PDA

View Full Version : EKO Eldorado



chi
17 januari 2011, 10:18
Ik heb zelf ooit een EKO Ranger gehad maar dat is ruim 35 jaar geleden. De meeste Rangers waren toen heel slecht. Nu weet ik een EKO Eldorado te koop. Massief spruce bovenblad,palissander zij-en achterblad, rosewood toets en mother-of-pearl inlays, de hals is van mahonie. Ik heb de gitaar nog niet gezien. Heeft iemand ervaring met deze gitaar?
Wat zou deze gitaar mogen kosten?
Alvast bedankt voor jullie reactie!

zoon van Piet
17 januari 2011, 17:24
een topmodel van Eko? Dat moet destijds geklonken hebben als een sportcabrio van Daf of zo. Eko was er voor de goedkope gitaren, pogingen van het bedrijf om hoger in de markt te scoren waren altijd gedoemd.
De laatste jaren gaan met name de elektrieke Eko's voor wat hogere bedragen. Maar omdat de wereld vergeven is geweest met goedkope akoestische Ekootjes - met name de Rangers- blijven deze onverwoestbare triplex kampvuurbakken gewoon voor weinig te koop. ( en niet IN dat kampvuur, de meesten waren zo slecht nog niet. Ze klonken zacht en doods, maar speelden prima).

Een 'dure' Eko heb ik wel eens vast gehad. Volgens mij een ander model. Nadeel was dat ie minder goed speelde dan de prima af te stellen cheapo's en eigenlijk klonk ie ook niet eens echt goed..
Als ik bij fetishguitars (http://www.fetishguitars.com/html/eko/catalogues/82all/10.html) kijk, lees ik niet dat ie een massief bovenblad heeft, noch massief achterblad, trouwens. Ik zou de informatie napluizen, als ik jou was..
Het kan natuurlijk best een goeie gitaar zijn, Eko maakte prima halsjes en zo. Maar gezien de reputatie zou ik niet veel betalen voor een Eko, ook al zou die high end zijn...

Bert Gitaar
17 januari 2011, 17:54
Ik heb een aantal eko's gehad, en het geluid bleef altijd in de kast hangen.
6 snarige en 12 snarige.
Een mooie grote gitaar die best lekker speelt maar waar geen volume uit kwam. triplex.
Niet meer dan 100 euro voor uitgeven. Is mijn mening. Als ie goed is.
Maar er zal vast een enorme eko fanclub bestaan. Er zijn heel veel eko's

zoon van Piet
17 januari 2011, 19:57
ik zie nu op fetishguitars dat de El Dorado in 1983 wel met solid top geleverd werd, maar daarvoor dus niet.

chi
18 januari 2011, 11:04
Dit vond ik op Harmony Central maar in hoeverre dit betrouwbaar is weet ik natuurlijk ook niet. Uiteindelijk zijn deze reviews ook van liefhebbers zoals wij en niet iedereen heeft evenveel kennis. Ik heb de gitaar gekocht op Ebay en ik heb haar (volgens mij is een gitaar wel vrouwelijk) nog niet gezien, laat staan bespeeld. Deze gitaar heeft geen serienummer en is dus niet zo eenvoudig te dateren. Verrassingspakketje dus!

made in ricanti in italy around 1976 and is a full size dreadnought 6 string which is the same dimensions as a ranger 6 ,specs are a solid spruce sound board which is now a gorgeous honey colour back and sides are brazilian rosewood which is awesome to look at with spruce piping which compliments the darker wood .The neck is ebony with mother of pearl inlays in twin rows like a gibson hummingbird ..in fact the whole effect is hummingbird so may have been what eko were thinking of when it was made .Quality gold tuners , big old moustache bridge which cool and bone saddle .Thick tortoiseshell pickguard which i would dearly love take off but dont want to ruin the guitar, cant help the soundboard surely but adds to the beauty of this guitar.


http://www.harmonycentral.com/products/115681

zoon van Piet
18 januari 2011, 11:19
beetje gokken kan geen kwaad, natuurlijk.. áls je er niet (te)veel voor betaald hebt ;)
Na het bekijken van de folders kan ik niet anders dan concluderen dat ie geen massief bovenblad had en pas in de najaren van Elo opgewaardeerd werd.

Maar goed, het gaat erom hoe ie klinkt.

Ik gebruik voor deze gitaar de mannelijke vorm. Want het is een stoere dreadnought, met rechte schouders. Gitaren met vrouwelijke vormen - die met flinke dikke konten en smallere taille- spreek ik vrouwelijk aan.