PDA

View Full Version : toonladders



Ronald
14 mei 2003, 09:36
volgens mijn workshop leraar zou ik toonladders moeten gaan leren om de notennamen op mn gitaar terug te kunnen vinden en mn techniek wa aan te sterken

kunnen jullie wa toonladders noemen , bijvoorbeeld een toonladder vanaf de c

Fvddungen
14 mei 2003, 10:19
Jouw leraar zegt dat je het moet leren, maar geeft verder geen materiaal mee naar huis? Dat is makkelijk les geven.

Mijn leraar tekent alles tenminste uit compleet met uitleg alles er op en er aan
(en ik snap het nog niet).

pimmetje
14 mei 2003, 10:26
Da's idd gemakkelijk je geld verdienen. Laat 'm maar gewoon lekker een paar ladders in intervallen geven in 1 of 2 toonsoorten ook meteen de juiste tonen en per ladder minimaal 2 plekken waar je lekker een boxje kan oefenen.

Vanaf dat punt mag hij wel verwachten dat de leerling zelf verder graaft in en oefent met de stof.

Bas Gitaar
14 mei 2003, 11:54
Tis leuk dat jullie die leraar afzeiken maar waarom zeg je niet gewoon die toonladder daar was geloof ik dit topic voor bedoeld

Mikeee
14 mei 2003, 16:07
Die ladders zitten over het hele 'net.
Ik pluk ze bijvoorbeeld van cyberfret.com
en zo heb je honderden for-profit of hobby sites met die info.

hoofd
14 mei 2003, 16:13
Maggie eerst wel ff wat nadere onderzoek plegen naar toonladders, wat de theorie erachter is. Als je zegt 'noem 's wat noten van een toonladder uit c" zeg ik C-D-D#-F-F#-G#-A-B...tsja, zoek dan maar uit wat voor toonladder dat is en wat de theorie erachter is en wanneer je het kan gebruiken
(leuke quiz, wie weet welke toonladder het is waarvan ik net de noten noemde :smile:).

delphiro
14 mei 2003, 20:16
poging:

C-D-D#-F-F#-G#-A-B
=
1 - 2 - #2 - 4 - #4 - #5 - 6 - 7
of
2 - 1 - 2 - 1 - 2 - 1 - 2 - 1

ff kijken..

het lijkt op Maqam Nahawand, Raga Suha (Suha Kanada), Gregorian nr.4, Utility Minor of Zirafkend: Arabic

maar dan net niet..

waar ik die wijsheid vandaan haal?

http://www.xs4all.nl/~huygensf/doc/modename.html

:smile: :smile: :smile:

pimmetje
15 mei 2003, 00:42
Op 2003-05-14 11:54, schreef Bas Gitaar:
Tis leuk dat jullie die leraar afzeiken maar waarom zeg je niet gewoon die toonladder daar was geloof ik dit topic voor bedoeld

Ja, leuk.... dan noemen we een goed vage... de hele-toons-ladder of zo. Dat zal werken. Dan moet die leraar daarna nog een beetje pakkend begeleidinkje daarvoor in elkaar jassen. Of zal hij dan meteen ook maar makkelijk doen en die puzzel ook aan de leerling over laten?

Als ik door m'n leraar gebeerd zou worden, zou ik liever dat horen dan dat ik nog tijdenlang vruchteloos bij zo'n knakker rond blijf hangen met m'n willekeurige laddertje in C.

En nog belangrijker:
WIJ BEPALEN WEL WAARVOOR EEN TOPIC IS BEDOELD!!!

Pisventje... komt hier ff de hele natuurlijke orde verstoren... :grin:

delphiro
15 mei 2003, 08:17
oh ja.. er werd ook nog een vraag gesteld

ik heb er ooit iets over geschreven, zie http://www.nedlinux.nl/~delphiro/git_le3.html

en evt. de eerste les die er ook mee te maken heeft (les 1 geeft aan hoe je een noot op de hals kunt vinden)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: delphiro op 2003-05-15 08:22 ]</font>

Ronald
15 mei 2003, 09:20
hij is mijn leraar niet hoor , hijs alleen een workshopleraar, vandaar

maar bedankt voor de WEL serieuzereacties

moretel
15 mei 2003, 09:54
Hier heb je ook van dat soort workshops en wordt een bepaalde basiskennis verwacht,
voor die toonladders moet je gewoon een leuk boek kopen,
vervolgens spoor je wat backingtracks op en ga je direct een en ander in prakrtijk brengen.
Ik ben altijd een "patroontjes" man geweest maar begin de laatste veel meer inzicht te krijgen, nu bezig met de kwinten cirkel en krijg steeds beter zicht hoe moduleren in zijn werk gaat, tension en release etc. , zal je nog we als koeterwaals in de oren klinken , maar als je een avondje in de week hieraan besteed dan heb je daar op termijn alleen maar voordeel aan, verwacht ook niet dat je direct alles snapt, soms valt het kwartje pas later, het ene boek is het andere niet.