ook eens zien of mij dat lukt om een geluid te posten.
eerst eens even zien hoe dat moet
suggesties ??

V!N
16 mei 2003, 20:43
Ik prik een microfoon in de Mac en dat moet de lading eerst wel dekken. Lukt dat niet goed, leen ik even ergens zo'n Korg walkman-achtig dingetje vandaan.
Maar je zult verstelt staan van de geluiden, je zult niet kunnen geloven dat het om een scheurende Marshall gaat.

Maar heb jij dat nou ook dat de EQ, volume en gain van beide kanalen elkaar zo erg beïnvloeden ?

PluueeR
17 mei 2003, 10:33
In het muziekcentrum hier staat ook een JCM 800 split channel combo. Deze klinkt ook helemaal nergens naar. Net wat V!N zegt.

Zelf heb ik in november een JCM 800 2205 (split channel uit 1984) gekocht. En deze heeft dat absoluut niet, sterker nog deze versterker klinkt geweldig.

Zit er alleen wel hard over na te denken om er een THD Hotplate tussen te hangen.

wanna1
17 mei 2003, 15:24
Ik heb geen problemen met EQ invloeden van de kanalen, dat snap ik niet.

opnemen en converteren naar mp3 lukt me wel maar het posten hoe doe je dat ??

hoi

shredneck
17 mei 2003, 21:00
Dat van die channel-spillover waar V!N het over heeft komt vaker voor bij de splitchannel dan je denkt. Ik geloof dat een buizenguru ooit eens heeft gezegd dat als je de buizen vervangt, dit helemaal over is, kan iemand dit verifieeren?

Ik heb er zelf overigens 1 gehad, heel lang geleden, die had dat ook, dan hoorde ik het cleane kanaal nog door de gain/distortion heen.

FragDaddy
17 mei 2003, 21:58
Dat van die channel-spillover waar V!N het over heeft komt vaker voor bij de splitchannel dan je denkt. Ik geloof dat een buizenguru ooit eens heeft gezegd dat als je de buizen vervangt, dit helemaal over is, kan iemand dit verifieeren?


ik heb er geen last van. niet met mijn ouwe (svetlana) buizen en ook niet met mijn nieuwe (JJ) buizen.

ik heb een 83'er. de slechtste (kennelijk) die ooit gemaakt is en ik ben er erg tevreden over. ik zou er ooit nog een plexi naast willen zetten, omdat die toch een heel ander geluid heeft, maar dan ben ik wel klaar.. tja Marshall he.

Guinness
19 mei 2003, 13:42
Aan iedereen met een 2210:

Wat ik bedoelde met scheuren probeer dit eens:


Zet de versterker op het clean kanaal, draai de master helemaal open en regel het volume met de preamp knop.

En vertel dan nog eens hoe die klinkt.....

V!N
19 mei 2003, 14:04
"En vertel dan nog eens hoe die klinkt....."

Oorverdovend ?


De bekende truuk om het clean kanaal te laten oversturen heb ik al geprobeerd op de 4210: preamp op vol, master als master Toen was hij dof en scheeterig.

Ik denk dat je doelt op eindbuizenoversturing, maar zonder attenuator kan ik daar niet aan beginnen bij sessies.

Guinness
19 mei 2003, 14:14
Op 2003-05-19 14:04, schreef V!N:
"En vertel dan nog eens hoe die klinkt....."

Oorverdovend ?


De bekende truuk om het clean kanaal te laten oversturen heb ik al geprobeerd op de 4210: preamp op vol, master als master Toen was hij dof en scheeterig.

Ik denk dat je doelt op eindbuizenoversturing, maar zonder attenuator kan ik daar niet aan beginnen bij sessies.




Nee, net andersom. Master vol open en de preamp gebruiken als 'master'.

V!N
19 mei 2003, 19:01
Volgens mij lopen we er een beetje omheen te doelen hier. :smile:

Jouw truukje werkt oorverdovend op mijn amp, ookal is het maar 50 Watt door 1x12".
Mijn truukje werkt op een minder schadelijk volume, maar klinkt nergens naar.

Maar je hebt wel een punt, overstuurde eindbuizen klinken enorm ! Daarom ga ik toch maar eens de Weber MASS kopen of die ene thread over een beter geplaatste mastervolume van EDJ doorspitten als ik meer tijd heb.