PDA

View Full Version : Nieuwe ontwikkeling zet door; BLACKSTAR HT408



muziekschuur
18 januari 2011, 11:03
beste allemaal,

Sinds enige tijd is er in basland een revolutie aan de gang. I.p.v. de gebruikelijke 4x10 cabinetjes maken enkele fabrikanten 4x8 cabinetjes (en zelfs 8x8). De grotere uitslag van neodynium drivers maar ook gewoon alle nieuwe geproduceerde drivers (men kan sterkere magneten maken en dus kan de speaker een grote uitslag maken= meer vermogen uit de zelfde speaker).

Nu ook in gitaarland. Blackstar introduceerde op NAMM 2011 de HT408. Een 4x8 cabinet voor gitaar. Ik zeg, ideaal voor kroegtijgers....
http://www.andertons.co.uk/Products/i/large__HT408.jpg

Orpheo
18 januari 2011, 11:05
hmm, een 4x8'' cab... ik krijg nu visioenen van vette buizenbakken die opengetrokken worden, en plots klinken als de ouwe marshall MG-serie, bespeeld door Kerry King (i.e.: kerry krap, in deze).

caliban
18 januari 2011, 11:16
hmm, een 4x8'' cab... ik krijg nu visioenen van vette buizenbakken die opengetrokken worden, en plots klinken als de ouwe marshall MG-serie, bespeeld door Kerry King (i.e.: kerry krap, in deze).

Kerry King kan álles slecht laten klinken :)

rudolf
18 januari 2011, 11:27
Kerry King kan álles slecht laten klinken :)

Das ook een talent! :D

Orpheo
18 januari 2011, 11:33
Kerry King kan álles slecht laten klinken :)

hm.. wil 'm dan wel eens horen spelen op een fender blues deluxe en een customshop strat. wedden dat ie gaat klagen dat 't niet strak genoeg is, en de gain niet hoog genoeg is, en ie met een metalzone aan komt? :P

G.G.
18 januari 2011, 11:55
en dan een bijpassende 1x15 voor een fullstack. Lijkt me we wat

Mr. Dynamite
18 januari 2011, 14:32
hmm, een 4x8'' cab... ik krijg nu visioenen van vette buizenbakken die opengetrokken worden, en plots klinken als de ouwe marshall MG-serie, bespeeld door Kerry King (i.e.: kerry krap, in deze).

Same thoughts here :dontgeti:
Maargoed, laten we niet te snel oordelen

macwilliams
18 januari 2011, 14:39
Ik vind het geluid van Kerry King juist goed. Ik vind dat dichtgesmeerde nu metul geluid juist crap.

muziekschuur
7 maart 2011, 17:04
Iemand al eigenaar van dit cabje?

Mr. Dynamite
7 maart 2011, 17:12
http://www.youtube.com/watch?v=3VSDsUw4Sc4&feature=feedu

Deze had ik bekeken, beetje melig maar opzich klinkt het wel leuk.
Ik denk trouwens dat dat vooral voor op de slaapkamer leuk is of in kleine kroegjes. Als het groter word zal het denk ik veels te dun klinken. :)

munkie
9 maart 2011, 14:44
Toch niet slecht voor een 1 W topje. Ik zou het eens moeten horen, het kan een concept zijn. Beter te sjouwen dan een 4X12 iig ;)
Voorlopig zeer tevreden met mijn Blackstar HT-5 topje op een Marshall 1922 2X12. De man van wie ik het topje kocht had hem op een zelfbouw 2X10 kastje, vond ik toch wat afgeknepen klinken hoewel het een zeer degelijk gebouwd kastje was. Ik houd het voorlopig bij 12" .

Mitch
9 maart 2011, 17:41
Ik houd al niet zo van 10", laat staan kleiner. Maar eerlijk is eerlijk: ik heb wel eens een 4x8 combo gehoord (Bassman kloon als ik het wel heb) en dat klonk he-le-maal niet verkeerd. Zeker niet te weinig laag. Ik denk dat de meesten associaties krijgen met Champs als het om 8" gaat, maar vier van die speakers bij elkaar is toch net effe anders.
Maar ik geloof niet dat ik mijn 2x12 er voor weg ga doen ;)

stikel
9 maart 2011, 21:05
Zoiets komt in de buurt voor woon/slaapkamergebruik. Ik zou 'm graag eens echt horen. Mooi 5 a 10 watts 6v6 topje erop.

Michael AE
10 maart 2011, 01:39
Ik hoor in dat clipje echt dat typische, vervelende, kleine speaker-geluid. Nee, dan heb ik liever een 1x12 of 2x12. Nieuwe ontwikkelingen zijn leuk, maar dat geldt ook voor archetypische gitaarsounds.

muziekschuur
10 maart 2011, 08:06
Als het neodynium speakers betreft is de excursie van de driver veel groter en heb je geen "boxie" geluid. Maar helaas kan ik dat niet verifieren vanwege een gebrek aan info op de Blackstar website.

stikel
10 maart 2011, 15:37
Ik hoor in dat clipje echt dat typische, vervelende, kleine speaker-geluid. Nee, dan heb ik liever een 1x12 of 2x12. Nieuwe ontwikkelingen zijn leuk, maar dat geldt ook voor archetypische gitaarsounds.


Eerst even echt horen. En eventueel aanvullen met een 1x12 eronder. Heb basverstekers gehoord met meerdere 5 " (ik meen Phil Jones) speakers waarvan ik onder de indruk was. (ik heb nu ook voor gitaar een 4x10 combo. Erg goed voor huiskamergebruik). Op een podium gelden mogelijk andere waarden. Maar ik zal waarschijnlijk nooit podiumnivo halen ;)

Mr. Dynamite
10 maart 2011, 19:48
Je hoort niemand over speakers die eerst moeten worden ingespeeld.. :soinnocent:

Dat scheelt natuurlijk ook wel, maar dan lijkt het me eigenlijk als nog niet echt wat :makeup:

Nielsje
10 maart 2011, 20:19
Ik houd al niet zo van 10", laat staan kleiner.

Ah, ik heb weer zin in een 'verkloot mijn kwoot' topic :D

Speeddemon
16 januari 2012, 20:47
Iemand er nou al eens op gespeeld?

Ik ben benieuwd, en idd evt 2 van die dingen op elkaar of een 1x12 eronder.

Heb nu al 2x gegigged met m'n H&K Tubemeister 18 bovenop een Engl 4x12" Pro (V30's) en dat klinkt bruut/vol, maar 't is wel een speakerkast van bekant 60kg en de bedoeling van die Tubemeister was juist om iets kleiners/fijners voor de kleinere podia te hebben...

schwalbe
16 januari 2012, 22:11
Als het neodynium speakers betreft is de excursie van de driver veel groter en heb je geen "boxie" geluid. Maar helaas kan ik dat niet verifieren vanwege een gebrek aan info op de Blackstar website.

Neodymium zorgt niet voor een grotere excursie; alleen maar voor een krachtiger magneet bij hetzelfde gewicht. Je kan ook prima sterke keramische magneten maken: ik heb een 2x12 voor bas staan die electrisch gezien 1000 watt aankan, met gewone keramische magneten. Meer excursie wordt mogelijk gemaakt door sterkere en anders opgehangen conussen. Het is trouwens nogal de vraag of je voor gitaar wel meer excursie wil (dat wil je voor bas wel), want een fiks deel van het typische geluid van gitaarspeakers wordt veroorzaakt door een gebrek aan (lineaire) excursie. De prijs van neo speakers is trouwens ook verdubbeld sinds de chinezen (die de meeste ertsmijnen hebben) de productie hebben verlaagd, dat kon dit cabje wel eens erg prijzig maken.

Speeddemon
11 november 2012, 20:48
Bumpje, heeft iemand er al eens op gespeeld nu?