PDA

View Full Version : Iemand ervaring met Gig-fx ?



Mr10
18 januari 2011, 00:40
Ik kwam deze pedalen op internet tegen, ze hebben een apart ontwerp maar interessante specificaties. De Kilo-Wah heeft bijvoorbeeld 2 gewone Wah's, een autowah en trigwah aan boord. Optisch ontwerp.
Er bestaat ook een stereo versie en nog een aantal exotischer configuraties.
Op ebay (Duitsland) is die Kilo-Wah te koop voor zo'n 100 euro, hier volgens mij nergens in een winkel ?

De soundclips vind ik veelbelovend maar ik las ergens dat ze in China gemaakt worden, dat zou kunnen betekenen dat ze een cheapo constructie hebben.

http://www.gig-fx.com/products/johnny-hiland-kilo-wah/

Steelduines
18 januari 2011, 21:37
Heel toevallig kwam ik deze vandaag ergens tegen op het internet. Ben ook wel benieuwd of meer mensen van gig fx gehoord hebben. Vooral de mega wah spreekt me wel aan, alleen die heb ik tot nu toe nog nergens kunnen vinden...

ChazyChaz
19 januari 2011, 02:41
Ik gebruik al een jaar of drie de Gig-fx Mega-Wah, en ben er ontzettend over te spreken!

Hij heeft me technisch nog nooit in de steek gelaten, enige constructie probleempje wat ik ooit gehad heb is dat het rubbertje aan de hiel kant van het ding los is gegaan.
Ik gebruik hem nu eenmaal vrij intensief (Jazz Funk band), dus op een gegeven moment was de lijm denk ik gewoon op.

De verschillende standen (Cry, Mega, Trig en Auto) klinken helemaal prima.
Cry gebruik ik erg weinig, omdat ik hem juist gekocht heb voor de vette, synthy Mega stand. Maar de Auto, en ook Trig standen gebruik ik daarnaast nog wel:

Auto vind ik gaaf voor een soort phaser effect, jammer wel dat je de snelheid niet met het pedaal kan besturen. Had een leuke feature geweest.

Trig heb ik een hele poos gebruik als Envelope Filter (super bruikbare sound voor mij uiteraard). Daar heb ik nu andere pedalen voor (Tube Zipper, Boss AW3, Envelope/Phaser I), Maar de Mega-Wah heeft daarin wel echt een eigen sound.

Verder voelt het pedaal echt heel fijn, niet te zwaar en zeker ook niet te licht.
Dat voelt na inmiddels toch wel een behoorlijke lijst gigs nog steeds precies hetzelfde.

Zo klinkt hij (ik ben de man met de Dreadlocks):
http://www.youtube.com/watch?v=4orV1_RMz3M
http://www.youtube.com/watch?v=x6bvJZag9LM

Succes met je besluit/aankoop!

Steelduines
19 januari 2011, 13:33
Klinkt lekker ChazyChaz!! Weet je ook of de megawah een beetje overweg kan met wat meer gain??

Mr10
19 januari 2011, 20:07
Klinkt inderdaad goed, bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik er maar eens een ga proberen.

Hoe werkt die trigwah eigenlijk, reageert die op 1 bepaalde toonhoogte ?

ChazyChaz
20 januari 2011, 00:50
Klinkt lekker ChazyChaz!! Weet je ook of de megawah een beetje overweg kan met wat meer gain??
Ja dat wil zeker wel. Ik ben niet echt "zo'n soort gitarist", maar hij trekt het prima. Mijn FuzzFactory staat er vóór, en dat zorgt voor hele gave synthy sounds!


Klinkt inderdaad goed, bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik er maar eens een ga proberen.

Hoe werkt die trigwah eigenlijk, reageert die op 1 bepaalde toonhoogte ?
Nee, het is gewoon een envelope filter/follower. Reageert op hoe hard je speelt.

Ik geloof trouwens dat Nederland Muziek ze voorheen altijd verkocht? Daar heb ik die van mij destijds in ieder geval wel gehaald.

Mr10
20 januari 2011, 20:29
Je hebt gelijk, ik zie ze ook staan op de site van Nederland Muziek. Gek dat dat niet tevoorschijn kwam bij google. Nou ja, ik heb inmiddels een KiloWah besteld via ebay, ben erg benieuwd !

Steelduines
20 januari 2011, 21:54
Mr10 ben ook erg benieuwd. Laat maar wat weten als je hem binnen hebt!!

Mr10
22 januari 2011, 21:31
Mr10 ben ook erg benieuwd. Laat maar wat weten als je hem binnen hebt!!

De Kilowah is vandaag al binnen gekomen :ok: Snelle service van Touched By Sound, zeker vergeleken met de vorige zending uit Duitsland.

Een eerste snelle beoordeling:
De wah voelt inderdaad degelijk aan en is lekker compact. Er is naast de basic handleiding informatie toegevoegd over extra instelmogelijkheden. Dit gaat met name over het aan-en uitschakelen. De wah is optisch, is uitgeschakeld in de achterste stand en gaat automatisch aan bij het vooruit bewegen. Er is echter enige delaytijd ingebouwd zodat je bij het heen- en weer bewegen niet telkens het hele pedaal uitschakelt. De delaytijd van het aan- en uitschakelen is dus instelbaar. Je ziet tevens een ledje oplichten als het pedaal in de achterste stand komt dus al met al goed doordacht en werkbaar.
Het pedaal is niet volledig true bypass ( is bewust voor gekozen) maar heeft voor mijn gevoel niet echt veel effect op het geluid in de uitstand. Voor mij is de beweging even wennen. Ik heb nooit een echte wah gehad, wel een EH Talking Pedal en die had een veel grotere "sweep". De beweging gaat wat zwaarder maar dat is juist prettig.

Dan de 4 wahgeluiden:
Ik kan niet zo goed beoordelen of de "Cry" stand een beetje lijkt op de Crybaby. Mijn indruk is dat de Gig-fx transparanter is. Hij is inderdaad dunner dan de "Mega" stand. Ik denk dat ik die Mega stand meer zal gebruiken omdat er vooral meer laag in zit. Het is in elk geval leuk om te kunnen variëren. De selectieschakelaar gaat overigens vrij zwaar.
De Trigwah is een erg leuke toevoeging die zowel voor akkoorden als solo's bruikbaar is. Je verliest wel wat hoog uit je geluid in deze stand, maar dat stoort mij niet.
De rate van de Autowah kan ingesteld worden. Voor mij nog oefenen om de juiste snelheid in te stellen maar voor sommige nummers zeker interessant.

Al met al ben ik er erg tevreden mee !

apekop
23 januari 2011, 13:53
Ik gebruik al een jaar of drie de Gig-fx Mega-Wah, en ben er ontzettend over te spreken!


heeft deze wah ook nog last van tonesuck (als hij uit staat), aangezien hij true bypass is?

@Mr10: waarom ging je voor de Kilowah en niet de Megawah?

Mr10
23 januari 2011, 22:37
Het begon met de Kilowah die ik op Ebay had zien staan. Die heeft eigenlijk alles wat ik zoek. De Megawah heeft naast dezelfde wahgeluiden erg coole stereo-effecten maar het leek me dat je dan een stereo-opstelling moet hebben om dat goed tot zijn recht te laten komen. Plus een keuzeschakelaar om hem als volumepedaal te gebruiken, wat ik ook niet nodig heb.
En omdat het 50 euro scheelt koos ik voor de Kilowah.

ChazyChaz
24 januari 2011, 00:01
heeft deze wah ook nog last van tonesuck (als hij uit staat), aangezien hij true bypass is?

Om heel eerlijk te zijn kan het me niet genoeg interesseren om het te horen denk ik. Ben daar heel praktisch/relativerend op ingesteld: als een pedaal goed klinkt maar een beetje hoog of mid uit je signaal snoept, dan draai je dat toch gewoon bij op je versterker?

Zo ook in deze het geval: Ik heb lang gezocht, goed geinformeerd en héél veel uitgeprobeerd en beluisterd. Persoonlijk heb ik bevonden dat dit veruit de best klinkende Wah wah op de markt is, en heb er daarom nooit bij stil gestaan of hij wel of niet last had van Tonesuck. Al zat er waanzinnig goedkope buffer in, had ik hem nog gekocht!

Maar goed, on-topic! Om je nog een soort zinnig antwoord te geven: Voor zover ik kan horen is er geen sprake van Tonesuck. Maar zoals bovenstaand is uitgelegd, vraag je het misschien aan de verkeerde persoon.

@Mr10 Fijn dat je er blij mee bent! Ik was destijds niet in de mogelijkheid om de KiloWah te testen, anders had ik hem misschien zelf ook wel gehad. Veel plezier ermee.

apekop
24 januari 2011, 00:42
bedankt!

zou iemand voor mij kunnen opmeten hoe breed en land deze wah exact is?
Ik heb niet veel plaats meer in mijn effecten kist meer, maar misschien past hij er nog net in.

Steelduines
24 januari 2011, 13:33
@Mr10 Mooi dat hij bevalt.. Ga er binnenkort ook één bestellen. Weet nog niet of het de Kilowah of de Megawah wordt. De stereo optie daar heb ik zelf ook niets aan, maar het is misschien toch wel fijn dat je nog wat parameters kan instellen.

@apekop ff op de site gekeken: Compact Size: 9” x 4” (228mm x 103mm)

apekop
26 januari 2011, 08:53
dank, ik vrees dat hij net iets te groot is voor mijn bord. Maar ik heb wel GAS.
Buiten het stereo verhaal heeft de Megawah toch sowieso meer opties dan de Kilowah?

ChazyChaz
26 januari 2011, 23:18
dank, ik vrees dat hij net iets te groot is voor mijn bord. Maar ik heb wel GAS.
Buiten het stereo verhaal heeft de Megawah toch sowieso meer opties dan de Kilowah?

De KiloWah is eigenlijk niet te tweaken, terwijl je bij de MegaWah verscheidene parameters hebt om naar eigen smaak aan te passen.

Dit zal je vragen wel beantwoorden: http://www.youtube.com/watch?v=VsHJ0SGoz4E

apekop
27 januari 2011, 07:46
dan ga ik toch voor de megawah, vooral een gain regeling vind ik onmisbaar.
Nu nog bedenken hoe ik het ga oplossen met mijn kist.

apekop
4 maart 2011, 12:11
vandaag de Megawah binnen gekregen. Hier de bevindingen.

Het wah geluid klinkt erg lekker. Trigger wah werkt ook prima. Als volume pedaal klinkt hij ook prima.

3 kritiek puntjes:
1) Ik vindt dat de gain stand vrij mild is. Je moet hem eigenlijk bijna helemaal open zetten om een even hard signaal te krijgen als je normale geluid. Dus je kan de gain niet echt boosten maar alleen 'cutten' naar mijn idee. Hierdoor is het gebruik van deze knop beperkt.
2) de resonance knop had ook wat extremer gemogen van mij. Ik heb het idee dat de resonance knop bij de autowah functie niet werkt (?)
3) de autwah klinkt lekker, alleen vind ik dat de wah daar te overheersend is tov van de noten die je speelt. Dit kun je niet instellen.

Ben benieuwd of andere Megawah gebruikers dit ook zo ervaren.

Al met al ben ik wel erg tevreden en is het een veelzijdige wah die bovendien zeker niet te duur is.

Mr10
4 maart 2011, 20:11
Mooi dat je er blij mee bent apekop. Heb je hem nog op je pedalboard weten te krijgen ?

apekop
5 maart 2011, 23:12
Nog niet. Wellicht past het net als ik mijn Boss FV-500 vervang door een FV-50. Zo niet zal er een 2e kleine bord moeten komen, want ik heb nog wat op mijn verlanglijstje staan.