PDA

View Full Version : Ohm meten?



Madcow
18 januari 2011, 15:05
Heey vriendjes en vriendinnetjes!

Ik heb een prachtige set up maar het mist een beetje bas. Dus daarom wil ik er een bascabinet er op aansluiten maar nergens staat het ohm vermeld. Hoe kan ik erachter komen wat het ohm is?

verder heeft de E530 maar 1 uitgang maar ik heb een jackstereo kabel. Kan ik de kabel in de E530 steken en vervolgens naar kanaal 1 en 2 van me eindtrap prikken? (zo kan ik de bas regelen)

caliban
18 januari 2011, 15:14
Heey vriendjes en vriendinnetjes!

Ik heb een prachtige set up maar het mist een beetje bas. Dus daarom wil ik er een bascabinet er op aansluiten maar nergens staat het ohm vermeld. Hoe kan ik erachter komen wat het ohm is?

verder heeft de E530 maar 1 uitgang maar ik heb een jackstereo kabel. Kan ik de kabel in de E530 steken en vervolgens naar kanaal 1 en 2 van me eindtrap prikken? (zo kan ik de bas regelen)

Hij heeft toch wel twee uitgangen...
Ohm van de bas cab kan je normaal meten met een multimeter. Persoonlijk zou ik geen bascabinet gebruiken in geval van te weinig bas, eerder je poweramp anders afstellen ofzo, of een eq in de loop

Bert Gitaar
18 januari 2011, 15:14
Ik heb een prachtige set up maar het mist een beetje bas. Dus daarom wil ik er een bascabinet er op aansluiten maar nergens staat het ohm vermeld. Hoe kan ik erachter komen wat het ohm is?

Zover ik weet kan je niet met een ohmmeter de uitgangs impedantie meten van je versterker. Wel de ohm waarde van je cabinet. Door de ohmmeter op de uitgang hiervan aan te sluiten. Zelf geen idee hoe je uitgangsimpedantie zou kunnen meten. Als dit wel kan, zeer benieuwd.

Madcow
18 januari 2011, 16:11
Hij heeft toch wel twee uitgangen...
Ohm van de bas cab kan je normaal meten met een multimeter. Persoonlijk zou ik geen bascabinet gebruiken in geval van te weinig bas, eerder je poweramp anders afstellen ofzo, of een eq in de loop


Eerst kijken wat ik kan doen met de middelen die ik heb. Wat kan er mis gaan als het niet overeenkomt met elkaar?

Bert Gitaar
18 januari 2011, 16:24
Ik zou me cabinet open schroeven. Dan weet je ook hoe ze aangesloten zittten en misschien staat er iets op speaker zelf. Altijd veiliger.
Maar meten is weten.

cluseau
18 januari 2011, 17:00
Dus daarom wil ik er een bascabinet er op aansluiten maar nergens staat het ohm vermeld. Hoe kan ik erachter komen wat het ohm is?

Tis nie helemaal duidelijk maar ik neem aan dat je de impedantie van je bascab wilt weten? Die kun je gewoon meten met een ohmmeter. De gelijkstroomweerstand die je dan meet is niet de impedantie maar er is wel een duidelijke relatie tussen impedantie en weerstand van een speaker. Voor een 16ohm impedantie meet je een weerstand van ongeveer 12 tot 14 Ohm, iig meer dan 8Ohm. Heb je een 8Ohm cab zul je iets van 6 a 7Ohm zien. Een 4ohm tenslotte laat dan weer iets minder dan 4 zien, zeg maar zo'n 3ohm.

Frans.

caliban
18 januari 2011, 17:04
Eerst kijken wat ik kan doen met de middelen die ik heb. Wat kan er mis gaan als het niet overeenkomt met elkaar?

Lichte mismatches zijn normaal niet dodelijk... Afhankelijk van de amp denk ik. Wat is de poweramp?

Madcow
18 januari 2011, 17:10
rocktron velocity 50/50 Het is trouwens geen basgitaarcabinet maar gewoon echt een basspeaker met tweeter er in. Hij klinkt redelijk vet maar ik durf hem niet vol open te gooien bij een repetitie zonder dat ik weet wat er kan gebeuren.