PDA

View Full Version : te mager geluid bij enkele noten



Bartcore
18 januari 2011, 11:18
Hallo mensen,

ik ben ontevreden over m'n geluid bij het spelen van enkele noten (dus met één snaar) in melodielijntjes. Het geluid van m'n powerchords vind ik prima - lekker vol en zwaar, maar zodra ik dus met enkele snaren aan de slag ga klinkt het allemaal behoorlijk slap.

Ik denk dat het wel op te lossen moet zijn met bepaalde effecten, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat zou moeten doen.

Ik heb een Epiphone SG400, en een Boss ME70, en met dat laatste moet er toch wel wat te fixen zijn, lijkt me zo.

Wat zijn jullie suggesties? (Bijvoorbeeld iets met delay ofzo? Ik heb nog steeds niet zo goed door hoe dat werkt...)

Alvast bedankt!

ellisvertellis
18 januari 2011, 11:27
Je zou je geluid wat kunnen aandikken met een compressor of booster bv, of idd een beetje delay opgooien zodat je een slapback effect krijgt (1 of 2 korte delays vlak na de aanslag), of een wat langere delay...
Blijven experimenteren!

aaronstonebeat
18 januari 2011, 15:49
Ik zou het niet direct in effecten zoeken maar eerder in de manier van aanslaan en fretten. Er zijn zat gitaristen die als enige effect een kabel tussen de gitaar en de versterker hebben en toch zowel met akkoorden als melodielijnen overal tussendoor komen.

Laat ik nu zelf ook een G400 hebben; daar kan dat prima mee. Misschien een beetje spelen met de instelling van de versterker en de volumeknop op de gitaar.

ER!K
18 januari 2011, 16:18
Ik denk niet dat je met die ME70 erg veel gaat bereiken, want die vond ik juist erg dun en digitaal klinken :)

Dealer
20 januari 2011, 13:57
.13 snaren erop zetten:P

Il_Falco
20 januari 2011, 21:13
Ik volg Aaron.
Je speelstijl en versterker zit er voor veel tussen. Probeer eens je noten harder in te drukken en met je plectrum harder aan te slaan. Misschien moet je eventueel een volledige strum doet, alsof je een akkoord aanslaat. Ook kan je opteren om (zoals veel gedaan wordt in punk) je octaaf erbij te nemen voor sommige loopjes.

Nu, als je al een eindje speelt is het moeilijk sommige dingen aan te passen, ik merk nu dat mijn singlenotes beter uitkomen met hetere pickups. Misschien daar eens naar kijken?

Fenderfan
20 januari 2011, 23:39
Duh... dat is altijd zo...
Meerdere snaren aanslaan klinkt altijd "voller" dan 1 enkele noot.

Het scheelt wel of je goed kunt spelen of een beginner bent, maar het verschil zal altijd blijven.

aaronstonebeat
21 januari 2011, 00:02
Probeer eens je noten harder in te drukken en met je plectrum harder aan te slaan.

Ik sla wel hard aan als ik dat nodig vind, maar hard indrukken probeer ik zoveel mogelijk te vermijden (vals :stop:). Het is meer dat ik probeer met vibrato, en dat hoeft desnoods maar heel subtiel te zijn, noten er meer uit te laten springen en 'langer in leven te houden'. Natuurlijk komt er onder omstandigheden een beetje kracht bij kijken, maar het is nooit 'hard indrukken'. Meer ferm en resoluut.
Single coils, humbuckers, veel of weinig gain, of akoestisch maakt wat dat betreft niet uit. Het is op de een of andere manier dat een toon, of een reeks tonen, er meer uitspringt als ik dat wil.

sideburns
21 januari 2011, 19:37
Denk ook dat het inderdaad heel veel te maken heeft met vibrato, geeft een enkele noot meer leven en het duurt langer voordat hij uitsterft. Een mooi en treffend voorbeeld hiervan vind ik het gitaarspel van David Gilmour

Bartcore
23 januari 2011, 15:01
Bedankt voor de tips!

Ik probeer inderdaad vaak met vibrato's wat meer leven in de brouwerij te brengen, maar dat vind ik niet altijd passend.

Desalniettemin heb ik sinds ik deze draad heb geopend weer eens een paar uur in de oefenruimte gestaan en die keer ging het veel beter! Ik denk dat ik het vooral in de instellingen moet zoeken. Ik blijf het lastig vinden om een goede sound in te stellen, maar stukje bij beetje leer ik de kneepjes toch wel kennen.

Ook heb ik gisteren eens een ander setje snaren gekocht dan ik normaal heb. Ik ben nu voor eens wat dikkere gegaan en ik zal ze er straks eens opzetten.

En dan nog een vraag aan Il_Falco: Bedoel je met 'een octaaf erbij nemen' het gebruik van een effect dat dat doet? Zo heb ik op m'n ME70 wel een harmoniser (die je ook een octaaf hoger of lager kunt instellen) maar die klinkt echt heel erg kut. Superkunstmatig, bijna buitenaards.

Maar dus: ik moet denk ik gewoon nog meer m'n best doen met het instellen van de versterker enzo.

Bedankt!

Exi
24 januari 2011, 13:54
Octaaf erbij nemen is gewoon letterlijk de snaar erbij aanslaan die een octaaf hoger is. Dus bijvoorbeeld de A op de 5e fret van de E snaar + de A op de 7e fret van de D snaar.
Wij hebben hier thuis ook een SG400 staan (van mijn broertje) en ik heb geen last van dit probleem. Misschien ligt het ook aan de dikte van je plectrum, maar het meeste verschil zal in de techniek zitten. Blijven oefenen dus:ok: