PDA

View Full Version : Vraag over plectrums



roy6644
16 januari 2011, 18:22
Hallo allemaal,

Afgelopen donderdag heeft mijn gitaar leraar me het een en het ander uitgelegd over plectrums. Waar ze van gemaakt zijn, wanneer je welke gebruikt etc etc.

Ik wilde eigenlijk die informatie eens teruglezen op internet maar ik krijg het niet echt gevonden. Mijn leraar had voor mij een lijstje gemaakt met die plectrums die ik het best kon aanschaffen. En die heb ik ook gekocht.

Maar kan iemand van jullie mij wat vertellen over deze plectrums?
btw dit zijn mijn plectrums die ik nu nieuw heb.

Welke zijn geschikt voor welk soort liedje?
Welke is ook alweer de namaak van een ivoor plectrum?
Wat is Ultex en wat is Tortex?
Bij welke soort nummers gebruik ik bijvoorbeeld de Nylon .38 mm?


http://img843.imageshack.us/img843/3956/schermafbeelding2011011c.png (http://img843.imageshack.us/i/schermafbeelding2011011c.png/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Alvast bedankt!

budje
16 januari 2011, 18:26
Daar kan je heel uiteenlopende antwoorden op krijgen, sommige mensen gebruiken van alles voor verschillende doeleinden, en luie gitaristen als ik gebruiken altijd dezelfde plectrum, of afhankelijk van de soort muziek alleen hun vingers!

Ik denk niet dat een van de methodes beter is dan de andere. De beste methode is de methode die jou blij maakt, want: een blije gitarist heeft meer zelfvertrouwen :ok:

GravyTrain
16 januari 2011, 18:46
Ik ben al blij als ik één plectrum kan vinden laat staan als ik er tien moet gaan zoeken :???:

ik gebruik alleen maar .73 tortex voor alles, daar heb ik er dan ook een stuk of dertig van door het huis heen slingeren. :cheerup:

ShredTallicA
16 januari 2011, 19:17
Wanneer je welke gebruikt? :???: Ik heb daar echt nog nóóít van gehoord.. Zou je het willen uitleggen?

budje
16 januari 2011, 19:19
ik heb zelfs gelezen ooit dat iemand dunne gebruikte voor slag en dikkere voor solo. Nooit antwoord gehad op de vraag hoe die dat op t podium doet:dontgeti:

Exi
16 januari 2011, 19:20
Gebruik gewoon de plectrums die je zelf het lekkerst vindt.
Ik gebruik .73 Ultex Sharp plectrums omdat ik ze lekker vind spelen en ze lekker veel attack hebben.

barno
16 januari 2011, 19:49
Je zou zelfs kunnen overwegen om te leren spelen zonder plectrum; Ik weet dat ik het zo zou doen moest ik opnieuw beginnen leren. meer snelheid, meer tone, meer diversiteit

sideburns
16 januari 2011, 19:59
Ik speel alles met hetzelfde plectrum, een jim dunlop .46
http://www.strings.ie/product_images/w/355/pi_478__99761_zoom.jpg

en om de snaren aan te slaan gebruik ik ook nog eens de ronde kant ipv de daarvoor bedoelde scherpere hoek...
Zou er niet aan moeten denken om voor verschillende dingen diverse plectra mee te moeten nemen. Ik ben ze nu altijd al kwijt !:speed::speed:

caliban
16 januari 2011, 21:57
Je zou zelfs kunnen overwegen om te leren spelen zonder plectrum; Ik weet dat ik het zo zou doen moest ik opnieuw beginnen leren. meer snelheid, meer tone, meer diversiteit

Hangt toch heel erg af van wat je wil spelen. Enkele maanden geleden een gitarist zonder plectrum zien spelen, geweldige gitarist op zich wel, maar je merkt gewoon dat zijn aanslagen niet allemaal even hard zijn, en dat klinkt niet zo geweldig.

Indien je akoestisch speelt, veel tokkelt, is zonder plectrum misschien wel aan te raden, maar dan zijn lange nagels handig, en dat vind ik ronduit walgelijk.

budje
16 januari 2011, 22:24
ik speel anders al ruim 30 jaar met mn vingers en heb nog nooit iemand horen zeggen dat ze niet allemaal even hard zijn... nou ga ik er volgende keer op letten:seriousf:

caliban
16 januari 2011, 23:49
ik speel anders al ruim 30 jaar met mn vingers en heb nog nooit iemand horen zeggen dat ze niet allemaal even hard zijn... nou ga ik er volgende keer op letten:seriousf:

De gitarist in kwestie speelde Wasp-covers. Kan me echt niet voorstellen dat zonder plectrum spelen daar ooit het beste is..

ShredTallicA
16 januari 2011, 23:51
fingerpicked shredden? :dontgeti: Tegen de tijd dat je dat dan kunt ben je bejaard en krijg je reuma..

Exi
16 januari 2011, 23:57
Welnee...
http://i9.ebayimg.com/02/i/001/33/ea/e41f_35.JPG

rudolf
17 januari 2011, 10:56
Ik speel met die grote driehoekige bassplectrums :D

gewoon omdat het kan.

Harald
17 januari 2011, 11:14
ik heb zelfs gelezen ooit dat iemand dunne gebruikte voor slag en dikkere voor solo. Nooit antwoord gehad op de vraag hoe die dat op t podium doet:dontgeti:

Waarom dacht jij dan dat je slag en sologitaristen had :???: Duh! :stop: ;)

Vind de verzameling picks nu nog niet zo heel erg gevarieerd eigenlijk, allemaal dezelfde vorm, wat dikte en materiaal verschillen. En een echt dikkertje zit er ook niet bij. Hoe dan ook, plectrums is behoorlijk persoonlijk, en als je het onder de knie hebt red je je ook wel met een ander plectrum als het moet. Maar het maakt wel degelijk verschil uit.

Dunne en dikke plectrums klinken en spelen best anders. Voor een (akoestische) slagpartij waarbij je de attack van het plectrum wilt horen is een groot dun plectrum erg fijn. Je kunt daar ook net wat makkelijker heel beheerst slag mee spelen. Voor echte leadpartijen, of bv. zo'n gipsyslagje zijn juist dikke plectrums prettiger. En als je veel pinch harmonics wilt spelen kan een klein plectrum handig zijn.

Wat ik elektrisch standaard gebruik is een Wegenpick M150 een redelijk afgerond 3hoekig plectrum van 1,5 mm dik. Maar ik heb ook wat andere. Op akoestische gebruik ik die voor veel flatpick en hybrid ook. De bluegrass van Wegen speelt net nog wat sneller, maar vind ik iets minder klinken. Daarnaast gebruik ik op akoestisch als het puur flatpick is ook vaak een Wegen Fatone van 5mm geweldige tone in dat ding. Speel ook regelmatig fingerstyle, al dan niet met duimplectrum.

Ik heb ook nog wat standaarplectrums, waaronde wat dunne. Handig om het verschil te demonstreren bij les, of weg te geven als bij een optreden iemand komt vragen om een plectrum. Daar zijn de wegenpicks te duur voor... (Ze lijken duur, maar ik geef minder uit, aangezien ze nauwelijks slijten, en je ook wel ervoor zorgt dat je ze niet kwijtraakt. En het maakt verschil uit. Heb wel eens halverwege een nummer snel naar mijn hand gekeken omdat ik voelde dat er iets mis was qua spelen. Had ik idd. zo'n weggeefplectrum uit mijn brillekoker gepakt.)

Zo'n brilledoosje is trouwens ideaal, daar passen plectrums, duimplectrums, capo's en een nagelschaartje makkelijk in, bottleneck lukt evt. ook. Gewoon naast je klaarzetten, en je hebt alles bij de hand.

Harald
17 januari 2011, 11:15
Welnee...
http://i9.ebayimg.com/02/i/001/33/ea/e41f_35.JPG

Die dingen bleven altijd haken als ik rasguados speelde :seriousf:

caliban
17 januari 2011, 14:19
Ik speel met die grote driehoekige bassplectrums :D

gewoon omdat het kan.

Die spelen aangenaam :) itt die mini blasplectra

Shibby
17 januari 2011, 16:27
Ik denk dat je zelf het antwoord kunt geven op je vraag door verschillende plectrums uit te proberen. Misschien kun je met 1 plectrum veel verschillende dingen comfortabel spelen, misschien vind je het fijn om meerdere soorten te gebruiken. Ik gebruik zelf Dunlop Gatorgrips van 1.5 mm. Ik zou zeggen, probeer en vind uit wat het meest comfortabel speelt.

Justinschut
17 januari 2011, 17:51
gewoon vanalles proberen en kijken wat je het lekkerst vind spelen. Zijn heel veel gitaristen die maar 1 soort plectrum gebruiken, myself included. Ik gebruik alleen Jazz III Ultex plectrums (eerst de gewone zwarte Jazz III's, maar vind de Ultex toch net wat lekkerder).

Als je echt hele verschillende dingen speelt, zou je 2 soorten plectrums kunnen gebruiken. Ik speel voornamelijk Rock en Metal, maar soms speel ik akoestisch en dan kan ik op zich ook wel een "gewone" plectrum gebruiken (zo'n .88 in normale vorm bijvoorbeeld), maar meestal gebruik ik toch mn Jazz III omdat ik die altijd bij me hebt en gaat ook goed

RB-1
18 januari 2011, 00:09
fingerpicked shredden? :dontgeti: Tegen de tijd dat je dat dan kunt ben je bejaard en krijg je reuma..Daggutnie > http://www.blinkx.com/watch-video/bela-fleck-live-in-cape-breton/29wY7HEBrRo2vc-_DjEI9w en let vooral op het eind.....:seriousf:

RB-1
18 januari 2011, 00:11
Die dingen bleven altijd haken als ik rasguados speelde :seriousf:Tussen up- en downstroke moet je ze ook even omdraaien....:sssh::seriousf:

saculcabbie
11 april 2011, 16:06
Hallo allemaal,

Afgelopen donderdag heeft mijn gitaar leraar me het een en het ander uitgelegd over plectrums. Waar ze van gemaakt zijn, wanneer je welke gebruikt etc etc.

Ik wilde eigenlijk die informatie eens teruglezen op internet maar ik krijg het niet echt gevonden. Mijn leraar had voor mij een lijstje gemaakt met die plectrums die ik het best kon aanschaffen. En die heb ik ook gekocht.

Maar kan iemand van jullie mij wat vertellen over deze plectrums?
btw dit zijn mijn plectrums die ik nu nieuw heb.

Welke zijn geschikt voor welk soort liedje?
Welke is ook alweer de namaak van een ivoor plectrum?
Wat is Ultex en wat is Tortex?
Bij welke soort nummers gebruik ik bijvoorbeeld de Nylon .38 mm?


http://img843.imageshack.us/img843/3956/schermafbeelding2011011c.png (http://img843.imageshack.us/i/schermafbeelding2011011c.png/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Alvast bedankt!


als die dingen in ee mapje zitten wil ik wel weten wara je die koopt? ;)

Legit
25 april 2011, 15:38
fingerpicked shredden? :dontgeti: Tegen de tijd dat je dat dan kunt ben je bejaard en krijg je reuma..

'K neem aan dat jij 'n Metallica fan bent?


http://www.youtube.com/watch?v=FJqqC7TD1vw

lollol
25 april 2011, 17:37
Vet!:rockon:
Pignose op 1.17:ok:

aaronstonebeat
1 mei 2011, 00:38
Wel dun allemaal, zeg!
Ik ben ze op een gegeven moment zelf gaan maken omdat ik ze dikker en harder dan de Dunlop Big Stubbies niet in de winkel kon krijgen tenzij ik 10 a 20 euro per exemplaar zou betalen.
Ik heb een aantal materialen geprobeerd; mn. been, messing en kokosnotenschillenhout bevallen. Messing produceert voor sommige toepassingen wat veel bijgeluiden (werkt ook als een slide, vandaar), been is behoorlijk bewerkelijk; kokos bevalt me, alles in aanmerking genomen, het beste.

Fenderfan
12 mei 2011, 23:44
Ik heb niet de hele draad gelezen, maar buiten het feit dat het inderdaad een smaak ding is. Zit er wel degelijk wetenschap achter de plectrum keuze.

Ik heb persoonlijk graag dikke picks (stubbys van hout). Die die absoluut niet doorbuigen. OP die manier heb ik de snaarcontrole die ik nodig heb.

Er is wel degelijk een reden waarom mensen dunner kiezen:

Zeer dun: Je bent beginner, en/of speelt alleen slaggitaar dan is een plectrum die dun is veel beter. je strijkt de snaren vloeiender en ze gaan minder snel kapot, want je kunt niet te hard duwen. Zo,n plectrum laat je ook relatief ver uitsteken.

Middeldik: Zodra je slag speelt en gaat daar korte loopjes mee combineren dan heb je meer controle nodig. Een te dun plectrum geeft je geen/minder beheerst spel en te dik laat lekker slag spelen ook niet echt toe.

Dik: Plectrums die dik of zeer dik zijn, worden normaal gesproken gebruikt door mensen die (niet per see technisch begaafd zijn) maar hun aanslag absoluut onder controle hebben. Ze kunnen een snaar nog niet kapot krijgen al zouden ze het willen. Plectrum steekt minimaal uit en kunnen op die manier eigenlijk alles aan. Ook om bijvoorbeeld de knopen in de snaar te spelen is dit nodig.

Johannes
13 mei 2011, 01:05
De ts heeft sinds het openen half januari nog niet gereageerd in zn eigen topic :???:

Ik gebruik overal Ultex sharp 1.14 voor, fijne stevige plectra, slijten iets minder snel dan tortex enz en hebben een mooi scherp puntje :)