PDA

View Full Version : opbouw ideale slide-gitaar?



st.robot
17 januari 2011, 22:52
hallo beste bouw-helden (of helden in wording)

Ik heb al weer een paar maanden niets gebouwd en het begint weer te kriebelen. Dus heb ik weer een excuus nodig om iets ineen te steken.Ik ben nog steeds gitaarspeler in wording ben (nog les volgen enzo, nauwelijks fatsoendelijk kunnen spelen ed) en zou nu eens graag wat slide leren spelen. Nu is dat een ideale reden om nog eens iets te bouwen.

dus... een gitaar bedoelt om slide te spelen. (Ik bedoel vrij rauwe slide, ben een hoeveelheid drive erop, beetje a la jack white)

Nu zou ik graag jullie mening willen vragen over hoe een ideale slidegitaar opgebouwd is. daarmee bedoel ik
-hollowbody, semi-hollow, solid
-houtsoorten
-type elementen (plaats van de elementen)
-mensuurlengte
- (als er nog puntjes zijn, hoor ik ze natuurlijk graag)
[edit]
- bepaald soort snaren (diktes?)
- ronding hals (9,5", 12", vlak?)


(ik zou wel liefst een 6 snarige slide bouwen, niet met maar een paar snaren)

alvast bedankt voor de komende verhelderende reacties

grtz

stijnkenens
17 januari 2011, 23:16
Solid, volledig uit 1 stuk. (als het voor op uw knieën is.)
Mahonie, esdoorn, alles wat maar stevig is.
Geen radius (uw snaren liggen +/- 1cm van de toets af !)
Ik dacht dat er flatwounds voor worden gebruikt, alhoewel: rauwe slide met roundwounds, dat klinkt wat vuiler natuurlijk !!!
Element: iets vettig :)


s.

st.robot
17 januari 2011, 23:37
Solid, volledig uit 1 stuk. (als het voor op uw knieën is.)
Mahonie, esdoorn, alles wat maar stevig is.
Geen radius (uw snaren liggen +/- 1cm van de toets af !)
Ik dacht dat er flatwounds voor worden gebruikt, alhoewel: rauwe slide met roundwounds, dat klinkt wat vuiler natuurlijk !!!
Element: iets vettig :)


s.

't is niet de bedoeling dat ik 'm op mijn schoot leg hoor. ik zou er ook nog min of meer gewoon op willen spelen ook (dus een actie van 1cm lijkt mij ook wel wat veel)

eenneeuu, definieer een 'smerig' element (hoge output?) :hippie:

thx in elk geval

barno
17 januari 2011, 23:45
hi
ik ben sinds enkele jaren ook slide gaan spelen. ik vind het nog altijd heel moeilijk maar we blijven proberen; heb heel wat gitaren uitgetest. hangt ook af van stijl van slide enz...

sinds vorige week heb ik een Harmony Bobkat en da's de het beste slidegitaar die ik tot nu toe heb gehad. (electrische that is, ik speel ook vaak op een dobro en kleine acoustische gitaartjes)

de Harmony heeft een scale van 24". normaal zou ik voor slide een langere scale aanraden maar dit werkt gewoon heel goed omdat je met zo'n kortere scale gemakkelijk een setje 012 of 013 kan opleggen, hetgeen meer tone geeft voor slide.
Verder: P90's (of P100's) werken heel goed voor slide.
radius : 12 of hoger (dus platter). zonder radius zou ik niet doen. je moet er ook zonder slide op kunnen spelen

Een goed afgestelde slidegitaar heeft helemaal geen hoge actie (ik dacht ook vroeger van wel, maar dat is dus niet zo). Met een te hoge actie ga je geen noten meer kunnen fretten met de vingers en dat komt er toch wel bij.

ik heb ook vaag de indruk dat de body massa voor een electrische slidegitaar minder belangrijk is. missch omdat de klank vooral komt via de slide en de snaren eerder dan via het fretboard naar de body. Ik ken nl veel slidegitaren die heel goed klinken en toch heel kleine bodies hebben. bv de H44 van harmony of de vroege lapsteels van Fender en co

de pickups: voor jack white style zou ik gaan voor single coils (eventueel dus p90's)
voor meer rock a la duane Allman: humbuckers

RB-1
18 januari 2011, 00:16
Niks op schoot, nergens voor nodig..

Gewoon omhangen dat geval, een microfoon boven de cone en gaan met dat ding.....

http://home.hccnet.nl/b.van.hoek/Plaatjes/Bruno%20-dobro.jpg

Van Dattum
18 januari 2011, 09:01
Ik denk bij slidegitaar altijd aan een Telecaster met een flink hoge actie en lompe (013) snaren. Randje overdrive op de versterker, klein beetje galm.... :lovelove:

Harald
18 januari 2011, 09:04
Vraag is wat TS wil, vermoed toch gewoon normaal slidespel, geen lap steel of dobro. David Lindley had trouwens een vreselijk gave Flying V achtig iets om rond te kunnen lopen met lap steel

http://www.youtube.com/watch?v=cMyOoT28PJY (wat is er trouwens met de zanger van BAP aan de hand. Lijkt alsof hij zijn stem kompleet kwijt is... of zou het gewoon zijn dat hij allergisch voor engels is:makeup:)

Voor lapsteel achtig werk is een hoge actie echt een must. De thrills en bindingen in dit intro zijn anders echt niet goed te doen
http://www.youtube.com/watch?v=TAbbgSKUZB4&feature=related

Maar voor normaal slide werk ala ry cooder etc., het kan in principe op elke elektrische, en de aktie niet al te absurd hoog, zodat je ook normaal kunt fretten. Dikke snaren helpen wel.

Harald
18 januari 2011, 09:05
Meen me trouwens een countrygitarist (echt oud videomateriaal) te herinneren die een soort combigitaar had, een normale nek EN zo'n gekanteld deel voor lap steel. Als je echt wil opvallen :D

st.robot
18 januari 2011, 15:22
het is inderdaad de bedoeling om gewoon slide te spelen, geen lapsteel. Bedankt al voor de reacties

voorlopig zit ik aan het volgende te denken
-solidbody (vrij klein, ik zag die H44 die barno aanhaalde, en da's toch ook maar een klein ding), ook een vrij dunne body denk ik
-esdoorn hals, pallisander toets
-splitbare vintage humbucker
- volumeknop (pushpull om van sc naar humbucker over te schakelen)
- 12"
- dikke snaren (wss gibson scale)
- houten 'floating' brug met tailpiece

ben nu bezig met een model uit te tekenen. dat verloopt moeilijker dan bij mijn vorig model, toen had ik direct iets van "da's goed". Nu blijf ik maar krommingen hertekenen en het is nooit naar m'n goesting.

Ik hou jullie op de hoogte (als er nog opmerkingen zijn, altijd welkom)

grtz

heinz3110
18 januari 2011, 15:40
Meen me trouwens een countrygitarist (echt oud videomateriaal) te herinneren die een soort combigitaar had, een normale nek EN zo'n gekanteld deel voor lap steel. Als je echt wil opvallen :D

Da's Junior Brown:

http://www.youtube.com/watch?v=XpFtpT9PSwA

barno
18 januari 2011, 21:51
het is inderdaad de bedoeling om gewoon slide te spelen, geen lapsteel. Bedankt al voor de reacties

voorlopig zit ik aan het volgende te denken
-solidbody (vrij klein, ik zag die H44 die barno aanhaalde, en da's toch ook maar een klein ding), ook een vrij dunne body denk ik
-esdoorn hals, pallisander toets
-splitbare vintage humbucker
- volumeknop (pushpull om van sc naar humbucker over te schakelen)
- 12"
- dikke snaren (wss gibson scale)
- houten 'floating' brug met tailpiece

ben nu bezig met een model uit te tekenen. dat verloopt moeilijker dan bij mijn vorig model, toen had ik direct iets van "da's goed". Nu blijf ik maar krommingen hertekenen en het is nooit naar m'n goesting.

Ik hou jullie op de hoogte (als er nog opmerkingen zijn, altijd welkom)

grtz

met die specs ga je zeker fijne slide axe hebben
een H44 is 43 cm dik qua body, mijn BobKat 37cm

ohja, wat die ouwe harmonies gemeen hebben: dikke hals, minstens 1 inch dik (dat geeft ook meer bottom aan het geluid).

st.robot
18 januari 2011, 22:55
thx barno, 1" nek. zou dus misschien ook zonder trussrod kunnen?

in plaats van "ondernemen" te leren (morgen examen van) heb ik maar wat proberen te schetsen, leek mij interessanter.

Het is echt iets enorm basic, heel klassiek. Zo klassiek volgens mij dat er al wel iets zal bestaan dat er bijna hetzelfde uitzien (is ook wel wel op die H44 geinspireerd)

http://i697.photobucket.com/albums/vv335/st-robot/IMG_0002.jpg

(ik vond ook nog deze link over die H44, blijkbaar is het 'slide heaven' http://www.eastwoodguitars.com/pdfs/AirlineH44-JUN2-07.pdf)

nog een vraagje over de frets, mij lijkt het alsof ik kleine frets moet gebruik voor slide, dan hoeft de actie niet te hoog te zijn. of zie ik dat verkeerd

grtz

barno
18 januari 2011, 23:06
ik heb zelf bouw van een replica van een H44/88 in de planning staan. ik zou idd dunne vintage fretjes gebruiken. iets bredere dan standaard nut is ook handig vermits dat fingerpick makkelijker maakt. bij een stratotone zit het op 44,5 mm

hier dè site met info over alle Harmony modellen

http://harmony.demont.net/guitars/H44/131.htm

de eastwood copies lijken alleen wat op de harmonys maar zijn anders gebouwd en ook totaal andere pickups.


ik zou wel een truss rod doen, 1 inch is niet dik genoeg als je zware snaren oplegt.