PDA

View Full Version : Alternatieve stemming



Buzz
14 mei 2003, 09:07
Heeft iemand van jullie ervaring met de alternatieve stemming DADEAD? Wat vind je er van? Of raad je een andere stemming aan? Ik speel akoestisch en alleen in standaard stemming (EADGBE).

ReinoutV
14 mei 2003, 09:55
Er wordt inderdaad veel fingerstyle in alternatieve stemmingen gespeeld. Een stuk van Don Ross (Big Buck) staat in dropped D, veel stukken van Al Petteway (Ierse folkmuziek, denk ik...) staat in DADGAD, af en toe zelfs CGCGCD en ook wel DADGBD. Volgens mij wordt DADGAD heel erg veel gebruikt, van DADEAD heb ik zelf nog niet(s) gehoord.

Kjiratsiekoedel
14 mei 2003, 10:10
DGDgbD

Crutch
14 mei 2003, 11:46
Sommigen gaan heel ver wat betreft het stemmen van je gitaar.

Bijv. de Goo Goo Dolls

Die gast vervangt zelfs snaren met basgitaar snaren omdat hij ze niet laag genoeg krijgt.

Ik gebruik vaak: DADgbd, daarmee kan ik veel D variaties maken met veel open snaren.

FunkyFlamenco
14 mei 2003, 12:17
Ik gebruik wel van laag naar hoog:
D A D FIS A D

gertdm
14 mei 2003, 15:26
Alternatieve stemmingen..ik speel niets anders. En er zijn geen regels voor.
De stemmingen hierboven genoemd zijn eigenlijk de standaard alternatieve stemmingen.
uiteraard pas je je vingerzettingen aan.
Dat vinden veel gitaristen een bezwaar. Je moet per stemming bepaalde akkoorden onthouden.
Michael Hedges ging nog verder en speelde vaak in stemmingen waarbij hij de B en de E snaar hetzelfde stemde...bv CGCGDD

hier wat stemmingen:

A Open E A C# E A E
A Low A A E G B E
A Open Low A A E A C# E
A Drop A A D G B E
B Open B F# B F# B D
B Low B A D G B E
B Low B F# D G B E
C Open C G C G C E
C 6 C G C G A E
C Low C G D G A D
C maj7/11 C G D G B C
C Baritone C F A# D# G# C
D Drop D A D G B E
D Drop D A D G B D
D Minor D A D F A D
D Modal D A D DA D
D Wahine D A D F# B D
D 1/2 Dropped Db Ab Db Gb Bb Eb(Db)
D Reverse Drop D A E G B E
D Double Drop D A D G B D
D Back Drop D E A D G B D
E Open E B E A B E
E Shifted E G# C# F# B E
Eb Drop Eb A D G B E
G Open D G D G B D
G 6 D G D G B E
G Minor D G D G Bb D
GmSus4 Open D Bb D G C D



Allemaal de moeite waard.
Een andere tip is de pitch te veranderen...dus een toon lager stemmen bv.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gertdm op 2003-05-14 15:31 ]</font>

Buzz
14 mei 2003, 16:12
Dank jullie wel allemaal! Nou ik ga 't eens proberen.
Beste Gert, vind je 't erg als ik ze niet allemaal probeer :smile: ?

Harald
16 mei 2003, 22:48
Djeez... DADEAD (Van laag naar hoog dan)Er is 1 stuk dat ik ken in die stemming. "The Plains Of Waterloo" van de cd "The Enchanted Garden" van the John Renbourn Group. Als je van engelse en ierse folk met zang houdt een erg mooie cd. (En vrij uniek wordt bij elk stuk de gitaarstemming gegeven in het boekje.. Dat zouden er meer moeten doen) John Renbourn speelt in dat stuk de zanglijn als laagste stem, en tokkelt op de hoge snaren (Voornamelijk b en e) de akkoorden mee. Wil je beginnen met open stemmingen dan is open D, DADGAD, en open G misschien een beter begin. Doordat je de g snaar naar een e omlaag stemt (vrij fors dus)wordt die best wel slap, klinkt wel apart.

Crutch
18 mei 2003, 19:58
Er is een liedje waarvoor ik mijn lage E naar een C moet stemmen, dit is dus erg laag.
Hierdoor gaat die snaar nogal snel vals klinken, dit is behoorlijk irritant omdat het liedje een vrij hoog tempo bevat waarin ik redelijk hard op die snaar moet rammen.
Zijn er oplossingen voor? En dan niet alles hoger stemmen.

ReinoutV
19 mei 2003, 10:19
Op 2003-05-18 19:58, schreef Crutch:
Er is een liedje waarvoor ik mijn lage E naar een C moet stemmen, dit is dus erg laag.
Hierdoor gaat die snaar nogal snel vals klinken, dit is behoorlijk irritant omdat het liedje een vrij hoog tempo bevat waarin ik redelijk hard op die snaar moet rammen.
Zijn er oplossingen voor? En dan niet alles hoger stemmen.



John Mayer - Neon? Ik speel em zelf ook, en merk ook dat je heel voorzichtig met je laagste snaar moet zijn. Het helpt een beetje om hem nog heel ietsje naar beneden te stemmen en natuurlijk moet je niet al te veel aan die snaar gaan trekken en doen. Gewoon extra erop letten dat je niet te lomp en onbenullig met die snaar omgaat :smile:.

Crutch
19 mei 2003, 22:02
Ja, precies Neon!

Maar hoe voorzichtig ik ook doe, op den duur heb ik de smaak zo te pakken dat ik automatisch meer power in het spel gooi, ja en dan gaat het nog mis.
Maar ja, dat ligt gewoon aan mezelf.

mk1
21 mei 2003, 13:00
Meeste slide gitaristen spelen in open stemmingen en gebruiken daar speciale (dikkere) snaren voor. Je kunt van bijv. George L. per stemming setjes snaren kopen.
Dan heb je geen last meer van te slappe snaren.

Crutch
21 mei 2003, 16:19
Ja, of je hebt 10 gitaren of je speelt maar in 1 niet standaard stemming.
Voor de rest zie ik geen nut om zo'n set snaren te kopen.

Ik zou best wel wat meer willen weten over slide gitaar spelen. Weet iemand een goede site daarover?

willem1940
4 juni 2003, 03:34
E-A-E-A-C#-E is de "gouwe ouwe" stemming uit de Hawaiï-periode en daar kan iedereen snel aan wennen, wijkt ook niet te veel af van "gewoon" dus martelt niet met tegennatuurlijke (breek)spanningen per snaar. "Open" is dit een rein A-accoord.

Een andere, meer "jazzy"-stemming is: ten opzichte van "gewoon", de D-snaar een half toontje omlaag zetten, dus E-A-C#-G-B-E. Dat accoord wordt wel uitgescholden als "A6/7/9" maar is eigenlijk een soort van kameleon, kan veel andere accoorden vervangen, onder andere Em. Je kunt er extra verrassende effecten / accoorden mee bereiken door minder dan 6 snaren aan te slaan/plukken.

Harald
4 juni 2003, 21:07
dus E-A-C#-G-B-E. Dat accoord wordt wel uitgescholden als "Bb6/7/9" maar is eigenlijk een soort van kameleon, kan veel andere accoorden vervangen, onder andere Ebm

Bb6/9, Ebm ?
Zou zweren dat je zo een A9 akkoord te pakken hebt... :-?

gitaargerben
4 juni 2003, 22:07
Als je van alternatieve stemming houd moet je coldplay - yellow eens proberen!

stemming is E A B G B Es

D snaar wordt dus heel laag.

feel free to ask ik heb de tab op computer staan (Gerben_23@hotmail.com)

willem1940
5 juni 2003, 15:48
Ja, Harald, je hebt gelijk, op het moment dat ik de accoordnaam invulde keek ik niet naar de tonen en koos een "hok" verkeerd; ik heb het in het bericht aangepast.

rainbow day
9 juni 2003, 02:15
Zelf ben ik de laatste tijd weer terug bij DADGAD. Maar blijf lol hebben in mijn aloude G-stemming met de " lage E " niet naar D maar omhoog naar G gestemd. Geeft geweldige " drive".

G-G-D-G-B-D

have fun....

RD