PDA

View Full Version : Resonator gitaren



Muzieknono
18 januari 2011, 16:21
Hallo mensen, een vraag, ik speel nu een paar jaar gitaar, flamenco en fingerpicking en wil me deze zomer een resonator aanschaffen.
Uiteraard voor blues en slide.
Ik wil gaan kijken voor een volmetalen klankkast resonator gitaar nu heb ik al verscheidene merken zien voorbijkomen waaronder Johnson waarvan ik de tricone eigenlijk het mooiste vind, weet iemand wat meer te vertellen over evt andere merken, waar moet ik op letten als ik erop ga spelen en last but not least waar kan ik op zulke gitaren spelen want blind kopen doe ik nooit.
Alvast bedankt.
Mvgr. Dirk Jan :B

Harald
18 januari 2011, 18:48
Johnson is een budget merk, vind ze niet heel geweldig. Tegenwoordig gebruikt Stephen Bennet als hij in Nederland of Duitsland speelt een Johnson van een duitse vriend van hem. Het viel me de laatste keer dat ik hem zag ineens op dat dat ding eigenlijk beter klonk dan ik me herinnerde... maar mijn herinnering bleek toch te kloppen.

Ik had zelf mijn Recording King bij me omdat ik hem een stuk wilde laten horen. Sloeg om te stemmen even aan, en Stephen draaide zich om met de vraag of ik een National bij me had! Nu is een National toch echt nog een stuk beter, maar de Recording King die ik heb klinkt iig als een resonator. De hoek van de hals is niet helemaal optimaal, waardoor de aktie wat hoog is, maar dat is voor slide op zich geen ramp. Voor de 400 euro die ik betaald heb een prima gitaartje :)

En om dan terug te komen op de Johnson die Stephen bij zich had, het bleek dat hij zelf een nieuwe cone meegenomen had, en de standaard cone die in de Johnson zat vervangen had. Die cone is qua sound nog het belangrijkste bij een resonator. Uiterlijk is natuurlijk leuk, maar veel budget resonators hebben gewoon een ronduit slechte 'resonatorsound'

Staar je niet blind op wat je het mooiste vindt, houten kast, metalen kast, tricone of singlecone. Het gaat om de sound die je zoekt. Voor blues met een slide ligt een metalen kast voor de hand, voor country en bluegrass eerder een houten, en dan evt. een squareneck voor lapsteel. Maar tricone en singlecone zijn twee verschillende beestjes qua sound. Ze kunnen wel allebei prima werken voor akoestische blues.

En als je naar oude filmpjes kijkt, kan het ook nog zo zijn dat een gitaar eruit ziet alsof hij van hout is, maar een metalen kast heeft. Ze wilden ze nl. ook nog wel eens houtachtig verven vroeger...

jplm
18 januari 2011, 19:22
en last but not least waar kan ik op zulke gitaren spelen want blind kopen doe ik nooit.

Hallo.

Heel wijs gedacht van jou. Als je naar Palm in Amsterdam gaat dan heb je meteen een flink aantal reso's om te vergelijken. Daar staan dan duurdere tussen (o.a. Nationals), maar ook wat goedkopere merken, o.a. Goldtone en zijn eigen budgetmerk Palmstrings. Kijk maar eens op http://www.palmguitars.nl/page.php?cat_id=15

Succes, Jan.

LaurentB
18 januari 2011, 20:08
(...)
want blind kopen doe ik nooit.
(...)


Alhoewel doof kopen pas echt een groot probleem zou zijn.

Muzieknono
19 januari 2011, 08:16
Alhoewel doof kopen pas echt een groot probleem zou zijn.

Waahahahaha, ja dat klopt, maar zonder gekheid, bedankt voor de info tot zover, ik denk dat ik tegen die tijd eens afreis naar Amsterdam om de nodige gitaren te testen.
Mvgr. Dirk Jan :B

BobvanKempen
26 januari 2011, 19:53
Als je op de site van Republic gitaren gaat kijken kom je hele mooie rosonators tegen tegen een hele schappelijke prijs. Een paar vrienden van mijn hebben er een en ze spelen ook nog eens heel erg goed. Nadeel is dat je dan idd niet kan uitproberen.

Muzieknono
27 januari 2011, 07:50
Bedankt voor het meedenken, het is iets voor komende zomer (centjes hahaha), dus ik heb rustig de tijd om rond te kijken en te proberen.
Mvgr. Dirk Jan :B