PDA

View Full Version : RVS Faceplate?



Thiez
17 januari 2011, 16:49
Op mijn stage maken ze gebruik van geschuurd RVS. Dit vind ik er al erg netjes uitzien voor een faceplate.
Maar nu gebruikte we het in een oven. En na een paar keer opstoken tot 250 graden krijgt het geschuurd RVS een mooie goudkleurig gloed. Erg gaaf om als faceplate te gebruiken lijkt me.
Maar nu vraag ik me af, kan dat? Het is 304, dus geen zuiver RVS.
Is dit te gebruiken als faceplate? dan denk ik vooral wat betreft geleiding of magnetisch of iets dergelijks.

nico verduin
17 januari 2011, 16:51
Is dit te gebruiken als faceplate? dan denk ik vooral wat betreft geleiding of magnetisch of iets dergelijks.
Is dat relevant dan voor een faceplate?

The Running Man
17 januari 2011, 17:02
AISI 304 is een eenvoudig, min of meer standaard rvs (18% Cr, 8% Ni)
Het is een austenitisch rvs en in principe niet ferromagnetisch, doet er ook niet toe.
Goeie kooi van Faraday lijkt me interessanter (Nico?)
Verkleuring ontstaat doordat de doorzichtige oxidehuid in dikte groeit en een wat andere lichtbreking veroorzaakt...
Op zich te gebruiken voor faceplates, reproduceerbaar dezelfde kleur krijgen door thermische verkleuring is lastig maar lijkt me niet kritisch voor thuisbouwers

Thiez
17 januari 2011, 17:05
Ok bedankt! @ nico, geen idee of het relevant is. Chassis materiaal geeft ook verschil dus ik dacht misschien de faceplate ook.
@ runningman, bedankt voor de uitleg! ik vind het er erg mooi uitzien de kleur die je krijgt. Het is beetje marshall achtig maar toch net ff anders.

nico verduin
17 januari 2011, 17:24
Ok bedankt! @ nico, geen idee of het relevant is. Chassis materiaal geeft ook verschil dus ik dacht misschien de faceplate ook.
@ runningman, bedankt voor de uitleg! ik vind het er erg mooi uitzien de kleur die je krijgt. Het is beetje marshall achtig maar toch net ff anders.
Chassis is relevaant voor de geleiding van stromen en de negatieve effecten van electromagnetische strooivelden door het chassis. De faceplate zit aan de buitenkant van het chassis. Derhalve niet relevant. Een plexi faceplate (plexiglas) heeft ook geen effect.