PDA

View Full Version : De Surf/siren/hurricane wah: tóch nuttig!



Mitch
17 januari 2011, 11:24
Dat prettig gestoorde pedaal uit de Shin-Ei stal:
http://www.ronsthings.com/ry885a.jpg

Voor wie het niet kent: een aparte knop bovenop (die witte dus) waarmee je een toongenerator aanzet die als een goedkope sirene klinkt. Bij loslaten van de knop gaat de toon weer omlaag, dus hoe langer je 'm ingedrukt houdt hoe hoger de toon gaat. Bizar en maf en ik dácht altijd volledig nutteloos, maar nee! Ik weet nu waar 't voor dient!

De sirene in aktie (http://www.youtube.com/watch?v=BgrYf7VWASE)

duckman
17 januari 2011, 12:08
cool, dank voor het posten!
hehehe, dit was mijn eerste singletje :-)

onrust nv
17 januari 2011, 13:44
Kzou'm best willen hebben.

zoon van Piet
17 januari 2011, 13:52
Offtopic: dankjewel voor het laten herbeleven van een jeugdtrauma: The Sweet! ik vond toen al dat die jongens dood moesten en ben nu al jaren bezig mijn gelijk te krijgen...

On topic: natuurlijk dient ie ergens voor! Ik betwijfel overigens of je hier echt de Surf/siren/hurricane wah hoort. De mijne - oudere versie met regelaars op de neus- klinkt althans heel anders.
Maar toen ik het ding kocht van een oudere meneer, vertelde die dat hij de sirene met veel plezier jarenlang gebruikt had. Als de band zonder drank zat, riep hij daarmee de ober..

Edit: de wah in deze dingen is trouwens erg crappy..surf en hurricane zijn ruisvormen en maar een keer leuk, dus is alleen de sirene bruikbaar, voor dorstige musici en Sweet en Thin Lizzy coverbands. Jailbreak!

Rick trodat
17 januari 2011, 14:52
Maar toen ik het ding kocht van een oudere meneer, vertelde die dat hij de sirene met veel plezier jarenlang gebruikt had. Als de band zonder drank zat, riep hij daarmee de ober..


:seriousf::seriousf::seriousf:

Mitch
17 januari 2011, 15:30
Die Surf/hurricane sound vond ik nog wel tof. De wah is meer een soort tonepot die je dichtdraait en als volumepedaal begin je al met inder volume zodra je 'm inschakelt. Ach ja...
Maar verdomd, ik vond 'm er zéér veel van weg hebben bij dit nummer! Is dat VH1 op de kabel toch nog ergens goed voor.

zoon van Piet
17 januari 2011, 17:52
en die wah van shin ei/companion is eigenlijk altijd een middelmatig wahtje gebleven.. is nooit echt goed geworden. Niemand die de shin ei fuzzwah koopt voor de wah..
maar wel voor die gruwelijke superfuzz..

Dirk_Hendrik
17 januari 2011, 18:39
Al was het maar omdattie achterstevoren wah't. maak je geen vrienden mee....

zoon van Piet
17 januari 2011, 19:51
ja, dat is onhandig..
hoewel, het komt in de beste families voor.. die ouwe Ibanez met rubber doppen, bijvoorbeeld ( soms, niet altijd) en sommige Wah/swells van Colorsound..

En de ouwe foxxen hebben iets nóg ergers: achterstevoren swell..

Dirk_Hendrik
17 januari 2011, 23:00
en voorsteachter volume?

Harald
18 januari 2011, 08:33
Dat is voor de mensen die twee volumepedalen op hun plank hebben. Eén voor harder, en één voor zachter :sssh:

zoon van Piet
18 januari 2011, 11:04
Ja, less is more!

Even voor de volledigheid en gewoon omdat het kan, de oudere versie van hetzelfde ding -met neus:

http://img706.imageshack.us/img706/3464/img0031wp.jpg
het heet 'Exciter', maar toen hadden ze nog geen idee dat die naam later aan een ander soort pedaal toegekend zou worden..

http://img20.imageshack.us/img20/5641/img0034fwo.jpg

telecastermaster
18 januari 2011, 12:02
Had Shin Ei ook niet een yoy-yoy pedaal?

zoon van Piet
18 januari 2011, 12:26
nee.. dat is de Schaller Bow-Wow/Joy-Joy:

http://img163.imageshack.us/img163/1421/img0031nw.jpg

Goeie wah, met in de Joy-stand een soort licht phasesoundje..

( en je hebt geen zak aan 20 vintage wah's.. maar soms.. heel soms.. is het wel handig om te hebben! )

onrust nv
18 januari 2011, 12:41
nee.. dat is de Schaller Bow-Wow/Joy-Joy:

http://img163.imageshack.us/img163/1421/img0031nw.jpg

Goeie wah, met in de Joy-stand een soort licht phasesoundje..

( en je hebt geen zak aan 20 vintage wah's.. maar soms.. heel soms.. is het wel handig om te hebben! )

Ik wil al die wah in dit draadje, vooral die bow wow, joy joy. Maar zowiezo ben ik een sucker voor die maffe geluiden wah's:cooler:

zoon van Piet
18 januari 2011, 13:19
Ik wil al die wah in dit draadje
De surfsirenhurricanewahvolexciter is nogal moeilijk te vinden en met name de 'neus'-versie wil wel eens hoge bedragen opbrengen.. dus dat wordt taai voor je.
De Schaller is ook gewild, maar met name de latere zwarte versie is wel te vinden, als je goed zoekt en geduld hebt. Prijzen zijn alleszins redelijk, vanwege de grote hoeveelheid Schallers in deze contreien.
Schaller maakte ook een heel goeie fuzzwah, trouwens, met een fuzzface-achtige silicon fuzz..

zoon van Piet
18 januari 2011, 14:40
omdat ik vandaag niks beters te doen heb:
http://img214.imageshack.us/img214/2707/img0033mc.jpg

I need to get a life...

Mitch
18 januari 2011, 14:41
Die wah-yoy is écht leuk. Nog altijd spijt dat ik die destijds heb weggedaan. Waarschijnlijk had een TB-mod 'm al een heel stuk bruikbaarder gemaakt. Had ook die nieuwere zwarte versie. Wie weet, ooit nog eens...
De surf/siren ben ik juist blij van dat ik 'm verkocht heb. Vette winst en ik had er geen reet aan :D

zoon van Piet
18 januari 2011, 14:57
hebben jullie nooit dorst op het podium, dan?:crazyhappy:

wel een goed idee om dat ding te verkopen.. ik drink immers niet meer..

Mitch
18 januari 2011, 15:01
Jawel, maar ik heb ook een prima sirene in mijn synth zitten :D

zoon van Piet
18 januari 2011, 15:22
is vast geen analoge synth..jakkes!
Daar krijg je toch alleen maar meer dorst van? ;)

Mitch
18 januari 2011, 15:26
Daarvoor heb ik dan weer een preset die het geluid van vallende waterdruppels in een grot geeft. Gelijk je dorst gelest! Geweldig hoor, Yamaha...
Maar die Hurricane van Shin-Ei blaast 'm wel weg.

Nee wacht, da's een té slechte gitaristen-woordgrap.

zoon van Piet
18 januari 2011, 15:32
wat een gezellig topic! ik ga effe koffie zetten.. koekje erbij?

Harald
18 januari 2011, 15:40
nee.. dat is de Schaller Bow-Wow/Joy-Joy:

http://img163.imageshack.us/img163/1421/img0031nw.jpg

Goeie wah, met in de Joy-stand een soort licht phasesoundje..

( en je hebt geen zak aan 20 vintage wah's.. maar soms.. heel soms.. is het wel handig om te hebben! )

Oyoy, deze heb ik ook ooit nog gehad... Geloof ik ooit weggegeven aan een bevriend toetsenist??? Lord knows why eigenlijk, maar heb nu een dunlop crybaby, totdat ik besloten heb of de podhd500 blijft of niet. Daar zitten prima wahs in, en zonder extra ruis of brom. Het is misschien niet analoog, maar het gehalte 50 en 60 hz brom is er wel minder op geworden, net als de ruisdeken :D Ga alleen nog eens proberen de Maxon 808 in de loop te hangen, kijken hoe dat werkt.

zoon van Piet
19 januari 2011, 10:15
Brom kan een probleem zijn... maar naar mijn ervaring worden Schallers in plastic behuizing vaker slachtoffer van statische elektriciteit, die krakende wah's oplevert.
Dat jij nu digiwah gebruikt is natuurlijk tegen mijn geloof, ben een vintagefundamentalist. ;) Maar ik moet wel toegeven dat niks zo moeilijk is als een gitarist overtuigen dat een bepaalde wah beter is dan wat hij gebruikt. Mensen wennen aan hun wah en willen horen wat ze gewend zijn te horen. Ik heb ooit meegemaakt dat drie omstanders vonden dat een Schaller beter klonk dan de eigen wah van een gitarist( dunlop) , alleen hijzelf dacht er anders over...

onrust nv
19 januari 2011, 10:47
Dat jij nu digiwah gebruikt is natuurlijk tegen mijn geloof, ben een vintagefundamentalist. ;)

Noem het maar gewoon analogefundamentalist.
Vintage is zo'n woord om 2e hands chic of hip te laten klinken.

Van schaller heeft mijn bandlind een fuzz, kan ik zeker aanraden. Hij heeft hem in een 2ehands winkel gekocht voor 5 gulden.

tommus42
19 januari 2011, 10:56
Heb ook zo'n plastic Schaller-wah. Klinkt heerlijk, maar de yoy-yoy spoel heb ik eruit gesloopt, onbruikbaar volgens mij.
Statische elektriciteit? Wist ik niet.

zoon van Piet
19 januari 2011, 11:27
Noem het maar gewoon analogefundamentalist.
Vintage is zo'n woord om 2e hands chic of hip te laten klinken.

Van schaller heeft mijn bandlind een fuzz, kan ik zeker aanraden. Hij heeft hem in een 2ehands winkel gekocht voor 5 gulden.

dat klopt niet helemaal, ik heb ook vint..eh.. oud digitaal spul, zoals de onvolprezen Boss DD-3.. en ik vind alles dat oud is, beter dan alles dat nieuw is, ben zelf al aardig oud en word steeds beter! ;) Echt een vintagefundamentalist, dus!

Schallertjes zijn geweldig, zeker als je ze voor zulke prijzen vinden kunt. Ik kreeg ze destijds voor niks en heb er aardig wat naar Amerikaanse verzamelaars verscheept, geruild tegen mooi spul of voor goed geld..
En de beste heb ik gehouden, die fuzzen zijn -zoals alle vintage fuzzface-achtigen - nogal wisselvallig. Maar de goeien, met name de siliconenfuzzkes, zijn geweldig. ( ik zie nog hoe die man met de fulltone 70 keek, toen mijn schallertje zijn fuzz helemaal opvrat.. Alles Dat Oud Is, Klinkt Beter dan Alles Dat Nieuw Is!

zoon van Piet
19 januari 2011, 11:31
Heb ook zo'n plastic Schaller-wah. Klinkt heerlijk, maar de yoy-yoy spoel heb ik eruit gesloopt, onbruikbaar volgens mij.
Statische elektriciteit? Wist ik niet.

Dan heb je geluk, of je hebt een manier om hem te ontladen..
De yoy-yoy is een vrij subtiel effect, lang niet voor iedereen bruikbaar. Mij deed het denken aan de Boss SP-1, maar dan beter. ( en die Boss brengt geld genoeg op, daar niet van..)

Mitch
19 januari 2011, 11:33
Heb ook zo'n plastic Schaller-wah. Klinkt heerlijk, maar de yoy-yoy spoel heb ik eruit gesloopt, onbruikbaar volgens mij.
Statische elektriciteit? Wist ik niet.

Echt? Zonde, hele leuke sound. Niet voor dagelijks wah gebruik, maar als een soort voetbediende phaser erg vocaal van klank.

onrust nv
19 januari 2011, 16:29
Echt? Zonde, hele leuke sound. Niet voor dagelijks wah gebruik, maar als een soort voetbediende phaser erg vocaal van klank.

Inderdaad pure vandalisme:eek:

En zoon van piet je kan inderdaad ook oud digitaal spul gebruiken, maar vintage vind ik zo'n stom woord. Zeg dan gewoon 2e hands of oud. Ik zie vintage ook vaak op van die stomme truitjes staan(precies de goede plek voor dat woord). Maar dat zal wel mijn persoonlijke afkeer van dat woord zijn.

zoon van Piet
19 januari 2011, 17:29
Inderdaad pure vandalisme:eek:

En zoon van piet je kan inderdaad ook oud digitaal spul gebruiken, maar vintage vind ik zo'n stom woord. Zeg dan gewoon 2e hands of oud. Ik zie vintage ook vaak op van die stomme truitjes staan(precies de goede plek voor dat woord). Maar dat zal wel mijn persoonlijke afkeer van dat woord zijn.

In wezen heb je natuurlijk gelijk, what's in a name. Maar ik vertel graag hoe ik jarenlang voor gek werd versleten omdat ik ouwe pendale spaarde. 'Mafkees, dat spul gaat geen mens ooit nog gebruiken'. Daarna werden die oude prullen opeens kostbare vintage klassiekers ( nog zo'n woord..). En ik voel me meer vereerd als vintage verzamelaar, dan als malle pietje met zn ouwe pedalen, natuurlijk..
Dus ik hou het er nog even in! ;)
want zeg nu zelf: is dit ouwe zooi, of zijn dit vintage klassiekers?

http://img36.imageshack.us/img36/8636/wahknijn.jpg
( ik grijp elk excuus aan om leuke plaatjes te plaatsen)

PS: Knijn is intussen weg, helaas..

Mitch
19 januari 2011, 17:29
Vintage houdt eigenlijk in dat iets oud is en ofwel een uitstekende kwaliteit heeft of in enig opzicht redelijk zeldzaam is, al dan niet omdat iets hoort bij de eerste versie van een serie. Zo gezegd zou je een 52 Tele duidelijk meer aan kunnen duiden als vintage dan een 73'er Standard.
Deze Shin-Ei valt meer in de afdeling curiosa. Oud, niet alledaags, maar eignelijk alleen gewild bij een kleine groep geïnteresseerden.

Fijn hè, af en toe los van emotie naar taal kijken. :hippie:

zoon van Piet
19 januari 2011, 17:32
Vintage houdt eigenlijk in dat iets oud is en ofwel een uitstekende kwaliteit heeft of in enig opzicht redelijk zeldzaam is

Het is potdorie of ik in de spiegel kijk! ;)

tommus42
20 januari 2011, 10:19
Misschien was het circuit van de yoy-yoy niet helemaal okee. Was nogal in rond geprutst, en er zat ergens een contactbreuk.
Heb hem daarom gesloopt tot zover ik er een beetje overzicht over had.

De wah is erg mooi, voor funk tenminste, voor rock gaat ie niet 'ver' genoeg denk ik.

Had het plan die spoel te gebruiken voor een bouwsel in een naaimachine-pedaal:D.

edit: o jee, was nog een pagina, mooie collectie, wat is je favoriet?

onrust nv
20 januari 2011, 10:54
want zeg nu zelf: is dit ouwe zooi, of zijn dit vintage klassiekers?

http://img36.imageshack.us/img36/8636/wahknijn.jpg


Dit zijn idd erg mooie oude effecten.

zoon van Piet
20 januari 2011, 11:11
Misschien was het circuit van de yoy-yoy niet helemaal okee. Was nogal in rond geprutst, en er zat ergens een contactbreuk.
Heb hem daarom gesloopt tot zover ik er een beetje overzicht over had.

De wah is erg mooi, voor funk tenminste, voor rock gaat ie niet 'ver' genoeg denk ik.

Had het plan die spoel te gebruiken voor een bouwsel in een naaimachine-pedaal:D.

edit: o jee, was nog een pagina, mooie collectie, wat is je favoriet?

Ach ja, die ouwe dingen gaan vaak kapot..vertel mij wat! ;)
Als je Wah niet ver genoeg gaat, kun je daar soms wel wat aan doen door die heugel - zo heet die staaf met tanden- een tikkie te verzetten. Maar de Schaller is idd niet zo extreem als bv een Colorsound.

Mijn favoriete wah staat niet op de foto, want....die zit in mijn pedalenbak! ;)
Maar je ziet mijn nagenoeg identieke reserve-wah, in de gigbag onder de ook al nagenoeg identieke Vox, achter de felgekleurde Foxx-pedalen: de door JEN in Italië gemaakte Cry Baby (ook onder talloze andere namen gefabriceerd) met die heerlijk goor klinkende Fasel.

onrust nv
20 januari 2011, 11:18
Die fel gekleurde Foxx wah's(phaser) daar loop ik ook al tijden over te tweifelen om ze aan te schaffen. Zijn die een beetje extreem kwa geluid?

zoon van Piet
20 januari 2011, 11:49
Die fel gekleurde Foxx wah's(phaser) daar loop ik ook al tijden over te tweifelen om ze aan te schaffen. Zijn die een beetje extreem kwa geluid?

ehh.. je weet intussen dat ik uitsluitend vintage/oud spul heb, he? ;) Jij hebt het vast over het nieuwe spul onder die naam. Want Ouwe Foxxen schaf je niet zomaar aan, zeker die phaser niet. Niet alleen erg duur, maar ook erg moeilijk te vinden.
Deze zijn de fuzz/wah/volume(blauw) wahwah/volume(paars en kaputt) en de Down Machine basswah ( zwart). Deze originelen zijn erg onhandig door de achterstevoren - less is more- Volumefunctie. maar ze zitten vol mooie onderdelen en klinken erg goed, met name die blauwe met vier standen wah en fuzz ( de Tone Machine, met heerlijke 'octive' stand). De Foot Phaser heb ik ook gehad, is ook erg goed, maar niet wereldschokkend, vond ik. Daar denken anderen anders over ( Brian May, bijvoorbeeld). Dus worden er liederlijke bedragen voor betaald.. zodanig dat ik op een gegeven moment de verleiding niet kon weerstaan..
Die nieuwe Foxxen.. daar laat ik me niet over uit, behalve dat ze beslist anders zullen zijn/klinken dan de ouwe. En ik kan wel zeggen dat Steve Ridinger, de originele oprichter van Foxx, nu capo is bij danelectro. Dano maakt een uitstekende Tone machine kloon, de French toast..

onrust nv
20 januari 2011, 12:02
tja Als ik voor de helft van de prijs een nieuwe heb zonder slijtage. Maar weet iemand of de nieuwe foxxen net zo goed zijn als de oude? Ik snapte idd dat jij over de echte sprak.

zoon van Piet
20 januari 2011, 12:13
Wet nr 1: alle ouwe meuk klinkt beter dan alle nieuwe zooi.
Wet nr 2: zo niet, zie dan Wet nr 1.

Ik heb de tone machine wel vergeleken met diverse nieuwe klonen/tegenhangers / kopiën. Laat ik diplomatiek zeggen dat ze 'anders' klinken..
Meer precies: de ouwe klinkt zompiger en zwaarder, warmer en broeieriger..

onrust nv
20 januari 2011, 12:26
Wet nr 1: alle ouwe meuk klinkt beter dan alle nieuwe zooi.
Wet nr 2: zo niet, zie dan Wet nr 1.

Ik heb de tone machine wel vergeleken met diverse nieuwe klonen/tegenhangers / kopiën. Laat ik diplomatiek zeggen dat ze 'anders' klinken..
Meer precies: de ouwe klinkt zompiger en zwaarder, warmer en broeieriger..

Wet 1 kan ik tot nu toe alleen beamen. Kijk alleen maar naar het verschil van de boss/ibanez FX waneer er made in japan op staat of made in korea.

Dirk_Hendrik
20 januari 2011, 12:52
boss/ibanez FX waneer er made in japan op staat of made in korea.
Minimale verschillen die door je drummer weggemept worden en waarvan het "anders" klinken eerder aan componenttoleranties dan uit het land van oorsprong geweten moeten worden.

Chroxy
20 januari 2011, 12:56
Minimale verschillen die door je drummer weggemept worden en waarvan het "anders" klinken eerder aan componenttoleranties dan uit het land van oorsprong geweten moeten worden.

amen! +1 ...

zoon van Piet
20 januari 2011, 13:38
ik neig hier naar D_H, ik kan echt geen verschil horen tussen mijn Jap en Korea TS10, bijvoorbeeld. Maar ik doel meer op verschillen tussen oud en nieuw in jaar van herkomst, met een decennium of wet ertussen. Ik hoor wel verschil tussen mijn oude en nieuwe TS 9 - op de tubescreamertest hoorde iedereen dat. Als onze drummer begint te meppen, doet ook dat verschil er minder toe.. maar het blijft wel.

Mitch
20 januari 2011, 14:50
Wet 1 kan ik tot nu toe alleen beamen. Kijk alleen maar naar het verschil van de boss/ibanez FX waneer er made in japan op staat of made in korea.
Tijdens meetings zijn we heel vaak tot de conclusie gekomen dat oud spul hartstikke tof is en verdacht vaak goed klinkt, maar om dat nou zuiver aan het land van oorsprong te wijten.... tenzij je de DE7 ook kut vindt klinken, om maar eens wat te noemen.
Ik krijg het idee dat je anarchistisch en reactionair door elkaar haalt :listen:

tommus42
20 januari 2011, 15:15
..... De Foot Phaser heb ik ook gehad, is ook erg goed, maar niet wereldschokkend, vond ik. Daar denken anderen anders over ( Brian May, bijvoorbeeld). Dus worden er liederlijke bedragen voor betaald.. zodanig dat ik op een gegeven moment de verleiding niet kon weerstaan..
Die nieuwe Foxxen.. daar laat ik me niet over uit, behalve dat ze beslist anders zullen zijn/klinken dan de ouwe. En ik kan wel zeggen dat Steve Ridinger, de originele oprichter van Foxx, nu capo is bij danelectro. Dano maakt een uitstekende Tone machine kloon, de French toast..

Zo'n foot phaser lijkt me mooi. Eens bij tonika hier in de buurt geprobeerd, was erg duur, maar wel te gek.
Die van Brian May was vast niet origineel:D

zoon van Piet
20 januari 2011, 15:40
De nieuwe zijn afgeprijsd van $349 naar $179.. zie ik zo snel. Is nog steeds een boel geld, vind ik. Ik ken die RI niet, maar het origineel - hoe goed ook- vond ik minder bijzonder dan sommige vintage phasers die ik heb. kwestie van smaak, natuurlijk.
Het lijkt me wel dat je zelfs met $179 een boel geld neerlegt, daar zou wel wat beters voor te krijgen zijn...

tommus42
21 januari 2011, 10:23
Even een dom vraagje, het is zeker 20 jaar geleden dat ik dat ding probeerde, het was exact het geluid van Gilmour op dark side of the moon of wish you were here. Was dat wel een phaser?

Ik bedoel, wat regelt het pedaal eigenlijk, de snelheid van de phaser?

Harald
21 januari 2011, 12:24
Brom kan een probleem zijn... maar naar mijn ervaring worden Schallers in plastic behuizing vaker slachtoffer van statische elektriciteit, die krakende wah's oplevert.
Dat jij nu digiwah gebruikt is natuurlijk tegen mijn geloof, ben een vintagefundamentalist. ;) Maar ik moet wel toegeven dat niks zo moeilijk is als een gitarist overtuigen dat een bepaalde wah beter is dan wat hij gebruikt. Mensen wennen aan hun wah en willen horen wat ze gewend zijn te horen. Ik heb ooit meegemaakt dat drie omstanders vonden dat een Schaller beter klonk dan de eigen wah van een gitarist( dunlop) , alleen hijzelf dacht er anders over...

Ach, ben behoorlijk gewend aan mijn oude crybaby, daar niet van, maar de brom en ruis is niet alleen de wah, dat is de hele verzameling pedalen achter elkaar die ik gebruik in mijn losse pedalen bak. Wah, compressor en een stevige scheur heeft een aardige herriebodem zonder dat je wat speelt. http://www.youtube.com/watch?v=4cZmFiwd1Bk bij 6'12'' kun je het wel horen. Deze uitvoering is trouwens beter (kreeg bij Dennenblues dan weer wel een compliment van een van de gitaristen van Barrelhouse, dat is dan weer leuk :) ) : http://www.youtube.com/watch?v=QGvXaZiKlzc

Het leuke bij de Pod HD500 is de flexibiliteit, de snelheid van phaser, chorus, of leslie toewijzen aan een expressiepedaal kan gewoon als je dat wilt. En het is lekker compact, en ook qua sounds enorm flexibel. Ook wel fijn dat je per preset eigenlijk een pedalboard samenstelt waar je afzonderlijke effecten aan en uit kunt zetten zonder naar een andere preset te hoeven. Maar goed, er zitten op zich goede ampsims in, maar ze leggen het tegen de originelen af. Vooropgesteld dan wel weer dat je het origineel ver genoeg open kunt draaien. Dat is bij onze band eigenlijk nauwelijks mogelijk. Bij iemand als Danny Bryant blijf ik niet binnen staan zonder oordoppen. Dat was zelfs met oordoppen achterlijk hard...

Maar al die oude pedalen heeft ook weer wat :) Vroeg me even af of dat konijn er was om de verzameling uit te breiden :seriousf: ;)

@OnrustNV als ik je over je anti digitaal opmerkingen en je voorkeur voor analoge oude spullen hoor (of eigenlijk lees) moet ik toch eerlijk zeggen dat ik dat eigenlijk niet echt met de muziek die je maakt kan rijmen. Sterker nog, zo'n Obiwan filter (eigenlijk een oud Oberheim effect van oorsprong (hier kun je het origineel in actie horen http://www.youtube.com/watch?v=UooAyogFPbc&feature=related)) zou je toch moeten aanspreken.

Harald
21 januari 2011, 12:28
De joyjoy stand deed me trouwens een beetje denken aan het gitaargeluid in I promise not to come in your mouth van Zappa

http://www.youtube.com/watch?v=HaMLUD0wKm4

onrust nv
21 januari 2011, 17:21
Minimale verschillen die door je drummer weggemept worden en waarvan het "anders" klinken eerder aan componenttoleranties dan uit het land van oorsprong geweten moeten worden.

Maar in de studio zijn de verschillen zeker waarneembaar. En idd de componenten spelen in deze discussie de hoofrol. Dat zie je ook in het verschil tussen een reïsue ibanez FL-9 of een reïsue maxon FL-9, best een behoorlijk verschil tussen die 2.

onrust nv
21 januari 2011, 17:32
@OnrustNV als ik je over je anti digitaal opmerkingen en je voorkeur voor analoge oude spullen hoor (of eigenlijk lees) moet ik toch eerlijk zeggen dat ik dat eigenlijk niet echt met de muziek die je maakt kan rijmen. Sterker nog, zo'n Obiwan filter (eigenlijk een oud Oberheim effect van oorsprong (hier kun je het origineel in actie horen http://www.youtube.com/watch?v=UooAyogFPbc&feature=related)) zou je toch moeten aanspreken.

Als dat obiwan filter, het filter uit de OB-1 synth is dan is hij zo analoog als het maar zijn kan(curtis filter).

Maar ik vind oude digitale effecten ook leuk vanwege de imperfecties. Ik heb de Boss RDD-20 digitale delay, en ben tot dan toe nog nooit zo positief verrast over het geluid geweest(dit was echt een uitschieter). Maar ik vind analoge FX gewoon mooier klinken(zeker op mijn analoge synths). Het is wat rauwer(zeker als't ook nog oud is). De vervorming in een analoge delay vind ik echt super klinken. Ook de danelectro reelecho vind ik mooi, maar welwat braaf. Ik heb nog een yamaha rex50 multi effect staan, waar ik erg content mee ben en een ART SGE die klinkt ook erg mooi.

Harald
21 januari 2011, 19:17
De oorsprong is ongetwijfeld analoog. Ik heb hier nog zo'n Oberheim kastje liggen. Maar in de pod is het toch echt digitaal nagebootst. Close enough wat mij betreft, zeker voor iets wat feitelijk een ietwat onvoorspelbaar en chaotisch effect is. Soms houd ik ervan als het op het randje van beheersbaar is. Wat dat betreft zijn dit soort dingen leuk, je moet blijven luisteren terwijl je speelt.

wireman
22 januari 2011, 14:00
Er staat er een op Marktplaats overigens.. Voor degene die zoekend is.. tipje!!
http://link.marktplaats.nl/414140268

Dirk_Hendrik
22 januari 2011, 18:47
Er staat er een op Marktplaats overigens.. Voor degene die zoekend is.. tipje!!
http://link.marktplaats.nl/414140268

Met advertentietext briljante text, zoals te verwachten van ZvP. :seriousf:

zoon van Piet
23 januari 2011, 11:29
De spamzoeker hoeft niet aan, want ik deed niks..heb de ad hier niet geplaatst ;)
En ik geloof niet dat het iets op gaat leveren. af en toe zet ik iets op MP, zelden verkoopt het. Soms levert het een contact op, waardoor ik iets anders verkoop of zo.

@D_H: dank je! De lagebodjes-afschrikregel is vrij standaard bij mijn ads. Wat mij betreft mag iedereen die kopiëren/jatten voor eigen gebruik.


Even een dom vraagje, het is zeker 20 jaar geleden dat ik dat ding probeerde, het was exact het geluid van Gilmour op dark side of the moon of wish you were here. Was dat wel een phaser?

Ik bedoel, wat regelt het pedaal eigenlijk, de snelheid van de phaser?

Ik neem aan dat je het over de Foxx hebt? Het pedaal regelt de snelheid van de modulatie, itt tot de Schaller, daar ontstaat de modulatie als je met je voet op en neer wappert. De Foxx is een typische phaser uit de tweede generatie: dieper en met meer swoosh dan de Univibe die Gilmour gebruikt.


[QUOTE=Harald;2561145]al die oude pedalen heeft ook weer wat :) Vroeg me even af of dat konijn er was om de verzameling uit te breiden :seriousf: ;)

Mijn Wahknijn probeerde inderdaad zo'n lekker Foxx te humpen. Maar er is niks van gekomen ;)

Harald
25 januari 2011, 18:50
Als je een sirene nodig hebt om wat te drinken te krijgen op het podium kun je trouwens ook gewoon een drumstokje lenen van je drummer... (vanaf 0'40") :seriousf:

http://www.youtube.com/watch?v=MFCicso5xCY&feature=related

Geweldige vondst, net als "he is very armed,... and legged"

zoon van Piet
25 januari 2011, 19:12
now there's a real mother fo' ya1

Verrek, dit deed ik vroeger ook! was ik vergeten..

en Johnny Guitar watson kan niks fout doen. Die man wist ene hele carrière te bouwen op steeds dezelfde solo! ;)

Jan Buurman
25 januari 2011, 20:04
Die man wist ene hele carrière te bouwen op steeds dezelfde solo! ;)

Daar doe je hem te kort mee!!!! Geheel eigen stijl en sound. Mag erg graag naar zijn muziek luisteren.. :soul:

Harald
26 januari 2011, 09:03
Had het idee dat ZvP het niet lullig bedoelde... En waar is waar, de solo (en/of het intro, twijfel even) van A real mother for ya speelt JGW vrijwel volledig letterlijk na in een ander nummer. Er zijn er echt niet veel die zover gingen :D Maar de solo in Telephone Bill is bv. wel echt duidelijk anders dan heel veel van zijn andere solos. En nog leuk ook. Sowieso iemand met zijn eigen gevoel voor humor. Op de eerste plaat die hij maakte heette hij al Johnny GUITAR Watson. Speelt hij de hele plaat piano ;) Bij zijn latere platen deed hij trouwens erg veel van wat je hoort zelf. Niet alleen de gitaar.

zoon van Piet
26 januari 2011, 10:19
Voel je niet beledigd, want als gezegd: Johnny Guitar Watson kan (kon) niks fout doen. Altijd fan geweest van de man. En in navolging van hem ben ik sommige van mn gitaren mannennamen gaan geven. De zijne heette Fred, ik heb Arnold, Bart en Armand. Mochten jullie nog vrouwtjesgitaren hebben die geil zijn, mogen ze een afspraakje maken met de mijne.. ;)

BOT: ik zei hier vorige week dat sommige van die schallers last krijgen van statische lading in de pot, hetgeen knetterende scratchgeluidjes oplevert.. En ik liep ( voor de verandering) eens niet uit mn n ek te lullen, want gisteren sloot ik die fuzzwah aan ( hij lag hier toch nog voor het grijpen) en ja hoor: ritseldekraak.. GVD.. valt daar iets aan te doen, heren technici?